Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
'Hebben mensen wel genoeg 'logica' om dingen als quantumfysica te kunnen snappen?' De vraagstelling legt verband tussen het gebruik van logica om tot begrijpen te komen. Volgens mij is dit ook precies waar logica voor is. Natuurlijk kun je logisch aantonen (?) dat de quantumfysica juist is, maar in hoeverre is dit wenselijk als er geen kans is om deze theorie te begrijpen? Logica is het doel tot het begrijpen, zodat we niet als een gek overal onze logica op gaan toepassen, want dan komen we geen steek verder. Als antwoord op de vraag: Logica hebben we wel, maar ook begrip (behappen, bevatten)?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er zijn wel deeltjes zonder massa, bijvoorbeeld het gluon en de foton. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Aangezien het feit dat je een enorme "vijver" met puur H2O(de 1-1 variant toch?), die ook nog eens vele vele vele meters onder de grond ligt nodig hebt om het bestaan van een hele énkele neutrino (elektron-neutrino als ik me niet vergis) aan te tonen vind ik de massa van een neutrino in dit geval verwaarloosbaar. Verder misschien ook leuke theorie: Het is onmogelijk om in de tijd te reizen, aangezien je voor zoiets zo'n immense snelheden moet bereiken om door de tijdruimte te komen dat het lichaam met al z'n atomen zich gaat gedragen als een golf (net zoals electronen doen met een grote snelheid)... of zit ik verkeerd?
||
Citaat:
||
Citaat:
@dreadmanneke: De spelling photon wordt in het Nederlands niet meer gebruikt. Een ph wordt daar vervangen door een f.
||
![]() |
Citaat:
Wat bedoel je verder met "Deeltjes" als het foton zijn niet altijd deeltjes, want dat is me niet echt duidelijk. Doel je nu op het golfkarakter van licht? Want "normale" deeltjes hebben die eigenschap ook. Als laatst: een snelheid is altijd "ten opzichte van iets", en dan bedoel ik niet de ruimte-tijd. Verder hoeven deeltjes helemaal geen grote snelheid te hebben om zich als golven te gedragen. Sterker nog, als je sommige type deeltjes (kwik, electronen, helium) afkoelt tot bijna het nulpunt krijg je te maken met zaken als supergeleiding, bose-einstein condensatie en supervloeistoffen. Dit zijn fasetoestanden waarin het golfkarakter van deeltjes zo sterk naar voren komt, als het maar kan. Maar zelfs daar is toch echt geen sprake van tijdreizen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je hebt namelijk de de Broglie formule: p = h/lambda, oftewel de impuls is de constante van Planck gedeeld door de golflengte. Met alles dat beweegt kun je dus een golflengte associëren. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
@Margriet2005: Wat jij aanhaalde met betrekking tot de relaitviteitstheorie heeft alleen maar betrekking op de speciale relativiteitstheorie. De algemene relativiteitstheorie is wat dat betreft niet behandelbaar op 6 v.w.o. -niveau, tenzij je afziet van de wiskundige achtergrond ervan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wetenschappers die de theorieen bedenken, zien een toren, en beredeneren dan welke deeltjes nodig zijn om deze toren heel te laten. crappy metaphor
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De laatste zin riekt naar contradictie, ookal dekt het wel de lading die ik het wou laten hebben, ookal voegt dit totaal niets toe aan de deze discussie.
Laatst gewijzigd op 08-03-2005 om 18:16. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar luister susan, het is niet zwart/wit. Je moet jezelf eens buiten je normale gedachtenpatroon gooien. Zo moeilijk is dat voor mij in ieder geval niet. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder lijken mij wiskundige dimensies niet erg relevant, omdat we deze niet ervaren. Tenzij we met wiskunde bezig zijn. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik sluit me er trouwens helemaal bij aan dat het in de natuurkunde eigenlijk alleen maar gaat om het verwrpen van theorieën. Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat de oude theorie de werkelijkheid tot op zekere hoogte beschrijft. De nieuwe theorie zal dus de oude theorie altijd bevatten. Op een gegeven moment kan het best voorkomen dat we alle zaken die we direct waarnemen hebben weten uit te leggen. Daar ligt dan juist de uitdaging om op zoek te gaan naar zeer soeciale gevallen en daar een goede uitleg op te vinden (die inderdaad erg contra intuïtief kan uitpakken). Ach... Ook de meest basale vragen (waarom is de lucht blauw?) kunnen een breed spectrum aan natuurkundige theorieën nodig hebben om uitgelegd te worden dus ook daar zijn we voorlopig aardig zoet mee.
|||||
Citaat:
Citaat:
Je laatste zin klopt niet. Het is vaak genoeg dat een nieuwe theorie niets (of nauwelijks) iets bevat van de oude theorie. Citaat:
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|