Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2006, 16:09
Verwijderd
Hallo,

Weten hier misschien wat mensen nog een aantal films die over de Tweede Wereldoorlog gaan ? En dan speciefiek over het verzet in de Tweede Wereldoorlog. Ik zou namelijk graag wat meer willen zien over het verzet.

Titels van films zijn van harte WELKOM!
Bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2006, 16:23
REIE
REIE is offline
Soldaat van Oranje
Oud 01-11-2006, 18:33
Belgarath
Belgarath is offline
Zwartboek.
Oud 01-11-2006, 19:54
200E
200E is offline
Moet het specifiek over Nederland gaan, of juist over verzet?

Soldaat van Oranje is nummer één natuurlijk (en ook één van mijn persoonlijke favoriete films), maar er zijn er veel meer:

Amen (2002) is een verfilming van het waargebeurde verhaal van Kurt Gerstein, een jonge SS-officier die door zijn baantje ooggetuige is van de holocaust. Vanaf dat moment doet hij er alles aan om de gruwelen omtrent de concentratiekampen naar buiten te brengen, onder andere door contact te zoeken met een Zweedse diplomaat en met het Vaticaan. Interessante film over een niet alledaagse vorm van verzet.

Over de Duitse studentenverzetsgroep "Die weiße Rose" zijn twee films gemaakt: Die Weiße Rose (1982), over het ontstaan, de activiteiten en tenslotte de ondergang van deze verzetsgroep in Duitsland. De tweede film is recent uitgebracht onder de naam Sophie Scholl en gaat over de laatste dagen uit het leven van Sophie Scholl, het bekendste lid van de groep. Zij sterft op 21-jarige leeftijd onder de guillotine.

Verder is natuurlijk Schindlers List een film die met verzet te maken heeft, behoeft waarschijnlijk weinig verder commentaar

En last but not least: Stauffenberg, eveneens een waargebeurd verhaal over Claus von Stauffenberg, die in 1944 een mislukte aanslag op Hitler pleegde.

Als je er nog meer wil weten hoor ik het wel, dan moet ik even gaan zoeken hoe ze allemaal ook alweer heten...vind zelf oorlogsfilsm ook altijd interessant, en dan met name over het dagelijks leven gedurende die periode...dus heb er ondertussen al een heleboel gezien!

Laatst gewijzigd op 01-11-2006 om 19:59.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 21:00
Pierreke
Pierreke is offline
Colditz. Dit is niet echt verzetsfilm maar een film van Engelse (en andere nationaliteitsen) krijgsgevangen. Zij zitten gevangen op het kasteel Colditz waarvan ontsnappen vrijwel onmogelijk is. In de film wordt getoond hoe dit toch geprobeerd met tunnels, zweefvliegtuigen, vermomingen ed. Geen verzetsfilm maar toch verzet tegen de Duitse bezetter.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 22:52
Gatara
Gatara is offline
Het meisje met het rode haar over de verzetsstrijdster Hannie Schaft.
Oud 03-11-2006, 12:49
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
REIE schreef op 01-11-2006 @ 17:23 :
Soldaat van Oranje
heel bekend
Oud 04-11-2006, 20:15
Verwijderd
Dank jullie allen! Soldaat van Oranje en Zwartboek ken ik inderdaad. En de andere films ga ik zeker opzoeken! En mocht er bij iemand nog een titeltje binnenschieten, altijd welkom Nogmaals bedankt
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 20:20
Verwijderd
Citaat:
200E schreef op 01-11-2006 @ 20:54 :
Moet het specifiek over Nederland gaan, of juist over verzet?

Als je er nog meer wil weten hoor ik het wel, dan moet ik even gaan zoeken hoe ze allemaal ook alweer heten...vind zelf oorlogsfilsm ook altijd interessant, en dan met name over het dagelijks leven gedurende die periode...dus heb er ondertussen al een heleboel gezien!
Jij hebt er inderdaad al een heleboel gezien, bedankt voor de nuttige info! Erg handig en om te antwoorden op jou eerste vraag; ik bedoelde films over het verzet in 2e WO en hoeft niet perse over Ned te gaan, maar mag zeer zeker wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten