![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Valt zoiets achteraf te beluisteren? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hoestdempende middelen die bij elke drogist te koop zijn, worden door Nederlandse jongeren gebruikt als tripmiddel. Dat blijkt uit onderzoek van het VPRO radioprogramma Noorderlicht.
"De eerste effecten voelde ik na een uur. Bedrukt gevoel in mijn hoofd, onrustige benen. Niet veel later sloeg het vrij hard in. Ik had weer dat gewichtloze gevoel, alsof de zwaartekracht weg was. Vanaf dat moment werd lopen moeilijk. Mijn lichaam leek wel van elastiek." Zo begint bezoeker EsPe zijn verslag van een trip met hoestdempende middelen op het forum van de website fok.nl. "Eenmaal terug op mijn stoel werden de effecten sterker en sterker en begon de trip LSD-achtige vormen aan te nemen. De kamer werd 'vloeibaar' en de muren leken bedekt met golvende wandkleden. Daarna leek mijn kamer op te stijgen, met mij erin." Noorderlicht telde ruim honderd Nederlandse jongeren die vanaf 2004 op het internet ervaringen uitwisselen over het gebruik van extreem hoge doseringen Darolan en Dampo, hoestmiddelen met als werkzame stof dextromethorfan (DXM). Die stof veroorzaakt in grote hoeveelheden hallucinaties en verstoort het contact met de werkelijkheid. In 1998 maakte het Geneesmiddelenbulletin al bekend dat deze medicijnen ernstige bijwerkingen kunnen veroorzaken, ook bij 'normaal' gebruik. Desondanks zijn ze zonder recept bij elke drogist te koop. De Tweede Kamer verklaarde hoestmiddelen onlangs nog tot 'onschuldige zelfzorgmedicijnen', die ook bij de supermarkt en de benzinepomp verkrijgbaar zouden moeten zijn. Volgens neurofarmacoloog Bart Ellenbroek heeft dextromethorfan in hoge doseringen eenzelfde werking als PCP, ook wel bekend als 'angel dust'. Dat is een beruchte harddrug, waarbij mensen vaak niet meer weten wat ze doen. In zijn ogen zijn de hoestmiddelen alles behalve onschuldig. "Wat mij betreft mag het meteen uit de schappen," zegt Ellenbroek dan ook over hoestmiddelen die DXM bevatten. Ook van Dick Bijl, arts en hoofdredacteur van het Geneesmiddelenbulletin, mogen de hoestonderdrukkers uit de handel. Ze werken namelijk niet waartegen ze bedoeld zijn: hoest. "Bij kinderen met hoestklachten bleek dextromethorfan niet beter te werken dan een placebo. Dat in combinatie met de ernstige tot zeer ernstige bijwerkingen maakt dat we het opnieuw moeten evalueren." Gebruikers van DXM onderscheiden vier niveau's of 'plateau's' bij het gebruik van hoge doses hoestmiddel. Op het eerste niveau wordt de gebruiker enkel wat vaag, het derde plateau zou vergelijkbaar zijn met een bijna-doodervaring. In de Verenigde Staten is DXM een populaire drug onder de jeugd. De bekende animatieserie South Park wijdde in 2004 een aflevering aan het tripmiddel. Ook de eerste doden zijn aan de overzijde van de oceaan gevallen. Schattingen lopen uiteen van vijf DXM-doden tot twaalf. Het is niet de eerste keer dat een hoestmiddel na verloop van tijd in de drugscene terecht komt, vertelt Bart Ellenbroek. "De geschiedenis herhaalt zich." Want zo gaat het al vanaf het eerste medicijn tegen droge hoest: morfine. Ook de opvolger van morfine, heroïne, verviel van hoestonderdrukkend middel tot straatdrug. Het bleek veel verslavender te zijn dan zijn voorganger. Hetzelfde lot was codeïne beschoren, een stof die net als zijn voorgangers op het opiaatsysteem van de hersenen werkt. Dextromethorfan is weliswaar een morfine-achtig stofje, maar heeft, in tegenstelling tot zijn gespiegelde broertje levomethorfan, geen effect op het opiaatsysteem. "Maar nu blijkt dat het ándere effecten heeft waarom mensen het misbruiken," constateert Ellenbroek. De instantie die bepaalt of een geneesmiddel op de markt komt, en of het alleen op recept via de apotheek leverbaar is, of vrij verkrijgbaar is bij drogist of supermarkt, is het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. Het College wilde niet rechtstreeks op onze uitzending reageren. In een schriftelijke reactie laat het College weten dat ze zich al in 2000 heeft uitgesproken tegen de vrije verkoop van hoestmiddelen met dextromethorfan. Toch kunnen de middelen wel bij de drogist worden gekocht, omdat er, aldus het College, "geen signalen van ernstig misbruik" zijn. "Om verplicht te stellen dat patiënten eerst naar een toch al drukke dokter moeten gaan voor een recept, lijkt op basis van de huidige kennis over het middel een te zware maatregel", zo staat er in de brief. Mocht er nieuwe informatie over misbruik bekend worden, dan is het College bereid om de status van dextromethorfan te heroverwegen. Het blijft onduidelijk of het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen maatregelen neemt naar aanleiding van de informatie die we vandaag naar buiten hebben gebracht. Bron Vraag me af of het nu uit de schappen wordt gehaald.. Maar damn wat komen ze laat met dit nieuws. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wanneer zouden ze nootmuskaat gaan onderzoeken? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
de meeste hypes zijn oud nieuws
maarja, juridisch zal dit intressanter zijn dan vorig jaar met explosion. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat ze dat op recept kunnen laten zetten of dxmhoudende middelen uit de schappen halen zonder de variëteit en betaalbaarheid van dergelijke drogisterijartikelen in gevaar te brengen. They call it cough syrup, cough medicine, cold and flu remiedy. But behind closed doors at South Park Elementary it also has a street name. Hoochie, wombat juice, tigger yum yum. Hello, I'm Rick Cartman. Today, the Sexy Action School News Team takes you inside the dark and lonely world... of cough medicine abuse.
||
Citaat:
nootmuskaat is wel gevaarlijk
||
Citaat:
alles is gevaarlijk als je het verkeerd gebruikt.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Oh ja, dat past wel in het beeld inderdaad.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ik zeg trouwens ook niet dat je niet goed mag spellen, maar waarom jezelf ZO ergeren, trek het jezelf niet zo aan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
En maar weer een nieuw meetingtopic dan maar he Wammus | 488 | 22-01-2020 23:14 | |
Drugs & Alcohol |
Dxm Maanmeisje | 51 | 22-05-2006 13:34 | |
Drugs & Alcohol |
Iemand! Bedenk eens een nieuwe drug.. Verwijderd | 96 | 25-03-2004 22:32 | |
Drugs & Alcohol |
ik maak me zorgen....me vriend gaat pille slikken.... Janet | 176 | 22-07-2003 22:55 |