Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2006, 18:04
Anoniem
verwijderd i.v.m. publicatie

Laatst gewijzigd op 01-02-2007 om 17:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2006, 16:35
Verwijderd
Hm, ik vind je einde een beetje een anti-climax eerlijk gezegd.
De rest van je gedicht ben je een beetje zwaarmoedig en dramatisch bezig, en het eind komt een beetje geforceerd luchtig over.

(voedingssuplementen) vind ik ook jammer, waarom niet gewoon 'door de voedingssuplementen' o.i.d.?

Blaak-braak is fijn
'geef maar over, bewaar het in een plastic bak' <3

Soms vloog er in je roes een helikopter met
propellers als een opgefokte slagroomklopper.
Hij guilloteerde keer op keer de kop van de Heer
en liet hem over-romp-eld achter.

is ook fijn, maar wederom is het stukje dat er na komt tussen haakjes voor mij overbodig.

Ik vind je woordgebruik en formuleringen in dit gedicht echt erg leuk, maar het is me uiteindelijk toch wat te lang om nog tot het eind te kunnen boeien.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 11:41
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Ik heb per ongeluk op een of ander knopje gedrukt bij 'begonnen door' en toen stond dit gedicht bovenaan, dus hoewel het schijnbaar al een tijdje oud is wil ik er nog wel op reageren:

Het woordgebruik in dit gedicht vind ik heerlijk. Het is razendsnel, enorm hectisch, hyperactief en echt heel origineel. Genot om te lezen.

Ave, ik ben een grote voorstander van dingen-tussen-haakjes-plaatsen want ik vind het zo lekker nuchter staan, dus ik vind het juist wel leuk hier. Het is een soort van helder, simpel moment in de woordenstroom. Het einde vond ik ook wel een beetje jammerlijk. Het 'dit is het einde van de wereld' had van mij niet zo nodig zo duidelijk gehoeven.

al met al vind ik dit heel leuk om te lezen.
Oud 06-04-2006, 18:20
CSN
CSN is offline
Tot aan 'maar drink met mate' vind ik het briljant, echt, misschien wel het beste wat ik ooit van je gelezen heb. Eigenlijk vind ik dat je ook beter daar had kunnen stoppen; dan was het echt af geweest. Nu is het af met een aanhangsel. "Leef vol dronken geluk maar drink met mate." geeft naar mijn mening precies 'Werelds waan zin" weer.

In dit eerste gedeelte is de hectiek precies goed (fijn metrum ook), daarna wordt het té. Het is inderdaad een beetje een anti-climax, zoals Ave al zei.

Maar echt, ik hoop dat je iets met dat eerste gedeelte gaat doen want dat is het waard. (Oh ja, ik heb wel het idee dat er hier en daar een komma mist?)
Oud 07-04-2006, 08:53
Anoniem
Ik heb hem ook nog maar eens doorgelezen, en ik zou idd van het 1e stuk een gedicht kunnen maken. De andere stukkken staan er te 'los van'. Kan me voorstellen dat het een anticlimax is, tenminste daar kom ik nu achter
Komma's vind ik maar gemene dingen, ik kan er niet zo goed tegen als ik ze in een gedicht plaats. Vooral als ik ze op het eind van een regel moet plaatsen; ik vind komma's meestal 'lay-out-vervuiling'.
De stukjes tussen ( ) laat ik zo, dat is iets wat bij mijn 'stijl' hoort.
Het metrum vond ik deze keer ook redelijk geslaagd. Nouja misschien horen jullie nog van me (of van dit gedicht)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 13:57
vidaaa
vidaaa is offline
Wat CSN zegt, en het is voedingssupplement met extra p.
Oud 07-04-2006, 19:28
Anoniem
Citaat:
vidaaa schreef op 07-04-2006 @ 14:57 :
Wat CSN zegt, en het is voedingssupplement met extra p.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 09:26
Porcelain
Porcelain is offline
Ja, voedingssupplement.

Het eerste gedeelte vind ik zoiezo, net als iedereen geloof ik, erg goed. Ik vind alleen dit echt jammer, al is het maar een klein detail:

is nu
aangebrand, hard.

Die komma tussen aangebrand en hard verbreekt echt de vlotheid, ik zou hem weglaten, ook omdat je op andere plekken óók komma's hebt weggelaten terwijl ze er misschien wel horen (ik deel trouwens weg je mening over komma's in dit soort gedichten).

Ik vind de tweede strofe ook knap. De eerste strofe zou je apart als gedicht kunnen nemen, maar dat is wel zonde van die tweede vind ik. Ik ben er nog niet over uit of ik in over-romp-eld de streepjes overdreven vind of niet, het is natuurlijk wel grappig.

Puntje ter verbetering vind ik toch wel, tsja, je ritme. Het begon wel erg goed, maar ik verlies het bij 'In paniek grijpen wij terug op... sussen' en '(voedingssupplementen)' breekt het helemaal. Ik heb erover nagedacht of dit bijdraagt aan de chaos, maar ik vind snelheid toch belangrijker dan chaos.

Maar toch: een heel knap gedicht en inderdaad wel één van je betere. Het einde vond ik eigenlijk wel leuk, maar het begin heeft meer kwaliteit dus in die zin is het weer zonde om het begin aan het einde vast te laten. Oeh, daar zou ik echt dilemma's over hebben .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten