Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2006, 20:54
Verwijderd
Ik zoek een alternatief voor Word en Excel. Een programma waar je wat professioneler lijkende werkstukken kan maken.

Iemand suggesties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2006, 20:58
freyk
freyk is offline
Een bepaald product van adobeAdobe
Oud 22-03-2006, 08:07
bam
bam is offline
Citaat:
freyk schreef op 21-03-2006 @ 21:58 :
Een bepaald product van adobeAdobe

Je bent hier niet lekker duidelijk.

Met welk tekstverwerkingsprogramma wil jij werkstukken maken dan?
Of doel je soms op Adobe Acrobat?
Oud 22-03-2006, 08:08
Koen
Koen is offline
In Adobe Indesign kan je rapporten heel mooi vormgeven, maar daar komt wel wat tijd bij kijken natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 08:22
punxnotdead
punxnotdead is offline
of eventueel Quark Xpress maar dat is wel nogal duur
Ik vind persoonlijk Adobe InDesign het beste
Oud 22-03-2006, 09:16
dafelix
dafelix is offline
openoffice.org ? is iig gratis ^_^
Oud 22-03-2006, 10:33
Verwijderd
Quark Express gebruiken we bij mij op het werk ook om een krant met een oplage van 43.000 te maken. Ik denk dat het nogal overkill is als je het gaat gebruiken om werkstukken 'wat professioneler' te maken.

Wat wil je precies doen met de vormgeving om het professioneler te maken?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 10:56
dragonstorm
dragonstorm is offline
.LaTeX / Moeite 100% waard om te leren :-)

Adobe's producten zijn natuurlijk ook mooi, maar als je 'professioneel eruitzien' wil combineren met 'weinig werk' is TeX het beste wat er is.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 14:27
ILUsion
ILUsion is offline
LaTeX is zeker aan te raden voor werkstukken, al helemaal als je formules moet gebruiken. Wel een lange leercurve, maar dat vind ik persoonlijk eerder een voordeel.

Word vind ik op zich ook wel bruikbaar, op twee voorwaarden:
- geen figuren gebruiken (die willen nog wel eens verspringen, en onderschriften in Word zijn ook niet je dat)
- je moet wel met word kunnen werken (dat is meer dan tekst Enter tekst Enter)

Als je met word kan werken, kan je daarmee evengoed professioneel ogende werkstukken maken: je koppen juist gebruiken, je opmaak altijd via opmaakstijlen doen, ...

Verder zou je eventueel kunnen kiezen om Microsoft Publisher te gebruiken, dat is ook DTP. Niet zo goed als Adobe InDesign, maar toch aardig als je een beginner bent.

edit:
ik zie dat je avatar een zwart gat voorstelt (heb ik net een werkstuk over af in LaTeX), zeker aan te raden. Weinig anderen hebben hier een mooi resultaat (qua vormgeving, maar LaTeX is op dat vlak zeker door iedereen te appreciëren).

Verder vraag ik me af wat je slecht vindt aan Excel; daarvoor zijn er amper alternatieven (tenzij echt professionele statistische pakketten/gegevensverwerkende pakketten). Voor grafieken zou je eventueel kunnen kijken naar GnuPlot, maar voor het rekenbladgedeelte is Excel zeker een aanrader (zolang je je beperkt tot één taalversie van Excel, anders moet je tig functienamen vanbuiten leren). Persoonlijk vind ik het tabelgedeelte van LaTeX wel krachtig genoeg, maar een beetje omslachtig om je gegevens er makkelijk in te kunnen bewerken. Ik gebruik daarom dus tools als xls2tex om in Excel de tabel te maken met opmaak en dergelijke, eventueel nog wat nabewerking en dan gewoon in LaTeX in je broncode kieperen om snel een goede tabel te krijgen.

Laatst gewijzigd op 22-03-2006 om 14:33.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:04
punxnotdead
punxnotdead is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 22-03-2006 @ 11:33 :
Quark Express gebruiken we bij mij op het werk ook om een krant met een oplage van 43.000 te maken. Ik denk dat het nogal overkill is als je het gaat gebruiken om werkstukken 'wat professioneler' te maken.

Wat wil je precies doen met de vormgeving om het professioneler te maken?

LUH-3417
Idd een beetje overkill en dat geld ook voor indesign.
Maar het werkt imho wel een stuk fijner als word
Oud 22-03-2006, 16:48
Verwijderd
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik ga alle mogelijkheden bekijken en dan kijken wat het beste bij me past.

Citaat:
ILUsion schreef op 22-03-2006 @ 15:27 :

Verder vraag ik me af wat je slecht vindt aan Excel; daarvoor zijn er amper alternatieven (tenzij echt professionele statistische pakketten/gegevensverwerkende pakketten).
Ik vind Excel niet slecht, maar een soort gelijk programma met meer opmaak mogelijkheden lijkt me handiger.
Natuurlijk zijn er nog talloze andere manieren.
Na me toetsweken ga ik flink aan de slag met proberen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 19:29
dragonstorm
dragonstorm is offline
Zelfs al ga je geen latex gebruiken, dan nog isa not so short introduction to LaTeX de moeite waard om te lezen, omdat bijna alle typografische regels erin worden uitgelegd. En eigenlijk is die kennis belangrijker dan een mooier programma.
Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 23:10
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 22-03-2006 @ 17:48 :
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik ga alle mogelijkheden bekijken en dan kijken wat het beste bij me past.

Ik vind Excel niet slecht, maar een soort gelijk programma met meer opmaak mogelijkheden lijkt me handiger.
Natuurlijk zijn er nog talloze andere manieren.
Na me toetsweken ga ik flink aan de slag met proberen.
Kun je dan concreet uitleggen wat je niet goed vindt aan Excel en de opmaakmogelijkheden. Die zijn vrij uitgebreid, hoor. Maar op zich moet de opmaak van een tabel basic blijven: opmaak mag de inhoud niet overheersen een daarin is LaTeX nu juist zo sterk: de opmaak is zo basic maar beredeneerd dat de tekst heel makkelijk leest: een mooi lettertype met schreef maar eventueel ook een heel mooi schreefloos lettertype (dat veel gelijkenissen vertoont met Calibri: een van de 7 nieuwe "C"-fonts voor Microsoft Windows Vista), niet te veel tekst op een blad zoals in Word (maar best zet je toch nog net iets meer tekst dan LaTeX op je blad, zo veel leeg als LaTeX weergeeft is gewoon papierverspilling volgens mij), ...

Maar er zijn gewoonweg geen programma's die de opmaak voor jou doen: in Word/Excel kun je bijna helemaal terugvallen op opmaakstijlen (Word), voorwaardelijke opmaak (Excel), AutoOpmaak (tabellen in Word en Excel), ... maar uiteindelijk moet je keuzes maken wat voor opmaak je gaat gebruiken, of dat lettertype past bij dat soort lijn en hoe ver je de letters van elkaar plaatst.

Ik ben zelf nogal een minimalist op dat vlak: als extra opmaak niet functioneel bijdraagt, weglaten die hap. Kernwoorden in het vet, ja dat draagt bij. Een roze titel met daaronder een paars zigzaglijntje, opsommingen met bloemetjes, flashende effecten in PowerPoint. Allemaal dingen die wel grappig en leuk lijken, maar die de geloofwaardigheid van een werk naar beneden halen.

Even mijn grote tips (zitten algemene opmakregels tussen ook, hoor):
1. Kies je lettertypes goed uit: lettertypes met schreef voor gedrukte werken (Times New Roman, Georgia, Computer Modern Roman (Computer Modern = van LaTeX = aanrader), ...) en schreefloze (Arial, Tahoma, Verdana, Computer Modern Sans Serif, Calibri, ...) voor op het beeldscherm (in het Engels noemt dat Serif en Sans Serif, respectievelijk). Nu misstaat een schreefloos lettertype niet altijd op papier: het heeft een modernere uitstraling.
2. Durf eens buiten de standaardlettertypes te kiezen: Times New Roman is allesbehalve fris te noemen, en ook op Arial is iedereen uitgekeken. Enige beperking die je als absolute regel moet zien: "Comic Sans hoor je niet te gebruiken". Voor Times New Roman kun je bijvoorbeeld Georgia, Centaur, ... gebruiken als alternatief: je werk krijgt hierdoor wat persoonlijkheid.
3. Werk met een consistente opmaak, door opmaakstijlen te gebruiken krijg je veel meer controle en eenduidigheid in je werk. Alle titels van opmaak veranderen: in 3 klikken is het gebeurd en alles is gedaan dan. Verander die koppen ook meteen van opmaak: Arial vervangen door een ander lettertype, en Kop2 zet je volgens mij ook beter niet schuingedrukt maar gewoon recht.
4. Beperk het aantal woordafbrekingen. (heb ik persoonlijk een hekel aan: teksten waar vijf lijnen onder elkaar streepjes staan, hoe moet je dan zoiets nog goed kunnen uitspreken?)
5. Werk eventueel met een basis en daarop accenten; dit geldt zowel voor lettertypes (één hoofdlettertype voor de tekst, eventueel een gelijkaardig(!) voor citaten, eventueel een ander voor de titeltjes); zo ook met kleuren: alles zwart en als je illustraties gebruikt, best beperken tot een vast aantal kleuren die je zelf kan kiezen).
6. Bekijk je werk ook eens van op een afstandje op het scherm of zelfs beter afgedrukt, foutjes in je ontwerp vallen dan meer op
7. Zoals met alles zal je zelf wel imperfecties zien in je werk, die voor anderen helemaal niet storend zijn. Maar omgekeerd net hetzelfde: vraag anderen om hun mening te geven: vaak zien ze dingen waar jij overkijkt.
Oud 23-03-2006, 15:24
dragonstorm
dragonstorm is offline
Zo slecht is dat niet, zoveel whitespace open laten. Dat maakt de boel vaak makkelijker te lezen; er zijn maar een bepaald aantal woorden dat je op 1 lijn zou kunnen lezen.
Veel professioneel opgemaakte boeken laten ook bijzonder veel whitespace over, en vullen dat eventueel met plaatjes.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 17:20
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
betaald maar pro.
- adobe indesign
- Quark Xpress
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten