Advertentie | |
|
![]() |
|
Een bepaald product van adobeAdobe
||
Citaat:
![]() Je bent hier niet lekker duidelijk. Met welk tekstverwerkingsprogramma wil jij werkstukken maken dan? Of doel je soms op Adobe Acrobat?
|
.LaTeX / Moeite 100% waard om te leren :-)
Adobe's producten zijn natuurlijk ook mooi, maar als je 'professioneel eruitzien' wil combineren met 'weinig werk' is TeX het beste wat er is. |
![]() |
||
Citaat:
Maar het werkt imho wel een stuk fijner als word ![]()
||
Verwijderd
|
Bedankt voor alle antwoorden.
![]() Ik ga alle mogelijkheden bekijken en dan kijken wat het beste bij me past. Citaat:
Natuurlijk zijn er nog talloze andere manieren. Na me toetsweken ga ik flink aan de slag met proberen. |
![]() |
|
Zelfs al ga je geen latex gebruiken, dan nog isa not so short introduction to LaTeX de moeite waard om te lezen, omdat bijna alle typografische regels erin worden uitgelegd. En eigenlijk is die kennis belangrijker dan een mooier programma.
Veel succes! |
![]() |
||
Citaat:
Maar er zijn gewoonweg geen programma's die de opmaak voor jou doen: in Word/Excel kun je bijna helemaal terugvallen op opmaakstijlen (Word), voorwaardelijke opmaak (Excel), AutoOpmaak (tabellen in Word en Excel), ... maar uiteindelijk moet je keuzes maken wat voor opmaak je gaat gebruiken, of dat lettertype past bij dat soort lijn en hoe ver je de letters van elkaar plaatst. Ik ben zelf nogal een minimalist op dat vlak: als extra opmaak niet functioneel bijdraagt, weglaten die hap. Kernwoorden in het vet, ja dat draagt bij. Een roze titel met daaronder een paars zigzaglijntje, opsommingen met bloemetjes, flashende effecten in PowerPoint. Allemaal dingen die wel grappig en leuk lijken, maar die de geloofwaardigheid van een werk naar beneden halen. Even mijn grote tips (zitten algemene opmakregels tussen ook, hoor): 1. Kies je lettertypes goed uit: lettertypes met schreef voor gedrukte werken (Times New Roman, Georgia, Computer Modern Roman (Computer Modern = van LaTeX = aanrader), ...) en schreefloze (Arial, Tahoma, Verdana, Computer Modern Sans Serif, Calibri, ...) voor op het beeldscherm (in het Engels noemt dat Serif en Sans Serif, respectievelijk). Nu misstaat een schreefloos lettertype niet altijd op papier: het heeft een modernere uitstraling. 2. Durf eens buiten de standaardlettertypes te kiezen: Times New Roman is allesbehalve fris te noemen, en ook op Arial is iedereen uitgekeken. Enige beperking die je als absolute regel moet zien: "Comic Sans hoor je niet te gebruiken". Voor Times New Roman kun je bijvoorbeeld Georgia, Centaur, ... gebruiken als alternatief: je werk krijgt hierdoor wat persoonlijkheid. 3. Werk met een consistente opmaak, door opmaakstijlen te gebruiken krijg je veel meer controle en eenduidigheid in je werk. Alle titels van opmaak veranderen: in 3 klikken is het gebeurd en alles is gedaan dan. Verander die koppen ook meteen van opmaak: Arial vervangen door een ander lettertype, en Kop2 zet je volgens mij ook beter niet schuingedrukt maar gewoon recht. 4. Beperk het aantal woordafbrekingen. (heb ik persoonlijk een hekel aan: teksten waar vijf lijnen onder elkaar streepjes staan, hoe moet je dan zoiets nog goed kunnen uitspreken?) 5. Werk eventueel met een basis en daarop accenten; dit geldt zowel voor lettertypes (één hoofdlettertype voor de tekst, eventueel een gelijkaardig(!) voor citaten, eventueel een ander voor de titeltjes); zo ook met kleuren: alles zwart en als je illustraties gebruikt, best beperken tot een vast aantal kleuren die je zelf kan kiezen). 6. Bekijk je werk ook eens van op een afstandje op het scherm of zelfs beter afgedrukt, foutjes in je ontwerp vallen dan meer op 7. Zoals met alles zal je zelf wel imperfecties zien in je werk, die voor anderen helemaal niet storend zijn. Maar omgekeerd net hetzelfde: vraag anderen om hun mening te geven: vaak zien ze dingen waar jij overkijkt.
|
|