Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2006, 21:22
Verwijderd
Even nog een beetje oriënteren om zeker van m'n keuze te worden, dus ik heb een paar vraagjes over bestuurkunde, in het bijzonder aan de EUR of misschien de UL.

Wie doet dit en:

- is het een 'zware' studie?
- moet je veel lezen in vergelijking met andere studies?
- zou je kunnen zeggen dat bestuurskunde een verlengde van maatschappijleer is?
- hoe zit het met bijv. onderzoeksvakken? zijn die er veel?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2006, 07:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Haha
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 07:12
Verwijderd
Nou, wel graag on-topic reacties graag.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:33
sandwichman
sandwichman is offline
Waarom haha ??
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:34
Verwijderd
Omdat Sylph al vier keer beloofd heeft nu ècht bij zijn keuze te blijven.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:52
sandwichman
sandwichman is offline
haha ok

Ik weet het ook nog niet echt maar bestuurskunde is toch een serieuze kandidaat dus vandaar dat ik niet wist hoe ik 'haha' moest opvatten

Sorry Sylph, kan je weinig antwoorden geven maar op de vraag:
zou je kunnen zeggen dat bestuurskunde een verlengde van maatschappijleer is? kun je denk ik uit concluderen dat je nog weinig van de studie afweet. Als ik jou was zou ik vooral naar voorlichtingsdagen gaan om daar je vragen te stellen en om een beter beeld te krijgen van de studie.

Ik heb met studenten bestuurskunde gesproken die deden allemaal bestuurswerk naast hun studie, iets wat ook vrij logisch is. Je leert het namelijk niet alleen uit boeken maar je moet het ondervinden in de praktijk. Om die reden zijn de meeste studenten wat langer met hun studie bezig; verenigingen etc. kosten nou eenmaal tijd.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 19-03-2006 @ 22:22 :
Even nog een beetje oriënteren om zeker van m'n keuze te worden (...)
Haha

Oke, sorry.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 22:10
Li
Li is offline
Ik doe de bedrijfskant gerichte variant van bestuurskunde (is dat een zin? ). Bij mijn studie doe je de eerste drie jaar bestuurskunde en beleid, communicatie & organisatie samen (is bestuur & organisatie), waarna je na 3 jaar je definitieve keuze maakt. Bestuurskunde is meer overheid en non profit gericht, terwijl je met de andere variant de kant van strategisch management of P&O opgaat.
Er zijn wel onderzoeksvakken (methoden & technieken, statistiek, je eigen onderzoek opzetten in het 1e jaar en ongetwijfeld ook in je latere studie).

Wat ik zelf ervaar is dat je wel heel maatschappelijk georiënteerd moet zijn. Dus graag het nieuws volgen, goed op de hoogte zijn van actuele vraagstukken en dergelijke, want daar wordt bij ons veel op teruggegrepen.
Het voordeel van deze studie is wel dat je veel kanten op kunt en veel leuke vakken krijgt (sociologie, politicologie, etc.) die iets too much zijn om een studie aan te wijden, maar wel heel leuk zijn om een vak van te volgen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 07:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Je studeert het aan de VU toch? Weet jij misschien iets over de toets Engels voor hbo'ers met een P? Want heel de VU schijnt er niets vanaf te weten terwijl het toch echt op de site staat vermeld Ik ben echt al tig keer doorverwezen naar een andere afdeling/persoon/etc.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 10:38
sandwichman
sandwichman is offline
In Nijmegen hoef je alleen maar prop+wiskunde a1 op vwo eindexamenniveau

Verder nog niet echt in verdiept maar dat staat in de folder.. Als ik meer nieuws heb hoor je het wel
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 11:05
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-04-2006 @ 21:53 :
Haha

Oke, sorry.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 11:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
sandwichman schreef op 04-04-2006 @ 11:38 :
In Nijmegen hoef je alleen maar prop+wiskunde a1 op vwo eindexamenniveau

Verder nog niet echt in verdiept maar dat staat in de folder.. Als ik meer nieuws heb hoor je het wel
Mja, maar ik wil heel graag naar de VU Op zich vind ik zo'n toets niet erg, maar dan moet ik wel weten hoe en wanneer die aangeboden wordt.

Mn wiskunde a1 certificaat heb ik al bijna
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 14:24
Li
Li is offline
Uhm geen idee Ik denk dat je zoiets op een open dag moet vragen en anders naar een studie adviseur ofzo? Geen idee.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 19:21
sandwichman
sandwichman is offline
Je moet echt zo'n certificaat hebben? Je kan dus geen toets maken om te laten zien dat je de kwaliteiten hebt..

Zal eens mailen... want dat is niet erg prettig
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 09:23
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Sylph schreef op 04-04-2006 @ 12:05 :
Dikke vette kans dat je na zorgvuldig overwegen toch de verkeerde beslissing maakt. Overkomt een groot deel van de studenten
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 10:58
Li
Li is offline
Sylph, wat lijkt je zo interessant aan deze studie?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 13:09
Verwijderd
Uhm nou, dat het gaat over bestuur. Dat vind ik wel interessant, en ik heb ook gelezen dat het ook elementen van recht en sociologie bevat, en dat trekt me ook wel.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 13:52
sandwichman
sandwichman is offline
En hoe sta je tegenover de beroepsperspectieven??
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 14:18
Verwijderd
Hmm ja, ik weet het niet. Alle studies die me leuk lijken hebben vaak wat mindere beroepsperspectieven.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 19:20
sandwichman
sandwichman is offline
Allereerst: we hebben het hier toch wel over de universitaire variant?? Die verschilt namelijk gigantisch met de hbo bestuurskunde.

http://www.elsevier.nl/survey/onderz...d=10&positie=2
Kijk eventjes op nummertje 6 bij hoogste salaris. Verder komt de studie ook goed uit de test van elsevier (werkloosheid etc. neem zelf een kijkje) Gedoemt op mislukking is vanuit deze bron dus niet waar.

Maar als je 'mindere beroepsperspectieven' bedoeld in de zin van; de beroepen waarvoor je opgeleid wordt staan me niet aan, dan lijkt het me verstandig om nog eens over je keuze na te denken.

Een andere visie op het beroepsperspectief is natuurlijk welkom
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 18:23
Fatality
Fatality is offline
Nevermind

Laatst gewijzigd op 08-04-2006 om 18:32.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 18:25
sandwichman
sandwichman is offline
In het onderzoek staat technische en 'normale' bestuurskunde niet apart aangeschreven.

Dus als jij meer weet dan ik (wat binnen deze 2 de verschillen zijn) dan zou ik het wel zo fijn vinden dat je dat hier dan ook even laat weten.

groetjes
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 15:28
sandwichman
sandwichman is offline
jammer dat je je post hebt verandert in nevermind, ik was oprecht benieuwd naar de redenatie, misschien had je wel gelijk (ben ook maar aan het oriënteren )
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 16:29
Li
Li is offline
Volgens mij zit er niet veel onderscheid tussen de arbeidsperspectieven van technische bestuurskunde en bestuurskunde. Je komt vaak in een andere sector terecht, maar hebt wel hetzelfde niveau.
Maar ja, bèta's vinden dat vast niet zo leuk
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 22:07
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Li schreef op 11-04-2006 @ 17:29 :
Volgens mij zit er niet veel onderscheid tussen de arbeidsperspectieven van technische bestuurskunde en bestuurskunde. Je komt vaak in een andere sector terecht, maar hebt wel hetzelfde niveau.
Maar ja, bèta's vinden dat vast niet zo leuk
ligt eraan over welk niveau je het hebt
Het niveau van de twee studies verschilt namelijk aanzienlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2006, 09:27
Li
Li is offline
Citaat:
Fatality schreef op 12-04-2006 @ 23:07 :
ligt eraan over welk niveau je het hebt
Het niveau van de twee studies verschilt namelijk aanzienlijk
Ik had het over de niveau's van de studie en ik denk dat ze niet veel voor elkaar onderdoen hoor. Tuurlijk krijg je met technische bestuurskunde meer wiskunde en richt het zich volgens mij ook meer op technologische processen(?), maar de normale bestuurskunde richt zich op andere belangrijke disciplines, waardoor ik van mening ben dat er weinig onderscheid is tussen technische bestuurskunde en bestuurskunde als je kijkt naar het niveau en de arbeidsperspectieven
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 12:45
sandwichman
sandwichman is offline
Zou je dat toe willen lichten Fatality??
Niet dat ik het niet met je eens ben maar vooral uit interesse.

Alvast bedankt

ps. we hebben het over bestuurskunde WO
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 13:04
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik doe Technische Bestuurskunde aan de TU Delft.

Dus...
Reageren

Regels voor berichten