Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2006, 11:40
Saarah
Saarah is offline
Hallo,
Mijn kat was krols tot ongeveer eind februari, nouja, tot zo ongeveer 20 februari, dus iets langer dan een maand geleden. Ik ben er redelijk zeker van dat ze zwanger is
Nu heb ik woensdag gemerkt dat haar tepels opgezwollen zijn dus dat bevestigt mijn vermoeden. En ik denk dat ze een beetje dikker geworden is, maar dat zou ook mijn verbeelding kunnen zijn .
Maareh, dit zal haar eerste bevalling worden (en de mijne ook ) dus ik zou graag nog wat tips krijgen.
Ik geloof dat een kat ongeveer twee maanden drachtig is, dus dat zou betekenen dat ze eind april zou gaan bevallen?
We hebben ook al een doos klaargezet, met daarin een laken enzo, voor de bevalling. Maar moeten we nog iets speciaal doen om haar eraan te laten 'wennen'? (Hopelijk bevalt ze niet in de kast tussen de lakens, want daar kruipt ze altijd in als ze de kans krijgt ).
Is het nodig om met haar naar de dierenarts te gaan op controle, of hoeft dat niet?
En ze zal in april ongeveer een jaar oud zijn, dat is toch niet te jong hé?
Moet er dus nog iets speciaal gebeuren tegen de bevalling zelf, of tijdens de bevalling zelf?
En ze moet ook ontwormd worden, dit mag toch gewoon tijdens de zwangerschap?
En een kennis van ons zei dat je een drachtige kat moest binnenhouden (of toch tegen de tijd dat ze bijna bevalt), is dit echt nodig?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil dat alles goed gaat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2006, 12:07
AlopiA
AlopiA is offline
ik heb wat voor je rondgezocht en dit leek me wel een handige site

Laatst gewijzigd op 25-03-2006 om 12:10.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 12:31
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 25-03-2006 @ 13:07 :
ik heb wat voor je rondgezocht en dit leek me wel een handige site
Bedankt!
Ik had ook al wel wat rondgekeken maar deze pagina was ik nog niet tegengekomen
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 12:50
wizkid
wizkid is offline
Mijn kat is ook drachtig geweest en heeft toen 4 kittens gekregen. Ik was een jaar of 10 denk ik en ik wist helemaal niet dat ze drachtig was, wel dat ze krols was geweest. Toen ging ik een keer onze kelder in en daar lag mijn kat in haar hokje met 4 kittens (en mn moeder geloofde me ook nog niet toen ik riep dat ze kittens had gekregen ). Eentje was al dood en de andere 3 waren gezond. Daarna hebben we ze in huis gezet. Maar in ieder geval, die site wat AlopiA heeft gegeven lijkt me wel goed
Toen we die kittens hadden, hadden we bij de felix een kitten pakket aangevraagd voor iedere nieuwe eigenaar (daar zat dacht ik een boekje, een speeltje en iets om te eten bij). Ik heb eens voor je gekeken maar op de site van felix zie ik niets meer erover staan. Op de site van whiskas hebben ze wel nog een kittenpakket maar volgens mij kan je er maar 1 bestellen:
Kittenpakket Whiskas site
Oud 25-03-2006, 13:18
Peacefully
Peacefully is offline
Citaat:
Saarah schreef op 25-03-2006 @ 12:40 :

ze is zeker wel te jong ja
maargoed, het kwaad is al geschied.

je hebt best kans op dat je de bevalling niet meemaakt, omdat katten toch solitaire dieren zijn. als je de bevalling meemaakt, laat der dan met rust. als ze niet kiest voor een doos of werpkist maar in de klerenkast of op het bed van je schoonmoeder, dan moet je haar gewoon der gang laten gaan, niet verplaatsen en dergelijke.

als de bevalling begint te komen, word het dier onrustig, gaat urineren en ontlasten, heeft een verminderde eetlust.

ontsluitingsfase gaat gepaard met weeën, weeën kunnen pijn doen, kunnen onrustig worden en staan en liggen. staart word zijwaarts van lichaam afgehouden.

waterblaas komt meestal als eerste, vervolgens vruchtblaas die het jong bevat. moederdier scheurt vruchtvlies door en likt jong droog.
hierna komt moederkoek/placenta deruit. kat zal de deze opeten en navelstreng doorbijten.

nooit meer als 2 placenta's op laten eten, want daar kan de kat diarree van krijgen. eerste melk is heel belangrijk voor de kittens.
laat ze zo veel mogelijk met rust. telefoonnummer van de dierenarts bij de hand houden.

als een kitten niet ademt, wrijf dan heel hard met een handdoek over hem heen, zo kun je ademhaling stimuleren.
Oud 25-03-2006, 13:32
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Pannekoeketrut schreef op 25-03-2006 @ 14:18 :
ze is zeker wel te jong ja
maargoed, het kwaad is al geschied.

Heb op 'n paar site's rondgekeken en die zeiden toch dat 1 jaar een goede leeftijd is .
Bv hier:
Citaat:
Hoe oud moet een poes zijn om jongen te krijgen?
Het beste is om de kat twee of drie keer krols te laten worden voordat zij poesjes mag krijgen. Ze is dan rond 1 jaar oud.
Dat komt van deze site.

En bedankt voor je uitleg

@wizkid: ook bedankt
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Saarah schreef op 25-03-2006 @ 14:32 :
Heb op 'n paar site's rondgekeken en die zeiden toch dat 1 jaar een goede leeftijd is .
Maar wel heel minimaal, volgens mij. (Het ligt ook aan de bouw en 'volgroeidheid' van je kat, een kat van een jaar kan nog een heel tenger zijn en dan is het toch echt niet goed voor een kat om zwanger te zijn en te bevallen ed.)

Ik zou bij de dierenarts om informatie vragen, als ik jou was.
(Dat zou iig het eerste zijn wat ik zelf zou doen.)

Laatst gewijzigd op 25-03-2006 om 14:15.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 14:32
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-03-2006 @ 15:10 :
Maar wel heel minimaal, volgens mij. (Het ligt ook aan de bouw en 'volgroeidheid' van je kat, een kat van een jaar kan nog een heel tenger zijn en dan is het toch echt niet goed voor een kat om zwanger te zijn en te bevallen ed.)

Ik zou bij de dierenarts om informatie vragen, als ik jou was.
(Dat zou iig het eerste zijn wat ik zelf zou doen.)
Ja oké, ik denk dat ik volgende week maar eens langsga bij de dierenarts .
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 14:49
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Saarah schreef op 25-03-2006 @ 15:32 :
Ja oké, ik denk dat ik volgende week maar eens langsga bij de dierenarts .
Zou ik maar doen ja

Echt, alleen al voor mijn eigen rust zou ik even langs een dierenarts willen gaan
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 14:49
wizkid
wizkid is offline
Mijn kat was trouwens nog geen jaar toen ze die kittens kreeg, ze was dacht ik iets van 10 maanden.
Oud 25-03-2006, 14:51
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Bloem schreef op 25-03-2006 @ 15:49 :
Zou ik maar doen ja

Echt, alleen al voor mijn eigen rust zou ik even langs een dierenarts willen gaan
Mja, maar ik dacht dat het niet echt nodig zou zijn, als er niks misgaat ofzo, omdat katten normaal toch probleemloos alleen kunnen bevallen. (Nu moeten jullie niet denken dat ik niks om mijn kat geef ofzo, integendeel!)
Maar oké ik zal dan toch maar even gaan
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 14:52
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
wizkid schreef op 25-03-2006 @ 15:49 :
Mijn kat was trouwens nog geen jaar toen ze die kittens kreeg, ze was dacht ik iets van 10 maanden.
En alles is gewoon goed gegaan?
*edit* ik bedoel dus met de moederkat, ze heeft er geen "schade" ofzo aan overgehouden? Raar woord, maar ik kan het niet beter verwoorden

Laatst gewijzigd op 25-03-2006 om 14:56.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 15:23
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Saarah schreef op 25-03-2006 @ 15:52 :
En alles is gewoon goed gegaan?
*edit* ik bedoel dus met de moederkat, ze heeft er geen "schade" ofzo aan overgehouden? Raar woord, maar ik kan het niet beter verwoorden
Volgens mij niet. Ik wilde daarna altijd nog wel eens een nestje hebben maar ik wilde het wel in de hand houden, we hebben haar toen de poezenpil een aantal jaren gegeven en dat was een erge grote fout. Op een gegeven moment wilden we haar toch laten steriliseren en toen heeft de dierenarts de hele baarmoeder moeten verwijderen omdat die er helemaal niet goed uit zag en als het zo was doorgegaan had ze misschien baarmoederkanker gekregen. Maar dit kwam dus door die poezenpil en niet door het krijgen van kittens op een jonge leeftijd. Maar ze is nu kerngezond en 9 jaar oud. Als ik jou was zou ik haar dan gewoon die kittens laten krijgen (je kan er niet meer heel veel aan doen) en daarna kijken of je haar wilt laten steriliseren maar begin in ieder geval niet aan die pil
Oud 25-03-2006, 15:44
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
wizkid schreef op 25-03-2006 @ 16:23 :
*verhaal*
Oh, ik wist niet dat die poezenpil zo slecht was, we hadden er nl. nog aan gedacht haar die te geven na de zwangerschap. Maar dan wordt het dus steriliseren!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 17:18
Verwijderd
Ik vind het onzin om te stellen dat jij de bevalling waarschijnlijk niet mee zal maken, want jouw kat bevalt op de plek waar jíj dat wilt. (Natuurlijk kun jij niet bepalen hoe laat, maar dat spreekt voor zich)
Zorg ervoor dat je een veilig plek creëert voor je poes waar ze in alle rust kan bevallen en ten minste de eerste 10 dagen kan verblijven. Doe je dit niet, dan heb je grote kans dat mevrouw met de kittens gaat slepen, op zich niet zo'n probleem, totdat ze besluit dat de kittens daar heel hoog op de kast toch echt het veiligst zijn.

Omdat dit haar eerste bevalling is, is het wel verstandig dat je er bij bent, als zij niet weet wat ze moet doen, moet jij dit namelijk voor haar doen. Dit houdt in dat jij misschien het vruchtvlies open moet maken en dan maar moet hopen dat ze de navelstreng zelf doorbijt (daar moet je voorzichtig mee zijn, want daarmee kun je bloedingen veroorzaken)
Houd schone lappen (misschien heeft je moeder nog stoffen luiers?) bij de hand en laat haar zodra ze doorheeft wat ze moet doen een beetje met rust. Schrik niet als er ineens twee uur niets komt, maar je in haar buik nog wel een kitten voelt: katten nemen vaak rust tussen een of twee kittens.
Het is wel belangrijk dat je een dierenarts "stand by" houdt, die eventueel een wee opwekkend middel kan geven (dit kan alleen als ze al ontsluiting heeft!!!) en eventueel een keizersnede kan doen als dit echt nodig zou zijn.
Sowieso moet je de pasgeboren kittens zo snel mogelijk aanleggen, want dit werkt ook wee opwekend.
Als een kitten niet piept, moet je het inderdaad in een handdoek (of luier, is wat zachter) flink opwrijven, zodra het piept leg je het bij de moeder. Als het ECHT niet lukt: kitten goed in je handen vasthouden (echt GOED vasthouden) en het met je armen naar beneden zwaaien (alsof je het op de grond gooit).
Voor de zekerheid kun je ook een spuitje bij de hand houden om het bekje uit te zuigen, maar dit zou ik echt alleen doen in het uiterste geval en als je er zelf een beetje handig in bent.

Als je denkt dat het niet lang meer zal duren, kun je met een thermometer (rectaal) haar temperatuur opmeten, ligt deze rond de 37 dan kun je er zeker van zijn dat ze binnen 24 uur kittens heeft en dan kun je daar rekening mee houden.

Je moet nu beginnen met haar kittenvoer te geven: dit extra vet en eiwit heeft ze echt nodig, want je zult zien dat ze na een week of twee in zal teren dus al het extra dat je haar nu mee kunt geven, is echt heel erg welkom.
Ze is redelijk jong, maar het is niet onoverkomelijk. Je moet gewoon goed opletten dat ze weet wat ze moet doen tijdens de bevalling. Laat haar trouwens vooral de placenta's opeten! Dit geeft haar wat extra voedingsstoffen en als ze niet meer wil, dan laat ze ze vanzelf wel liggen. Het is de natuur en die moet je haar gang laten gaan.
Dit moet je ook onthouden voor als je het een beetje eng vindt: raak niet in paniek, in de natuur moeten ze het ook zelf doen.

Waarom wil je je kat de pil geven na de zwangerschap?! Echt niet doen, hoor want het is de grootste rotzooi die je je kat kunt geven!
Gewoon laten steriliseren, zo kom je nooit meer voor dit soort 'verrassingen' te staan en verklein je de kans op mamatumoren (melkklier tumoren) en natuurlijk zijn baarmoederontstekingen, baarmoederkanker etc. dan geen risico's meer, want (@Wizkid) ze halen bij een sterilisatie altijd álles weg. (het is officieel gezien dus een castratie)

Goed, lang verhaal en mocht je nog vragen hebben kun je altijd pm'en, ook over het verdere verloop van je nestje.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 17:25
Saarah
Saarah is offline
@ Meisje Vlek: heel erg bedankt voor je uitleg!
En ik ga haar dus idd laten steriliseren na de bevalling
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Saarah schreef op 25-03-2006 @ 18:25 :
@ Meisje Vlek: heel erg bedankt voor je uitleg!
En ik ga haar dus idd laten steriliseren na de bevalling
Geen dank
En dat van dat kittenvoer moet je ECHT doen, ze heeft het ontzettend nodig. Je moet haar gewoon zoveel laten eten als ze wil.
Onze kat heeft nu kittens van bijna zeven weken oud (gepland nest) en je wilt echt niet weten hoe armetierig ze er (volgens ons) uitziet: ingevallen flanken etc. En zij krijgt echt het beste van het beste te eten en eet naast haar eigen voer ook altijd de restjes van de kittens op, dus echt doen!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 17:39
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 25-03-2006 @ 18:33 :
Geen dank
En dat van dat kittenvoer moet je ECHT doen, ze heeft het ontzettend nodig. Je moet haar gewoon zoveel laten eten als ze wil.
Onze kat heeft nu kittens van bijna zeven weken oud (gepland nest) en je wilt echt niet weten hoe armetierig ze er (volgens ons) uitziet: ingevallen flanken etc. En zij krijgt echt het beste van het beste te eten en eet naast haar eigen voer ook altijd de restjes van de kittens op, dus echt doen!
Oké ik zal het zeker doen dan!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 18:17
brees
brees is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 25-03-2006 @ 18:18 :
Ik vind het onzin om te stellen dat jij de bevalling waarschijnlijk niet mee zal maken, want jouw kat bevalt op de plek waar jíj dat wilt. (Natuurlijk kun jij niet bepalen hoe laat, maar dat spreekt voor zich)
Zorg ervoor dat je een veilig plek creëert voor je poes waar ze in alle rust kan bevallen en ten minste de eerste 10 dagen kan verblijven. Doe je dit niet, dan heb je grote kans dat mevrouw met de kittens gaat slepen, op zich niet zo'n probleem, totdat ze besluit dat de kittens daar heel hoog op de kast toch echt het veiligst zijn.

je hoeft het inderdaad niet meteen te missen maar je kat bevalt echt niet waar jij wilt dat ze bevalt hoor. Als je geluk hebt wel maar met sommige katten wordt zo gesleept (een tip: niet te druk met de kat gaan doen, rustig blijven) zal die kat echt wel een rustig plekje opzoeken.

Wij (in iedergeval mensen die kwamen kijken) bleven 2 weken van de kittens af. Ik ken verhalen van mensen die meteen met die kittens gingen slepen naar de buren dat is dus gewoon dom. Die kittens zijn toen doodgebeten door de moeder. Hier mocht er gewoon niemand aan. Onze poes heeft ons altijd geroepen voor de bevalling (kwam ons echt halen) en ons ook altijd vertrouwd.

Je kat is eigenlijk wel te jong jah. Onze poes was ook nog geen jaar. ik vond het best zielig voor haar. Ik bedoel ze zijn dan echt zelf nog een kitten. Dus eigenlijk is het gewoon niet goed. Zij heeft er wel iets aan overgehouden. Haar groei is gestopt omdat alle energie naar haar kittens ging. Ze ziet er nu dus op 9 jarige leeftijd nog steeds uit als een 6 maanden uit poesje. Niemand geloofd dat ze al veel ouder is omdat je dat totaal niet aan haar ziet.

heel veel succes met de bevalling. En echt gewoon rustig blijven. Het is een geweldige ervaring om mee te maken. veel mensen grijpen wel te snel in, maar doe rustig want meestal weet de kat echt wel wat ze moet doen alleen maken mensen zich te veel zorgen.

groetjes nicole
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 20:04
Verwijderd
Als jij een goede band hebt met je kat en jij schept voor je kat een rustige en veilige omgeving en je haar daar in legt op het moment dat jij merkt dat de bevalling begint, dan bevalt jouw kat daar. Neem dat maar van me aan.

En natuurlijk moet je je niet teveel zorgen maken, maar het is gewoon belangrijk dat jij bij een eerste bevalling even oplet of ze weet wat ze moet doen. Weet ze dat, dan laat je haar gewoon haar gang gaan en blijf je op afstand.

Oh en Sarah, ik zou een weegschaal bij de hand houden. Bij onze britten is een 'oke' gewicht zo rond de 80 gram en ik denk dat dat wel een goede maatstaf is (al onze kittens zaten daar ruim overheen)
Het is ook goed om ze de eerste tien à veertien dagen toch wel zéker iedere dag te wegen. Wij deden dat drie keer per dag, op advies van een cattery waar wij mee samenwerke, maar god, ja, ik denk dat als je ze iedere dag weegt, dat dat best goed komt.
Ze moeten toch wel minimaal tien gram per dag aankomen.

Bij ons mogen de eerste mensen pas kijken bij drie à vier weken, voor die tijd: houd het lekker bij je eigen familie, zowel voor de kittens als voor de moeder. Sommige moederpoezen zijn er heel makkelijk in en die laten je zonder morren bij de kittens, maar anderen worden agressief. Ach ja, je moet haar denken: ze wil haar kroost alleen maar beschermen.
Je moet haar die eerste twee weken ook echt op een rustige plek houden om te voorkomen dat ze zich onveilig gaat voelen en in het ergste geval haar kittens, idd, doodbijt.

Maar vooral: geniet ervan, jij gaat meemaken hoe er nieuw leven ter wereld komt, dat is iets heel bijzonders
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Saarah schreef op 25-03-2006 @ 12:40 :
Hallo,
Mijn kat was krols tot ongeveer eind februari, nouja, tot zo ongeveer 20 februari, dus iets langer dan een maand geleden. Ik ben er redelijk zeker van dat ze zwanger is
Nu heb ik woensdag gemerkt dat haar tepels opgezwollen zijn dus dat bevestigt mijn vermoeden. En ik denk dat ze een beetje dikker geworden is, maar dat zou ook mijn verbeelding kunnen zijn .
Maareh, dit zal haar eerste bevalling worden (en de mijne ook ) dus ik zou graag nog wat tips krijgen.
Ik geloof dat een kat ongeveer twee maanden drachtig is, dus dat zou betekenen dat ze eind april zou gaan bevallen?
We hebben ook al een doos klaargezet, met daarin een laken enzo, voor de bevalling. Maar moeten we nog iets speciaal doen om haar eraan te laten 'wennen'? (Hopelijk bevalt ze niet in de kast tussen de lakens, want daar kruipt ze altijd in als ze de kans krijgt ).
Is het nodig om met haar naar de dierenarts te gaan op controle, of hoeft dat niet?
Moet er dus nog iets speciaal gebeuren tegen de bevalling zelf, of tijdens de bevalling zelf?
En ze moet ook ontwormd worden, dit mag toch gewoon tijdens de zwangerschap?
En een kennis van ons zei dat je een drachtige kat moest binnenhouden (of toch tegen de tijd dat ze bijna bevalt), is dit echt nodig?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil dat alles goed gaat
onze kat was 10 maanden toen ze kittens kreeg. Ze schrok er echt van bij de eerste zoiets van "huh komt dat uit mij?" en is toen bang weggesprongen achter een hele stapel dozen en kleden. daarna ging alles goed en haar andere 4 kittens heeft ze daar gekregen. Die ander haalde ze er maar niet bij, die hebben we op scooby (=moeder) haar kussen getild en erbij gelegd (ivm geur) en toen ging alles goed. Mijn tip is dus: zorg dat de moederkat niet ergens anders heen kan, juist omdat ze zo jong is en het dus allemaal heel raar kan vinden en wil vluchten

Verder: zo veel mogelijk met rust laten, meestal gaat het dan allemaal goed veel succes en veel plezier met die kleintjes! Ze zijn zoooo schattig!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 20:35
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 25-03-2006 @ 18:18 :
want (@Wizkid) ze halen bij een sterilisatie altijd álles weg. (het is officieel gezien dus een castratie)
Dat heeft onze dierenarts er toen niet bij gezegd. Hij had me van te voren gewaarschuwd dat ze moesten kijken hoe het eruit zag en het zag er dus helemaal niet goed uit en daarom hebben ze alles weggehaald. Als het er goed uitzag hadden ze alleen de eierstokken weggehaald.
Oud 26-03-2006, 13:26
Verwijderd
Voor zo ver ik weet halen ze over het algemeen idd alles weg. En de poezenpil is idd heel slecht...dat is ook de reden dat wij één van onze katten al heel jong hebben laten steriliseren (ze was om de drie, vier weken zo vreselijk krols dat ze er zelf echt last van had). De dierenarts heeft ons met onze eerste kat ook gewaarschuwd dat ze niet zwanger moest raken ed (dus dat we als tweede kat beter ook een poes konden nemen, wat we ook al van plan waren), omdat het zo'n scharminkeltje was, ze had dat waarschijnlijk niet overleeft.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 13:35
Verwijderd
Ja idd, ik vind het ook raar dat Wizkids dierenarts normaal gesproken bij een sterilisatie alleen de eierstokken weghaalt, want dan mis je juist een heleboel voordelen van een sterilisatie (buiten het feit dat ze niet zwanger kan raken)
Namelijk de gereduceerde kans op melkkliertumoren en natuurlijk het feit dat baarmoederontstekingen en baarmoeder(hals)kanker niet meer mogelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 13:41
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 26-03-2006 @ 14:35 :
Ja idd, ik vind het ook raar dat Wizkids dierenarts normaal gesproken bij een sterilisatie alleen de eierstokken weghaalt, want dan mis je juist een heleboel voordelen van een sterilisatie (buiten het feit dat ze niet zwanger kan raken)
Namelijk de gereduceerde kans op melkkliertumoren en natuurlijk het feit dat baarmoederontstekingen en baarmoeder(hals)kanker niet meer mogelijk zijn.
Ja dat vind ik dan ook wel vreemd eigenlijk maar het is nu mijn ex-dierenarts (niet hierdoor, maar we hebben eentje in de buurt gezocht). Misschien dat hij het me gewoon verkeerd heeft gezegd of hij haalt wel alleen de eierstokken weg
Oud 26-03-2006, 20:39
brees
brees is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 25-03-2006 @ 21:04 :
Als jij een goede band hebt met je kat en jij schept voor je kat een rustige en veilige omgeving en je haar daar in legt op het moment dat jij merkt dat de bevalling begint, dan bevalt jouw kat daar. Neem dat maar van me aan.

Ik heb 8 nestjes ter wereld zien komen dus ik weet ook wel een beetje hoe het zit

En ik weet ook dat een dier soms beter weet waar het wil bevallen. En als dat dier dat wilt kun je het het best maar laten gaan, je kan haar moeilijk gaan dwingen naar het plekje te gaan wat jij het beste wilt, dan komt er ook nog eens heel veel stress bij kijken. Sommige dieren zijn het totaal niet eens met het plekje dat jij uitzoekt, hoeveel het dier je ook vertrouwd.

groetjes nicole
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 21:40
Verwijderd
Citaat:
brees schreef op 26-03-2006 @ 21:39 :
Ik heb 8 nestjes ter wereld zien komen dus ik weet ook wel een beetje hoe het zit

En ik weet ook dat een dier soms beter weet waar het wil bevallen. En als dat dier dat wilt kun je het het best maar laten gaan, je kan haar moeilijk gaan dwingen naar het plekje te gaan wat jij het beste wilt, dan komt er ook nog eens heel veel stress bij kijken. Sommige dieren zijn het totaal niet eens met het plekje dat jij uitzoekt, hoeveel het dier je ook vertrouwd.

groetjes nicole
Daarom moet je een kat ook vóórdat ze gaat bevakken laten wennen aan de plek waar jij graag wilt dat ze bevalt. Zorg ervoor dat ze dat plekje als veilig, vertrouwd en fijn ervaart en dan denk ik dat wanneer jij je kat daar neerlegt zodra de bevalling begint, dat ze daar best in blijft liggen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 15:48
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 25-03-2006 @ 21:04 :

Oh en Sarah, ik zou een weegschaal bij de hand houden. Bij onze britten is een 'oke' gewicht zo rond de 80 gram en ik denk dat dat wel een goede maatstaf is (al onze kittens zaten daar ruim overheen)
Het is ook goed om ze de eerste tien à veertien dagen toch wel zéker iedere dag te wegen. Wij deden dat drie keer per dag, op advies van een cattery waar wij mee samenwerke, maar god, ja, ik denk dat als je ze iedere dag weegt, dat dat best goed komt.
Ze moeten toch wel minimaal tien gram per dag aankomen.
Zal ik doen
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 21:46
hola
hola is offline
Ik dacht juist dat het goed was voor een poes om vroeg jongen te krijgen en dat het zelfs wordt aangeraden om je poes 1x een nestje te laten krijgen.
Oud 28-03-2006, 08:38
Verwijderd
Citaat:
hola schreef op 27-03-2006 @ 22:46 :
Ik dacht juist dat het goed was voor een poes om vroeg jongen te krijgen en dat het zelfs wordt aangeraden om je poes 1x een nestje te laten krijgen.
Dat is allebei echt hele grote onzin.

@Brees: wat voor katten fokken jullie eigenlijk? (gewoon nieuwsgierig )
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 18:01
brees
brees is offline
Dat is inderdaad onzin. Dat werd gezegt dat je het beste eerst een nestje te nemen voordat de kat werd gesterriliseert maar dat is ook niet zo. En jong kittens krijgen is slecht, ze zijn dan zelf nog kitten.

@ meisje vlek: we hebben gewoon een paar keer nestjes gehad van onze katten. Is natuurlijk ook fokken maar nu zullen we geen nestjes meer nemen. Ik was ik denk 4 of 5 jaar toen het eerste nestje kwam maar ik zou het nooit meer zo doen. Nu ken ik alle informatie (nouja van honden fokken dan maar toch bij katten lijkt het toch een groot deel daar op) Waren gewone europese kortharen.
Maar wat fokken jullie? Gaan jullie ook naar shows? Ben erg benieuwd. Ik intreseer me de laatste tijd meer in honden maar ben natuurlijk ook benieuwd naar katten.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 09:42
Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-03-2006 @ 15:10 :
Inderdaad. Wij hadden vorig jaar een kat die vrij klein was in verhouding met een gemiddelde kat. De dierenarts raadde ons af om haar zwanger te laten worden, omdat ze gewoonweg te klein is om al die kittens aan te kunnen, in dr baarmoder, maar ook als ze geboren zijn is het erg zwaar voor zo'n klein poesje. Dus hebben we niet gedaan.
Oud 29-03-2006, 09:48
Steefjuh
Steefjuh is offline
Waarom is die kattenpil eigenlijk zo secht? Wij geven onze kat er nu ook een. Maar we willen dr nog niet steriliseren omdat we waarschijnlijk nog wel een nestje willen, maar nu nog niet...
K zou geen andere manier weten om je kat niet zwanger te laten worden, dan door de pil... Ze loopt immers ook buiten...
Oud 29-03-2006, 10:57
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 29-03-2006 @ 10:48 :
Waarom is die kattenpil eigenlijk zo secht? Wij geven onze kat er nu ook een. Maar we willen dr nog niet steriliseren omdat we waarschijnlijk nog wel een nestje willen, maar nu nog niet...
K zou geen andere manier weten om je kat niet zwanger te laten worden, dan door de pil... Ze loopt immers ook buiten...
Bij mijn kat heeft die pil voor vanalles in de baarmoeder gezorgd wat niet helemaal gezond was (ik weet niet meer precies hoe de dierenarts het toen heeft genoemd). Het kwam erop neer dat als we haar niet hadden laten steriliseren en waren doorgegaan met de pil ze waarschijnlijk kanker had gekregen. Het is in ieder geval troep en je kan beter je kat laten steriliseren en dan weer eens een nestje nemen met een volgende kat.
Oud 29-03-2006, 13:13
Verwijderd
Citaat:
brees schreef op 28-03-2006 @ 19:01 :

@ meisje vlek: we hebben gewoon een paar keer nestjes gehad van onze katten. Is natuurlijk ook fokken maar nu zullen we geen nestjes meer nemen. Ik was ik denk 4 of 5 jaar toen het eerste nestje kwam maar ik zou het nooit meer zo doen. Nu ken ik alle informatie (nouja van honden fokken dan maar toch bij katten lijkt het toch een groot deel daar op) Waren gewone europese kortharen.
Maar wat fokken jullie? Gaan jullie ook naar shows? Ben erg benieuwd. Ik intreseer me de laatste tijd meer in honden maar ben natuurlijk ook benieuwd naar katten.
Wij hebben op dit moment een nestje Britse Kortharen en dat is min of meer in samenwerking gegaan met een andere cattery. Wij wilden heel graag haar dekkater gebruiken (om verschillende redenen) en zij was heel nieuwsgierig wat er uit die combinatie zou komen, omdat ze nog nooit een dekking had geven aan een poes die de vader van onze poes heeft (snap je het nog )
Het is echt een hele hoop geregel: diverse (dure) lichamelijke onderzoeken, de dekking zelf en dan nog maar niet te spreken over het 'onderhoud' van de kittens.
Wij gaan niet naar shows, maar de eigenaresse van de vader van ons nest wel en er is eigenlijk wel altijd een van haar katten best in show of toch minimaal genomineerd en U1.
Ik zelf vind zo'n show eigenlijk niets voor de katten, maar ik snap wel dat wanneer jij al twintig jaar je ziel en zaligheid in het fokken van mooie, gezonde britten die zo ver als mogelijk aan de rasstandaard voldoen, dat je daar graag erkenning voor wilt.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 19:12
brees
brees is offline
Wat leuk dat jullie nu een nestje hebben. Hoe oud zijn ze nu? Hoeveel zijn het er.
Nestjes zijn zo leuk om mee te maken, en kwa werk vond ik het wel meevallen als alles goed ging! Wij hebben hier eens een adoptie nestje gehad van de buren. Die moeder overleed toen haar kittens 3 weken waren. Eerst probeerden ze zelf de kittens te voeren en te masseren maar het ging op een gegeven moment heel slecht met 2 kittens. Onze kat heeft ze toen opgevangen en zodra zij ging masseren kwam alles er uit, hard nodig dus. Maar dat was wel onwijs veel werk. Je moet zoveel bijvoeren. Gelukkig waren ze al 3 weken want anders kwam er nog meer bij kijken.
Tja die dure kosten heb je dus ook bij honden fokken, als je het helemaal goed wilt doen.

groetjes nicole
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 08:29
Verwijderd
ik hoor altijd dat je kittens niet op mag pakken omdat de moeder dan boos word, is dat ook zo?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 09:23
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 30-03-2006 @ 09:29 :
ik hoor altijd dat je kittens niet op mag pakken omdat de moeder dan boos word, is dat ook zo?
Dat kan, sommige moederpoezen vinden dat inderdaad niks.
Maar wat mij betreft is dat pech voor de moederpoes, zeker als je de kittens gaat wegen, dan moet je ze gewoon even oppakken.
Oke, je moet er geen tien minuten mee gaan tutten, maar je kunt ze best even oppakken en dan gewoon weer terugleggen. Ook al wordt mama dan even een beetje onrustig, daar moet ze ook gewoon aan wennen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 09:27
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 30-03-2006 @ 10:23 :
Dat kan, sommige moederpoezen vinden dat inderdaad niks.
Maar wat mij betreft is dat pech voor de moederpoes, zeker als je de kittens gaat wegen, dan moet je ze gewoon even oppakken.
Oke, je moet er geen tien minuten mee gaan tutten, maar je kunt ze best even oppakken en dan gewoon weer terugleggen. Ook al wordt mama dan even een beetje onrustig, daar moet ze ook gewoon aan wennen.
ik dacht dat katten ook zoeits hadden van "ieh je hebt t aangeraakt dus ik hoef t niet meer"
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 10:37
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 30-03-2006 @ 10:27 :
ik dacht dat katten ook zoeits hadden van "ieh je hebt t aangeraakt dus ik hoef t niet meer"
Haha, nee hoor
Al gaan ze het wel meteen héél grondig wassen, want jouw handen zijn natuurlijk echt ontzéttend vies
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 11:32
Saarah
Saarah is offline
Hmmm... Mijn grootouders (waar de kat zit) willen niet met haar naar de dierenarts (voor een 'controle' dus). Ze vinden het verloren kosten & moeite, en volgens mij grootvader: "als een kat in de natuur leeft, moet ze het toch ook alleen afkunnen?"
Als ik dan zeg "maar wat als er tijdens de bevalling iets misgaat?" is het antwoord "maar er gaat toch niks mis".
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 14:09
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 30-03-2006 @ 11:37 :
Haha, nee hoor
Al gaan ze het wel meteen héél grondig wassen, want jouw handen zijn natuurlijk echt ontzéttend vies
Dat is niet helemaal waar hoor.
Bij huiskatten is het vaak zo dat die moederpoes jou wel gewend is en jouw vertrouwd (er zijn er altijd wel een paar waarbij dat niet is).
Maar als jij een nestje kittens op straat vind, maakt niets uit waar, dan mag je ze zeker niet aanraken. Als ze nog de ogen dicht hebben hebben ze de moeder zeker nog nodig en als jij ze dan vastpakt hoeft die moederpoes ze niet meer. En veel te redden aan de kittens is er dan ook niet. Naar mijn mening mag je alleen kittens aanraken als je de moederpoes kent, als je ze ergens vindt moet je dat zeker niet doen (maar de dierenambulance bellen). Ik heb al vaak genoeg gezien dat mensen kittens hadden gevonden, ze hebben vastgepakt, de moeder hoefde ze toen niet meer en toen zijn ze ook dood gegaan omdat je er als mens niet veel meer aan kan doen.
Reageren

Regels voor berichten