Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2006, 19:33
brands
brands is offline
Voor maatschappijleer ben ik bezig voor een werkstuk & PowerPoint presentatie aan het maken. Maar nou stuit ik nog op 1 dingen. Daarom heb ik een vraag

Zal ook nog even vertellen wat rekeningrijden is:
Rekeningrijden is een methode van tolheffing waarbij het gebruik van (auto)wegen door middel van elektronica worden belast. De kostbare en vertragende tolstations zijn hierbij overbodig, terwijl de tol aan de plaat en het tijdstip kan worden aangepast (bijv. in spitsuren kan worden verhoogd). Er is wel een uitgebreid netwerk van sensoren (elektronische tolpoorten) voor nodig., terwijl ook de auto’s die van de tolweg gebruik maken elektronische herkenbaar moet zijn. Een vorm van rekeningrijden wordt al toegepast in Singapore. Om het probleem van de filevorming op de Nederlandse wegen te bestrijden kwam kabinet-Kok in het kander van het zgn. Bereikbaarheidsoffensief Randstad met de voorstellen voor rekeningrijden: de bedoeling was dat automobilisten een financiële prikkel te geven om eerder of later van huis te vertrekken of eventueel thuis te blijven werken. In 2001 deed minister van Verkeer, Netelenbos, voorstellen voor het invoeren van proeflocaties voor het rekeningrijden. De proef werd echter onder grote maatschappelijke druk afgeblazen: ook politiek was er weinig draagvlag voor. De minister kwam met een voorstel voor een systeem van kilometerheffing voor automobilisten, niet variable naar plaats en tijd. Maar tot een definitieve wet over de invoering en uitvoeringswijze van de kilometerheffing kwam het niet.

Mijn vraag is dan ook:
Vinden jullie dat rekeningrijden in het hele land moet worden ingevoerd? Zouden jullie uitgebreid en zo duidelijk willen antwoorden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten