Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2006, 09:49
moon
moon is offline
Mijn vriend is nu 2 maanden aan de leponex(medicijn tegen psychoses). Sinds hij dat slikt laat hij 's nachts zijn plas lopen.
Ik vroeg me af of hier wat aan te doen is. Moet hij 's nachts dan een luier dragen? bestaan er luiers voor volwassenen? of moet hij bijvoorbeeld de wekker zetten zodat hij om de zoveel tijd 's nachts naar de wc gaat? (ik heb zelf maar wat dingen verzonnen)
Of zijn er andere mogelijkheden?
Zijn er nog meer mensen hier die leponex slikken?
Oud 19-03-2006, 10:24
vosje16
vosje16 is offline
'k weet dat luiers voor volwassenen bestaan...
Wekker zetten vind ik niet zo'n goed idee, misschien dat wanneer hij afgaat, het al te laat is en misschien dat hij dan verschillende keren per nacht zou moeten opstaan ofzo...is hij de volgende dag dan vermoeid
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 11:46
Roos
Roos is offline
Ik zou het overleggen met zijn arts, mogelijk kan hij overstappen op een ander medicijn.
Want dit is wel een hele vervelende bijwerking.
Oud 19-03-2006, 12:08
rare kwast
rare kwast is offline
en zijn wel luiers voor volwassenen.. denk dat je de zelfde krijgt als de mensen in en verpleeghuis gebruiken..
je hebt ze natuurlijk in verschillende maten en uitvoeringen..

maar het beste is denk ik ook ff contact met de huisarts..
wat er aan te doen is of dat er miss een ander medicijn is..
Oud 19-03-2006, 14:56
Verwijderd
overstappen op een ander medicijn tegen psychoses doe je niet zomaar. Er zijn zat antipsychotica maar niet elk middel werkt voor jou. Mensen die met een psychose worden opgenomen moeten vaak lang wachten met nog veel waanbeelden voordat de artsen het juiste middel met de juiste dosering hebben gevonden voor de patiënt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 15:31
Roos
Roos is offline
Citaat:
sjek schreef op 19-03-2006 @ 15:56 :
overstappen op een ander medicijn tegen psychoses doe je niet zomaar. Er zijn zat antipsychotica maar niet elk middel werkt voor jou. Mensen die met een psychose worden opgenomen moeten vaak lang wachten met nog veel waanbeelden voordat de artsen het juiste middel met de juiste dosering hebben gevonden voor de patiënt.
Ja goed, maar dit is nogal een rottige bijwerking. Je weet ook niet zeker of het door het medicijn komt, maar er moet toch sowieso naar gekeken wordt. Als je plotseling incontinent wordt, is er wel echt iets aan de hand.

Overigens zijn er naast 'luiers' ook andere incontinentiematerialen: voor mannen bijvoorbeeld de uritip: dat een zelfplakkend condoom. De urine wordt door een slangetje in een zakje opgevangen. Is wat frisser dan zo'n luier.
Oud 20-03-2006, 20:35
moon
moon is offline
Hij heeft al meerdere anti-psychotica geprobeerd maar die hielpen niet goed genoeg. Zijn psychiater vond dat hij nog net ff te vaak psychoses kreeg. Iedereen heeft hem over moeten halen om leponex te gebruiken omdat dat het beste middel voor hem leek, alleen was hij er zelf erg op tegen. Hij is van dit middel aanzienlijk opgeknapt nu al, want hij heeft ook minder paniekaanvallen en angsten e.d.
De bijwerkingen van deze medicatie zijn alleen heel naar. Je moet sowiezo niet in de bijsluiter kijken want dan denk je ongeveer dat je vergiftigd wordt als je dat leest! Maar hij heeft dus vooral 's nachts problemen. Overdag weet hij wel wanneer hij naar de wc moet maar 's nachts laat hij het dus gewoon lopen. In mijn idee komt dat omdat hij verschrikkelijk diep slaapt en je hem met niks wakker kunt krijgen. Ook heeft hij 's nachts veel last van speekselvloed. Zijn conditie is ook aanzienlijk achteruit gegaan.
Maar ja, in sommige gevallen moet je kiezen tussen 2 kwaden en ik denk eigenlijk dat hij wel de juiste beslissing heeft genomen door dit medicijn te gebruiken.
Hij durft abslouut niet naar de dokter dus daarom probeer ik hem een beetje met hem mee te denken en plaats ik ook dit topic.
Oud 20-03-2006, 20:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je zou zijn huisarts misschien eens kunnen bellen of ie zo wat weet of anders eens langs kunnen gaan bij de apotheek wat ze daar aan dingen hebben. Ik kan me wel voorstellen dat hij zelf niet zo makkelijk met zoiets naar de huisarts gaat.

Het is echt zooo kut als je net medicijnen hebt die goed werken en dat je dan zulke vervelende bijwerkingen krijgt
Oud 28-03-2006, 15:41
Lothlan
Lothlan is offline
Slikt hij z'n dosis verdeeld over de dag? Of alleen 's avonds of 's ochtends?

Omdat Clozapine snel werkt, heeft hij misschien extra veel bijwerkingen vlak na inname (een aantal uur). 't Zou kunnen helpen als de medicatie op een ander tijstip ingenomen wordt, zodat de bijwerkingen afgenomen zijn wanneer hij moet slapen.

Ik ben geen arts maar je kan het wel met een arts overleggen! Misschien werkt 't !

Héél veel beterschap iig.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 16:55
TinkaTonka
TinkaTonka is offline
Het is een anticholinerg verschijnsel, dat is een bijwerking van het medicijn, hier bouw je gelukkig wel "tolerantie" voor op, je vriend moet het medicijn blijven slikken en dan zal hiij (als het goed is) merken dat het minder wordt.(waarschijnlijk ben je met een lage dosis begonnen, en wordt deze opgehoogd, dit is allemaal in verband met bovenstaand verschijnsel) In ieder geval mag je NOOIT zomaar stoppen met de medcijnen en zul je eerst contact op moeten nemen met je behandelend arts.

Regels voor berichten