Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006 / VWO
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2006, 16:35
name.no
name.no is offline
Als je heel slecht bent in Engels (zoals ik), hoe kun je dan een voldoende voor Engels halen? Heeft iemand tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2006, 16:38
Cheenna
Cheenna is offline
Heel veel oefenen is denk ik het beste.
Oud 01-05-2006, 16:53
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
name.no schreef op 01-05-2006 @ 17:35 :
Als je heel slecht bent in Engels (zoals ik), hoe kun je dan een voldoende voor Engels halen? Heeft iemand tips?
Veel oefenen idd.
Een vriendin van mij is ook heel slecht in Engels, ikzelf ben er niet echt slecht in maar ook niet bepaald goed.
Die vriendin moet voor onze leerkracht Engels geregeld naar het jeugdjournaal op BBC kijken, en daar dan een samenvatting van maken. Als die samenvatting je niks lijkt, kan je die nog altijd achterwege laten en gewoon naar het (jeugd)journaal kijken. Daar steek je vast wel iets van op denk ik.

Ik probeer als ik Engelse films kijk ook altijd zo weinig mogelijk naar de ondertitels te kijken. Dat is wel een goede oefening vind ik, en als je iets niet begrijpt kijk je naar de ondertiteling en weet je meteen wat ze bedoelen.
Of gewoon films zonder ondertiteling kijken, maar dat is soms al wat moeilijker. Disneyfilms zonder ondertiteling zijn wél heel leuk, en niet zo moeilijk, vind ik.

Als je graag leest zijn Engelse boeken ook een aanrader. Begin al eens met de Harry Potter boeken, die zijn ook in het Engels niet moeilijk. De meeste mensen hebben de boeken toch al eens gelezen, dus dan kan je het heel makkelijk volgen. Alleen de Engelse namen zijn (vind ik) in het begin wat moeilijker als je gewend bent de Nederlandse vertalingen te lezen.

Wat ik ook soms doe om mijn Engels te verbeteren, en wat tegelijkertijd leuk is: je luistert (één keer of meerdere keren) naar een Engels liedje en probeert de tekst zo goed mogelijk te begrijpen. Dan zoek je de songtekst op, die vind je overal op internet, kijk je wat je er al van begrepen had, en probeer je de songtekst te vertalen. En het is nog leuk ook, vooral als je van muziek houdt!

Ook op internet kan je Engelse site's vinden die best interessant zijn, deze vind ik bv. wel meevallen (als er iemand nog een andere leuke, Engelse site weet...?).

Als je het wat 'grootser' wilt aanpakken, kan je bv. eens voor een tijdje naar een gastgezin gaan, bv in Amerika of Engeland. Daar zijn ook interessante site's over, zoals deze.

Zo, deze post is best lang geworden . Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 16:59
name.no
name.no is offline
thnx
Met citaat reageren
Oud 02-05-2006, 17:45
The 1 and only
The 1 and only is offline
Ik denk niet dat het voor je examen helpt om naar de BBC te gaan kijken, dat had misschien geholpen voor luistertoetsen ed. Voor het centraal schriftelijk kun je denk ik het beste gewoon heel veel examens oefenen, dus teksten lezen en de vragen erbij maken..
Oud 02-05-2006, 17:46
ikhouvanschaap
ikhouvanschaap is offline
pappie's , dan ga je toch engelse site's bekijken.. duh!
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 14:31
Brack
Brack is offline
Gewoon de examens 2e fase oefenen tot je er bijna dood van gaat........mss een engels boek lezen voor woordbegrip, alhoewel je uit de context vaak al de betekenis kan halen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2006, 14:40
remy476
remy476 is offline
Ik zelf maakte de teksten heel verschillen van een 1 tot een 10 dus bij mij schommelt het nogal. Oefenen help bij mij dus ook niet echt veel. Ik wacht het examen wel af.
Oud 03-05-2006, 14:41
Brack
Brack is offline
Citaat:
remy476 schreef op 03-05-2006 @ 15:40 :
Ik zelf maakte de teksten heel verschillen van een 1 tot een 10 dus bij mij schommelt het nogal. Oefenen help bij mij dus ook niet echt veel. Ik wacht het examen wel af.
Dat is mss nog wel de beste optie
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 15:58
sdekivit
sdekivit is offline
kom op, zelfs ik heb het gehaald de ergste in engels van mijn hele klas (6,4 uiteindelijk voor CSE)

--> OEFENEN !!!!!!!! (een week voor het examen had ik die rotte meerkeuzevragen eindelijk door: net op het goede moment dus )
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 17:53
name.no
name.no is offline
@ sdekivit: goed gedaan dan! maarre k ben geloof k nog slechter, heb ook al geoefend, maar heb helaas die meerkeuzevragen nog lang niet door. Wat heb jij er dan in ontdekt, wat is de truc?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 09:27
sdekivit
sdekivit is offline
hardcore vertalen

ik ben begonnen met oefenen door eerst een stukje te lezen waarover de vraag werd gesteld te vertalen en helemaal op te schrijven. Vervolgens ging alle antwoordmogelijkheden letterlijk vertalen en ook opschrijven. Vervolgens was het een kwestie van nederlands

--> vervolgens ga je steeds minder opschrijven (begin met het stukje tekst en daarna de antwoord mogelijkheden) en het ging op deze manier bij mij steeds beter

Kost in het begin wel veel tijd, maar het heeft gewerkt bij mij en daar gaat het uiteindelijk om.

Laatst gewijzigd op 06-05-2006 om 09:30.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 14:48
name.no
name.no is offline
thnx k zal het es gaan proberen ..
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 21:52
De Paas Haas
De Paas Haas is offline
wat mij heel veel geholpen heeft met engels was engelse boeken lezen! Denk dat het nu een beetje laat is om nog heel veel te gaan extra te gaan lezen naast de examens, maar als je nog een leuk boek zoekt moet je "the hitchhikers guide to the galaxy" van Adam Douglas eens lezen. Ik vond dat echt een heel leuk boek.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 12:00
Coléoptère
Coléoptère is offline
Tijdens je examen de tijd nemen: beter niet alles af dan dat je alle vragen te snel en dus fout hebt beantwoord, daarnaast: zo min mogelijk woorden in de tekst zelf (alleen de echt belangrijke) opzoeken, maar alle woorden uit de vraag en de antwoorden opzoeken, die moet je echt goed begrijpen.
Oud 10-05-2006, 14:57
samsmiles
samsmiles is offline
mijn tip voor het maken van een engels examen is gewoon eerst de tekst lezen. Dan de vragen die erbij horen echt begrijpen ( niet de antwoorden lezen) ... Vervolgens zelf een antwoord op de vraag formuleren en dan kijken welk antwoordmogelijkheid daar het dichtste bijzit...

It works for me.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2006, 16:35
Ryan.
Ryan. is offline
Citaat:
samsmiles schreef op 10-05-2006 @ 15:57 :
mijn tip voor het maken van een engels examen is gewoon eerst de tekst lezen. Dan de vragen die erbij horen echt begrijpen ( niet de antwoorden lezen) ... Vervolgens zelf een antwoord op de vraag formuleren en dan kijken welk antwoordmogelijkheid daar het dichtste bijzit...

It works for me.
Volgens mij is het beter om eerst de vraag te lezen en daarna pas de tekst..als je eerst heel de tekst gaat zitten lezen zou je wel eens tijd kunnen verspillen.
Oud 11-05-2006, 14:13
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Ryan. schreef op 10-05-2006 @ 17:35 :
Volgens mij is het beter om eerst de vraag te lezen en daarna pas de tekst..als je eerst heel de tekst gaat zitten lezen zou je wel eens tijd kunnen verspillen.
jip, zeker bij die teksten met 1 vraag, maar dat wordt in de examenbundel allemaal uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 16:04
Experiment
Experiment is offline
Hangt er maar net per tekst vanaf. Bij Frans staat er trouwens voor sommige teksten bij: lees voor de volgende vraag eerst de vraag en dan pas de tekst. Misschien is dat bij Engels ook zo?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 20:19
Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Experiment schreef op 11-05-2006 @ 17:04 :
Hangt er maar net per tekst vanaf. Bij Frans staat er trouwens voor sommige teksten bij: lees voor de volgende vraag eerst de vraag en dan pas de tekst. Misschien is dat bij Engels ook zo?
Zulke vragen zitten er inderdaad tussen, vaak hoef je dan maar één vraag te beantwoorden en slechts globaal de tekst door te lezen om het antwoord te vinden.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 12:18
d00r
d00r is offline
ja en als er naar de toon van de text wordt gevraagd, het is vrijwel altijd Sarcastic
Oud 15-05-2006, 13:08
DjBumfck
DjBumfck is offline
heb een paar weken geleden een examen in de les gemaakt en hier had ik een 8.3 voor, daarna niet meer naar de lessen geweest en ben van plan ook niet veel meer voor engels te gaan doen
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 15:03
Verwijderd
Citaat:
De Paas Haas schreef op 08-05-2006 @ 22:52 :
wat mij heel veel geholpen heeft met engels was engelse boeken lezen! Denk dat het nu een beetje laat is om nog heel veel te gaan extra te gaan lezen naast de examens, maar als je nog een leuk boek zoekt moet je "the hitchhikers guide to the galaxy" van Adam Douglas eens lezen. Ik vond dat echt een heel leuk boek.
Douglas Adams
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 14:59
hasseltboy
hasseltboy is offline
Vorig jaar gedaan in 50 minuten, makkelijk dus
Oud 16-05-2006, 15:08
Euryalo
Euryalo is offline
Citaat:
name.no schreef op 01-05-2006 @ 17:35 :
als je geen tijd hebt om alles goed te lezen, vertaal dan voorjezelf de vraag en de meerkeuze antwoorden

vaak kun je dan, zonder de teskt goed te hebben gelezen al wat wegstrepen

tenminste zo heb ik vorig jaar duits en frans gehaald
Oud 19-05-2006, 17:17
Verwijderd
Bestaat dit examen nou alleen uit teksten?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 17:25
Verwijderd
Jup.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Sidhe schreef op 19-05-2006 @ 18:25 :
Jup.
mooizo
Met citaat reageren