Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2007, 19:24
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Hoi! Ik zit nu in 5 gymnasium, Latijn is een van mijn lievelingsvakken. Maar als ik examen heb gedaan en ik geen Latijn meer heb zou ik het jammer vinden om niet meer te vertalen, en de kennis die ik de afgelopen 6 jaar dan heb opgedaan te verliezen. Wat doen jullie om je Latijn nog een beetje op peil te houden? Ik heb dit jaar een woordenboek moeten aanschaffen dus in principe kan ik wel gewoon teksten vertalen, maar zonder enige hulp kom ik daar ook niet helemaal uit.

Ik weet wel zeker dat ik er niet op wetenschappelijk niveau mee door wil gaan (ik heb geen Grieks meer). Tenzij er een of andere minor Latijn is, voor mensen die dat op de middelbare ook al hebben gehad? Maar dan nog zou ik het denk ik wel leuk vinden om in mijn vrije tijd af en toe nog een tekst te doen .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2007, 20:40
Belgarath
Belgarath is offline
Wat die minor betreft: het hangt er een beetje vanaf waar je wilt studeren, maar het is in elk geval in Groningen wel mogelijk om vakken latijn van de opleiding Griekse en Latijnse Talen en Culturen te volgen in de vrije ruimte van je studie. Dat zijn dan propedeusevakken, met als minimum vereiste een gymnasiumdiploma met latijn.

In het algemeen vraag ik me af of het lukt om je latijn op peil te houden. Het is nu eenmaal niet een taal die veel gebruikt wordt in het dagelijks leven. Veel van mijn oude gymnasiumvrienden lukt het niet, maar ik heb de indruk dat ze dat niet meer dan jammer vinden.
Oud 26-11-2007, 23:52
Verwijderd
Wat leuk dat je je Latijn graag op peil wilt houden. Ik denk inderdaad ook dat het wel moeilijk is om je Latijn op peil te houden. Ook bij de universiteit van Amsterdam hebben ze een minor Latijn, zowel voor mensen die Latijn eindexamen hebben gedaan als voor mensen die nog nooit Latijn hebben gehad.
Je zou wel bijvoorbeeld af en toe zelf iets kunnen vertalen, niet te moeilijk, iets van Ovidius ofzo (dat is gewoon leuk, niet al te lastig, etc.). Daarna kan je zelf eens kijken wat je verder zou willen vertalen. Maar ik vraag me erg af in hoeverre je daar aan toe zal komen naast je studie en hopelijk een leuk studentenleven en andere hobby's. Maar het is altijd een goed streven !
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 11:02
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik weet wel zeker dat ik er niet op wetenschappelijk niveau mee door wil gaan (ik heb geen Grieks meer).
Je kunt tegenwoordig aan de Universiteit van Amsterdam ook alleen Latijnse taal en cultuur doen (http://www.studeren.uva.nl/latijn). Weliswaar op wetenschappelijk niveau, maar omdat je aangeeft geen Grieks meer te hebben... misschien een optie i.p.v. Klassieke Talen / Griekse en Latijnse taal en cultuur.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 19:12
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik wil misschien in Groningen gaan studeren, dus ja, een minor lijkt me op dit moment het interessantst. Wat Axel11 zegt vind ik op dit moment niet echt een optie, want ik heb al wat anders op het oog wat ik wil studeren. Wel leuk trouwens om te horen, want ik wist niet dat die studie bestond (alleen GLTC).

Op dit moment ben ik wel ontzettend gemotiveerd voor Latijn, ik hoop dan ook echt dat ik mijn Latijn een beetje op peil kan houden na mijn middelbare school. Ik vraag me trouwens af of er ook een soort van lesmethodes zijn voor mensen die gewoon bezig willen zijn met Latijn, maar al wel enige basiskennis hebben?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 19:58
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Citaat:
Op dit moment ben ik wel ontzettend gemotiveerd voor Latijn, ik hoop dan ook echt dat ik mijn Latijn een beetje op peil kan houden na mijn middelbare school. Ik vraag me trouwens af of er ook een soort van lesmethodes zijn voor mensen die gewoon bezig willen zijn met Latijn, maar al wel enige basiskennis hebben?
In veel steden zijn er leeskringen van/via het NKV, Nederlands Klassiek Verbond. Daar leest/vertaalt men, meestal onder leiding van een classicus/a, Latijnse/Griekse literatuur. Je zou eens kunnen kijken bij de verschillende afdelingen van het NKV, www.nkv.nl.
Oud 30-11-2007, 16:18
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
In veel steden zijn er leeskringen van/via het NKV, Nederlands Klassiek Verbond. Daar leest/vertaalt men, meestal onder leiding van een classicus/a, Latijnse/Griekse literatuur. Je zou eens kunnen kijken bij de verschillende afdelingen van het NKV, www.nkv.nl.
Ik ben meer fan van zelfstudie . Maar de site ziet er wel tof uit . Even kijkje nemen.

Trouwens, reclame? Fb's?

Edit: mijn Latijnlerares zit erbij .
Met citaat reageren
Oud 04-12-2007, 16:42
IsabelleBuhre
Beste Liefs van Hier, aan de universiteit van Amsterdam is, zoals hier beneden al gezegd, de mogelijkheid om Latinistiek te studeren. Je krijgt dan geen colleges Grieks, maar klassiek, christelijk, Middeleeuws en Neolatijn, en verder alle vakken die studenten klassieke talen ook hebben (oude geschiedenis, wetenschapsfilosofie, taalwetenschap etc.). Het is dus zeker mogelijk om, ook zonder Grieks, Latijn op wetenschappelijk niveau te beoefenen.
Ik ben eerstejaars van deze studie latinistiek, en doe dat voltijd, maar een minor bestaat ook (in het tweede jaar van je eigenlijke studie).
Als je het leuk zou vinden om een keer een dag te komen kijken in het tweede semester (vanaf februari)
dan moet je maar even contact opnemen eh... via hyves?
http://isabelle-buhre.hyves.nl

Groetjes, Isabelle.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 16:20
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Maar da's alleen aan de UvA mogelijk?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2007, 21:30
Verwijderd
Latinistiek is inderdaad alleen aan de UvA mogelijk. Aan andere universiteiten heb je enkel Latijn & Grieks. Behalve aan de VU, daar heb je nog Oudheidkunde. Dan kan je (geloof ik, ik weet er niet heel veel vanaf) ook 1 taal en 1 ander oudheidvak combineren (bv. Latijn met Klassieke Archeologie).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten