Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2006, 12:26
Go
Go is offline
Ik denk binnenkort dat ik een horloge ga kopen (Seiko, 360 euro). Is het ongebruikelijk om af te dingen bij een juwelier? Weet iemand ook iets over de marges? Hoe ver zou ik ongeveer kunnen gaan, wil het voor de juwelier ook nog een beetje leuk blijven? Natuurlijk kan ik het gewoon uitproberen, maar boos weglopen omdat hij er niks af wil doen en er vervolgens achterkomen dat juweliers er bijna per definitie niks af doen, is ook niet echt handig.

Edit: ik had me vergist hij kost 360 euro (i.p.v. 260)

Laatst gewijzigd op 26-04-2006 om 16:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2006, 12:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Volgens mij is dat absoluut niet gebruikelijk hier in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:35
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 26-04-2006 @ 13:56 :
Volgens mij is dat absoluut niet gebruikelijk hier in Nederland.
Nee inderdaad :x
Je hoort bijna nergens dat mensen afdingen, ja op de zwarte markt in Beverwijk.

Bedoel, in het buitenland ding je soms al af als je een pakje sigaretten gaat kopen, dat doe je hier ook niet
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:47
Go
Go is offline
Ik had al eens even wat gelezen op internet, bijv. dit stukje: http://www.seniorweb.nl/nieuwstoon.a...ID=3&SoortID=3 (nee, ik val nog niet in deze leeftijdscategorie). Bij televisies, wasmachines en auto's is het dus heel gebruikelijk om af te dingen, dus lijkt het me ook niet zo gek om dat bij horloges te doen. Je ziet me bij de kassa van de supermarkt niet staan afdingen hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:53
Verwijderd
afdingen is voor turken
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:58
TopDrop
TopDrop is offline
Volgens mij valt er op alles wel af te dingen. Dingen die een beetje de moeite waard zijn dan, dus niet in de supermarkt ofzo. Maar een horloge, tv, computer, magnetron... ik zou t gewoon proberen.
Oud 26-04-2006, 14:44
Verwijderd
Duurdere aankopen die niet op termijnen worden afbetaald, daar is nog wel eens iets afdingbaar. Horloges etc denk ik niet....
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 15:01
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Afdingen weet ik niet, bij 1 product. Wel kan je soms een leuk combinatieprijsje maken (bijvoorbeeld als je bij een horloge meerder bandjes koopt). Het is iig het proberen waard .
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 15:04
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Narcotic schreef op 26-04-2006 @ 14:53 :
afdingen is voor turken
Oud 26-04-2006, 17:22
Vanilia
Vanilia is offline
Nou ik heb wel eens mensen gehad die het probeerde en ook nederlanders
maar meestal turken
Oud 26-04-2006, 17:28
Go
Go is offline
Citaat:
Vanilia schreef op 26-04-2006 @ 18:22 :
Nou ik heb wel eens mensen gehad die het probeerde en ook nederlanders
maar meestal turken
Nou ja, dat zal best, maar denk je dat het zin heeft om af te dingen, in dit geval?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 17:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik zou het als onbeschoft ervaren.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 17:42
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
superduck schreef op 26-04-2006 @ 15:44 :
Duurdere aankopen die niet op termijnen worden afbetaald, daar is nog wel eens iets afdingbaar. Horloges etc denk ik niet....
enig idee hoe duur horloges kunnen zijn ?

maar ehm, afdingen bij de juwelier ? je kan t natuurlijk proberen. Je kan ook proberen of koeiestront lekker smaakt, natuurlijk. Normaal is anders, maar het kan wel...

Ach, je hebt zelfs mensen die proberen op rijlessen af te dingen. (En ja, dat vind ik onbeschoft).
Oud 26-04-2006, 17:56
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-04-2006 @ 18:42 :

Ach, je hebt zelfs mensen die proberen op rijlessen af te dingen. (En ja, dat vind ik onbeschoft).
Hoezo, je kan toch gewoon vragen of je 10 lessen met 10% korting ofzo kan krijgen.
Ot: Ik denk dat je het best kan doen, bij elektronica boven de 100 euro vraag ik het ook altijd even, zeker als ik weet dat hij bij de concurrent goedkoper is
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 18:06
Integer
Integer is offline
Grote kans dat je er wel wat vanaf krijgt. Het is namelijk gebruikelijk dat winkels altijd een vaste korting hebben voor klanten die hier naar vragen. Zo maximaliseert de winkel haar winst

Dit heet 'discriminative pricing'.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 20:27
Go
Go is offline
Citaat:
Integer schreef op 26-04-2006 @ 19:06 :
Grote kans dat je er wel wat vanaf krijgt. Het is namelijk gebruikelijk dat winkels altijd een vaste korting hebben voor klanten die hier naar vragen. Zo maximaliseert de winkel haar winst

Dit heet 'discriminative pricing'.
Wat denk je dat in dit geval een redelijk bedrag is? Ik zet natuurlijk hoog in, maar uiteindelijk iets van 10% eraf, zodat je op iets van 324 euro uitkomt?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 21:00
Verwijderd
Gewoon proberen, of het 'redelijk' is hangt af wat je er zelf voor over hebt. Zijn inkoopprijs kom je toch niet te weten.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 02:59
MTpower
MTpower is offline
Je kunt overal op afdingen.
Oud 27-04-2006, 07:03
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 27-04-2006 @ 03:59 :
Nee hoor.

Bij de fiscus iig niet.

@luciano : je kan t vragen, maar je krijgt t niet.
Oud 27-04-2006, 08:19
Jolt
Jolt is offline
Wie niet vraagt, wie niet wint ;P

Nee heb je sowieso en ja kun je krijgen, proberen die had, is toch genoeg geld, mag best wat af!
Oud 27-04-2006, 11:38
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-04-2006 @ 08:03 :

@luciano : je kan t vragen, maar je krijgt t niet.
wat is er dan onbeschoft aan
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 13:29
T_ID
T_ID is offline
Het is ongebruikelijk, maar heel erg lonend, vaak kennen producenten (elektronica en witgoed specifiek) nog een marge die ze eventueel van hun winst af mogen halen.

Niet geschoten is altijd mis, dus ik zou het gewoon proberen.

Ik heb in ieder geval aardig wat korting kunnen krijgen op van alles en nog wat, van wasmachines tot bijna verlopen broodjes bij de supermarkt.

@Mioghtymarcel, je kunt wel degelijk afdingen bij de fiscus, maar dat vereist een vrij hoog vermogen en de mogelijkheid om als de afspraak geweigert wordt je administratie via de Kaaimaneilanden ofzo te regelen. Suffice to say dat het zeer ongebruikelijk is, maar als je hen de keuze bied tussen minder vangen of niets vangen kiezen ze voor minder. Geld uiteraard alleen voor inkomsten die je anders legaal via een belastingparadijs kan laten lopen.

Laatst gewijzigd op 27-04-2006 om 13:31.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 13:44
Verwijderd
Je kan het altijd netjes proberen. Wijs het horloge aan, praat er even over en vraag of er - als je hem aanschaft - nog iets af gaat. Als het nee is, is het nee. Ik heb een keer 10% van het aankoopbedrag in waardebonnen gekregen als korting, 't is geen contant geld, maar wel handig.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 15:37
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
gerwin schreef op 26-04-2006 @ 18:28 :
Nou ja, dat zal best, maar denk je dat het zin heeft om af te dingen, in dit geval?
Nee. Ze doen het toch niet. De enige plek waar je af kan dingen is bij een fotozaak.
Oud 27-04-2006, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Vanilia schreef op 27-04-2006 @ 16:37 :
Nee. Ze doen het toch niet. De enige plek waar je af kan dingen is bij een fotozaak.
Nooit ergens anders geprobeerd zeker? Bij aanschap van wasmachines, koelkasten en meer van dat soort dingen kan je ook écht wel afdingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2006, 22:56
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 27-04-2006 @ 03:59 :
hurr

mailtje naar webshop: 'ja, ik wil graag een bestelling plaatsen voor X dat op jullie website Y kost, maar dan wil ik wel X -10, anders klik ik dat ding mooi niet aan!'

Verder ding ik nooit af. Het klinkt misschien kansloos, maar ik heb geld genoeg en ik vind het gewoon schraperig om zoveel moeite te doen voor een paar tientjes.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 05:59
Verwijderd
Ik heb best wel een hekel aan mensen die proberen af te dingen. Op mijn vorige werk maakte ik het ook vaak mee, van die kansloze sloebers die het wel willen kopen, maar alleen als er 15 euro afgaat, want dat kost het op internet ook. (en dan gaat het om een camera van dik 800 euro ) Nee dat kan niet winkels zijn gewoon duurder dan webshops, en al helemaal als ik al een uur met je bezig ben geweest om die kutcamera uit te leggen.

Al die mensen die te gierig zijn om gewoon normale prijzen te betalen.... zo fout. Of je kan het gewoon betalen, of je kan het niet betalen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 10:16
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
afdingen is voor turken
Volgensmij staan de Nederlanders algemeen toch meer bekend als gierig.
Oud 28-04-2006, 10:58
Go
Go is offline
Het is niet veel, maar ik heb er toch een paar tientjes afgekregen
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 11:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-04-2006 @ 23:56 :
hurr

mailtje naar webshop: 'ja, ik wil graag een bestelling plaatsen voor X dat op jullie website Y kost, maar dan wil ik wel X -10, anders klik ik dat ding mooi niet aan!'

Verder ding ik nooit af. Het klinkt misschien kansloos, maar ik heb geld genoeg en ik vind het gewoon schraperig om zoveel moeite te doen voor een paar tientjes.
Zoveel moeite? Het kost je niet meer dan 5 minuten en dan kan je zo 20/30 euro verdienen. Daarnaast kan je met dat geld weer iets anders leuks doen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 12:36
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-04-2006 @ 14:29 :
Het is ongebruikelijk, maar heel erg lonend, vaak kennen producenten (elektronica en witgoed specifiek) nog een marge die ze eventueel van hun winst af mogen halen.

Niet geschoten is altijd mis, dus ik zou het gewoon proberen.

Ik heb in ieder geval aardig wat korting kunnen krijgen op van alles en nog wat, van wasmachines tot bijna verlopen broodjes bij de supermarkt.

@Mioghtymarcel, je kunt wel degelijk afdingen bij de fiscus, maar dat vereist een vrij hoog vermogen en de mogelijkheid om als de afspraak geweigert wordt je administratie via de Kaaimaneilanden ofzo te regelen. Suffice to say dat het zeer ongebruikelijk is, maar als je hen de keuze bied tussen minder vangen of niets vangen kiezen ze voor minder. Geld uiteraard alleen voor inkomsten die je anders legaal via een belastingparadijs kan laten lopen.
afdingen bij de fiscus is dan wel balanceren tussen de legaal en illegaal; maar je hebt gelijk. Voor de normale burger is dat wel nogal onwaarschijnlijk, dat lijkt me duidelijk.
Oud 28-04-2006, 15:28
T_ID
T_ID is offline
Ik heb wel een keer gehad dat ik bij de Dixons een spel zag staan voor € 50 dat bij de Free Record shop aan de overkant van dezelfde straat € 45 kostte. Nu heb ik niks tegen de Dixons en ik moest er toch al iets kopen, dus ik vraag die man of ik dat spel voor € 45 mee kan nemen. Krijg ik zwaar beledigd terug dat er toch echt prijskaartjes op staan. Okay joh, jij je zin. Blanco cd'tjes terug gelegd en de zaak bij de concurrentie gehaalt.

Ik bedoel, de overkant van de straat, hoe weinig economische kennis moet je hebben om niet te kunnen bevatten dat duurder zijn dan je buurman niet werkt?
Oud 28-04-2006, 18:43
Vanilia
Vanilia is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 27-04-2006 @ 16:50 :
Nooit ergens anders geprobeerd zeker? Bij aanschap van wasmachines, koelkasten en meer van dat soort dingen kan je ook écht wel afdingen.
ja ook. sorry hoor.
Maar bij juweliers kan je alleen afdingen als het zo'n eenmansding is.
Oud 28-04-2006, 18:59
Verwijderd
Citaat:
afdingen is voor turken
Afdingen is een belangrijke vaardigheid die niet iedereen beheerst.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 20:50
Hulk
Hulk is offline
seiko horloges kun je goedkoop via ebay stores kopen. de horloges komen rechtstreeks uit singapore (waar onder andere seiko zijn fabriek heeft staan)

http://stores.ebay.nl/WATCHES-LIMITE...toreviewQQtZkm

http://stores.ebay.nl/Premierworld_W...enameZL2QQtZkm

ontopic.. afdingen is niet echt gebruikelijk bij juweliers.. maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.

Laatst gewijzigd op 28-04-2006 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 20:58
TRXD
TRXD is offline
Bij heel veel winkels valt te onderhandelen over de prijs. Je moet het een beetje tactvol aanpakken en dan kan er vaak meer dan je denkt. Op echt grote producten (keukens, auto's, etc etc) ben je in mijn (en velen met mij) ogen een dief van je eigen portomonnee als je niet probeert af te dingen. Het is echt niet iets voor "Turken" zoals ik hier sommige mensen zie roepen. Dat zei het vaker doen heeft er misschien mee te maken dat het in het land van oorsprong meer gebruikelijk is en dat velen (soms door omstandigheden) een goede handelsgeest hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 23:36
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Alex schreef op 28-04-2006 @ 06:59 :
Ik heb best wel een hekel aan mensen die proberen af te dingen. Op mijn vorige werk maakte ik het ook vaak mee, van die kansloze sloebers die het wel willen kopen, maar alleen als er 15 euro afgaat, want dat kost het op internet ook. (en dan gaat het om een camera van dik 800 euro ) Nee dat kan niet winkels zijn gewoon duurder dan webshops, en al helemaal als ik al een uur met je bezig ben geweest om die kutcamera uit te leggen.

Al die mensen die te gierig zijn om gewoon normale prijzen te betalen.... zo fout. Of je kan het gewoon betalen, of je kan het niet betalen.
Bij een camera van 800 euro krijg ik er wel een paar tientjes af hoor
Doen ze het bij de ene zaak niet, goed hoor, haal ik hem wel ergens anders... waar ze het wel doen.
Je laat toch mooi een klant+winst schieten als je het weigert
Oud 29-04-2006, 13:21
juno
juno is offline
Afdingen is genant.

Kijk op internet naar de goedkoopste aanbieding en koop hem daar.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 15:47
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 29-04-2006 @ 00:36 :
Bij een camera van 800 euro krijg ik er wel een paar tientjes af hoor
Doen ze het bij de ene zaak niet, goed hoor, haal ik hem wel ergens anders... waar ze het wel doen.
Je laat toch mooi een klant+winst schieten als je het weigert
Hoeveel marge denk je dat er op zo'n camera zit als de goedkoopste internetwinkel het 15 euro goedkoper verkoopt? Dan heb je het over een bedrag van zo'n 35 euro. Daarvan moet je betalen: reclame, garantie,personeel, winkelpand en alle bijkomende kosten en je winst zit er ook nog in.

Je kan ook te ver gaan om maar iets te verkopen. Als winkelier zijnde hoef je niet alles te pikken van schraperige klanten. Wil je iets kopen, prima de prijs staat er bij. Zie je het ergens anders goedkoper dan koop je het daar, maar verwacht dan ook geen service van ons (als ik uitleg geef dan kost dat mijn werkgever gewoon geld)
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 17:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
TRXD schreef op 28-04-2006 @ 21:58 :
Het is echt niet iets voor "Turken" zoals ik hier sommige mensen zie roepen. Dat zei het vaker doen heeft er misschien mee te maken dat het in het land van oorsprong meer gebruikelijk is en dat velen (soms door omstandigheden) een goede handelsgeest hebben.
En oo wat gaat het toch economisch geweldig in landen met een dergelijke cultuur en 'handelsgeest', vind je niet ?

overigens, dan worden er ook grote zaken als auto's genoemd. Waarvan de verkoper dus hooguit 1% marge heeft momenteel.

mensen die afdingen hebben helemaal geen handelsgeest, maar een self-centered soort econmisch besef, en zouden absoluut niet in staat zijn daadwerkelijk winstgevend te handelen. Integendeel, zelfs.
Oud 29-04-2006, 17:12
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-04-2006 @ 18:06 :

mensen die afdingen hebben helemaal geen handelsgeest, maar een self-centered soort econmisch besef, en zouden absoluut niet in staat zijn daadwerkelijk winstgevend te handelen. Integendeel, zelfs.
Wat een ontzettende bullshit. Ten eerste kan je dat er helemaal niet uit afleiden. Ten tweede zou het eerder het tegenovergestelde zijn, omdat als je kan onderhandelen over de prijs je je kosten kan drukken en daardoor meer winst kan maken.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 22:45
Verwijderd
Ik weet toevallig dat er bij kostbare schilderijen, en andere kunstvoorwerpen onderhandeld wordt. Dit is zelfs heel erg gebruikelijk. Bij de makelaar doe je ook een bod voor een huis. In feite is dit ook gewoon afdingen maar noemen ze het nu "onderhandelen".

Je kunt het altijd voorzichtig en vriendelijk proberen of "onderhandelen" mogelijk is. (Het is maar hoe je het brengt) Het is ook vaak zo dat je bij een grote aankoop, of bij meerdere aankoop korting krijgt.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 22:52
TRXD
TRXD is offline
Citaat:
En oo wat gaat het toch economisch geweldig in landen met een dergelijke cultuur en 'handelsgeest', vind je niet ?

overigens, dan worden er ook grote zaken als auto's genoemd. Waarvan de verkoper dus hooguit 1% marge heeft momenteel.

Heb ik ergens getypt dat ik een verband leg tussen een scherpe handelsgeest bij bepaalde culturen en een economische bloei daar? Naar mijn weten niet.

Het is ook een feit dat in Nederland een grote groep allochtone mensen leeft met een besteedbaar inkomen dat een stuk lager ligt als het gemiddelde. Dat kan met zich meebrengen dat mensen meer proberen te handelen. Er is ook een grote groep autochtone Nederlanders met een minder dan gemiddeld (zeg maar gerust laag) besteedbaar inkomen maar procentueel gezien is deze groep kleiner.

De laatste alinea van je lijkt me een beetje vreemd. Dat jij een afkeur hebt tegen afdingen (als ik dat eruit op mag maken) wil niet zeggen dat je per definitie gelijk hebt in je mening dat mensen die afdingen geen handelsgeest hebben. Het tegendeel lijkt me meer kloppen zelfs.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 22:58
Verwijderd
Citaat:
Marges worden nagestreeft, elke ondernemer weet dat het nooit 100% zo aan toegaat. Je moet soms concessies doen om je producten te verkopen. In Nederland is onderhandelen zeker gewoon, alleen niet zoals bijvoorbeeld in de supermarkt of bij Blokker. Maar bij de Blokker gooien ze dan hun aanbod in de 'reclame' om het alsnog aan de man te brengen.
Prijsverlaging, zo heet het in de detailhandel.
Bij duurdere goederen is afdingen normaal, ook bij ons. Het heeft dus niet direct te maken met handelsgeest, want je probeert door de juiste prijs vast te stellen, een zo hoog mogelijk winst na te streven. Lukt dat niet, dan ben je soms genoodzaakt andere middelen toe te passen. Het heeft zeker helemaal niks te maken met "self-centred economisch besef. Dat is lariekoek en getuigt van onwetendheid.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 23:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je een juwelier kent waar je vaker wat koopt en ze jou kennen heb je best kans dat ze er wat af doen.

Ik heb laatst een matras gekocht en daar heb ik op 90 euro toch ook nog 10 euro van de prijs afgekregen. Gewoon proberen zou ik zeggen. Desnoods zeggen 'daar en daar is ie maar zo en zo duur' zo is het mij toen ook gelukt.
Oud 01-05-2006, 12:46
Verwijderd
afdingen komt dan van hun kant als jij roept dat je het prijzig vind
als je af wil dingen ga je maar naar de markt, zo pauper om te gaan roepen dat je minder voor iets wil betalen terwijl de prijs vast staat.
bij banken en huishoudelijke rommel is het nog wel te doen maar niet bij sieraden, die dalen bijna niet in prijs dus is het niet rendabel om ze goedkoper te verkopen
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 13:18
MB
MB is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-04-2006 @ 18:42 :

Afdingen is misschien wat anders als een deal sluiten, maar ene vriend van mij heeft zelf een pakket samengesteld dat zo toch beduidend goedkoper was dan 30 lossen lessen en een examen. Eigenlijk is dat ook afdingen en dat is volgens mij heel gebruikelijk.

Wat is er eigenlijk onbeschoft aan afdingen? Het is logisch dat iemand voor zo weinig mogelijk geld zo veel mogelijk wil krijgen...

En waarom zou het trouwens wel onbeschoft zijnom op een nieuw product of een dienst af te dingen, maar niet op een 2dehands auto, brommer, bank, fiets, huis etc etc??? Dat is namelijk extreem gebruikelijk.

Laatst gewijzigd op 01-05-2006 om 13:21.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 13:51
Verwijderd
Ik vind dat afdingen gewoon moet kunnen. Weliswaar alleen bij dure producten als witgoed, keukens, sieraden, auto´s, electronica etc.

Mijn ouders zijn absoluut nette mensen, hebben genoeg geld, maar doen het wel. Vaak met een positief effect.

Het is trouwens in de juwelierswereld heel gebruikelijk dat van dure horloge´s een bepaalde marge af kan gaan. Zo heeft mijn vader 15% korting op zijn IWC gehad. Gewoon bij de plaatselijke juwelier.....

Laatst gewijzigd op 01-05-2006 om 13:54.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2006, 14:51
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MB schreef op 01-05-2006 @ 14:18 :
Afdingen is misschien wat anders als een deal sluiten, maar ene vriend van mij heeft zelf een pakket samengesteld dat zo toch beduidend goedkoper was dan 30 lossen lessen en een examen. Eigenlijk is dat ook afdingen en dat is volgens mij heel gebruikelijk.

Wat is er eigenlijk onbeschoft aan afdingen? Het is logisch dat iemand voor zo weinig mogelijk geld zo veel mogelijk wil krijgen...

En waarom zou het trouwens wel onbeschoft zijnom op een nieuw product of een dienst af te dingen, maar niet op een 2dehands auto, brommer, bank, fiets, huis etc etc??? Dat is namelijk extreem gebruikelijk.
Omdat je over de waarde van gebruikte goederen vaak moeilijk een oordeel kan vellen. Bij nieuwe producten is dat veel duidelijker.

Overigens, bij rijlessen is afdingen helemaal niet gebruikelijk. (Of probeer jij ook af te dingen op zaken als collegegeld, de tandarts, postzegels, de krant, etc ?)

op diensten vind ik het onbeschoft om te proberen af te dingen.

Overigens weet een beetje autoverkoper zn geld wel te krijgen, als jij gaat afdingen worden de onvermijdelijke reparaties gewoon duurder.
Oud 02-05-2006, 01:06
Verwijderd
Citaat:
O Rly schreef op 01-05-2006 @ 14:51 :

Het is trouwens in de juwelierswereld heel gebruikelijk dat van dure horloge´s een bepaalde marge af kan gaan. Zo heeft mijn vader 15% korting op zijn IWC gehad. Gewoon bij de plaatselijke juwelier.....
Het ligt eraan, ik las op een horlogeforum dat in ieder geval Rolex voor europa de regel heeft dat als een dealer korting geeft hij zijn dealership kwijt is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten