Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Zou een documentaire o.i.d. een positief effect hebben?
Ja, ik denk het wel omdat.... 19 63.33%
Nee, ik denk het niet omdat.... 11 36.67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 23:01
Dato_16
Dato_16 is offline
Naar mijn idee weten de Nederlands heel weinig van de gewoontes en religie af van verschillende culturen hier in Nederland.
Nou dacht ik bij mezelf: Zou het helpen als er om Nederland een documantaire op tv zou komen over deze culturen en hun religie?
En dat ze bijvoorbeeld ook op basisscholen een soort van eductief programma te laten zien waarin verschillende culturen toegelicht worden?

Zou zo'n documentaire er voor zorgen dat men elkaar in Nederland beter zal begrijpen en zou dit misschien een heleboel problemen kunnen verhelpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2006, 09:26
cartman666
cartman666 is offline
Die zijn er al legio en mensen die er niet in geïnteresseerd zijn zullen er ook niet naar kijken. Ik denk daarom niet dat nog een documentaire zal zorgen dat mensen elkaar beter begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 11:01
Tiño
Tiño is offline
ja ik denk het wel.

Als is het alleen maar om een beetje onbegrip weg te nemen en ervoor te zorgen dat we iets beter met elkaar gaan samenleven.

Is altijd nog beter als haat en geweld, moord en doodslag en dergelijken.
Oud 09-03-2006, 13:47
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
aangezien er weinig vaste algemene stromingen bestaan lijkt me dat geen goed idee. broeder moslim1 vindt dit, en broeder moslim2 denkt er net weer effe anders over. niet relevant, maar wel voor de broeders en de kijk op de broeders.

generalisatiegevaren kunnen we overal zien, en mss sla ik daarin door, want het is altijd fijn om kennis te verbreden om waanzinnigheden uit de lucht te halen. een specifiek thema is vielleicht een verbeterende oplossing.

of het zou helpen, of dat het uberhaupt zou moeten gebeuren, daar laat ik mij niet over uit > geen stem .

Laatst gewijzigd op 09-03-2006 om 13:50.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 18:54
OwL
OwL is offline
Volgens mij bestaan er al ontelbaar documentaires en ookal voor de basischool... op villa achterwerk kun je toch altijd zoiets zien???
Maar het kan denk ik geen kwaad om ze uit te zenden, zolang ze maar niet mensen proberen te overtuigen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 20:57
Verwijderd
Nee, ik denk het niet, omdat die documentaire dan uitgezonden zou moeten worden op SBS6 om zinvol te zijn (voor de kijkers van Nederland 3 heeft het weinig zin, die zijn immers al intellectueel genoeg), maar SBS6 zal zo'n documentaire niet uit willen zenden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 23:58
Verwijderd
Hoezo? Wat dacht je van Expeditie Al Tawheed, waarin Frans en Mariska Bauer een half jaar gaan samenleven met de families van de bestuursleden van meergenoemde moskee?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 00:19
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Dato_16 schreef op 09-03-2006 @ 00:01 :
Naar mijn idee weten de Nederlands heel weinig van de gewoontes en religie af van verschillende culturen hier in Nederland.
volgens mij valt dat (in vergelijking met andere landen) best mee
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 12:41
Flijn
Flijn is offline
Kijk eens op een gemiddelde ochtend/middag naar Nederland 1. Het zijn dan misschien geen 'kijk-ons-objectief-en-rationeel-zijndocumentaires', informatie over andere culturen bieden ze wel.

En verder: diegenen die er naar kijken hebben het niet nodig, diegenen die het nodig hebben kijken niet.
Oud 12-03-2006, 19:07
Verwijderd
alle kennis is handig, alleen er moet een GOEDE documentaire gemaakt worden, uit een objectief standpunt, dus niet uit de ogen van de geloofsbelevers zelf..

meer algemene informatie dan echt diepgaand, meer globaal, mensen moeten zelf een mening vormen..
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 12:45
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
viperium schreef op 12-03-2006 @ 20:07 :
alle kennis is handig, alleen er moet een GOEDE documentaire gemaakt worden, uit een objectief standpunt, dus niet uit de ogen van de geloofsbelevers zelf..

meer algemene informatie dan echt diepgaand, meer globaal, mensen moeten zelf een mening vormen..
Er kunnen ook goede documentaire's gemaakt worden die niet per se zo objectief mogelijk proberen te zijn. De gelovigen zelf hebben in sommige gevallen veel meer kennis van hun eigen geloof dan buitenstaanders.
Oud 13-03-2006, 21:26
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Il organista schreef op 13-03-2006 @ 13:45 :
Er kunnen ook goede documentaire's gemaakt worden die niet per se zo objectief mogelijk proberen te zijn. De gelovigen zelf hebben in sommige gevallen veel meer kennis van hun eigen geloof dan buitenstaanders.
Maar subjectief
Oud 13-03-2006, 22:08
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 13-03-2006 @ 22:26 :
Maar subjectief
Objectiviteit is ook relatief.
Oud 13-03-2006, 22:17
Blood Fire Rage
Citaat:
Belgarath schreef op 13-03-2006 @ 23:08 :
Objectiviteit is ook relatief.
Uiteraard, maar men kan streven naar minimalisatie van subjectiviteit.

Met 'objectief is ook relatief' als instelling, hoe waar ook, kan er natuurlijk nooit serieuze wetenschap bedreven worden.
Oud 13-03-2006, 22:35
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 13-03-2006 @ 23:17 :
Met 'objectief is ook relatief' als instelling, hoe waar ook, kan er natuurlijk nooit serieuze wetenschap bedreven worden.
Dat is zeker waar, maar wetenschap bedrijven gaat vast niet minder goed als je 'objectief is ook relatief' in je achterhoofd houdt. Dat houdt je kritisch.

*neemt zich voor niet meer off-topic te reageren*
Oud 14-03-2006, 00:32
Vice
Vice is offline
Het lijkt mij ook een goed idee als ze op de basisschool meer informatie krijgen over bijvoorbeeld Wicca.
Oud 14-03-2006, 12:16
Blood Fire Rage
Een schoolboek met over iedere religie die je aan kunt treffen een hoofdstuk, die de kinderen in klas een dan door moeten werken. Iedere week een uur les, iedere les een hoofdstuk behandeld.
Oud 14-03-2006, 12:39
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 14-03-2006 @ 13:16 :
Een schoolboek met over iedere religie die je aan kunt treffen een hoofdstuk, die de kinderen in klas een dan door moeten werken. Iedere week een uur les, iedere les een hoofdstuk behandeld.
in 40 lesuur alle religies die je aan kunt treffen behandelen?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 13:00
Blood Fire Rage
Citaat:
cartman666 schreef op 14-03-2006 @ 13:39 :
in 40 lesuur alle religies die je aan kunt treffen behandelen?
De belangrijkste uiteraard

Het specifieke taiwanese zenboeddisme is op geen enkele manier belangrijk genoeg om aan die arme kindertjes te leren
Oud 14-03-2006, 13:53
Vice
Vice is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 14-03-2006 @ 14:00 :

Het specifieke taiwanese zenboeddisme is op geen enkele manier belangrijk genoeg om aan die arme kindertjes te leren
Lijkt me anders wel een stuk interessanter dan bijvoorbeeld het Christendom.
Oud 14-03-2006, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 14-03-2006 @ 01:32 :
Het lijkt mij ook een goed idee als ze op de basisschool meer informatie krijgen over bijvoorbeeld Wicca.
Dus lessen over hoe je je het beste kunt snijden zonder dood te gaan, maar wel de aandacht te krijgen?

Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 15:35
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 14-03-2006 @ 14:00 :

nee, oke, maar dan blijven er nog heel wat religie's over. Alleen al de grote christelijke en semi-christelijke religie's. (katholieken, protestanten, mormonen, jehova's)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 19:48
bbyn
bbyn is offline
laatst bij ons op school was de vraag van een leraar: kan iemand even wat verschillen opnoemen van katholieken en protestanten.. ? Toen werd t nogal.. tsja.. stil... Ik was de enige die t wist.. wat een niveau in 5havo...

hoort toch wel beetje bij 'algemene ontwikkeling'... laat de scholen of wie dan ook het de mensen op een bepaalde manier leren.... dit vond ik aardig triest..
Oud 14-03-2006, 21:23
Vice
Vice is offline
Citaat:
bbyn schreef op 14-03-2006 @ 20:48 :
laatst bij ons op school was de vraag van een leraar: kan iemand even wat verschillen opnoemen van katholieken en protestanten.. ? Toen werd t nogal.. tsja.. stil... Ik was de enige die t wist.. wat een niveau in 5havo... .

hoort toch wel beetje bij 'algemene ontwikkeling'... laat de scholen of wie dan ook het de mensen op een bepaalde manier leren.... dit vond ik aardig triest..
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn leven er niet beter op geworden is, sinds ik de verschillen tussen katholieken en protestanten weet.
Overgens denk ik niet dat je hiervoor aparte lessen hoeft reseveren. De meeste verschillen leer je al bij geschiedenis.
Oud 15-03-2006, 11:10
Blood Fire Rage
Citaat:
Vice schreef op 14-03-2006 @ 22:23 :
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn leven er niet beter op geworden is, sinds ik de verschillen tussen katholieken en protestanten weet.
Overgens denk ik niet dat je hiervoor aparte lessen hoeft reseveren. De meeste verschillen leer je al bij geschiedenis.
En dat gaat vervolgens ten koste van echte geschiedenis.

Hoeveel mensen met een havo diploma weten nog wie Michiel de Ruyter was?
Oud 15-03-2006, 20:21
Poepkind
Poepkind is offline
Dit is wel een leuke

http://www.krux.nl/generalinfo.asp?lIntEntityId=65

Op uitzendinggemist kan je ze zien hihi, ik denk dat deze documentaires echt hebben bijgedragen aan mijn begrip voor de moslimcultuur

(antw. op vraag is dus NEE)
Oud 16-03-2006, 21:27
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 15-03-2006 @ 12:10 :

Kom op...iedere Nederlander weet toch wel wie dat was? Als je dat niet weet ben je het niet waard om Nederlander te heten.

Waarom btw. een havo diploma, op de vmbo krijgen ze ook geschiedenis.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 22:08
professor2
professor2 is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 16-03-2006 @ 22:27 :
Kom op...iedere Nederlander weet toch wel wie dat was? Als je dat niet weet ben je het niet waard om Nederlander te heten.

Waarom btw. een havo diploma, op de vmbo krijgen ze ook geschiedenis.
lol de heft van nederland weet niet wie willem van oranje was
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 00:37
Vice
Vice is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 15-03-2006 @ 12:10 :

Is maar net wat je belangrijk vindt. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan gebeurtenissen, dan personen. Daarnaast heeft het geloof toch wel een grote rol gespeeld in de geschiedenis. Het lijkt me dus moeilijk om die onderwerpen te vermijden.
Oud 17-03-2006, 14:40
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
professor2 schreef op 16-03-2006 @ 23:08 :
lol de helft van nederland weet niet wie willem van oranje was
Dat is zeer triest
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 19:56
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 17-03-2006 @ 15:40 :
Dat is zeer triest
Oud 19-03-2006, 20:10
Vice
Vice is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 17-03-2006 @ 15:40 :
Dat is zeer triest
Om eerlijk te zijn geloof ik het niet. Ik vraag me ook af aan welke groep mensen ze dit gevraagd hebben.
Reageren

Regels voor berichten