Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2006, 11:33
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Hoi

Voor natuurkunde moet ik een proef doen. De grafiek van deze proef had ik al in moeten leveren en deze punten mis ik dus. Ik moet nu voor maandag een verslag hebben over de proef. Dit telt zwaar mee en als ik dit niet heb, kan ik mijn overgang vergeten. Helaas kan ik het niet allemaal even op school vragen, omdat het weekend is. Dat is "mijn eigen schuld". ( en toch staat school op prioriteit 1 ) Ik hoop dat iemand mij ( ) wil helpen met dit engels. Ik heb het al meerdere malen geprobeerd, maar ik kom er gewoon echt niet uit.

De proef gaat over een liniaal die op een cilinder balanceert. De beweging moet een harmonische trilling zijn. Ik heb een deel van de theorie wel al begrepen. Hier is een ander deel. Ik wil vooral weten wat de grootheid d is, maar het zou ook wel handig zijn als ik het hele deel kan begrijpen.

and d is the very small distance the ruler`s center of mass lies above the contact point of the ruler with the cylinder. ( For a ruler of rectangular cross section, d would equal half the thickness of the ruler.) You can test the validity of this equation by observing the oscillation periods using cylinders having various radii. If you try the experiment using cylinders having radii less than d, such as stick pens or pencils having a round cross section, you will probably find that achieving balance is difficult, and that only very small oscillations can be observed. For cylinders having radii less than d, the equilibrium is unstable , and no oscillations can be observed. ...

oscillation = trilling
periods=trillingstijd
radii ( radius) = straal

IK hoop echt dat iemand kan helpen.

( als dit topic wegmoet, omdat er al een is die er op lijkt, hoop ik dat die ander weg mag en deze mag blijven staan.)

Alvast bedankt .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2006, 13:07
Gatara
Gatara is offline
Die eerste zin is vaag. Ik mis een woordje. Denk dat er dit bedoeld wordt:

en d is de kleine afstand tussen het centrum van de massa van de lineaal en het contactpunt van de lineaal met de cillinder.
(In het geval van een lineaal met een rechthoekige dwarsdoorsnede, zal d gelijk zijn aan de dikte van de lineaal.)

Je kunt de geldigheid van de vergelijking testen door de trilling te observeren met behulp van cillinders die qua straal varieren. Als je experimenteert met cilinders die een kleinere straal hebben dan d, zoals pennen en potloden (met een ronde dwarsdoorsnede), zul je ondervinden dat het lastig is balans te vinden en dat je alleen kleine trillingen kunt waarnemen. Voor cillinders die een kleinere straal hebben dan d, is het evenwicht instabiel; en er kunnen geen trillingen waargenomen worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten