Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2006, 16:29
Soezje
Soezje is offline
Oke, ik heb dus echt een groot probleem.
Ik heb morgen een repetitie over logeritmes en ik weet niet hoe een logeritme schaal werkt.
Nou weet ik wel dat het word gebruikt als iets steeds groter wordt--> dus bij logeritmes of bij exponentionele formules ..
Alleen je hebt dus zo'n formule hoe krijg je dat dan in die schaal ?????

HELP !!

Suzanne

Laatst gewijzigd op 20-03-2006 om 16:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2006, 17:09
Verwijderd
Zo'n logaritmische schaal is handig als je dingen die in heel verschillende verhoudingen voorkomen netjes moet weergeven. Neem bijvoorbeeld een paar afstanden in het heelal. Neem de lengte van vlieg (10^-2 meter), een mens: (ongeveer 10^0 meter), de afstand van Utrecht tot Madrid (10^6 meter) en van de aarde tot de zon (ca. 150 miljoen km = 10^11 meter). Als je op de y-as 10log zet kan je die afstanden heel simpel neerzetten: de vlieg bij y=-2, de mens bij y=0, Utrecht-Madrid bij y=6 en van hier tot de zon bij y=11. In een lineaire assenverdeling zou je nooit zulke verschillen kunnen tekenen. Als je een afstand naar die log-schaal om moet zetten, gebruik je 10y = x, dus y = 10log(x). Je kan ook een ander grondtal dan 10 nemen natuurlijk, dan moet je die 10 wel vervangen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:15
Soezje
Soezje is offline
okeej, bedankt je hebt me echt even geholpen dus als er staat log2 dan moet je die 2 neerzetten bij de y-as...

THANX !!
Oud 20-03-2006, 21:02
sdekivit
sdekivit is offline
op een logaritmische schaal zzet je gewoon je normale punten op de as, want de lijntjes zijn al logaritmisch verdeeld. Dus als je als y-waarde 6 hebt, dan moet je die gewoon als 6 invullen op logaritmisch papier. Moet je alleen even rekening houden dat de logaritmische schaal van 10^0, 10^1,10^2 loopt, dus 25 komt dan op de waarde van ongeveer 2,5 * 10^1
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten