Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2006, 19:20
Verwijderd
Hoi, wanneer ik naar linux boot, maakt mijn laptop een licht piepend, geluid. Het is geen gepiep van het mobo, daar lijkt het me veeel te zacht voor.
Normaliter issie geruisloos!

Hij piept meteen als ik naar linux boot, ik moet hem niet eerst een poosje aan laten staan. Een hdparm liet iig geen rare dingen zien. De ext3-check ook niet.

Ik heb net even gekeken bij de fans en de rechterfan die doet niets, maar de linker blaast zoals vanouds. Weet iemand een programma waarmee ik (in linux) de fans zelf aan kan sturen? Kan dit het uberhaupt zijn?

Ik heb trouwens een dell precision M70 en draai gentoo. En ik backup.
Specs:
PENTIUM M DOTHAN, Pentium M Dothan, 2.0GHZ, 2 MEGB, 533FSB,
HARD DRIVE, 100G, 9.5, 5.4K, LEAD FREE, FUJITSU,
Nvidia quadro fx go 1400.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2006, 15:07
namnatulco
namnatulco is offline
je kunt proberen te kijken of ie nog steeds piept als je de desbetreffende fan eruit haalt.
Oud 04-05-2006, 17:53
LB06
LB06 is offline
Fans werken hardwarematig. Het lijkt me dus niet dat dat het probleem is.

Kun je zien wat de tempertuur is? En blaast de desbetreffende fan in windows wel gewoon?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 18:18
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
LB06 schreef op 04-05-2006 @ 18:53 :
Fans werken hardwarematig. Het lijkt me dus niet dat dat het probleem is.
Die beredenering snap ik niet, het is een OS die de fans controlled, en dus ook kan uitschakelen

Verder is idd de vraag of de fan anders werkt terecht,

Wellicht kan ACPI nog iets kan doen mbt fans, ik zou 't anders (in mijn nog-maar-net-linuxer-ervaring) niet weten ben ik bang
Oud 04-05-2006, 21:16
LB06
LB06 is offline
Citaat:
dafelix schreef op 04-05-2006 @ 19:18 :
Die beredenering snap ik niet, het is een OS die de fans controlled, en dus ook kan uitschakelen

Verder is idd de vraag of de fan anders werkt terecht,

Wellicht kan ACPI nog iets kan doen mbt fans, ik zou 't anders (in mijn nog-maar-net-linuxer-ervaring) niet weten ben ik bang
Hmm... Ik dacht dat die dingen altijd gewoon begonnen te blazen als het te warm werd... Lijkt me ook wel logisch. Anders zou het draaien van een unsupported OS leiden tot het doorbranden van allerlei hardware. Could be wrong though.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 22:37
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
LB06 schreef op 04-05-2006 @ 22:16 :
Hmm... Ik dacht dat die dingen altijd gewoon begonnen te blazen als het te warm werd... Lijkt me ook wel logisch. Anders zou het draaien van een unsupported OS leiden tot het doorbranden van allerlei hardware. Could be wrong though.
bij deze
veel fans kunnen door software worden aangestuurd, niet dat ze zonder die aansturing niks doen, maar als een OS een fan wil stoppen, kan dat prima (tjernobiel virus, anyone?)
Oud 05-05-2006, 15:41
LB06
LB06 is offline
Citaat:
dafelix schreef op 04-05-2006 @ 23:37 :
bij deze
veel fans kunnen door software worden aangestuurd, niet dat ze zonder die aansturing niks doen, maar als een OS een fan wil stoppen, kan dat prima (tjernobiel virus, anyone?)
Ik geloof je

Maar dan nog lijkt het me stug dat Linux een fan uitschakelt.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 18:16
Verwijderd
Citaat:
namnatulco schreef op 04-05-2006 @ 16:07 :
je kunt proberen te kijken of ie nog steeds piept als je de desbetreffende fan eruit haalt.
Dit vind ik een enge opmerking, we hebben het hier over een laptop.

Verder ben ik nu niet @laptop, maar ga ik jullie replies morgen allemaal lezen en uitproberen, alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten