Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2006, 19:48
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over Spina Bifida. Nu stuitte ik op de term 'mesodermaal weefsel'. Ik weet niet wat dat precies betekent, ik kan het ook niet echt duidelijk vinden met google ed.
Dus, iemand die het wel weet en het me uit wil leggen?

Bvd.
Oud 22-03-2006, 20:55
sdekivit
sdekivit is offline
in de embryonale fase gaat de eicel delen en krijg je het stadium van de blastocyst.Deze heeft twee lagen cellen: de inner cell mass (embryoblast), onderverdeeld in een hypoblast en een epiblast en de outer cell mass.

de blastocyst nestel zich in en een tweede holte, de amnionholte. Je hebt Nu dus twee lagen cellen (epiblast aan amnionholte en hypoblast aan de blastocystholte) die een plaat vormen die primitief plaat.

In de primitief plaat ointstaat een groeve: de primitiefgroeve met een primitive pit en primitive node. Hierdoor stulpen de cellen via de primitive pit tussen de epiblast en de hypoblast. Deze 3e cellaag heet de mesoderm.

Deze differentieert verder en zal verschillende structuren doen laten ontstaan.

Mesodermaal weefsel is dus weefsel afkomstig uit de cellaag in dit stadium van de embryo
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 14:16
Saycheese
Saycheese is offline
Wat sdekivit zegt. En iets simpeler: mesoderm is die cellaag van het embryo, waaruit later de spieren en enkele organen zoals de nieren en de geslachtsorganen worden gevormd.
Oud 24-03-2006, 14:28
Verwijderd
Eigenlijk moet je een boek of een internetsite opzoeken waar je duidelijke plaatjes kunt krijgen van de verschillende fasen uit de embryonale ontwikkeling. Want zo uit een stuk tekst is het eigenlijk niet te doen, vind ik zelf dan. Je moet het voor je kunnen zien.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 16:31
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 24-03-2006 @ 15:28 :
Eigenlijk moet je een boek of een internetsite opzoeken waar je duidelijke plaatjes kunt krijgen van de verschillende fasen uit de embryonale ontwikkeling. Want zo uit een stuk tekst is het eigenlijk niet te doen, vind ik zelf dan. Je moet het voor je kunnen zien.
mee eens
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten