Moet het specifiek over Nederland gaan, of juist over verzet?
Soldaat van Oranje is nummer één natuurlijk (en ook één van mijn persoonlijke favoriete films), maar er zijn er veel meer:
Amen (2002) is een verfilming van het waargebeurde verhaal van Kurt Gerstein, een jonge SS-officier die door zijn baantje ooggetuige is van de holocaust. Vanaf dat moment doet hij er alles aan om de gruwelen omtrent de concentratiekampen naar buiten te brengen, onder andere door contact te zoeken met een Zweedse diplomaat en met het Vaticaan. Interessante film over een niet alledaagse vorm van verzet.
Over de Duitse studentenverzetsgroep "Die weiße Rose" zijn twee films gemaakt:
Die Weiße Rose (1982), over het ontstaan, de activiteiten en tenslotte de ondergang van deze verzetsgroep in Duitsland. De tweede film is recent uitgebracht onder de naam
Sophie Scholl en gaat over de laatste dagen uit het leven van Sophie Scholl, het bekendste lid van de groep. Zij sterft op 21-jarige leeftijd onder de guillotine.
Verder is natuurlijk
Schindlers List een film die met verzet te maken heeft, behoeft waarschijnlijk weinig verder commentaar
En last but not least:
Stauffenberg, eveneens een waargebeurd verhaal over Claus von Stauffenberg, die in 1944 een mislukte aanslag op Hitler pleegde.
Als je er nog meer wil weten hoor ik het wel, dan moet ik even gaan zoeken hoe ze allemaal ook alweer heten...vind zelf oorlogsfilsm ook altijd interessant, en dan met name over het dagelijks leven gedurende die periode...dus heb er ondertussen al een heleboel gezien!