![]() |
|
![]() |
Schizofrenie: een ziekte?
De stellingen en benoemde feiten in een werkstuk over Schizofrenie die ik op deze site ben tegengekomen (20844) zijn niet juist en misleidend. Er bestaat n.l. niet zoiets als een geestelijke ziekte. Het overschrijden van de biologische norm kan men 'ziekte' noemen, het overschrijden van de norm omtrent gedrag binnen een bepaalde cultuur moet men niet concipiëren als 'ziekte'. Doet men dat wel, dan gooit men twee logisch niet verenigbare categorieën op één hoop. Het woord 'ziekte' slaat dan op alles en daarmee op niets. Wat is uw mening hierover. Bestaat er zoiets als geestelijke ziekte of zouden mensen zolang als ze zich maar aan de regels houden mogen zijn zoals ze (willen) zijn ? Met vriendelijke groet, Mitch Plat http://www.depsychiatrie.com/
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Bij een ziekte word er gekenen naar de organische norm. Bij een psychische ziekte vergelijkt men het gedrag met een gestelde norm.
||
Citaat:
![]() En als mensen baat hebben bij die medicijnen, en daardoor toch nog fijn kunnen leven, waarom zouden ze dat dan niet doen?
||
Citaat:
![]() Er wordt gevraagd: Hoe noem je dat normaal?
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Dus als jij gewoon geen leven hebt zonder die medicijnen, neem je ze maar niet want je hebt anders een beperkt denkvermogen? ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() Als de psych zegt dat er medicijnen nodig zijn, weet jij dus een andere optie? ![]()
||
Citaat:
![]() nu zeg je zelf een psygische ziekte (t kan dus wel). Wat is normaal? Inderdaad dat is vrij relatief. Ik zeg niet dat schizofrenie meteen abnormaal is, maar het is wel anders. Het heeft een naam dus is het iets en ik vind het een ziekte. Net zoals ik misschien een depressie ook wel een ziekte vind en autisme etc..
Laatst gewijzigd op 25-04-2006 om 14:29. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De norm die word gesteld of iets normaal is of niet beperkt ook de mens haar mogelijkheid om zich goed te ontwikkelen.
||
Citaat:
Er zijn voor vrouwen ook ik weet niet hoeveel DE pillen, van de helft wordt de ene persoon harstikke ziek, terwijl een ander er juist heel veel baat bij heeft. Ik heb stiekem het gevoel dat het voor jou een heel persoonlijke kwetie is ![]() ![]()
||
Citaat:
@Mitch: Waarom zouden ze je dwingen? Als je iets niet wil hoef je dat toch gewoon niet te doen? En hoeveel mg risperdal had jij dan?
||
Citaat:
En laat dat met vriendelijke groet weg ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Maar er zijn altijd meerdere oorzaken mogelijk natuurlijk.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat betreft uw stelling over het verschil in psychische klachten met als oorzaak een organische ziekte/afwijking en psychische klachten zonder organische oorzaak en dat daarmee psychische klachten met een biologische oorzaak (ziekte) bestaan deel ik deze met u. Wat betreft uw stelling over psychiatrische medicatie, psychiatrische medicatie met in het bijzonder Anti Psychoticum kan er voor zorgen dat mensen geen of minder last hebben van psychische klachten omdat het denkvermogen word beperkt maar het maakt geenszins helder. Het denkvermogen neemt erdoor af waardoor je rustiger en energieloos raakt. Je denkt minder, droomt minder en hebt minder energie voor persoonlijke ontwikkelingen (of ontwikkeling van stoornissen etc.). Voor mensen die geen psychische klachten hebben brengt het schade aan. Voor mensen die zich omdat zij dit wensen anders gedragen als anderen en daardoor met schizofrenie gediagnosteerd worden is het beperkende effect van de medicatie een ware marteling! Ik heb zelf enkele "zwaardere" gevallen meegemaakt, zij hebben voor de buitenwereld wellicht baat bij de onderdrukkende en verlammende medicatie maar zijzelf komen met die medicatie niet werkelijk tot een oplossing voor hun persoonlijke probleem. Ze raken achter en doorgaan een martelgang. Sommige anti psychoticum die worden toegediend verkrampen het gehele lichaam waardoor sommige patiënten dagen achtereen verstikkend op een rubber matras liggen om vervolgens de volgende hardhandige injectie toegediend te krijgen! Maar er zijn ook mensen die wel baat hebben bij de medicatie en de beperking van het denkvermogen fijn vinden of als oplossing zien voor hun probleem dus het is niet alleen slecht. Mitch
||
Citaat:
![]() ![]() En hoeveel mensen ken jij dan die dagenlang bijna stikten van de kramp en over hoeveel mensen die die medicijnen slikken heb je het dan? Dat is namelijk in deze discussie wel van belang. Wat depressiviteit en erfelijkheid betreft, kan dat inderdaad kloppen. Bij ons is dat ook een beetje in de familie. Mijn grootouders hebben het niet, maar bepaalde zonen/dochters daarvan hebben het wel, en kleinkinderen, met een andere vader/moeder als die wat regelmatig depri zijn, hebben het ook ![]() Maarja, zoals ik al zei denk jij alles beter te weten, zo lijkt het, maar met DE oplossing kom je niet op de proppen hier ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar jij zegt dat je moet geloven dat een probleem waar je niet mee kunt omgaan er niet hoort te zijn en dat klopt, maar het is er wel en het blijft er ook. Daardoor kun je er toch nog steeds niet mee omgaan en dan zijn de medicijnen nodig ![]()
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is dus geen ziekte en heeft in de meeste gevallen geen biologische oorzaak.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Idd. bij bepaalde stoornissen kan een biologische afwijking de oorzaak zijn (hoeft niet altijd!) Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Volgens de Van Dale is de betekenis van ziekte 'min of meer ernstige of langdurige stoornis in het functioneren van lichaam of geest'. Daar staat nergens dat het een biologische oorzaak moet hebben? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En wat redenen om Anti Psychotica te slikken betreft, dan is autisme er een van. Ik merk gewoon dat ik veel rustiger slaap en dat er veel minder negatieve gedachten door mijn hoofd malen. Dat merkte ik al vanaf dat ik ze begon te gebruiken
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Risperdal is giftig voor een tal van organen en kan blijvende schade aanrichten aan de hersenen.
Laatst gewijzigd op 25-04-2006 om 16:32. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Overigens vind ik het vreemd dat je hier een discussie over aangaat, terwijl je er zelf niet echt iets vanaf lijkt te weten, afgaand op wat je nu allemaal gezegd hebt.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Vind ze me leuk heeft ze interesse? pimeeftink | 61 | 09-07-2012 02:47 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 | |
Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God. Iqra | 94 | 30-07-2003 21:36 | |
Psychologie |
homosexualiteit is een geestelijke ziekte Verwijderd | 266 | 11-04-2003 13:46 | |
de agnosticus Rerisen Phoenix | 45 | 08-02-2003 23:40 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Krijg de kanker: Nederland! Fellaci | 30 | 28-01-2002 14:22 |