Advertentie | |
|
![]() |
|
hmm....tja...in tegenstelling tot wat er ene paar van jullie denken, vind ik ablabsen en participia juist de mooiste zinsconstructie. Het geeft een extra dimensie ( een bijzin is ook goed) wat meer diepgang in een zin, wat meer dan
Jan liep naar de bakker namelijk: Nadat hij op was gestaan, liep Jan naar de bakker ok, een achterlijke vergelijking...maar ik ben moe ![]()
|
![]() |
Ik vind gerundia en gerundiva erg stijlvol
![]() Ars scribendi epistulam difficilis est. Of een gerundivum als naamwoordelijk deel van het gezegde met een dativus auctoris. Carthago Romanis delendam est. Maar, ik ben het met Optima eens, ook ablativi absoluti zijn erg mooi, met name als ze zijn aangevuld met allerlei bepalingen en het participium en naamwoord dus verder uit elkaar staan. Urbe ¶ ab Caesari prima luce ¶ deleta cives metuerunt. De ACI en NCI vind ik minder interessant.
||
Citaat:
het is idd een losse ablativus, absolutus staat volgens mij voor 'op zich zelf'
||
![]() |
Citaat:
------------------ "Forum linguae anticae viveat!" (Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!) Ga anders naar mijn homepage
|
![]() |
Ik weet niet, ik vind gewone stijlfiguren eigenlijk interessanter dan constructies. Variatio bijvoorbeeld...erg leuk...
Heel boeiend is dan de brevitas. Met name Tacitus maakt daar uitgebreid gebruik van. Doet lekker suggestief. (brand v. rome) Maar voor constructies vind ik de ablabs wel leuk, want dan krijg je in 't Nederlands van die heerlijke tangconstructies. Gerumdi(v)um wel eens aardig voor de afwisseling. |
![]() |
|
![]() |
mij lekker de participia, allemaal lekker makkelijk, ik snap dan niet echt dat mensen het niet zien, zal wel aan het rijtjes leren liggen. gerundivum is mooi ook. leuk leuk het is juist cool als je een zin mooi vertaalt met latijn en je alles gezien hebt enzo. kan ik echt voldoening uit halen..
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
|