Deze column gaat over de staatsloterij. Dat het een column is, zou voornamelijk te zien moeten zijn aan de uiterlijke kenmerken. Een column moet niet te kort en niet te lang zijn. In kranten en tijdschriften zijn het die smalle kolommen aan de zijkant van een pagina. Aangezien we hier op scholieren niet aan kolommen doen en het niet mijn beste eigenschap is om goede lengtes aan te houden, moeten jullie maar van mij aannemen dat dit een column is. Overigens speelt de inhoud ook een belangrijke rol: er moet een pakkend en actueel onderwerp zijn. Op zich zou dat niet zo’n probleem moeten zijn, de krant van vandaag had genoeg spannende dingen te melden. De verkiezingen van Italië, de ingetrokken wet in Frankrijk, de overstroming van de Elbe en natuurlijk Rita Verdonk. Keuze genoeg dus, maar ik wilde iets wat me raakte, wat me aansprak. Deels komt dat ook omdat jullie, mijn lezers, het liefst stemmen op een column die je “gewoon het leukste” vindt en daarbij speelt het onderwerp een grote rol. Voor de vorm let je nog op spelfouten en het woordgebruik, maar uiteindelijk stem je toch puur emotioneel.
Eigenlijk wilde ik over die ontsnapte slang in Groningen schrijven, maar onze geliefde forumbaas heeft gezegd dat we niet over een onderwerp als de zuid-Biggenveense kampioenschappen worstboeren mochten schrijven, dus toen werd het de staatsloterij. Vijftien miljoen viel er te winnen, helaas had de man van het winnende lot maar eenvijfde lot gekocht. Hoewel, eenvijfde van vijftien miljoen is nog steeds ontzettend veel geld. Wat zou je daar niet allemaal mee kunnen doen? Over die studiekosten hoef je je in elk geval geen zorgen meer te maken, dat is een ding dat zeker is. En die dure telefoon of die leuke schoenen zijn ook ineens ruimschoots binnen handbereik. Natuurlijk trakteer je je vrienden ook op iets, met uitgaan betaal jij voortaan de drankjes. Iedereen wel plotseling jouw beste vriend zijn, niemand durft meer ruzie met je te maken. Al durf ik niet te stellen dat dat positief is. Ach, elk voordeel heeft zijn nadeel, nietwaar?
Ik houd van de staatsloterij, ik houd van het idee geld te kunnen winnen. Het schijnt dat je daar met de postcodeloterij de meeste kans op hebt, maar daarbij zit weer het aspect van de burenruzie. Het doet de sfeer geen goed als de helft van de buurt een miljoen krijgt en de andere helft niet. Teleurstelling, jaloezie, woede… Uiteraard zullen er ook mensen jaloers zijn als jij als enige van de straat vijftien miljoen wint, maar dat is toch anders. Tegen de tijd dat ze zich daar kwaad over maken, zit jij allang in een villa in Zuid-Frankrijk.
Ach, het gaat mij niet eens om wat ik allemaal met dat geld zou kunnen doen, het is gewoon leuk om te winnen. Er zit wel verschil tussen de staatsloterij en een columnwedstrijd winnen, maar ik zou zo niet kunnen zeggen waar mijn voorkeur naar uit gaat. Bij het een heb je gewoon geluk, bij het ander heb je echt je best moeten doen. Een overwinning is zoeter als je er echt aan hebt gewerkt. De voornaamste reden dat ik van de staatsloterij houd, is dan ook het liedje van hun reclames: I.O.S.- Uit de schaduw. Alleen al het denken eraan geeft me een geluksgevoel. Misschien zelfs een winnaarsgevoel, omdat ik in staat ben geweest om geweldige muziek te herkennen.
Tot slot wilde ik nog even melden dat het woord column te maken heeft met ons woord kolom en dat het meervoud van column “columns” is, wat een bijzonder eigenaardige opeenvolging van medeklinkers met zich meebrengt. Meer dan je ooit had verwacht.
|