Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Bekijk resultaten poll: Welk meisje/situatie heeft gelijk?
Situatie 1 heeft gelijk, Situatie 2 niet 1 2.38%
Situatie 2 heeft gelijk, Situatie 1 niet 29 69.05%
Situatie 1 & 2 hebben beiden gelijk 11 26.19%
Situatie 1 & 2 hebben beiden ongelijk 1 2.38%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2006, 00:03
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Lees de volgende situaties eerst even door:

Situatie 1
Een meisje wordt gevingerd door een man.
Ze laat hem begaan, stribbelt niet tegen op wat voor manier dan ook en vindt het zelfs lékker!
Enige tijd later herziet ze haar mening en zegt ze ineens dat hij haar seksueel misbruikt heeft.

Situatie 2
Een meisje wordt op jonge leeftijd regelmatig 's nachts wakker gemaakt door haar vader, waarna hij haar aanraakt, streelt en vingert.
Het meisje weet niet dat niet normaal is, totdat ze erachter komt op school dat vaders van andere meisjes/kinderen dit niet doen.
Jaren later geeft ze aan seksueel te zijn misbruikt door haar vader.

Welke van de meisjes heeft gelijk, wanneer ze zegt seksueel te zijn misbruikt? Wanneer is het misbruik werkelijkheid, of alleen maar een "reactie op wat de rest van de maatschappij zegt" ?
Ligt er een verschil in deze 2 situaties, en zoja: welke is/zijn dit dan? En waarom?

Ik doe een project voor school dat gaat over de menselijke gedachtengang als het aankomt op grenzen trekken & verschil leggen in gevoelsmatige situaties. Ik hoop dat jullie mij serieus kunnen helpen hierin, dus graag ook alleen serieuze reacties.
Alvast dank je wel
Oud 29-03-2006, 00:11
VeGs
VeGs is offline
Uitgaande dat in de eerste situatie sprake is van een gelijkwaardige relatie, is dat geen misbruik. Je kunt de man in die situatie niets kwalijk nemen, omdat zij geen teken geeft het niet te willen. Dat ze achteraf spijt krijgt, is haar probleem.
Overigens; je gebruikt expliciet de woorden 'meisje' en 'man'. Moet ik daaruit opmaken dat het meisje ook van jonge leeftijd is, want dan verandert de situatie uiteraard (en noem ik het ook geen gelijkwaardige relatie).
In het tweede geval is het wel misbruik, want je hebt ten eerste te maken met een verschil in macht en ten tweede heeft een kind op jonge leeftijd nog geen volwassen beeld van seks en maakt de volwassene gebruik van die gegevens. Je kunt een kind niet verwijten dat het niet aangaf hier problemen mee te hebben en de volwassene weet dat hij van kinderen af te blijven heeft.

Lijkt me eigenlijk nogal logisch...

Laatst gewijzigd op 29-03-2006 om 00:13.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 07:12
Estar
Estar is offline
Wat voor gevoel heeft het 2e meisje terwijl het gebeurd, vraag ik me dan af. Maar ik vind het sowieso wel misbruik.

Meisje 1 heeft sowieso ongelijk, ze vond het lekker en gaf zelf toe, dus geen seksueel misbruik maar aanstellerij.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 07:56
Nona
Nona is offline
Situatie 2 vind ik hoe dan ook misbruik; een vader zou beter moeten weten dan zijn dochter op die manier aan te raken. Bovendien is er tussen vader en kind altijd sprake van een machtsverschil, waar de vader in dit geval op verkeerde manier gebruik van maakt.

Situatie 1 vind ik ook wat moeilijk. Niet tegenstribbelen en ergens mee instemmen zijn niet dezelfde dingen. Is dit meisje 12 en de man 30, dan vind ik dat duidelijk een voorbeeld waarvan weer gebruik wordt gemaakt van het overwicht van de volwassene, of de naïviteit van het meisje. Zijn ze beiden boven de 16, ben ik van mening dat het meisje haar mond open had kunnen trekken als ze niet wilde, dan heeft ze dikke pech.
Oud 29-03-2006, 08:58
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 29-03-2006 @ 08:56 :
Situatie 2 vind ik hoe dan ook misbruik; een vader zou beter moeten weten dan zijn dochter op die manier aan te raken. Bovendien is er tussen vader en kind altijd sprake van een machtsverschil, waar de vader in dit geval op verkeerde manier gebruik van maakt.

Situatie 1 vind ik ook wat moeilijk. Niet tegenstribbelen en ergens mee instemmen zijn niet dezelfde dingen. Is dit meisje 12 en de man 30, dan vind ik dat duidelijk een voorbeeld waarvan weer gebruik wordt gemaakt van het overwicht van de volwassene, of de naïviteit van het meisje. Zijn ze beiden boven de 16, ben ik van mening dat het meisje haar mond open had kunnen trekken als ze niet wilde, dan heeft ze dikke pech.
helemaal eens.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 09:03
marrel
marrel is offline
Situatie 2 vind ik ook sowiso misbruik, dat meisje is te jong om zelf goed uit te komen voor wat normaal is en wat niet, bovendien is haar vader een meerdere en die heeft een voorbeeldfunctie.

Situatie 1, ervanuitgaande dat het meisje ouder/miss zelfs volwassen is, je bent dan vort verantwoordelijk voor je eigen daden en je behoort zelfstandig te zijn. Ze vond het lekker en deed er aan mee dus dan is het geen misbruik.
Oud 29-03-2006, 09:46
Girly12
Girly12 is offline
situatie 1 is géén misbruik, als je het zelf lekker vindt. Het zou helemaal anders zijn als je er een raar gevoel over had.

situatie 2 daarentegen wél, want ze komt er pas later achter dat dat niet normaal is en
PHP-code:
 kan 
gewoon niet eerder 'zeggen' dat ze misbruikt is, want ze moet alles nog verwerken.
Oud 30-03-2006, 11:28
Verwijderd
Citaat:

Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 11:46
Not for Sale
Not for Sale is offline
Situatie 1 en 2 kunnen heel goed dezelfde situatie zijn.
Oud 30-03-2006, 11:55
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Citaat:
flyaway schreef op 29-03-2006 @ 08:24 :
Volgens mij heb je te weinig informatie om te kunnen oordelen over situatie 1 dus ik stem niet.
Er is indd weinig waar je wat mee kunt, maar dit komt later nog aan de orde. Ik heb het expres op deze manier weergegeven.
Project is nog niet voorbij zegmaar
In situatie 1 wordt iig wél echt gesproken over een meisje en een man, dus er is sprake van een (groot) leeftijdsverschil.
Maar eerst laat het meisje het toe, en later huilt ze en zegt ze getraumatiseerd te zijn door de man omdat hij haar seksueel heeft misbruikt.

@Estar: het meisje in situatie 2 weet niet dat het niet normaal is. Zij kijkt op tegen haar vader en vertrouwt hem, en denkt hierdoor dus dat het normaal is en dat alle vaders dit doen bij al hun kinderen. Later komt ze er dus achter op school dat dit niet zo het geval is.
Omdat zij dit altijd gedacht heeft, stribbelt ze ook niet tegen wanneer haar vader dit doet. Ze heeft er ook geen 'fout' gevoel bij, om het zo maar te formuleren.
Oud 30-03-2006, 12:46
Verwijderd
Ik heb de indruk gekregen dat in situatie 1 het meisje en de man een relatie hebben. Dit vooral omdat ik me niet kan voorstellen dat het meisje zo gereageerd zou hebben als ze die man amper kende.
Situatie 2 is zeker misbruik vind ik. Dat hóór je gewoon niet te doen als vader. Dat hoor je zoieso niet te doen bij zo'n jong kind vind ik.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 14:04
Verwijderd
Citaat:

Sluit ik me bij aan.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 14:25
** Phoebe **
** Phoebe ** is offline
ik vind in beide gevallen dat het meisje gelijkt heeft. Het hangt er natuurlijk in situatie 1 af hoe oud het meisje is, maar in beide gevallen is het machtsmisbruik, want vaak durven meisjes niet veel tegen grotere en oudere mannen. Hoe vaak hoor je niet dat meisjes worden misbruikt door vrienden of kennisen van ouders.
hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
groetjes
Phoebe
Oud 30-03-2006, 14:57
Anno2007
Anno2007 is offline
Citaat:
** Phoebe ** schreef op 30-03-2006 @ 15:25 :
ik vind in beide gevallen dat het meisje gelijkt heeft. Het hangt er natuurlijk in situatie 1 af hoe oud het meisje is, maar in beide gevallen is het machtsmisbruik, want vaak durven meisjes niet veel tegen grotere en oudere mannen. Hoe vaak hoor je niet dat meisjes worden misbruikt door vrienden of kennisen van ouders.
groetjes
Phoebe
ik sluit me hier bij aan
Met citaat reageren
Oud 30-03-2006, 17:19
coopergirl
coopergirl is offline
Lastig hoor!
Bij het meisje in de eerste situatie kan zeker wel sprake van misbruik zijn; het ligt er bijvoorbeeld aan hoe oud het meisje en de man zijn. (Uit persoonlijke ervaring heb ik eenzelfde meegemaakt op 8 jarige leeftijd, op het moment zelf vond ik het wel een grappig kriebelend gevoel. Later toen ik wist dat het not done was walgde ik ervan).

Situatie 2 vind ik voor zich spreken: dit is een ziekelijke vader/ kind relatie. Er is mijn inziens zeker sprake van misbruik.
Oud 31-03-2006, 11:18
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Heel erg bedankt voor jullie reacties so far!
Ik heb er veel aan, so thanxxx

Toch ga ik nog even verder hierin, want het project loopt dus nog
Ik was benieuwd naar de reacties, vooral omdat er kort geleden toevallig een soortgelijk topic was geopend op Seksualiteit geloof ik, en dat heette "Aanranding of niet?"

In dat topic gaven de meesten de TS gelijk dat het meisje, die had gezegd dat hij schuldig was aan aanranding, fout zat en niet hijzelf.
Voor diegenen die het topic niet kennen, korte samenvatting:
Meisje had hand van jongen op haar borst laten leggen of gelegd, had ook al gezoend met hem, nix aan de hand, was even naar buiten gelopen, kwam terug met 2 agenten en beschuldigde de jongen ervan dat hij haar had aangerand. Eerst was het goed en toen ineens niet.
Het concept is een beetje het zelfde.

Maar WÁT is nou jullie reactie.........

..............als ik jullie vertel dat het meisje uit Situatie 1 en Situatie 2 hetzelfde meisje is....?

Hoe kijken jullie dan tegen de situatie aan, kijkend naar jullie eerder gegeven reacties?
Want de situaties zijn expres dus geschreven met zo weinig info.
Oud 31-03-2006, 11:39
rare kwast
rare kwast is offline
er werd al een paar keer aangegeven dat mensen dachten dat het wel eens het zelfde meisje kon zijn..
maar omdat het eerste op twee manieren gelezen kan worden is het moeilijker om daar een 'oordeel' over te geven..
Oud 31-03-2006, 11:47
XQseMe2
XQseMe2 is offline
toch zijn die 'oordelen' of meningen, zoals we ze miss beter kunnen noemen, wel gegeven.
ookal was er weinig qua info om mee verder te kunnen zegmaar.
Oud 31-03-2006, 11:59
rare kwast
rare kwast is offline
dat komt doordat mensen lezen wat ze dr in zien.. of willen zien

als ik zo lees kan ik denken dat is iemand van 20 die weet wat ze doet.. terwijl een ander misschien denkt hej dat is het zelfde meisje of hej misschien is die ook wel minder jarig..
Oud 31-03-2006, 12:24
XQseMe2
XQseMe2 is offline
en dat is nou het leuke aan dit hele project
Oud 31-03-2006, 12:28
Verwijderd
Als t om hetzelfde meisje gaat, dan vind ik t al een ander verhaal.
Zij kan bang zijn om te zeggen dat ze niet wil of dat ze t nie lekker vind oid.
En weer is t zo, als zij minderjarig is en de man ouder is dan 18 dan komt t dicht in de buurt van misbruik.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 14:16
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Ze heeft op latere leeftijd gezegd dat ze het lekker vond wanneer het gebeurde. Ze vond het niet eng, niet vreemd en ze gaf toe dat juist omdat ze het een lekker, kriebelig gevoel vond, dat ze uitkeek naar de momenten dat ze dat weer zou voelen.
Oud 31-03-2006, 16:31
-Enid-
-Enid- is offline
Moeilijke situaties...

Tijdje terug had ik in een artikel in de krant een volgende uitspraak gelezen van een meisje ('t artikel ging over de Rotterdamse groepsverkrachtingen en nog een aantal zaken die daarmee te maken had): "mijn lichaam werd geil, maar ik niet"

Tijdens het vingeren van de hierboven genoemde situaties, is het meisje zich lichamelijk bewust van wat er gebeurd, en er denk ik ook wel geestelijk mee bezig. Het kan echter zo zijn dat het lichaam alle aandacht eist, je opgaat in je gevoelens en niet meer kan ingrijpen ookal zou je het willen.

Een moment (of een dag of een week of 10 jaar) later, is er alleen nog maar het geestelijke deel van de situatie wat terug te halen is. Het meisje heeft zelf nagedacht over de situatie, heeft er misschien met mensen over gesproken en ze heeft wellicht hier en daar dingen/meningen opgepikt over soortgelijke situaties. Ze kan tot de conclusie komen dat ze dat wat er toen gebeurd is eigenlijk niet had willen ondergaan/toestaan en wie weet dat ze de term misbruik/aanranding/verkrachting daarbij gebruikt.

Is dit dan terecht....

De TS geeft aan dat er sprake is van een groot leeftijdsverschil. Dit verschil, en ook de leeftijd van het meisje, is denk ik het belangrijkst bij het beoordelen van de situatie. Wat al eerder genoemd is, de man is volwassen, en dient zijn verantwoordelijkheid te nemen, geen misbruik te maken van een jong meisje wat het misschien wel lekker vindt, maar geen overzicht heeft over de situatie en de gevolgen daarvan.

Als ik terug denk aan hoe ik was toen ik 12/13 jaar was... voor m'n gevoel wist ik alles af van seks en dacht ook echt dat ik daar klaar voor was. Toen het echter opeens heel dichtbij kwam wist ik niet wat ik er mee moest en wist ik wel dat ik het eigenlijk niet wilde. Nou was het in mijn geval een jongen van 14, ben ik ook niet met hem naar bed geweest uiteindelijk en 'k zal hem ook niet beschuldigen van misbruik.
Maar ik kan me voorstellen dat een meisje dit wel zal doen als het een oudere man was geweest. Ookal geniet het meisje ervan op dat moment (gewoon omdat dit een natuurlijke reactie is van het menselijk lichaam op een handeling, als een beetje goed uitgevoerd natuurlijk), dat wil nog niet zeggen dat ze het geestelijk, met haar volle verstand ook zou willen.....
Oud 31-03-2006, 20:17
Verwijderd
Situatie 2 is sowieso misbruik, bij situatie 1 ligt het nogal aan de leeftijd van de personen en de soort relatie.

Laatst gewijzigd op 31-03-2006 om 20:33.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 23:20
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
XQseMe2 schreef op 31-03-2006 @ 12:18 :
Heel erg bedankt voor jullie reacties so far!
Ik heb er veel aan, so thanxxx

Waar is het dan precies voor? Voor school? Wat voor opleiding doe je dan ?

Citaat:

Maar WÁT is nou jullie reactie......... ..............als ik jullie vertel dat het meisje uit Situatie 1 en Situatie 2 hetzelfde meisje is....?

Ik wist het wel. (zie mijn eerdere reactie)
Je verried het nogal door in de titel te zeggen dat het onderzoek ging over de menselijke gedachtegang. Dit truukje lag daardoor (voor mij) voor de hand.
Ik heb dan ook verder geen reactie gegeven omdat ik het 'idee' erachter doorhad, zeg maar.

Ik vind het moeilijk om mijn mening te vormen.
Seks met minderjarigen mag niet. En minderjarigheid is arbitrair gedefinieerd, mijns inziens is de bedoeling van die regel dat een volwassen iemand geen seks heeft met iemand die er lichamelijk niet klaar voor is (penetratie bij te jonge meisjes.. nou ja, dat kan gewoon niet) óf geestelijk er niet klaar voor is en dus een naïeve houding tegenover seks heeft, zoals het meisje uit het voorbeeld.
Dus ik stem beiden gelijk.
Oud 01-04-2006, 12:35
XQseMe2
XQseMe2 is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 01-04-2006 @ 00:20 :
Waar is het dan precies voor? Voor school? Wat voor opleiding doe je dan ?
tis idd voor school zoals ik in mijn starters-topic had gezegd.
een project die we doen met een groepje.
en ik studeer Psychologie trouwens
Oud 01-04-2006, 13:31
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
** Phoebe ** schreef op 30-03-2006 @ 15:25 :
groetjes
Phoebe
Ik vind dat je "sexueel misbruikt" (niet volgens de wet dan) wordt wanneer dat zo aanvoelt, maar daarom hoeft die man niet per se gestrafd te worden.

Wanneer het meisje beweert dat ze zich sexueel misbruikt voelt, dan kan ik dat best geloven, maar als ze de man niet op tijd duidelijk maakt dat ze met rust wil gelaten worden kan die man onmogelijk gestrafd worden, tenzij blijkt dat hij toch geprofiteerd heeft, bv wanneer hij als eens aangeklaagd werd voor een soortgelijk geval. Het kan namelijk dat de man het bewust steeds munt op eerder verlegen meisjes of vrouwen of dat hij een andere sluikse taktiek weet toe te passen.

Kortom, wanneer het duidelijk is dat de man een gevaar vormt, zelfs op lange termijn, dan moet hij gestrafd worden.

edit: Als situatie 1 & 2 dezelfde is, in situatie 1 geef je niet aan dat het om --herhaaldelijk-- en uiteindelijk ongewild sexueel contact gaat in situatie 1, wat de situatie ernstiger maakt in geval van incest, maar minder ernstig in geval van een gewone relatie. In situatie 2 wordt het duidelijk dat het om incest gaat, en dat wordt anders gezien door de samenleving en de wet dan situatie 1, en gelukkig maar.

Incest is altijd een kwestie van profiteren, over zoiets kan de dader niet onwetend zijn, tenzij de man geestesziek is, al vormt hij ook dan een gevaar.

Laatst gewijzigd op 01-04-2006 om 13:55.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 16:20
Verwijderd
Citaat:

Precies, in situatie 2 wéét de vader dat het niet goed is wat hij doet, oftewel er wordt met verkeerde bedoelingen iets gedaan wat niet hoort. Dat maakt het al misbruik, ook al begrijpt het meisje pas later dat dat het is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten