Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2006, 15:26
Pompiedom
Pompiedom is offline
oke..het zit dus zo:

voor scheikunde moet ik een po maken (morgen moet het ingeleverd worden, ben natuurlijk weer eens veel te laat begonnen) waarin ik een chromatografie proef heb gedaan. Maar ik begrijp eigenlijk voor geen meter wat ik met de resultaten aan moet: het is tweedimensionale chromatografie van een spinazie extract en de opdracht is dus om te kijken welke kleurpigmenten erin zitten enzo. Maar de leraar zei dat ik er "meer uit moet halen", ik begrijp alleen het hele principe van die tweedimensionale chromatografie niet..alleen dat durf ik niet tegen hem te zeggen.
wie kan mij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2006, 23:08
Periodiek
Periodiek is offline
http://nl.wikipedia.org/wiki/Papierchromatografie

Even snel:

De verschillende stoffen in spinazie hebben hun eigen viscositeit. Hierdoor 'trekken' sommige stoffen sneller naar boven over de drager (dunnelaag of papier etc).

Bij tweedimensionale chromatografie zet je cirkeltjes om de pigmentvlekjes en zet je een stipje in het midden. Van het startpunt (de lijn) naar het stipje is de afstand die de mobiele fase heeft afgelegd. Ook meet je de afstand die de loopvloeistof heeft afgelegd.

De retentiefactor (Rf) reken je uit door de Mobiele fase (pigment/stip) te delen door de Stationaire fase (hoogte van de loopvloeistof) en
je meet vanaf de lijn waar je het stipje hebt aangebracht.;

Rf= Mb/Sf

Deze Rf vertoont overeenkomsten met je referenties, die je hebt meegenomen in je meting. Zo kan je bepalen welke stoffen aanwezig zijn in spinazie.
Reageren

Regels voor berichten