Citaat:
ditismijnnaam schreef op 17-04-2006 @ 18:02 :
Ik heb kort even rondgekeken op verschillende sites. Een dyslexietest is erg prijzig, niet raar waarschijnlijk, maar dat maakt mij aan het twijfelen. Moet ik mij wel laten testen op dyslexie? Dat het mij verder helpt is zeker...alleen...
Is er iemand die meer weet over de kosten van zo`n test of heeft iemand een advies?
|
Ik loop stage bij een onderwijsbegeleidingsdienst, waar ze ook kinderen testen op dyslexie en eventueel een dyslexieverklaring geven. Zo'n onderzoek kost bij ons iets van 750 euro per kind.
Je zegt zelf dat je redelijk kunt lezen en spellen, maar dat begrijpend lezen moeilijker gaat. Dyslexie is vooral een stoornis op woordniveau wat betreft technisch lezen en spellen. Daardoor kan het wel zijn dat het begrijpend lezen ook achterblijft, maar dyslexie valt vooral te identificeren aan je lezen en spellen op woordniveau.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je al halverwege de middelbare school bent, en nooit hebben leraren er iets over gezegd en jij hebt er niet heel veel last van, dan zal het wel meevallen en heb je hooguit een lichte vorm van dyslexie.
Wat is voor jou de meerwaarde van zo'n test? Dat je weet of je het stempeltje dyslexie mag hebben of niet? Ik denk persoonlijk dat je je niet op dyslexie hoeft te laten testen. Het is belangrijker dat je weet hoe je er zelf mee om moet gaan dan dat je weet of het dyslexie heet of gewoon moeite met (begrijpend) lezen.