Een tijdje terug heb ik 4 extra fans in mijn pc-case gezet. Wat mij opviel is dat de gemiddelde temperatuur in mijn kamer zeker 4 graden is gestegen.
Nou zat ik eens na te denken.. en ik wou weten of dit idee onzin is of dat dit de reden zou kunnen zijn.
Stel je hebt een redelijke high-end pc met een vrij klote koel systeem ( laten we zeggen.. de cpu-fan, graphische kaart is passief gekoeld en dan de fan van de voeding ).
Dan zou de temperatuur van je cpu/gpu/chipset redelijk snel oplopen, als hij het ' maximum ' bereikt zijn de meeste processoren en andere computer onderdelen zo ingestelt dat ze zich zelf vertragen, om zo minder warmte te produceren (toch?

). Dan blijft de temperatuur een beetje onder het maximum met een iets trager werkend systeem.
Wat nou als je laten we zeggen 2 keer een 12x12cm fan installeerd dan nog eens 3 van 8x8cm en 2 van 7x7 cm op dat zelfde systeem.
Dan zou ten eerste je voeding meer stroom gebruiken ( = extra warmte ). Je pc onderdelen zullen minder warm worden dan eerst dus kunnen ze weer op hun maximum gaan draaien ( = meer warmte ) en al die extra fans brengen die warme lucht weer naar buiten.
Is dit 100% onzin of.. klopt mijn ' stelling ' wel?