Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2006, 19:37
Supersuri
Supersuri is offline
Ik ben nog steeds bezig met het project en niemand uit mijn groepje kan vinden hoe je bandenspanning kan uitrekenen.

Ik weet de massa en kan dus ook berekenen wat de druk op de wielen is. Maar hoe bereken je dan de bandenspanning? Iemand die dat weet? Kon met google niks vinden (heb niet in het engels gezocht want weet het engelse woord er niet voor)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2006, 17:22
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Ff een vraagje...ik weet het niet hoor, maar wat is de eenheid van bandenspanning?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 18:47
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
ditismijnnaam schreef op 29-03-2006 @ 18:22 :
Ff een vraagje...ik weet het niet hoor, maar wat is de eenheid van bandenspanning?
BAR denk ik. Mischien ook MPa, of N/mm^2. Maar heb vandaag alles ingeleverd met de groep, we hebben dat maar laten zitten.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 11:54
Verwijderd
Je kan het ongetwijfeld analytisch doen, maar een simpele methode gaat als volgt. Berekend de normaalkracht die elke band moet leveren (F = mg) en deel die door de oppervlakte van de band die contact maakt met de weg (die moet je ongetwijfeld schatten of grofweg bepalen). Controleer: p = F/A. Dat is natuurlijk de overdruk, je moet p0 er nog bij optellen.
Als je de druk in een band verlaagt of een band meer belast zie je dat de band platter wordt en die contactoppervlakte toeneemt. Zie ook: http://auto.howstuffworks.com/tire4.htm
Jij hebt er niks meer aan, maar voor in het archief/search komt het misschien ooit nog van pas.

Laatst gewijzigd op 30-03-2006 om 11:58.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 18:46
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Snees schreef op 30-03-2006 @ 12:54 :
Je kan het ongetwijfeld analytisch doen, maar een simpele methode gaat als volgt. Berekend de normaalkracht die elke band moet leveren (F = mg) en deel die door de oppervlakte van de band die contact maakt met de weg (die moet je ongetwijfeld schatten of grofweg bepalen). Controleer: p = F/A. Dat is natuurlijk de overdruk, je moet p0 er nog bij optellen.
Als je de druk in een band verlaagt of een band meer belast zie je dat de band platter wordt en die contactoppervlakte toeneemt. Zie ook: http://auto.howstuffworks.com/tire4.htm
Jij hebt er niks meer aan, maar voor in het archief/search komt het misschien ooit nog van pas.
Dank je snees. Heb er vast nog wel een keer wat aan. Aangezien ik werktuigbouwkunde doe. MOet vaak dingen ontwerpen en anders hebben andere er mischien nog wat aan op dit forum.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten