Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2006, 12:11
MickeyV
MickeyV is offline
Er is iets dat mij nogal verbaast: op m'n nieuwe PC (ja, die dell, p4 3 ghz, 2 gig ddr 2 ram, ati radeon x300 128 mb, dus een pci-e kaart) draait, tot mijn verbazing, een spel als DOOM 3 (heb even de demo gedownload) vrij soepel op 800x600 met medium graphics quality terwijl op hetzelfde systeem Call of Duty 1 (inderdaad, 1, niet 2) erg belabberd draait. Dat wil zeggen, gefixeerd op 60 fps, met nogal sterke fluctuaties tot net onder de 30 fps. Nog merkwaardiger: het maakt daarbij nauwelijks uit of ik alles op minimale of juist maximale settings instel. Op een AMD 1500+ met 512 ram en een nvidia 64 mb agp kaart draait ie dus gewoon beter.

Dat lijkt me een videokaartcompatibiliteitsprobleem, niet? (ik heb de nieuwste drivers overigens al gedownload, wat weliswaar bij doom 3 tot, is mijn indruk, nog iets betere prestaties leidde, voor CoD echter niets uitrichtte).
Oud 29-03-2006, 12:30
Verwijderd
Niet zozeer een videokaartcompatibiliteitsprobleem als wel een videokaartprobleem.
De X300 is gewoon niet geschikt om mee te gamen. Als je wilt gamen zou ik je aanraden om een andere videokaart te kopen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 12:30
Verwijderd
Ziet eruit als v-sync, oftewel vertical scanning synchronization. Dat wil zeggen dat de computer het aantal frames dat naar het beeldscherm wordt gestuurd, fixeert op de verticale scanfrequentie van dat beeldscherm, beter gezegd de refresh rate (bij analoge aansluitingen).

Je kunt dat uitzetten in de eigenschappen van de videokaart; even bij advanced of iets in die geest kijken. Daar staat wel iets van v-sync, waarbij je kunt kiezen tussen enabled, application preference en disabled. Hij moet uiteraard op disabled staan, want je wilt ongeacht het spel altijd de maximale framerate halen (nouja, met uitzondering van oude spellen als Unreal Tournament, maar daar hebben we het even niet over).

Er zitten nog wel meer haken en ogen aan; zo kan in sommige situaties de maximale framerate ook gefixeerd worden op de helft van de refresh rate (dus 30 bij 60 Hz) of soms zelfs maar een derde, in geval van triple buffering (20 fps). Maar goed, dat is allemaal ouwe koek. Ik zou eerst eens bij de instellingen van de videokaart kijken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 12:44
MickeyV
MickeyV is offline
@vlep: Ik weet. Ik ben ook geen diehard spelletjesspeler, maar met name in het weekend wil ik nog wel eens fijn wat mannetjes omleggen in CoD, eens een rondje doom3 of een potje CnC Generals spelen. Ik ga daar geen 200+ euro videokaart voor kopen. Maar moge die x300 geen topkaart zijn (wat wil je voor circa 50 euro), ik zei al: tot mijn verbazing draait doom 3, ik wil niet zeggen als een tierelier, maar wel aanmerkelijk beter dan ik had verwacht. Dan moet CoD1 zeker goed draaien.

@nare: en inderdaad. Hoewel ik niet precies heb gedaan wat jij zei (daarvoor heb je bij Ati die Catalyst nodig, en die heb ik eraf gegooid (de drivers zelf uiteraard behouden) want die leek problemen te geven ), had het wel te maken met frame sync. Dus ik keek even bij de CoD options, en daar stond sync every frame aan. Nooit geweten wat dat inhield, maar ik had misschien ook zelf kunnen begrijpen dat de link tussen de 60 hz van de monitor en de 60 fps van het spel niet louter toeval was. Dus bedankt.
Oud 29-03-2006, 12:47
MickeyV
MickeyV is offline
Trouwens, op het onderwerp van onbegrijpelijke options: wat is texture filter? trilineair is zeker wel beter dan bilineair? en het verschil tussen 16 en 32 bit texture quality?
Oud 29-03-2006, 13:01
MaHo
MaHo is offline
Dat ligt dus puur aan je CoD instellingen. Zoals al eerder gezegd moet je ergens bij de options (sorry, is al weer een tijd geleden voor mij) Sync every Frame uitzetten.

Verder moet je nog de FPS limit van CoD eraf halen. CoD staat namelijk standaard geconfigureerd op maximaal 60 FPS.
Die limt haal je er vanaf door in de console (openen met "~")bijvoorbeeld te typen:

/com_maxfps 200

Hierin geeft 200 je nieuwe limit weer. Ik zou je limit echter op iets anders zetten, want met een bepalde FPS (Ik dacht 150, maar dat weet ik niet zeker) kun je sommige trickjumps halen.

Die link met 60Hz is er dus eigenlijk niet, maar wss hebben de makers van CoD daar wel aan gedacht.

Edit: zet die 150 limit maar uit je hoofd, die haal je namelijk niet met een x300

Laatst gewijzigd op 29-03-2006 om 13:04.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 13:48
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 29-03-2006 @ 13:47 :
Trouwens, op het onderwerp van onbegrijpelijke options: wat is texture filter? trilineair is zeker wel beter dan bilineair? en het verschil tussen 16 en 32 bit texture quality?
Texturen staan op de harde schijf in de vorm van gewone 'platte' plaatjes. Als ze verwerkt worden door de videokaart in het spel, gebeurt er natuurlijk van alles mee. Ze worden om objecten en personages heengevouwen, ze vervormen, noem maar op. Om er nu voor te zorgen dat die plaatjes er niet gruwelijk vervormd, of heel grof, of heel pixelig uit gaan zien heeft de videokaart een heel scala aan filters en bewerkingen tot zijn beschikking.

Een bilineair filter is standaard, eigenlijk verouderd; een trilineair filter houdt in dat een bepaalde bewerking (het gaat te ver om daarop hier in te gaan) driemaal ipv. tweemaal gebeurt. Het is iets langzamer, maar je merkt ook niet zoveel kwaliteitsverschil. Tegenwoordig zijn er veel betere manieren om texturen er 'in actie' mooier uit te laten zien, zoals LOD mipmapping (level of detail mipmapping) en anisotropisch filteren. Maar dat laatste kost wel veel energie van de videokaart.

16 bit houdt in dat maximaal 65.536 (2^16) kleuren weergegeven kunnen worden, 32 bit houdt in dat maximaal 16.777.216 kleuren weergegeven kunnen worden (2^24, de laatste acht bits worden gebruikt voor het zgn. alpha channel, waar informatie over de mate van transparantie van een kleurenlayer wordt opgeslagen). Even kort gezegd komt 32 bits verwerking er op neer dat met name kleurverlopen er mooier uitzien. En tegenwoordig zijn videochips snel genoeg om daar altijd mee te kunnen werken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 14:14
MickeyV
MickeyV is offline

Die 2 heeft betrekking op het 0-1 verhaal?
Oud 01-04-2006, 16:47
Droyd
Droyd is offline
Ja. (ok, ik zie nu pas dat ie opgelost is, whatever Sync Every Frame is gewoon dat fameuze VSync, al zou je met triple buffering misschien nog een hogere framerate kunnen halen)

Ik vond deze pagina, waarschijnlijk is die van toepassing:
http://www.ocworkbench.com/2006/articles/DXtweaker/

Dit komt neer op hetvolgende:
Bij double buffering wordt een afbeelding in de achtergrond getekend, pas wanneer deze klaar is wordt deze op het scherm weergegeven.

Wanneer je bv op tijdstip 0/60 van een seconde een afbeelding begint te tekenen, zal er op 1/60 van een seconde gevraagd worden om deze naar het scherm te zenden. Wanneer de afbeelding nog niet af is moet je wachten tot het volgende signaal dus 2/60 om deze alsnog naar het scherm zenden. Wanneer het dus -telkens- langer duurt dan 1/60 om een afbeelding te renderen in de achtergrond (bv zelfs een constante framerate van 50) haal je maar 30 fps meer.

Dan heb je twee mogelijkheden.
Stel dat je afbeelding net niet af is op 1/60 van een seconde, maar op 1.1/60 van een seconde wel, dan zit je bijna een seconde te wachten op hetvolgende signaal. I.p.v. te wachten kan je nog een tweede afbeelding in de buffer beginnen schrijven, dit heet triple buffering. Triple buffering heeft vooral zin als je niet sneller kan renderen dan 60 Hz dus, zoals in jouw geval. Ik -denk- dus dat je bij triple buffering een framerate hebt die héél snel schommelt tussen 30 en 60 frames per seconde, zo snel dat je het niet merkt. Ze zou alvast niet mogen blijven hangen op 30.

Al kan het dat triple buffering nog een tragere framerate heeft, al weet ik niet precies waarom. Waarschijnlijk omdat de afbeelding die in de "tweede" buffer wordt geschreven ook eerst naar de "eerste" moet worden gekopieerd alvorens ze op het scherm komt en het kan dat dit nogal wat tijd vraagt.

Als het dus nog steeds traag loopt met tripple buffering moet je zorgen dat je scherm niet wacht op het 60Hz signaal, maar dat de afbeelding die in de achtergrond werd getekend onmiddelijk kan worden verzonden naar het scherm. Maar dan kan het dat je af en toe lijnen ziet op je scherm.

Kijk zowel in het spel zelf als in de configuratie van je beeldscherm of je Vsync en Tripple Buffering kan uitzetten.

Triple buffering zonder Vsync aan, heeft weinig zin. Zet ze ofwel beide aan, of beide uit.

Laatst gewijzigd op 01-04-2006 om 17:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten