Hoi,
Ik zit met het volgende probleem. Ik wil graag weten of het in Excel ook mogelijk is om toekomstige cijfers te “voorspellen” gerelateerd aan een vastgestelde norm/doel.
Bijv.
De norm voor 2005 is 7900 producten. Stel dat ik dit elke maand in kaart breng (zie voorbeeldje); ik heb nu even t/m april ingevuld. Per maand wordt het voortschrijdend gemiddelde berekend en afgezet tegen een percentage. Voorlopig heb ik 100 % gewoon verdeeld over 12 maanden (1/12 deel van 100% maar dan cumulatief. Dus in januari 8,33%, in februari 16,67% etc.).
1) Hoe krijg ik het dan zodanig dat nog niet gemeten maanden i.p.v. 0,00% een % (en het daarbijbehorende aantal) weergeven wat gehaald zou moeten worden om het einddoel te halen ?
Ik wil dus graag een voorspelling weergeven van hetgeen gehaald zou moeten worden in die maanden.
2) Door afrondingsverschillen lopen de kleurtjes niet altijd lekker. In de maand januari is voor Team C de score 8,2% en is dit oranje. Gezien de norm van 8% zou dit groen moeten zijn maar omdat gerekend wordt met 8,33% wordt de 8,2% oranje. Hoe kan ik dit voorkomen c.q. oplossen ?
Hoop dat iemand me op weg kan helpen....
Andere oplossingen / verbeteringen zijn ook welkom !