Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2006, 15:34
antozi
antozi is offline
Voor Nederlands moeten we een klachtenbrief schrijven. Ik heb er een gemaakt, maar ik vraag me af of het een goeie is en of er fouten instaan. Ik zou graag jullie mening hebben:

23 maart 2006
[naam]
[adres]

De heer Chris Degelinge
Schepen van Jeugd
Administratief Centrum
Schuttershof
Kazernestraat 13
3800 SINT-TRUIDEN

Jeugdbeleid

Geachte heer

Allereerst wil ik u feliciteren met de vernieuwingen die u al verwezenlijkt heeft: het nieuwe skatepark is er één om fier op te zijn. Ook de kinderspeeltuin en videotheek zijn van topkwaliteit. Er zijn echter nog veel tekortkomingen.

De jongeren hebben een plaats nodig waar ze kunnen samenkomen om er een babbeltje te slaan of wat te relaxen; een jeugdhuis zou hier een oplossing kunnen bieden. Verder zijn er te weinig ontspanningsmogelijkheden: de kleine sporthal die er nu is kan het groeiende aantal sportievelingen niet aan. Er is nog veel mogelijkheid tot uitbreiding en de aanplanting van een nieuw voetbalveld zou ook een mooie oplossing zijn. Tenslotte zijn er heel wat klachten over nachtlawaai: deze ontstaan doordat jongeren gewoon op straat fuiven wegens een gebruik aan een fuiflokaal. Het pand aan de stationstraat 33, dat al jaren leegstaat, zou hiervoor perfect voor zijn.

Ik hoop dat u een luisterend oor bent voor mijn problemen en dat dit resulteert in een zichtbare verandering. Mocht u vragen of opmerkingen hebben, dan kan u altijd telefonisch contact met mij opnemen
Ik ben ervan overtuigd dat u in de toekomst meer aandacht zal besteden aan het jeugdbeleid en dat de jongeren van deze stad trots op u zullen zijn.

Met vriendelijke groeten

[naam]

Laatst gewijzigd op 28-05-2007 om 13:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2006, 16:14
Belgarath
Belgarath is offline
Ik ken de uitdrukking "een babbeltje slaan" niet; Stationsstraat moet met een hoofdletter; "zult besteden" in plaats van "zal besteden". Verder zou ik in het middenstuk een alineaverdeling aanbrengen. Er is mij overigens geleerd dat alinea's niet aangegeven worden door regels wit maar door inspringen. Qua opbouw en inhoud ziet het er verder goed uit.
Oud 22-03-2006, 19:40
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 22-03-2006 @ 17:14 :
Ik ken de uitdrukking "een babbeltje slaan" niet.
In het Nederlands zouden wij daarvoor de uitdrukking "een praatje maken" gebruiken, maar in Vlaanderen, waar de topicstarter vandaan komt, wordt daarvoor dus de uitdrukking "een babbeltje slaan" gebruikt.

Offtopic: Even voor het geval dat je dit niet wist: in Vlaanderen bedoelen ze met een schepen wat wij hier in Nederland een wethouder noemen.
Oud 22-03-2006, 21:19
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 22-03-2006 @ 20:40 :
In het Nederlands zouden wij daarvoor de uitdrukking "een praatje maken" gebruiken, maar in Vlaanderen, waar de topicstarter vandaan komt, wordt daarvoor dus de uitdrukking "een babbeltje slaan" gebruikt.
Zoiets vermoedde ik al, maar het gebeurt me wel eens dat ik nieuwe uitdrukkingen maak door per abuis een ander werkwoord te gebruiken dan zou moeten.
Oud 05-04-2006, 23:30
lelz
lelz is offline
Het ziet er niet uit als een klachtenbrief, imo, ten eerste, je mist "betreft: ..." verder in een klachtenbrief hoort een verzoek, je formuleert je verzoek eerst in je inleiding "ik verzoek u om...." en je doet het nog een keer in het einde van je kern.

voor de kern heb ik het zo geleerd:
Wat is er aan de hand
Wat is het gevolg
Wat vind je daarvan
Wat wil je ( hier je verzoek/eis dus)

en tot slot je slot, een toekomstgerichte en appelerende slot moet je hebben,
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 10:44
Verwijderd
Opmerking over de toon:
Ik vind dat je voor een klachtenbrief een te aardige toon aanslaat. Je mag best wat fermer aanzetten - je bent immers niet tevreden.

Zo'n open-met-iets-positiefs-houding gaat niet werken als je een echte klacht hebt.

Ik open juist meteen met mijn klacht. Daarna leg ik uit wat er aan de hand is, waardoor ik denk dat dat komt en kom (eventueel) met een (meerdere) oplossing(en).

Verder hou ik de brief zo kort mogelijk.

Dat betekent natuurlijk niet dat je ronduit onvriendelijk moet zijn - dan zou je je eigen glazen ingooien. Maar een wat fermere en assertieve toon mag best.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 11:23
Steefjuh
Steefjuh is offline
fier
Oud 06-04-2006, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Steefjuh schreef op 06-04-2006 @ 12:23 :
fier
http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...zoekwoord=ferm
http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...zoekwoord=fier

Ik bedoel 'ferm'...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 20:45
Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
alluman schreef op 06-04-2006 @ 15:04 :
[BIk bedoel 'ferm'... [/B]
ik denk dat je wel fier bedoelt hoor.. Ferm is in dit zinsverband een beetje vreemd....
Reageren

Regels voor berichten