Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Hmm... dat flux klinkt wel interessant. Wat er op dat paneel valt is dan 0,01 flux als er 1 flux licht geproduceerd wordt.
Is dat ook te meten (fluxmeter ![]() Vanmiddag wel ff geprobeerd, maar volgens mij is dat ding echt minder geworden. Als wel hem vlakbij 75 heldere gloeilamp afhielden gaf hij pas 150 mA bij 3V. Overigens is het wel zo dat als je er een papieren (witte!!) 'kooi' omheen bouwt hij meer stroom levert, omdat er dan ook licht weerkaatst richting het paneel. Er 'ontsnapt' minder licht. Waar we dan aan zaten te denken is een pvc buis, met aan de ene kant de lamp, en aan de andere kant het paneel, buiten de buis afgeplakt. Maar hoe is dan de hoeveelheid licht te berekenen die op het paneel valt? Zo'n fluxmeter zou wel wat zijn... bestaan die? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Wat is de exacte vraagstelling?
Ik balderde net namelijk mijn natuurkunde boek (newton deel 1) door en toen zag ik bij Hoofdstuk 7: Verwarmen en Isoleren 23 een practicum staan met als titel "zonnecel". Als het om deze proef gaat dan staat er in de opdracht dat je de rendementsverandering moet berekenen bij verschillende lichtintensiteit en weerstand. |
![]() |
||
Misschien is dit een leuke site voor je,
New Scientist news site Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het begrip flux wordt meestal gebruikt bij elektrostatische of magnetostatische vraagstukken om daarmee het aantal door een gegeven oppervlak omvatte veldlijnen te definiëren of om bij stromingsverschijnselen het aantal deeltjes dat per gegeven tijdseenheid door een gegeven oppervlak stroomt te definiëren, vandaar dat dat begrip in dit verband beter niet gebruikt kan worden, en zeker niet omdat het verwarring schept met de eenheid lux.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo'n dingetje wil ik ook wel hebben. Waar kan je zoiets krijgen en wat verwacht je dat het kost? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Heb hem nog even opgemeten en het paneel zelf is 9x12 cm. Je kan er bovendien ook 2 gewone penlite batterijen mee opladen op 6 Volt (=onbewolkt weer) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb nog even op de site van conrad gekeken en daar staan wel degelijk zonnecellen.
Conrad Kijk dan onder Energie & milieu, en dan Zonnepanelen, zonnecellen, en dan gaat het vanzelf. Laatst gewijzigd op 07-12-2002 om 19:54. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou heb ik nog een vraagje...
Ik heb een mp3 speler die ik dmv zo'n zonnepaneel op wil laden. Zoiets meot toch mogelijk zijn? Ook bijvoorbeeld voor mijn mobiele telefoon? Of gaat dit niet vanwege gelijkstroom en wisselspanning oid? De adapter van mijn mp3 speler heeft de volgende kenmerken: input: 230V 50Hz output: 9.0V 600mA Hier zullen vast wel panelen voor te krijgen zijn. Ik heb al een zonnepaneel gezien van 18 volt. Is dit niet vrij simpel om te zetten naar 9.0 volt? Is het wel effectief, levert zonne energie wel genoeg op om zo'n dingetje op te laden? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik had wel een wereldontvanger (6 Volt) er op aangesloten en als het onbewolkt is werkt dat wel. Zal morgen wel ff meer specs van dat ding erbij halen. Ik heb zelf de Riovolt SP 100 Mp3 CD speler, die op 4,5 Volt DC (=gelijkstroom) werkt. Het paneel kan alleen 3, 6, 9 of 12 leveren. Ik zoek dus ook nog een converter eerlijk gezegd! Maar ach, de batterijen gaan ook 16 uur mee dus wat zeik ik nou.... ![]() En Oen: hmmm... dat ik die over het hoofd gezien heb! Jezus he... blijkbaar alleen bij zonnecollectoren gekeken. Maar ja, de G.SOL.CEL.200MA is volgens mij niet echt paneeltje met snoertjes als ik lees dat er bouten meegeleverd worden. Als dat wel zo is, dan voel ik me aardig genaaid bij de Kijkshop. :@ Jammer dat er geen plaatjes bij staan. Het paneel wat ik heb (zal ff foto posten morgen) kan alleen gelijkstroom leveren. Laatst gewijzigd op 09-12-2002 om 22:58. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En we hoeven niet perse zelf een te maken. Is misschien nog wel een leuk idee. Wat we nu gaan doen is is kijken in hoeverre het rendabel is om in NEderland de panelen plat op flats bijvoorbeeld te plaatsen |
![]() |
|
![]() |
hey heb je dat po nog want ga hem daar ook over maken en dan kan ik misschien wel info daar van afhalen
stuur even een mailtje naar robje1988@hotmail.com |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|