Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2006, 23:35
Mill
Mill is offline
Een tijdje terug heb ik 4 extra fans in mijn pc-case gezet. Wat mij opviel is dat de gemiddelde temperatuur in mijn kamer zeker 4 graden is gestegen.

Nou zat ik eens na te denken.. en ik wou weten of dit idee onzin is of dat dit de reden zou kunnen zijn.

Stel je hebt een redelijke high-end pc met een vrij klote koel systeem ( laten we zeggen.. de cpu-fan, graphische kaart is passief gekoeld en dan de fan van de voeding ).

Dan zou de temperatuur van je cpu/gpu/chipset redelijk snel oplopen, als hij het ' maximum ' bereikt zijn de meeste processoren en andere computer onderdelen zo ingestelt dat ze zich zelf vertragen, om zo minder warmte te produceren (toch? ). Dan blijft de temperatuur een beetje onder het maximum met een iets trager werkend systeem.

Wat nou als je laten we zeggen 2 keer een 12x12cm fan installeerd dan nog eens 3 van 8x8cm en 2 van 7x7 cm op dat zelfde systeem.

Dan zou ten eerste je voeding meer stroom gebruiken ( = extra warmte ). Je pc onderdelen zullen minder warm worden dan eerst dus kunnen ze weer op hun maximum gaan draaien ( = meer warmte ) en al die extra fans brengen die warme lucht weer naar buiten.

Is dit 100% onzin of.. klopt mijn ' stelling ' wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2006, 00:02
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is geen complete onzin
Oud 10-05-2006, 01:13
Wammus
Wammus is offline
Het zal vast wel werken alleen waarom echt zo veel fannetjes? Maakt dat geen gigantische teringherrie?
Oud 10-05-2006, 09:11
dafelix
dafelix is offline
zet een koelkast in je kamer, je zal merken dat de temperatuur zal stijgen

Het is geen onzin wat je zegt, want die warmte moet ergens heen, dus zal het warmer worden in je kamer, alhoewel 4 graden Celcius mij wel erg veel lijkt
Oud 10-05-2006, 09:18
Verwijderd
Is het niet gewoon zo dat je die gemiddelde temperatuur in de winter en in de lente hebt gemeten . Nee het hangt natuurlijk van veel dingen af. Staat je computer 24/7 aan, watvoor componenten zitten erin, en natuurlijk hoe groot is je kamer . De temperatuur zou op zich wel iets kunnen stijgen, maar 4 graden lijkt mij eigenlijk wel heel veel.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 12:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als het zo is dat de componenten zichzelf terugklokken omdat ze extreem heet worden, doe je iets gruwelijks verkeerd. Die situatie moet je gewoon vermijden; het is een nood-oplossing dat het ding niet doorbrand.
Reageren

Regels voor berichten