Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2006, 16:25
Mara
Mara is offline
Ik word misschien doorverwezen naar een groep voor sociale vaardigheidstraining. Ik heb op internet wel al een beetje kunnen vinden hoe het er aan toe gaat, maar is er misschien iemand die er meer ervaring mee heeft?

Hoe gaat het er bijvoorbeeld aan toe? Hoe reageert de groep, moet je zelf ook nog 'opdrachten' doen? Heb je er wat aan gehad?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2006, 16:38
Verwijderd
Ik heb zelf niet zo'n training gevolgd, maar uit stages, verhalen van anderen, enz.: Veel is afhankelijk van de soort training, van degene die de training geeft en van de andere mensen die de training volgen. Over het algemeen krijg je wel 'huiswerkopdrachten'. En qua omgang met elkaar wordt er, als het goed is, opgelet dat dat op een 'normale' manier gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 17:41
Verwijderd
Ik heb in de kliniek wel SVT gehad. Je doet wat opdrachten, vooral toneelstukjes, met de groep en moet door de week zelf wat van die vaardigheden gaan oefenen in het dagelijks leven. De SVT die ik in de eerste kliniek heb gehad, daar had ik niet zoveel aan, maar de SVT in de andere kliniek was beter, omdat die ook echt gericht was op de dingen waar je in het dagelijks leven tegenaan liep. Waar ik vooral wel wat aan had was dat we in de training het hadden over contact leggen. In de eerste kliniek was dat stom, we kregen gewoon een kaartje waar op stond wat je moest zeggen en dat ging je dan oefenen, maar in de andere kliniek haalden we er situaties bij die echt waren voorgekomen en daar gingen we het dan met zijn allen over hebben hoe je dat zou aanpakken. Geen opgedreund verhaaltje dus.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 18:30
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik ga over een paar weken een assertiviteitstraining volgen, dat heeft ook wel wat weg van een sociale vaardighedentraining. Wat mij verteld is door de studentenpsycholoog is dat het de bedoeling is dat iedereen een situatie voorlegt en dan wordt bekeken waar het mis ging (of juist niet) en wordt de situatie nagespeeld met een groepje en krijg je kritiek hoe je het eventueel anders had kunnen doen/anders reageren.

Het lijkt me eigenlijk best eng, maar ik ga het toch maar doen, anders verandert er nooit wat.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 20:49
Stefanie
Stefanie is offline
Op de middelbare school gehad. Vond het vreselijk dat praten over jezelf in een groep. Werd al benauwd als ik er aan dacht. Het wende op een gegeven moment wel, maar echt veel beter ben ik er niet van geworden.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 22:45
jongen1986
jongen1986 is offline
Ik heb het ook op de middelbare school gehad, en in tegenstelling tot Huisarts/Psychiater/Psycholoog/GGZ heb ik hier wel profijt aan gehad.

In het begin schaamde ik me er alleen voor (4e klas), dat ik niet de les in kwam, maar daar soms heen ging (1x per week).
Het was een vrij kleine groep (5 man ofzo), erg persoonsgericht en gaf veel stof tot nadenken.
Ja, het heeft me goed gedaan.
(2 jaar gedaan)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 12:56
heavyukkie
heavyukkie is offline
Ik volg nu Sova training op de manier van goldstein.

Het zijn bij ons steeds blokken van 4 weken, dus in die 4 weken behandel je steeds 1 onderwerp. Wij zijn nu bezig met 'iets bespreken'

De eerste dag dat je het hebt (wij hebben het 1 uur in de week)
krijgen we een video band te zien met stukjes. De eerste keer doet hij het niet voor met de regels die er zeg maar voor zijn. En erna doen ze de regels uitleggen, en dan het zelfde stukje weer maar dan met de regels. En dan halen ze dat stukje nog uit elkaar bij waar de de regel toepasten.

erna in de zelfde les nog ga je 1 van die stukjes naspelen. Om aan de regels te wennen zeg maar.

De weken erop ga je zelf dingen in brengen. Bv iemand die opslag wil vragen bij zijn baas, en dan ook de argumenten bij. Dat gaat de hele groep doen behalve die gene die het ingbracht heeft. Die gaat er naar kijken. Die gaat ook uitleggen wat hij gezien heeft. En als de hele groe het nagespeelt heeft, dan pas gaat hij het zelf doen op de manier hoe hij het waarschijnlijk nu gaat aanpakken.

Dat ga je de andere weken dus ook doen. de laatste keer ga je met elkaar kijken waar we het de volgende blok over gaan hebben. Dus waar dan het meeste behoefte aan is.

ik heb overgens hier voor al vaker sova training gehad en ook goldstein maar dat sloeg toen niet aan.
Oud 15-03-2006, 20:57
Antubis
Antubis is offline
-_-' ik begin over 3 weken.. en ik ben dooodsbang..
Oud 18-03-2006, 23:35
ilse
ilse is offline
wij gaan het binnenkort ook krijgen op de kliniek, ben benieuwd..
Reageren

Regels voor berichten