Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2006, 00:02
V for Vendetta
In het DNA van de bacterie Micrococcus Lysodeiktus hebben de basen A,C,T,G de volgende waarschijnlijkheid: P(A) = P(T) = 29/200 en P(C) = P(G) = 71/200.
Bij de bacterie E. Coli is deze verdeling: P(A) = P(T) = P(C) = P(G) = 1/4

Welke bacterie zou van de twee het meest complexe organisme zijn?

Ik snap er nix van. Wie kan me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2006, 11:44
Verwijderd
Bij E.Coli komen alle basen even vaak voor. Dat betekent dat er heel veel verschillende aminozuren gevormd kunnen worden, en het dus een vrij complex organisme is. De eerste bacterie heeft vooral C en G, met een paar A- en T-basen tussendoor. Dat lijkt me een indicatie dat er minder verscheidenheid in de aminozuren van het beestje zit.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 12:48
sdekivit
sdekivit is offline
snees: er zijn maar 20 aminozuren en je hebt alle 4 de basen dus jouw antwoord kan onmogelijk kloppen

een complexer organisme heeft een grotere variatie in DNA en minder CpG-eilanden in het DNA.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 14:02
V for Vendetta
Skedevit, wat is het antwoord?

Hoort er geen rekensommetje bij?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 14:59
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 04-04-2006 @ 13:48 :

een complexer organisme heeft een grotere variatie in DNA en minder CpG-eilanden in het DNA.
*zucht*
Wanneer krijg jij door dat je de gemiddelde middelbare scholier echt niet te hulp komt als je met dit soort termen gaat strooien zonder ze verder uit te leggen?

E. coli is het meest complexe organisme van de twee, omdat deze een grotere variatie in het DNA heeft. Je hebt er geen rekensommetje voor nodig, al kan ik me voorstellen dat het abstract op je overkomt. Stel je die basen eens voor als gekleurde blokjes. G is geel, C is rood, A is blauw en T is groen. Stel, je maakt van die blokjes een muur.
In het geval van M. lysodeiktus komen de kleuren geel en rood beduidend vaker voor dan blauw en groen. In het geval van E. coli komen alle kleuren evenveel voor. Waar is de variatie in kleur dan het grootst? Juist, in E. coli.
Oud 04-04-2006, 15:03
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 04-04-2006 @ 13:48 :
snees: er zijn maar 20 aminozuren en je hebt alle 4 de basen dus jouw antwoord kan onmogelijk kloppen

Sorry, ik bedoelde natuurlijk eiwitten.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:17
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 04-04-2006 @ 15:59 :
*zucht*
Wanneer krijg jij door dat je de gemiddelde middelbare scholier echt niet te hulp komt als je met dit soort termen gaat strooien zonder ze verder uit te leggen?
ik ken meer mensen die terminologie gebruiken hoor

sorry dit kwam als een persoonlijke aanval over
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 22:45
V for Vendetta
Citaat:
Saycheese schreef op 04-04-2006 @ 15:59 :
*zucht*

E. coli is het meest complexe organisme van de twee, omdat deze een grotere variatie in het DNA heeft. Je hebt er geen rekensommetje voor nodig, al kan ik me voorstellen dat het abstract op je overkomt. Stel je die basen eens voor als gekleurde blokjes. G is geel, C is rood, A is blauw en T is groen. Stel, je maakt van die blokjes een muur.
In het geval van M. lysodeiktus komen de kleuren geel en rood beduidend vaker voor dan blauw en groen. In het geval van E. coli komen alle kleuren evenveel voor. Waar is de variatie in kleur dan het grootst? Juist, in E. coli.
Bedankt, Marjo.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 23:23
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
kivit, zouden die mensen ook op een huiswerk forum om advies vragen?

Los van het antwoord, maar even over de vraag: het is toch niet per definitie zo E.coli meer ontwikkeld is dan die andere bacterie?
Misschien heeft die andere bacterie wel drie honderd duizend miljoen keer zo veel dna als die andere bacterie en dus kan hij misschien wel nog veel complexere eiwitten maken als E.coli?
Echt een slechte vraag dus als je het mij vraagt; helaas is heel het bio examen van dit niveau; "het meest waarschijnlijke antwoord" is goed.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 10:02
sdekivit
sdekivit is offline
bij dit soort onderzoeken (comparitive genomics heet dit vakgebied) is niets zeker ! Er wordt zeer veel statistiek in gebruikt en als je dan met een bepaalde analyse een fylogenetische boom (stamboom) vindt met een kans van 99% dan hoeft het ook helemaal niet zo te zijn dat de evolutie zo is gelopen.

Maar het is meestal wel zo dat als er veel variatie in DNA is opgetreden, doordat er bijvoorbeeld meer niet-coderend DNA bij is gekomen door bijvoorbeeld duplicaties of andere vervormingen in het DNA, dan staat daar geen selectiedruk meer op en leidt dat tot een grotere variatie binnen je DNA.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 11:30
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
V for Vendetta schreef op 04-04-2006 @ 23:45 :
Bedankt, Marjo.
Graag gedaan

Kennen wij elkaar?
Reageren

Regels voor berichten