Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2006, 13:07
Soezje
Soezje is offline
Eigelijk zegt de titel alles al.
Wat is overmaat en hoe bereken je het is dan ook mijn vraagje
Oud 03-04-2006, 13:27
SCS
SCS is offline
Stel je hebt de volgende reactie:

O2 + 2 H2 --> 2 H2O

de molverhouding is dus:
O2 : 2 H2 = 1 : 2

Stel je laat 3 mol waterstof reageren met 1 mol zuurstof, dan is er dus 1 mol waterstof in overmaat.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 16:15
Soezje
Soezje is offline
oke, maar nu snap ik eigelijk nog steeds niet hoe je zown overmaat uitrekend ..!!en op internet is het bijna onvindbaar...
laat het anders even zien met een voorbeeld...IEMAND??
Ik heb hier morgen een examen over
Oud 03-04-2006, 18:03
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Je kan de verhouding in gram weten of in mol bijvoorbeeld.

( want ik vraag me af of jij weet wat mol is: is dit derde klas stof?)

Je weet bijvoorbeeld dat 4 gram waterstof reageren kan met 7 gram zuurstof en daaruit 11 gram water ontstaat... ( in het echt heel onwaarschijnlijk en deze verhouding heb ik verzonnen: in het echt is de verhouding anders en kan het misschien niet )

Je weet hoeveel gram waterstof je hebt: bijvoorbeeld 9 gram.
Via de massaverhouding kun je uitrekenen hoeveel gram zuurstof je nodig hebt. Is dit meer of minder zuurstof dan je in voorraad hebt voor de reactie? Als het minder is, is waterstof in overmaat. Als het meer is, dan is zuurstof in overmaat.

Dit kun je ook met molverhoudingen doen.

De molverhouding voor water en zuurstof is heel bekend:

2 waterstof reageert met 1 mol zuurstof tot een watermolecuul.

Als je de verhouding in mol moet hebben en je weet alleen maar de massa`s van de stoffen die je hebt, hoef je het alleen maar eerst om te rekenen naar mol. Je kijkt dan eerst hoeveel mol je van iedere stof hebt en rekent daarmee verder. Het is de massa van een stof gedeeld door zijn molaire massa en je weet hoeveel mol je hebt.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 18:32
SCS
SCS is offline
Stel altijd eerst de reactievergelijking op. Dan weet je in welke verhouding de stoffen reageren.

Als de gegevens niet in mol zijn, maar in bijvoorbeel gram, reken het dan om in mol. Zo kun je altijd vinden welke stof in overmaat aanwezig is.

Citaat:
2 waterstof reageert met 1 mol zuurstof tot een watermolecuul.
Moet natuurlijk 2 watermoleculen zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 18:48
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Citaat:
SCS schreef op 03-04-2006 @ 19:32 :

Moet natuurlijk 2 watermoleculen zijn.
Nou ja..ik bedoelde gewoon maar even als snel voorbeeld.

Als je de reactievergelijking even goed neerzet, komt het er op neer dat er in een zuurstofmolecuul (O2) twee zuurstofatomen zitten en je deze niet zomaar even door de helft kunt delen. Het zijn daarom twee watermoleculen, daar heb je dus gelijk in .
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 19:31
Verwijderd
Hoeveel gram O3 heb je nodig om dat precies te laten reageren met O2?
Code:

massa O2 | 3 u   | 30 gr
Dmv een kruistabel geef je de verhouding aan waarin deze twee stoffen met elkaar reageren. Je berekent hoeveel O3 je nodig hebt door kruislings te vermenigvuldigen, je krijgt dan (30*4,5)/3 = 45 gr O3.

Als je niet weet dat 30 gram O2 reageert met 45 gram O3 en je voegt bijvoorbeeld 29 gram O2 bij 46 gram O3, is dat geen goede verhouding en krijg je dus van een van die stoffen een overmaat.

Een overmaat is dus simpel gezegd een teveel.

Ohja en ik weet ook wel dat je een gram waterstof niet kunt vastpakken en dat O2 ook niet zal reageren met O3, maar het gaat om het voorbeeld. Die gewichten zijn ook bullshit natuurlijk.

Ik hoop dat het je wat duidelijker is nu.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 23:42
SCS
SCS is offline
Citaat:
ditismijnnaam schreef op 03-04-2006 @ 19:48 :
Nou ja..ik bedoelde gewoon maar even als snel voorbeeld.

Als je de reactievergelijking even goed neerzet, komt het er op neer dat er in een zuurstofmolecuul (O2) twee zuurstofatomen zitten en je deze niet zomaar even door de helft kunt delen. Het zijn daarom twee watermoleculen, daar heb je dus gelijk in .
Ik val je niet aan hoor . Om verwarring te voorkomen is het gewoon wel zo handig om (in dit geval) 2 watermoleculen te zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten