Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2006, 17:02
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Bij twee neefjes van mij, een van moeders kant en een van vaders kant, is dyslexie vastgesteld.

Ik vermoed bij mij ook een vorm van dyslexie.
Ik keer geen woorden om, ik kan ook op normaal niveau spellen, maar zinnen dringen in erge mate nooit tot mij door en ik heb heel erg veel moeite met begrijpend lezen. Er zijn meer verschijnselen waardoor ik het vermoed.

Ik ben er al eerder, na een toch behoorlijke zoektocht achtergekomen, dat ik heel erg veel in beelden denk.

Ik denk niet dat ik dyslexie heb, ik wil het alleen graag uitsluiten.
Een diagnose, wel of niet dyslexie, kan mij helpen en hopelijk meer zicht geven op de situatie.

Ik heb kort even rondgekeken op verschillende sites. Een dyslexietest is erg prijzig, niet raar waarschijnlijk, maar dat maakt mij aan het twijfelen. Moet ik mij wel laten testen op dyslexie? Dat het mij verder helpt is zeker...alleen...

Is er iemand die meer weet over de kosten van zo`n test of heeft iemand een advies?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2006, 17:25
Morri
Morri is offline
Zit je nog op de middelbare school? Want dan zal jouw school daar vast wel een contactpersoon voor hebben die er verstand van heeft, moet je even aan je mentor vragen. Of ze dat in het tertiar onderwijs ook hebben weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 19:39
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Citaat:
Morri schreef op 17-04-2006 @ 18:25 :
Zit je nog op de middelbare school? Want dan zal jouw school daar vast wel een contactpersoon voor hebben die er verstand van heeft, moet je even aan je mentor vragen. Of ze dat in het tertiar onderwijs ook hebben weet ik niet.
Hmm, het is zo en zo goed dat je het even vermeld. Ik zou het als laatste mogelijkheid kunnen bewaren, maar ik denk dat ik school hier niet in wil betrekken. Ik wil het heel graag buiten het weten van school doen. Dat heeft wel zo z`n redenen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 04:14
Vizjuh
Vizjuh is offline
Ik snap heel goed in welke situatie je zit,.. ik heb zelf ook dislexie(of hoe je dat dan ook mag schrijven) alleen bij mij zit het diep,.. het is flink erg,.. Ik denk met als jou ook in beelden en heb een flink goed ruimtelijk inzicht,.. ik kan als ik naar een plategrond kijk meteen in diepte zien,.. Ik weet niet prisies hoe me oudres het met de test enzo gedaan hebben maar ik denk idd dat ze het ook wel via de school hebben gedaan,.. Maar nu is dus duidelijk dat ik D heb (wat makkelijker dan dat moeilijke woord) en heb nu een reading-pen,.. daarnee kan je worden scannen en hart op laten uitspreken,.. dat kan in verschillende talen,.. ik weet niet of het voor jou handig is,.. heeft ook een prijskaartje,.. maar voor mij werkt het heel erg goed,.. maar misschien ook omdat in in een niet nederlands sprekend lans woon,.. Ik zou er in iedergeval ff met je ouders over praten,.. zij hebben bij mij het deel over d-testen enzo allemaal geregeld
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 14:03
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
ditismijnnaam schreef op 17-04-2006 @ 18:02 :
Ik heb kort even rondgekeken op verschillende sites. Een dyslexietest is erg prijzig, niet raar waarschijnlijk, maar dat maakt mij aan het twijfelen. Moet ik mij wel laten testen op dyslexie? Dat het mij verder helpt is zeker...alleen...

Is er iemand die meer weet over de kosten van zo`n test of heeft iemand een advies?
Ik loop stage bij een onderwijsbegeleidingsdienst, waar ze ook kinderen testen op dyslexie en eventueel een dyslexieverklaring geven. Zo'n onderzoek kost bij ons iets van 750 euro per kind.

Je zegt zelf dat je redelijk kunt lezen en spellen, maar dat begrijpend lezen moeilijker gaat. Dyslexie is vooral een stoornis op woordniveau wat betreft technisch lezen en spellen. Daardoor kan het wel zijn dat het begrijpend lezen ook achterblijft, maar dyslexie valt vooral te identificeren aan je lezen en spellen op woordniveau.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je al halverwege de middelbare school bent, en nooit hebben leraren er iets over gezegd en jij hebt er niet heel veel last van, dan zal het wel meevallen en heb je hooguit een lichte vorm van dyslexie.

Wat is voor jou de meerwaarde van zo'n test? Dat je weet of je het stempeltje dyslexie mag hebben of niet? Ik denk persoonlijk dat je je niet op dyslexie hoeft te laten testen. Het is belangrijker dat je weet hoe je er zelf mee om moet gaan dan dat je weet of het dyslexie heet of gewoon moeite met (begrijpend) lezen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 20:15
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-04-2006 @ 15:03 :
Ik loop stage bij een onderwijsbegeleidingsdienst, waar ze ook kinderen testen op dyslexie en eventueel een dyslexieverklaring geven. Zo'n onderzoek kost bij ons iets van 750 euro per kind.
Hmm, dat wordt niks...

Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-04-2006 @ 15:03 :Je zegt zelf dat je redelijk kunt lezen en spellen, maar dat begrijpend lezen moeilijker gaat. Dyslexie is vooral een stoornis op woordniveau wat betreft technisch lezen en spellen. Daardoor kan het wel zijn dat het begrijpend lezen ook achterblijft, maar dyslexie valt vooral te identificeren aan je lezen en spellen op woordniveau.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je al halverwege de middelbare school bent, en nooit hebben leraren er iets over gezegd en jij hebt er niet heel veel last van, dan zal het wel meevallen en heb je hooguit een lichte vorm van dyslexie.]
Het is in ieder geval niet zo erg als degene met de post hierboven. Ik heb geen problemen met spellen. Wel in hele erge mate met technisch lezen. En...hmm, er zijn nog een paar dingen waardoor ik twijfel. Ik denk wel heel erg veel in beelden en twee neefjes hebben het. Na wat rondkijken weet ik wat voor testen ze onbgeveer een beetje geven. Een enkele test zou ik dramatisch kunnen maken. Een andere heel goed. Maar zoals ik al eerder had gezegd: ik denk niet dat ik dyslexie heb, ik wil het alleen uitsluiten.

Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-04-2006 @ 15:03 :
Wat is voor jou de meerwaarde van zo'n test? Dat je weet of je het stempeltje dyslexie mag hebben of niet? Ik denk persoonlijk dat je je niet op dyslexie hoeft te laten testen. Het is belangrijker dat je weet hoe je er zelf mee om moet gaan dan dat je weet of het dyslexie heet of gewoon moeite met (begrijpend) lezen.
Het is voor mij al een tijdje niet meer nieuw dat ik heel erg veel in beelden denk. Het lijkt gewoon een bepaalde manier van denken dat geen kwaad kan en dat is het ook. Alleen ik weet van mezelf dat het bij mij toch best wel extreem is. Dit maakt het moeilijk. Bewijs het maar: dat je er erg onder lijdt en vooral op school. Het is onzichtbaar en (als het niet extreem veel is)een gewone manier van denken...Het geeft meerdere problemen in onze informatierijke en getaalde maatschappij. Daarom, en echt niet vanwege een of andere stempel , had ik wel een test willen maken. Want stel ik heb wel een of andere vorm daarvan...dan weet men tenminste waar het aan schort of kan ik er beter in geholpen worden.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 22:40
Verwijderd
Je spelt prima en ik vermoed dat je nooit (veel) extra lessen hebt gevolgd daarvoor, dus waarschijnlijk heb je echt geen dyslexie, want je bent waarschijnlijk niet woordblind. Ik zie ook geen reden om dat aan te nemen. Uiteraard, ik ben geen deskundige, maar ik vraag me echt af waarom je denkt aan dyslexie, het slaat nergens op.

Mijn zusje, die dyslectisch is bevonden, heeft van onze school gratis een test mogen maken omdat er een duidelijk vermoeden bestond dat ze dyslexie had. Ze had namelijk veel moeite met spellen en haar teksten zitten nog steeds vol grote fouten, ondanks dat ze er wel haar best op doet... (Uit de test is overigens gebleken dat ze niet zwáár dyslectisch is...)

In jouw geval echter is er geen enkele goede reden om aan te nemen dat er sprake is van dyslexie, dus zo'n test zul jij vast zelf moeten betalen. Misschien moet je accepteren dat je misschien niet veel talent hebt voor lezen, misschien te weinig hebt gelezen in je vroege jeugd of misschien wat meer moet oefenen. Niet alle psychische ongemakken zijn toe te schrijven aan allerlei zogenaamd courante stoornissen waarvoor je vrolijke oorkondes en certificaten kunt krijgen.

Laatst gewijzigd op 18-04-2006 om 22:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten