Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2006, 14:13
Wuftie
Wuftie is offline
hoi mensen.... ik ben nou 14 en ik heb zo'n half jaar geleden een knobbeltje in mijn rechterborst ontdekt. ik ben dus naar de huisarts gegaan, en hij voelde niets. ik moest na 6 weken weer op controle komen en toen voelde hij wel iets! het was dus wel groter geworden.... ik moest toen naar de mammapoli van Bernhoven in Veghel, en toen moest ik een mammagrafie (borstfoto) en een echo laten maken. ze vonden het op zich niet echt verontrustend, en het was goedaardig. nu zijn we weer twee maanden verder en ik heb zo het idee dat het spitser is geworden. ook zitten er nu kleinere bultjes omheen. ik moet in maart weer naar de mammapoli voor controle en ik denk dat se weer zeggen dat het niks is. ik vind het maar niks, zo'n ding in je borst. straks wordt het alsnog kanker! dat kan namelijk....

nouja... ik wilde dus weten of dit nou normaal is en of meer mensen zoiets hebben. alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 14:24
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Mijn zus is er ook eens voor naar de dokter geweest. Dat was gewoon spierweefsel ofzo, dat heb ik ook wel eens. Alleen als je er echt naar zoekt, anders voel je het niet Zij moest toen ook voor zo'n borstfoto en alles was oké
Hopelijk komt er bij jou hetzelfde uit
Oud 27-01-2006, 14:25
Kali
Kali is offline
Kunnen vetknobbeltjes zijn enz , maar of het nu goed of kwaadaardig is, normaal kun je wel kiezen of je het laat weghalen of niet...
Men moeder ahd ook zoiets, liet ze het niet weghalen moest ze om de 6 maandne laten controleren, want goedaardig kan ineens kwaadaardig worden, dus ik zou toch overwegen of je ze niet gewoon laat wegnemen die knobbeltjes

Laatst gewijzigd op 27-01-2006 om 14:53.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 14:47
American*Dream
American*Dream is offline
Borstkanker komt bij meisjes van jouw leeftijd heel, heel, heel erg weinig voor. Houd het gewoon in de gaten, dat kan in ieder geval geen kwaad, maar maak je (nog) niet al te veel zorgen.
Oud 27-01-2006, 15:01
B-Hooligan
B-Hooligan is offline
Er schijnt ook zoiets te bestaan als een knobbeltje in je rechterbil...of zoiets
Oud 27-01-2006, 16:08
ScRaN
ScRaN is offline
Ik heb een tijdje geleden ook een knobbeltje in mijn borst gehad, ook een goedaardige tumor, maar heb het toch wel laten weghalen omdat het pijn deed. Dit is natuurlijk jou keuze, maar je moet in ieder geval niet bang zijn, want zoals eerder gezegd is komt borstkanker niet veel voor bij jonge meisjes.
Oud 27-01-2006, 16:24
Wuftie
Wuftie is offline
hoi mensen, thnx voor de reacties, maar ik wilde ook nog even zeggen dat mijn moeder DES-dochter is en zij heeft verhoogde kans op vanalles en nog wat met de geslachtsorganen (dit heeft tot 2 miskramen en 2 vroeggeboortes geleid) en mijn oma (degene die DES gebruikte) had verhoogde kans op borstkanker. het kan toch ook zijn dat dat knobbeltje ook door die DES komt? er is immers nog niks bekend over DES-kleindochters. een moet de eerste zijn...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 16:51
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik zou het er toch nog ens goed over hebben metdie arts als ie je weer weg stuurt.
Als je het niet vertrouwd, zeker met jouw achtergrond, zou ik het laten weg halen.
Beter iets weghalen wat nooit ernstig zal worden dan het niet laten weghalen en over 10 jaar te horen krijgen dat het toch niet goed is....toch..?
Oud 27-01-2006, 18:30
gurl19
gurl19 is offline
Mijn vriendin heeft ontzettend lang met knobbels in haar borst rondgelopen. Niemand wist wat het was, echo's foto's, veel medicijnen gehad. Maar nu zijn ze er achter. Het waren ontstekingen. Maar in een vorm dat niet vaak voorvormd. Toen ze weg werden gehaald kwam het ook weer terug.

Maar zoiet kan het dus zijn! Niet meteen aan kanker denken. Er zijn zoveel mogelijkheden. Laat je goed onderzoeken. Vertel je achtergrond. Niet meteen aan het ergste denken!

Overigens. Mijn vriendin heeft een borstverkleining laten doen en nu is er niets meer aan de hand!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Somebody Special schreef op 27-01-2006 @ 17:51 :
Beter iets weghalen wat nooit ernstig zal worden dan het niet laten weghalen en over 10 jaar te horen krijgen dat het toch niet goed is....toch..?
Als een arts (eventueel meerdere artsen) hebben vastgesteld dat het niet medisch noodzakelijk is om het weg te laten halen dan gebeurt dat ook niet. Ik denk dat je wel begrijpt dat een chirurg er natuurlijk niet aan begint willekeurig op eigen verzoek van mensen in hun lichaam te snijden en er dingen uit te halen, alleen omdat die persoon dat zelf wil, en terwijl er geen medische noodzaak voor is. Dan kunnen mannen ook alvast op hun twaalfde hun lul wel laten verwijderen omdat ze bang zijn voor prostaatkanker.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 20:31
Roos
Roos is offline
Het ligt een beetje aan je definities, maar als het echt goedaardig is, kan het niet opeens kwaadaardig worden. Het kan bijvoorbeeld een cyste zijn (een holte gevuld met vocht), dit is in principe onschuldig.
Oud 27-01-2006, 21:24
OwL
OwL is offline
Mijn moeder is ook vaak met bobbels in haar borst(en) (soms de ene en dan weer de andere borst) naar de dokter geweest. dan moest ze weer naar het ziekenhuis en dan kwam het er weer op uit dat ze 'wilde borsten' had. (dan zitten je borsten opeens vol met knobbels)

misschien heb je ook wel 'wilde borsten'

maja... ongeveer 1 jaar geleden had ze weer een bobbel. ze is toen weer naar het ziekenhuis gegaan, er zijn weer foto's gemaakt en er is weer gezegd dat er niks was. er werd gezegd: 'kom maar terug over 1 jaar' maar na 5 maanden zag het er wel heel raar uit. ze is toen maar nog een gegaan en er zijn weer foto's gemaakt. op de foto's was niks te zien, maar er zat toch echt een gezwel zo groot als een mandarijn! en uit de weggenomen cellen (puncties) die ze daarna hebben genomen bleek dat het een kwaadaardige tumor was.

wat heel stom was dat de eerste keer niet op de ingetrokken tepel hadden gelet. (dat is vaak kenmerkend voor borstkanker)
anders zou de behandeling die ze nu ondergaat heel wat minder zwaar geweest zijn.

maar daardoor weet ik wel heel wat meer over borstkanker:

het komt vrijwel NOOIT voor dat iemand met de leeftijd van jou het heeft.

maar ik wilde alleen maar met dit verhaal zeggen dat artsen het ook mis kunnen hebben en soms zelfs hele domme fouten kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 12:07
tjerk
tjerk is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-01-2006 @ 20:07 :
Dan kunnen mannen ook alvast op hun twaalfde hun lul wel laten verwijderen omdat ze bang zijn voor prostaatkanker.
Ik wil niet zeuren hoor, maar de prostaat bevindt zich toch niet in de lul?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 18:54
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik zou het gewoon nog even aankijken. Ik dacht dat meisjes in de puberteit altijd last had van vreemde knobbeltjes (tenminste dat werd mij altijd verteld) en zich dus geen zorgen hoefde te maken.
Oud 28-01-2006, 19:38
Verwijderd
Citaat:
tjerk schreef op 28-01-2006 @ 13:07 :
Ik wil niet zeuren hoor, maar de prostaat bevindt zich toch niet in de lul?
Natuurlijk niet. Figure of speech.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 19:51
Gothic
Gothic is offline
Ik heb het ook gehad. Althans, ik heb het nog, het zit er nog. Volgens mijn chirurg kan iets dat goedaardig is, niet kwaadaardig worden.
Oud 28-01-2006, 20:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 28-01-2006 @ 20:51 :
Ik heb het ook gehad. Althans, ik heb het nog, het zit er nog. Volgens mijn chirurg kan iets dat goedaardig is, niet kwaadaardig worden.
Volgens mij ligt het eraan wat het is. Een cyste is goedaardig en kan niet ineens een kwaadaardige tumor worden maar een goedaardig gezwel kan wel een kwaadaardige tumor worden.
Oud 28-01-2006, 20:52
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-01-2006 @ 21:50 :
Volgens mij ligt het eraan wat het is. Een cyste is goedaardig en kan niet ineens een kwaadaardige tumor worden maar een goedaardig gezwel kan wel een kwaadaardige tumor worden.
Wat hij zei, was de kans net zo groot dat het gezwel op een andere plek zou ontstaan. Het is dan een nieuw gezwel, het goedaardige gezwel wordt dan niet kwaadaardig...
Oud 28-01-2006, 22:23
Roos
Roos is offline
Inderdaad, er is maar 1 soort tumor dat van goedaardig opeens kwaadaardig kan worden en dat is een bepaald soort tumor in de dikke darm.
Oud 29-01-2006, 13:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roos schreef op 28-01-2006 @ 23:23 :
Inderdaad, er is maar 1 soort tumor dat van goedaardig opeens kwaadaardig kan worden en dat is een bepaald soort tumor in de dikke darm.
Hmm, ik verdacht mijn anatomieboek er al van dat het onzin verkondigde
Oud 02-02-2006, 17:36
dark princess
dark princess is offline
maar hoe voelt dat dan? van die knobbeltjes in je borsten? Ik voel ook wel dingen in mn borsten, maar dat kunnen dan ook melkkliertjes zijn toch ofzo? Ik was gewoon even benieuwd, mn moeder heeft ook cystes (zo schrijf je dat toch?) gehad, maar ik vind het zo raar om haar te vragen om aan mijn voorgevel te voelen
Oud 02-02-2006, 17:41
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
dark princess schreef op 02-02-2006 @ 18:36 :
maar hoe voelt dat dan? van die knobbeltjes in je borsten? Ik voel ook wel dingen in mn borsten, maar dat kunnen dan ook melkkliertjes zijn toch ofzo? Ik was gewoon even benieuwd, mn moeder heeft ook cystes (zo schrijf je dat toch?) gehad, maar ik vind het zo raar om haar te vragen om aan mijn voorgevel te voelen
Wat ik voel is gewoon rond en hard en je kunt het bewegen... tumoren voelen meer ruw en kun je niet zo soepel bewegen...

Het kunnen zeker (ontstoken) melkkiertjes zijn... Je kunt zelf beetje inschatten hoe groot het is? Het is niet raar hoor om aan je moeder te vragen, beter voor de zekerheid wel doen ...
Oud 02-02-2006, 20:00
Zwoek
Zwoek is offline
Misschien ben ik nou raar aan het denken, maar ik heb ook harde 'stukjes' in mn borst. Aan de linkerkant is het ook anders dan aan de rechterkant. Het is heel hard en het doet niet pijn als ik er op druk. Ik kan het ook niet bewegen het zit gwn vast zeg maar. Klopt het dat er normaal wat hardere stukken in je borsten zitten?
Oud 02-02-2006, 20:12
dark princess
dark princess is offline
Citaat:
Zwoek schreef op 02-02-2006 @ 21:00 :
Misschien ben ik nou raar aan het denken, maar ik heb ook harde 'stukjes' in mn borst. Aan de linkerkant is het ook anders dan aan de rechterkant. Het is heel hard en het doet niet pijn als ik er op druk. Ik kan het ook niet bewegen het zit gwn vast zeg maar. Klopt het dat er normaal wat hardere stukken in je borsten zitten?
nou dat precies zo heb ik nou ook en dat vroeg ik me dus ook al af
Oud 02-02-2006, 21:18
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Zwoek schreef op 02-02-2006 @ 21:00 :
Ja.

Wat ik heb voelt duidelijk als een bult of balachtig...
Oud 03-02-2006, 17:35
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-01-2006 @ 21:50 :
nee hoor... volgens mij is dat niet zo. Ik had ook goedaardige gezwellen in mijn borst en mijn arts zei dat het bijna niet bestond dat ze kanker zouden worden. Dus liet ik ze rustig zitten... ik heb ze pas laten weghalen nadat ze heel erg waren gegroeid en ik er last van kreeg. In totaal ben ik 2 keer geopereerd in een half jaar tijd en ze hebben 3 bobbels weggehaald. Nu heb ik een 4e, maar no way dat ik weer onder het mes wil... pas als t weer gaat groeien.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:36
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Gothic schreef op 02-02-2006 @ 18:41 :
Wat ik voel is gewoon rond en hard en je kunt het bewegen... tumoren voelen meer ruw en kun je niet zo soepel bewegen...

dat is een kenmerk van een fibro-adenoom, die had ik ook.... die zijn goedaardig
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:41
Roos
Roos is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 03-02-2006 @ 18:35 :
nee hoor... volgens mij is dat niet zo. Ik had ook goedaardige gezwellen in mijn borst en mijn arts zei dat het bijna niet bestond dat ze kanker zouden worden. Dus liet ik ze rustig zitten... ik heb ze pas laten weghalen nadat ze heel erg waren gegroeid en ik er last van kreeg. In totaal ben ik 2 keer geopereerd in een half jaar tijd en ze hebben 3 bobbels weggehaald. Nu heb ik een 4e, maar no way dat ik weer onder het mes wil... pas als t weer gaat groeien.
Dat is heel naar voor je.... Maar Daantje heeft toch gelijk. Goedaardige tumoren kunnen ook groeien (helaas) zonder kwaadaardig te worden.
Oud 03-02-2006, 18:00
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 03-02-2006 @ 18:35 :
Hoe zit het met de littekens die je eraan over gehouden hebt? Want ik weet nog steeds niet of ik ze ooit wil laten weghalen...
Oud 03-02-2006, 18:11
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Roos schreef op 03-02-2006 @ 18:41 :
Dat is heel naar voor je.... Maar Daantje heeft toch gelijk. Goedaardige tumoren kunnen ook groeien (helaas) zonder kwaadaardig te worden.
ze zei: goedaardige gezwellen kunnen kwaadaardig worden... daar reageerde ik op....

natuurlijk kunnen goedaardige gezwellen gwn groeien... daarom zijn het gezwellen

@ Gothic: mijn littekens vallen mee. Ik kan me herinneren dat toen ik t verbandje eraf haalde ik begon te huilen en tegen mn moeder zei dat geen enkele jongen me meer wilde whaha

maar toen het genezen was, was het best netjes gedaan... dat had die dokter me ook beloofd. Het is nu een jaar geleden na die 2e operatie... en ik heb alleen een lijntje van ongeveer 4 mm breed en 2.5 cm lang. En hij zit vlak naast mn tepel zodat het niet erg opvalt. Dit was het litteken van de 1e operatie. Bij de 2e had ik mazzel, de bobbels zaten dicht in de buurt... dus toen heeft de dokter hetzelfde litteken weer open gemaakt zodat ik er niet nog 1 zou krijgen. Dat was wel een gelukje
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 18:13
Roos
Roos is offline
Sorry, had het verkeerd gelezen!
Oud 03-02-2006, 18:18
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 03-02-2006 @ 19:11 :
@ Gothic: mijn littekens vallen mee. Ik kan me herinneren dat toen ik t verbandje eraf haalde ik begon te huilen en tegen mn moeder zei dat geen enkele jongen me meer wilde whaha

maar toen het genezen was, was het best netjes gedaan... dat had die dokter me ook beloofd. Het is nu een jaar geleden na die 2e operatie... en ik heb alleen een lijntje van ongeveer 4 mm breed en 2.5 cm lang. En hij zit vlak naast mn tepel zodat het niet erg opvalt. Dit was het litteken van de 1e operatie. Bij de 2e had ik mazzel, de bobbels zaten dicht in de buurt... dus toen heeft de dokter hetzelfde litteken weer open gemaakt zodat ik er niet nog 1 zou krijgen. Dat was wel een gelukje
Rond litteken of gewoon recht?
Oud 04-02-2006, 20:23
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Gothic schreef op 03-02-2006 @ 19:18 :
Rond litteken of gewoon recht?
het is een soort maantje, een half rondje
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 09:31
bliootje
bliootje is offline
Hoi allemaal
Ik ben nu 16 jaar oud en een jongen...
Maar tot mijn grote verbazing ondekte ik enige tijd geleden een knobbeltje in mijn linker borst! Ik ging dus even zoeken op het scholieren forum en vond dit topic. Het is al enige tijd oud maar ik reply toch maar even.
Ik las dat het alleen maar vrouwen/meisjes waren bij wie het wel eens voorkwam. Maar nu heb ik er ook 1 Weet iemand wat ik moet doen?
alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 10:16
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
bliootje schreef op 22-04-2006 @ 10:31 :
Hoi allemaal
Ik ben nu 16 jaar oud en een jongen...
Maar tot mijn grote verbazing ondekte ik enige tijd geleden een knobbeltje in mijn linker borst! Ik ging dus even zoeken op het scholieren forum en vond dit topic. Het is al enige tijd oud maar ik reply toch maar even.
Ik las dat het alleen maar vrouwen/meisjes waren bij wie het wel eens voorkwam. Maar nu heb ik er ook 1 Weet iemand wat ik moet doen?
alvast bedankt
Ga gewoon even naar de dokter . Die kan je dan waarschijnlijk gerust stellen. Op jouw leeftijd komt het niet vaak voor dat het kwaadaardig is en bij mannen nog minder (al komt bv borstkanker wel voor bij mannen), maar voor de zekerheid kan het geen kwaad om gewoon even langs te gaan bij de huisarts. De meeste knobbeletjes zijn goedaardig .
Oud 22-04-2006, 16:46
bliootje
bliootje is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-04-2006 @ 11:16 :
Ga gewoon even naar de dokter . Die kan je dan waarschijnlijk gerust stellen. Op jouw leeftijd komt het niet vaak voor dat het kwaadaardig is en bij mannen nog minder (al komt bv borstkanker wel voor bij mannen), maar voor de zekerheid kan het geen kwaad om gewoon even langs te gaan bij de huisarts. De meeste knobbeletjes zijn goedaardig .
oke bedankt!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 09:47
bliootje
bliootje is offline
Nog 1 vraagje!,
Kan hij vanzelf weggaan?
in dat geval wil ik nog wel ff gedult hebben,
maar als hij niet vanzelf weg kan gaan dan lijkt het me handiger om maar meteen naar de huisarts te gaan
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 10:26
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
bliootje schreef op 23-04-2006 @ 10:47 :
Nog 1 vraagje!,
Kan hij vanzelf weggaan?
in dat geval wil ik nog wel ff gedult hebben,
maar als hij niet vanzelf weg kan gaan dan lijkt het me handiger om maar meteen naar de huisarts te gaan
De kans is klein dat het kwaadaardig is, maar wil je uberhaupt evt. een risico lopen door af te wachten? Ik snap dat het eng is om naar de dokter te gaan, niemand gaat graag naar de dokter, je wilt je misschien ook niet een 'aansteller' voelen, maar al is het alleen voor je eigen gerustheid kun je denk ik beter gewoon even gaan...

Of ze vanzelf weg kunnen gaan weet ik niet, ik weet wel dat ze groter en kleiner kunnen worden.

Misschien kun je het er met je ouders even over hebben, kijken wat zij ervan denken... het is iig niets om je voor te schamen!

Op de volgende sites staat wat informatie over fibroadenomen (goedaardige gezwellen):
http://www.levenmetborstkanker.nl/ni...wijkingen.html
http://members.lycos.nl/helgadaphne/

Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 10:32.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 11:33
bliootje
bliootje is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2006 @ 11:26 :
De kans is klein dat het kwaadaardig is, maar wil je uberhaupt evt. een risico lopen door af te wachten? Ik snap dat het eng is om naar de dokter te gaan, niemand gaat graag naar de dokter, je wilt je misschien ook niet een 'aansteller' voelen, maar al is het alleen voor je eigen gerustheid kun je denk ik beter gewoon even gaan...

Of ze vanzelf weg kunnen gaan weet ik niet, ik weet wel dat ze groter en kleiner kunnen worden.

Misschien kun je het er met je ouders even over hebben, kijken wat zij ervan denken... het is iig niets om je voor te schamen!

Op de volgende sites staat wat informatie over fibroadenomen (goedaardige gezwellen):
http://www.levenmetborstkanker.nl/ni...wijkingen.html
http://members.lycos.nl/helgadaphne/
ja oke dankjewel
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 19:17
belli
belli is offline
bij een bobbeltje in mijn borst denk ik toch echt "jeej ze gaan eindelijk groeien" of iets van dien. maar me zorgen maken... nee eigelijk niet.. ben ik nou zo naief?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 20:16
Zwoek
Zwoek is offline
Citaat:
belli schreef op 25-04-2006 @ 20:17 :
bij een bobbeltje in mijn borst denk ik toch echt "jeej ze gaan eindelijk groeien" of iets van dien. maar me zorgen maken... nee eigelijk niet.. ben ik nou zo naief?
Misschien wel ja, alleen als het gevaarlijk is ben ik niet -zo snel- naïef. Meestal is er ook niks aan je hand, maar je weet maar nooit.

Regels voor berichten