Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2006, 14:45
Barones
Barones is offline
Hee hallo
ik heb een vraag. ik heb op dit moment twee baantjes.
1. bij de groenteboer voor 4 uurtjes in de week. hier verdien ik 3 euro per uur (netto)
2. Bij een ijssalon, hier werk ik op oproepbasis. Dit kan soms wel 4 keer in de week zijn (20 uur ofzo). Hier verdien ik 3 euro per uur (netto) en over een maand als ik 17 ben wordt dat 4 euro

nu heb ik een vraag over de heffingskorting. Ik snap er nog niet veel van. Ik heb gehoord dat ik het maar op 1 baantje kan toe passen? Op welke kan ik dat dan het beste doen? of houd ik dan bij het andere baantje niks over. Ik had de acountant gebeld en die zei dat ik het op geen van beide toe moest passen. Maar is dat niet een beetje vreemd? Dan zou ik toch nog maar 2 euro in het uur verdienen? Weet iemand mij hier iets meer over te vertellen?

Heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-05-2006, 15:01
martijn1985
martijn1985 is offline
waarschijnlijk maakt het niets uit, als je namelijk bij beide baantjes niet meer verdiend dan die heffingskorting krijg je alles wat je betaald volgend jaar terug.
Oud 03-05-2006, 17:06
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 03-05-2006 @ 16:01 :
waarschijnlijk maakt het niets uit, als je namelijk bij beide baantjes niet meer verdiend dan die heffingskorting krijg je alles wat je betaald volgend jaar terug.
Klopt als een bus.

Ik zou (als accountant in opleiding ) je het advies geven om het baantje te nemen waar je gemiddeld genomen het meeste verdiend, als ik het zo lees het ijssalon dus.
B.t.w. krijg je bij de groentenboer geen opslag als je 17 word?
Oud 03-05-2006, 21:30
Barones
Barones is offline
Oke dus als ik het goed doe moet ik de heffingskorting toe passen op de ijssalon (ja daar werk ik het meest) en dan moet ik straks in de jaaropgave kijken wat mijn totale inkomsten zijn en dan moet ik dus kijken of ik wat terug krijg? En hoe weet ik dat dan?

en of ik opslag krijg als ik 17 word weet ik niet. ik mag het toch hopen. En als ik die heffingskorting ook niet kan toe passen houd ik helemaal niks over. iets van 2 euro maar. Maar ik wil 't baantje niet weg doen want het is leuk, en anders ben ik in de winter werkloos

en is het niet erg dat ik nu al een paar keer bij de ijssalon heb gewerkt, maar dat ik nog steeds bij de groenteboer de heffing toe pas. Want ik heb vandaag pas het formulier gekregen van de ijssalon waarop je moet invullen of je heffing toe past of niet.

Sorry voor de vele vragen maar ik vind het allemaal nogal ingewikkeld
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 21:38
ikbenschipper1
Nee dat maakt niet uit, je moet er wel aan denken dat je bij de groenteboer de heffingskorting stop zet. Anders ontvang je 2 keer heffings korting dan kan je voor nare verrassingen komen te staan als je te veel verdiend.

Geld terug vragen doe je doormiddel van het T-biljet of het TJ-biljet, dit laatste alleen toepassen als je onder de 4.500 eurro op jaarbasis blijft en geen aftrekposten hebt zoals studie of ziektenkosten.

Als je met belasting terugvragen problemen hebt komt dat natuurlijk aan het einde van het jaar wel weer ter sprake ion de vele belasting treads
Oud 04-05-2006, 20:35
Barones
Barones is offline
oke heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 21:06
Vanilia
Vanilia is offline
Als je 17 bent betaal je geen heffingskorting en hoef je ook geen tj biljet in te vullen
Tenminste dat had ik bij de intertoys, betaal niks staat wel aangeduid van wel maar omdat ik toen minderjarig was, was dat niet van toepassing.
Oud 04-05-2006, 22:06
ikbenschipper1
Citaat:
Vanilia schreef op 04-05-2006 @ 22:06 :
Als je 17 bent betaal je geen heffingskorting en hoef je ook geen tj biljet in te vullen
Tenminste dat had ik bij de intertoys, betaal niks staat wel aangeduid van wel maar omdat ik toen minderjarig was, was dat niet van toepassing.
Onzin
Wat heffingskorting betaal je niet dat krijg je
Als je 17 bent betaal je gewoon belasting als je boven de 450 euro per maand uit komt.
Dit kan je doormiddel van een TJ-biljet terug vragen.
Ook betaal je belasting over het inkomen bij een 2de baantje. Als je bij je eerste baantje niet de volledige heffingskorting gebruikt word dat uiteindelijk aan het eind van het jaar verrekend. Doormiddel van een T(J)-biljet.

Groetkes
Ivo Jan
Oud 05-05-2006, 08:32
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 04-05-2006 @ 23:06 :
Onzin
Wat heffingskorting betaal je niet dat krijg je
Als je 17 bent betaal je gewoon belasting als je boven de 450 euro per maand uit komt.
Dit kan je doormiddel van een TJ-biljet terug vragen.
Ook betaal je belasting over het inkomen bij een 2de baantje. Als je bij je eerste baantje niet de volledige heffingskorting gebruikt word dat uiteindelijk aan het eind van het jaar verrekend. Doormiddel van een T(J)-biljet.

Groetkes
Ivo Jan
Ja ik bedoelde ook krijgen. Maar als je 17 bent krijg je dat niet. En dat weet ik uit ervaring en als je dat niet gelooft dan zal ik jou eens een loonstrookje geven. En je hoeft niet 2 keer uit te leggen hoe je het terug vraagt want zo dom ben ik ook weer niet.
Oud 05-05-2006, 08:50
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 05-05-2006 @ 09:32 :
Ja ik bedoelde ook krijgen. Maar als je 17 bent krijg je dat niet. En dat weet ik uit ervaring en als je dat niet gelooft dan zal ik jou eens een loonstrookje geven. En je hoeft niet 2 keer uit te leggen hoe je het terug vraagt want zo dom ben ik ook weer niet.
relax.

als je 17 bent betaal je ook belasting. jouw baas heeft enkel de heffingskorting direct verrekend met je salaris; en afhankelijk van je salaris betaal je wellicht geen belasting.

maar iemand van 17 met een baan betaald gewoon belasting hoor.
Oud 05-05-2006, 09:16
ikbenschipper1
Citaat:
Vanilia schreef op 05-05-2006 @ 09:32 :
Dat krijg je wel.
De Algemen heffingskorting krijgt iedere medewerker. Echter zal je baas het direct met je inkomen verrekend hebben waardoor je geen belasting betaald.
Werk maar eens een keer voor 600 euro in een maand en je ziet dat je gewoon belasting betaald.
Dat geld dus ook bij een tweede baantje waar je de heffingskorting niet (kan ) toepassen.
Oud 05-05-2006, 09:16
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 05-05-2006 @ 09:50 :
relax.

als je 17 bent betaal je ook belasting. jouw baas heeft enkel de heffingskorting direct verrekend met je salaris; en afhankelijk van je salaris betaal je wellicht geen belasting.

maar iemand van 17 met een baan betaald gewoon belasting hoor.
Ik zeg ook niet dat ze geen belasting betaald maar ik had toen der tijd een hoog inkomen maar geen heffinskorting. Maar tuurlijk betaal ik wel gewoon belasting en zij dus ook. maar jullie snappen me verkeerd dus laat maar lekker
Oud 05-05-2006, 10:21
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 05-05-2006 @ 10:16 :
Ik zeg ook niet dat ze geen belasting betaald maar ik had toen der tijd een hoog inkomen maar geen heffinskorting. Maar tuurlijk betaal ik wel gewoon belasting en zij dus ook. maar jullie snappen me verkeerd dus laat maar lekker
Je snapt dat je de situatie van 1 of 2 jaar geleden niet kan vergelijken met het huidige belastingstelsel, en dat jij toen hoogstwaarschijnlijk een belastingvrije voet had - die had iedereen - die nu vervangen is door de heffingskorting ?

ik denk eerlijk gezegd dat jij iets 'verkeerd snapt' oftewel niet begrijpt.
Oud 05-05-2006, 10:57
Barones
Barones is offline
oke maar om even op mijn zaak terug te komen
ik verdien volgens mij nog lang geen 450 euro in de maand, dus dan moet ik nu gewoon even zorgen dat ik het met die heffingskorting maar bij 1 baantje heb staan, dan verdien ik bij het andere baantje tijdelijk minder, en dit kan ik aan het eind van het jaar gewoon weer terug vragen

kortom, aan het eind heb ik nog steeds 3 euro (netto) per uur bij beide baantjes?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 10:58
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 05-05-2006 @ 11:21 :
Je snapt dat je de situatie van 1 of 2 jaar geleden niet kan vergelijken met het huidige belastingstelsel, en dat jij toen hoogstwaarschijnlijk een belastingvrije voet had - die had iedereen - die nu vervangen is door de heffingskorting ?

ik denk eerlijk gezegd dat jij iets 'verkeerd snapt' oftewel niet begrijpt.
Ik ben net 18 hoor dus het huidige belastingstelsel was toen ook al van toepassing maar ik zeg toch laat maar dus hak niet door
kthnx.
Oud 05-05-2006, 16:30
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Barones schreef op 05-05-2006 @ 11:57 :
oke maar om even op mijn zaak terug te komen
ik verdien volgens mij nog lang geen 450 euro in de maand, dus dan moet ik nu gewoon even zorgen dat ik het met die heffingskorting maar bij 1 baantje heb staan, dan verdien ik bij het andere baantje tijdelijk minder, en dit kan ik aan het eind van het jaar gewoon weer terug vragen

kortom, aan het eind heb ik nog steeds 3 euro (netto) per uur bij beide baantjes?
Ja, volgens mij wel.
Die heffingskorting zorgt ervoor dat je geen belasting hoeft te betalen, maar dit kun je maar bij één baantje toepassen. Bij je andere baantje betaal je (of ga je betalen, in geval bij groenteboer) belasting, maar omdat je onder een x bedrag in het jaar zit, krijg je deze belasting weer terug aan het eind van het jaar. Dit kun je terugvragen met een Tj-biljet. Moet je wel zelf doen! de belastingdienst doet het niet voor je!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 00:37
ikbenschipper1
Citaat:
zoemzoem schreef op 05-05-2006 @ 17:30 :
Ja, volgens mij wel.
Die heffingskorting zorgt ervoor dat je geen belasting hoeft te betalen, maar dit kun je maar bij één baantje toepassen. Bij je andere baantje betaal je (of ga je betalen, in geval bij groenteboer) belasting, maar omdat je onder een x bedrag in het jaar zit, krijg je deze belasting weer terug aan het eind van het jaar. Dit kun je terugvragen met een Tj-biljet. Moet je wel zelf doen! de belastingdienst doet het niet voor je!
volledige uitgelegd idd. maar je kan tegen die tijd altijd vragen hoe je het verder moet afhandelen
Oud 08-05-2006, 13:09
it is anoli
it is anoli is offline
http://www.tbiljetje.nl/

dat is ook nog wel een handige site.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten