Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2006, 10:13
Gatara
Gatara is offline
Ik vroeg me af hoe "orthodox" christenen (ik bedoel hier niet russisch-orthodoxen mee ofzo, maar zij die het christendom orthodox beleven) Pasen vieren. Mij lijkt dat eieren en een paashaas uit den boze zijn, omdat dit overblijfselen zijn uit de heidense germaanse periode. Hoe wordt het dan gevierd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2006, 11:05
Verwijderd
Ik ga naar de kerk tijdens de Pasen, maar vier het verder niet zo uitgebreid als Kerst bijvoorbeeld. En ik eet wel paaseitjes
Met citaat reageren
Oud 13-04-2006, 11:43
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
De details met betrekking tot het vieren van pasen zijn per nominatie verschillend. Al is er wel een bepaalde uniformiteit waar te nemen. (En natuurlijk ligt de viering voor mensen die lid zijn van kerken die zich in Dordrecht (Synode 1618/19, waar de Gereformeerde kerken hun gestalte kregen) bevestigd weten dichter bij elkaar dan tussen kerken die een meer verwaterde band met elkaar hebben.)

Hoewel ik me kan indenken dat er gereformeerden zijn die zich van paaseieren e.d. onthouden is dit niet algemeen het geval. Het verschil is wel dat er geen betekenis aan wordt gehecht (het is slechts voedsel) en de aandacht niet op een paashaas e.d. ligt, maar op het sterven en de opstanding van Jezus Christus. Natuurlijk is het wel weer ten zeerste ongepast als men versieringen zou gaan aanbrengen waarin dit soort symbolen zijn verwerkt (temeer als dit een kerk zou betreffen).

Op Goede Vrijdag is er in de avond een kerkdienst om het sterven van Christus te gedenken.
Op Paaszondag zijn er zoals iedere zondag 2 kerkdiensten, waar in tegenstelling tot andere zondagen de nadruk geheel en al op de opstanding van Christus is gericht.

Zowel in huiselijke als in kerkelijke kring wordt in dat weekeinde en weekbegin (zondag = eerste dag van de week) voornamelijk uit bijbelgedeeltes gelezen (en in de kerk ook gepreekt) die naar deze gebeurtenissen refereren. (Al is het mogelijk dat er soms al ruim een week van te voren mee wordt begonnen.) Deze bijbelgedeeltes hoeven niet per definitie in het NT te staan, het is bijv ook mogelijk om Jesaja 53 of Psalm 22 of andere gedeeltes uit het OT te lezen.

Palmzondag en witte donderdag, zijn dagen die sinds oudsher geen betekenis hebben voor gereformeerden. Het benoemen van die dagen is ergens in de afgelopen halve eeuw uit de Roomse en misschien ook Anglicaanse kerk over komen waaien naar sommige andere denominaties.

En zoals gebruikelijk tijdens festiviteiten kan er in huiselijke kring natuurlijk wel door het kiezen van minder alledaags voedsel (natuurlijk per gezin verschillend) een extra feestelijk tintje aan worden gegeven.
Oud 14-04-2006, 10:16
Verwijderd
Hoewel wij thuis de Christelijke feestdagen Orthodox beleven, heb ik bij ons al de nodige (al dan niet beschilderde) paaseieren gezien.
Ook de paashaas (hoewel van chocolade) is al gesignaleerd.

Met pasen gaan we wel naar de kerk en op goede vrijdag ook.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 15:13
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
jw1985 schreef op 14-04-2006 @ 11:16 :
Hoewel wij thuis de Christelijke feestdagen Orthodox beleven, heb ik bij ons al de nodige (al dan niet beschilderde) paaseieren gezien.
Ook de paashaas (hoewel van chocolade) is al gesignaleerd.

Met pasen gaan we wel naar de kerk en op goede vrijdag ook.
En wel om half 8 vanavond.
Oud 14-04-2006, 18:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
niet. ik kan me wel vinden in hugo chrétiens beschrijving. waar er vanuit bepaalde kringen wel protest komt tegen de kerstboom etc, heb ik die nog niet gezien tegen de paashazen en hun eieren etc.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 20:19
jjw
jjw is offline
De paashaas en paaseieren zijn voor mij niet uit den boze. Ik ben rooms katholiek en heb er geen problemen mee. Evenals de kerstboom is de haas en de eieren door de heilige vader toegestaan (hoewel de boom wel een driehoeksvorm moet hebben ivm de heilige drie-eenheid). Verder is pasen een nieuw begin, daardoor past het ei daar ook goed bij want het ei bevat nieuw leven.

Ik vier pasen niet alleen op pasen zelf, pasen begint al bij carnaval. Na carnaval is de veertigdagentijd (dan vasten we) in die periode staan we stil bij het feit dat we anderen moeten helpen. op palmzondag worden de palmtakken verdeeld die later op aswoensdag weer verbrand worden en uit de as wordt een kruis opgelegd (dit heeft net als de hostie een altijd durend verbond) met palmzondag begint de goede week een periode van veel betekenis. witte donderdag met het laatste avondmaal en dus de broodbreking wat we in de kerk elke viering herhalen.
op goede vrijdag gedenken we dat Sanctus Jezus Christus door zijn grote geloof en vertrouwenin mensen aan het kruis stierf.
op de dag voor pasen is de paaswake om 24.00 uur. dan wordt het licht ontstoken van de paaskaars die het licht van Christus symboliseert en dat licht wordt verspreid onder alle gelovigen. ook worden dan de overige paaskaarsen gezegend en bewierrookt wordt het doopwater voor het komende jaar door de paaskaars gezegend. en wordt de hernieuwing der doopgeloften gedaan.
op pasen wordt gevierd dat de jezus opstond uit de dood.

In de weken erna blijft pasen, het gaat bijvoorbeeld over de ongelovige Tomas die niet kon geloven dat zijn meester uit de dood was opgestaan.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 14:26
Verwijderd
Pasen is van oorsprong absoluut niet christelijk en extreem heidens:

http://www.vanharte.nl/kal_pasen_ach..._oorsprong.htm
http://home.versatel.nl/gemeente.van.god/pasen.html
Met citaat reageren
Oud 18-05-2006, 18:42
jjw
jjw is offline
Citaat:
deadlock schreef op 18-05-2006 @ 15:26 :

Wat lul je?

pasen is een oerchristelijk feest. maar omdat het voor veel bekeerde heidenen lastig te bevatten was werd het christelijke pasen gecombineerd met de heidense gebruiken die rond dezelfde periode plaatsvonden
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 21:20
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
deadlock schreef op 18-05-2006 @ 15:26 :

Van oorsprong is het een Joods feest (oude testament). Hierbij werd gedacht aan de uittocht uit Egypte. Toen Jezus het Oude Testament vervult had werd dit het huidige Paasfeest.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 21:50
Verwijderd
Citaat:
jjw schreef op 18-05-2006 @ 19:42 :
Wat lul je?

pasen is een oerchristelijk feest. maar omdat het voor veel bekeerde heidenen lastig te bevatten was werd het christelijke pasen gecombineerd met de heidense gebruiken die rond dezelfde periode plaatsvonden
Ook mooi dat ze "bekeerd" worden genoemd als ze niet eens kunnen bevatten waar ze naar bekeerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 21:50
FLechdrop
FLechdrop is offline
Ofwel, het is weer eens een vreemde mengelmoes.

http://www.pointsoftruth.com/articles/whyeaster.html
http://www.wonderfulworldtomorrow.or...06_easter.html
Oud 19-05-2006, 21:52
FLechdrop
FLechdrop is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 19-05-2006 @ 22:50 :
Ook mooi dat ze "bekeerd" worden genoemd als ze niet eens kunnen bevatten waar ze naar bekeerd zijn.
Niet alsof ze een keus hadden... in veel gevallen.

Het Christendom nam stomweg in hoog tempo Heidense elementen in zich op om zo de drempel tot kerstening lager te maken en zonder al te veel oproer de macht naar zich toe te kunnen trekken. De mensen konden op deze manier veel van hun oude gebruiken, zij het in aangepaste vorm, behouden. Heidense heiligdommen werden zo met de grond gelijk gemaakt door monniken en vervangen door kerken. Het volk kon dan naar dezelfde plek blijven gaan voor haar religieuze bezigheden (en trof daar plotseling een kerk aan, verassing).

Laatst gewijzigd op 19-05-2006 om 22:01.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 13:46
jjw
jjw is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 19-05-2006 @ 22:50 :
Mensen hadden het moeilijk met het feit dat ze hun oude gebruiken niet meer mochten aanhouden. En niet iedereen was in die tijd zo ontwikkeld als tegenwoordig
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 14:08
FLechdrop
FLechdrop is offline
Denk niet dat de mensen toen dommer waren dan nu, hoewel minder geschoold. Dat gedoe rond het sterven en weer opstaan van een zekere kerel in het Midden-Oosten wekte gewoon niet direct de gewenste interesse bij de mensen in Europa.
Oud 20-05-2006, 20:04
jjw
jjw is offline
waarom was dan wel ieder in Friesland geïnteresseerd in de verhalen van de Heilige Bonifatius? Nee, niet omdat ze Fries waren!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 20:26
FLechdrop
FLechdrop is offline
Je bedoelt die vent die ze de kop in hebben geslagen bij Dokkum?
Oud 20-05-2006, 22:58
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
FLechdrop schreef op 20-05-2006 @ 21:26 :
Je bedoelt die vent die ze de kop in hebben geslagen bij Dokkum?
Het punt is inderdaad niet zo sterk . Maar vergeet niet dat Friesland uiteindelijk, net als de rest van wat nu Nederland is, uiteindelijk toch werd gekerstend. Maar ik geloof dat we waarempel offtopic zijn. Een ware zeldzaamheid.
Oud 22-05-2006, 13:33
FLechdrop
FLechdrop is offline
Die kerstening geschiedde voornamelijk vanwege de gezamenlijke overmacht van de Christenen en de Franken.
Niet omdat de Friezen er daadwerkelijk op zaten te wachten.

Maargoed, ehh, Pasen...
Oud 22-05-2006, 13:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
jjw schreef op 20-05-2006 @ 14:46 :
Mensen hadden het moeilijk met het feit dat ze hun oude gebruiken niet meer mochten aanhouden. En niet iedereen was in die tijd zo ontwikkeld als tegenwoordig
Dat is een verkeerde opvatting. De christelijke gebruiken werden gewoon aangepast om op de oude gebruiken van anderen godsdiensten te lijken zodat mensen ze over zouden nemen.

Of geloof je werkelijk dat het Jezus zelf was die 25 december opeens een spar zijn huis in sleepte?
Reageren

Regels voor berichten