Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2006, 08:45
Verwijderd
Na het luisteren van Overture 1812 van Peter Iljic Tchaikovski en de Trauermarsch van Wagner ben ik eigenlijk wel benieuwd wat nog meer interessante stukken zijn in dit "genre", de hele Ring des Nibelungen beluisteren vind ik een beetje te veel van het goede maar toch; kom maar op met die tips. Snees, leef je uit!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2006, 08:54
Verwijderd
carmina burana - carl orff en verder zou ik het niet echt weten vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 08:57
Verwijderd
ik had er bij moeten vermelden dat ik die ook wel ken

en hoe gaaf is de houseparty II remix daarvan, maar dat terzijde
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 08:58
Verwijderd
Citaat:
Fake schreef op 24-05-2006 @ 09:57 :
ik had er bij moeten vermelden dat ik die ook wel ken

en hoe gaaf is de houseparty II remix daarvan, maar dat terzijde
hehe ja dat dacht ik al

en die remix ga ik eens snel downloaden
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 10:04
Verwijderd
Ik houd er niet van, maar voor dat bombastische moet je het vooral in de Romantiek zoeken. Bij de Klassieken heb je nog Beethoven met zijn symfonieën; Mahler heeft dat helemaal over de top gedreven (aanrader dus). Een uitschieter is Brahms' Pianoconcert in d. Dvoraks Symfonie #9 in e is ook vrij fors...
Met pianoconcerten van Chopin, Liszt en Beethoven zit je meestal goed. Solostukken (bv. sonates en studies) kunnen ook 'bombastisch' zijn, maar toch op een andere manier. Daarnaast heb je natuurlijk de Russen, maar daar weet ik weinig van. Een liefhebber van bombastische schmutz weet er waarschijnlijk meer van.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 10:17
Ragnar
Ragnar is offline
Dvorak - Symphony from the new world.
Oud 24-05-2006, 10:25
Carn
Carn is offline
filmsoundtracks huhuhuhu
Oud 24-05-2006, 10:33
Ymir
Ymir is offline
Geen tips, wel interesse, deze hou ik ook maar even in de gaten
Oud 24-05-2006, 11:28
Snuitermans
Snuitermans is offline
Gustav Mahler en Antonín Dvořák. En nog een filmsoundtrack, Wojciech Kilar - The Ninth Gate, redelijk zwaar. Wojciech Kilar is uberhaupt best de moeite waard eens te checken.

@ Snees, Chopin bombastisch?

Laatst gewijzigd op 24-05-2006 om 11:42.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 12:04
EggeD
EggeD is offline
Haha ja Mahler inderdaad, met z'n duizendkoppige orkesten. Een symphonie van hem is echt grof, maar ik weet niet zo gauw meer welke, heeft ook zo'n bijbels thema oid dacht ik. Dvorak zou ik niet heel bombastisch noemen, maar het is zeker de moeite. Ik heb een tijd best veel Russische volksmuziek geluisterd, maar dat is niet groots van opzet, doch weet het wel iets bombastisch te vangen met die mannenkoren en bassen/tenoren. Het einde van dat bekende stuk van Ravel is ook best bombastisch, maar dat is een beetje een inkoppertje. Hm tja: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categor...isch_componist ? Prokofiew ken ik wel aardig, dat zou je bijv. kunnen proberen.
Oud 24-05-2006, 12:08
EggeD
EggeD is offline
Oh ja Sjostajovitsj misschien
Oud 24-05-2006, 12:13
Verwijderd
okay bedankt allemaal, soulseek is nu druk bezig vanalles binnen te halen. iig de 1-5, 7 en 10de symphonie van Mahler.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 12:19
EggeD
EggeD is offline
Pak vooral latere van Mahler
Oud 24-05-2006, 12:39
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
EggeD schreef op 24-05-2006 @ 13:08 :
Oh ja Sjostajovitsj misschien
Shostakovich.
Oud 24-05-2006, 13:07
Lenny K
Lenny K is offline
waar heeft VS voor Rossz Csillag Alatt Született eigenlijk zijn samples vandaan gehaald?
Die werken zou ik zonder beats en knip- en plakwerk wel eens willen horen.
Oud 24-05-2006, 13:11
Verwijderd
Google verteld mij dat er muziek van oa. Elgar en Mahler inzitten en ook wat tamelijk onbekende Hongaarse stukken.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 14:08
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Jeff Wayne - War of the worlds.

Modern klassiek.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 14:12
ecrivaine
ecrivaine is offline
Chopin vind ik een slecht voorbeeld van 'bombastische muziek'. Hij is haast het tegenovergestelde: veel vefijnder, puurder en zonder overdreven vertoon.
Hoe dan ook, Chopin moet je sowieso hebben
Oud 24-05-2006, 14:55
AXL
AXL is offline
tjaickovski's violin concert in D minor is gaaf
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 16:11
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Snuitermans schreef op 24-05-2006 @ 13:39 :
Shostakovich.
Uch ja dat moest een k zijn, verder zijn er nu eenmaal meerdere schrijfwijzen, die van jou is meer Engels denk ik. Шостакович is de juiste spelling.
Oud 24-05-2006, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Ragnar schreef op 24-05-2006 @ 11:17 :
Dat zeg ik dus.

Citaat:
Snuitermans schreef op 24-05-2006 @ 12:28 :
@ Snees, Chopin bombastisch?
Ik herinner me een lelijk pianoconcert.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 17:28
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 24-05-2006 @ 17:11 :
Uch ja dat moest een k zijn, verder zijn er nu eenmaal meerdere schrijfwijzen, die van jou is meer Engels denk ik. Шостакович is de juiste spelling.
Inderdaad, ik snap niet waarom de Engelse transliteratie beter is dan de Nederlandse.

Sowieso: waarom staan titels van muziekstukken altijd in het Engels? Tsjaikovski heeft echt geen 'violin concert in D minor' geschreven.

Ik herinner me ook een lelijk stukje van Holst, 'The Planets'. De beweging 'Mars' is een mooi staaltje geknor dat zo op een Star Wars-soundtrack zou kunnen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 18:28
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Snees schreef op 24-05-2006 @ 18:28 :
Inderdaad, ik snap niet waarom de Engelse transliteratie beter is dan de Nederlandse.

Sowieso: waarom staan titels van muziekstukken altijd in het Engels? Tsjaikovski heeft echt geen 'violin concert in D minor' geschreven.

Ik herinner me ook een lelijk stukje van Holst, 'The Planets'. De beweging 'Mars' is een mooi staaltje geknor dat zo op een Star Wars-soundtrack zou kunnen.
Ja ik denk dat het allemaal populaire verbastering was en dat het nu bijna protocol is, ten onrechte.

Hey niet fokken met Holst, dat stuk is echt een goed melodielijntje, 5/4 als ik het goed heb, is ook nog vaak lekker gecovered (oa door Nile, check Ramses bringer of war). Isao Tomita (zo'n Japanse synthheld, beetje leerling van Schulze) heeft zelfs dat hele stuk nagemaakt op synth, check The Tomita planets, fantastisch haha.
Oud 24-05-2006, 19:49
Verwijderd
requiem van mozart

inkoppertje maar i kzag em niet staan
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 22:53
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
EggeD schreef op 24-05-2006 @ 17:11 :
Festive Overture van deze meneer...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2006, 23:05
Pierreke
Pierreke is offline
*Hymn of the Highlands - Dundonell van philip Sparke
*Bachanale van ?
*Spartacus van Jan v/d Roost

Niet super Bombastisch maar bombastisch genoeg denk ik zo..
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 08:14
Joostje
Joostje is offline
prokofiev
Oud 25-05-2006, 10:02
Verwijderd
minimaal > bombastisch
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 10:13
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
cut_off schreef op 25-05-2006 @ 11:02 :
minimaal > bombastisch
http://forum.scholieren.com/showthread.php?s=&threadid=1415631
Oud 26-05-2006, 14:22
lautie
lautie is offline
Citaat:
Snuitermans schreef op 24-05-2006 @ 13:39 :
Shostakovich.
Mmm... Ja mijn moeder vind het ook verschrikkelijk, ik juist niet, vind het ook niet echt bombastisch eigenlijk
Oud 27-05-2006, 22:58
pietpelle
pietpelle is offline
Ik heb er ook nog een paar. Het begin van Richard Strauss' Also sprach Zarathustra. Iedereen kent de melodie wel, omdat deze gebruikt is in de film "A Space Odyssey".

Verder raad ik aan om naar Stravinsky's Sacre de Printemps (Rite of the Spring) te luisteren. Moet misschien eerst wel wat wennen, maar iedereen zou het moeten kennen. Bij de premiere onstonden er zelfs rellen . Daarna werd het muziekstuk een groot succes.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 08:23
Verwijderd
ik vind de term bombastisch een beetje ongelukkig gekozen, maar goed.
Shostakowitz kreeg nav zijn opera een vernietigende kritiek op de voorpagina van een krant, ( hoogstwaarschijnlijk geschreven door Stalin zelf ) die erop neerkwam, dat als Shos niet snel wat begrijpelijker ging schrijven, het slecht met hem af zou lopen.

Aldus schreef hij zijn 6e symph, waarin hij duidelijk de angst weergeeft van die tijd: misschien wordt ik 'snachts wel van mijn bed gelicht.

Een poos later, toen zijn muziek weer een beetje in de gratie viel, kreeg hij van de staat de opdracht om een lofsymphonie te schrijven over het regime.
Dat werd zijn 9e. En de negende straalt voor een goede toehoorder cq speler een lompe boersheid uit waar je bijna een lachkick van krijgt.

Zeker niet alles van shostakowitz is bombastisch , denk maar aan zijn filmmuziek, ( 2nd waltz ).

Ook bij Mahler kun je je afvragen of de term bombastisch op zijn plaats is.
Ik ben even kwijt wat de achterliggende gedachte bij de 5e symph is, maar de 4e symph is bijna voor kamerorkest geschreven. Zijn 6e is geschreven in de tijd dat zijn dochtertje ziek was. ( En uiteindelijk stierf ). Hij had in die 6e eerst drie aambeeldslagen verwerkt, maar omdat zijn dochtertje zo ziek was, en drie aambeeld slagen staat voor de dood, heeft hij de derde slag er zelf weer uit gehaald.
Toch kan gesteld worden dat in zijn 6e, de gevoelens van wanhoop, en pijn zitten verwerkt.

De derde symph kent misschien wel grootse momenten, maar ook vreselijk intieme delen. Niet alles binnen mahlers werk moet op dezelfde manier gespeeld worden, dus om nu te zeggen dat Mahler Bombastisch is, vind ik zelf te ver gaan.

Als aanrader van "bombastische" muziek is misschien de schilderijen tentoonstelling van Rimsky Korsakoff wel aanraden.
Of het concert voor orkest van Lutoslavsky, of de Ijzergieterij van Mosolov

Maar alle "bombastische" muziek heeft wel wat rustpunten ter afwisseling.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 14:24
pietpelle
pietpelle is offline
Citaat:

Als aanrader van "bombastische" muziek is misschien de schilderijen tentoonstelling van Rimsky Korsakoff wel aanraden.
De schilderijententoonstelling is niet gecomponeerd door Rimsky Korsakoff, maar door Mussorgsky en georkestreerd door Ravel .

Citaat:
ik vind de term bombastisch een beetje ongelukkig gekozen, maar goed.
Daar ben ik het mee eens. Bombastisch wil ook zeggen dat de muziek wat opgeblazen is, maar je kunt het ook opvatten als stevige, grootse muziek. Ik denk dat deze laatste betekenis bedoeld wordt.

Ik heb nog een paar suggesties voor "bombastische" klassieke muziek. Liszt heeft ook wel bombastische werken geschreven, bijvoorbeeld Mazeppa (niet de pianoversie, maar de orkestversie). De Slavische Dansen van Dvorak kunnen ook wel worden toegevoegd. Tchaikovsky heeft ook muziek geschreven, die in deze categorie valt. Het eerste pianoconcert is daar een voorbeeld van. Rachmaninov's tweede symfonie heeft ook delen, die in aanmerking komen. Hier een link naar het laatste deel:
http://chubrik.net/mp3/Rachmaninov/R...-2_Ashk_4p.mp3

Een van mijn persoonlijke favoriete componisten is Prokofiev. De "Dance of the Knights" is ook wel bombastisch en als je ooit eens de mogelijk hebt om de "Cantata for the 20th Anniversary of the October Revolution" te beluisteren, dan zou ik dat echt doen. Er zit in dit muziekstuk een deel met de titel "Revolutie". Tijdens het horen van dit deel lijkt het net of er een heel leger op je afkomt. Je hoort geweerschoten, een alarm, de stem van Lenin en nog veel meer in dit deel.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 14:51
pietpelle
pietpelle is offline
Oh ja, deze was ik nog vergeten te vermelden. "Dies Irae" uit Verdi's Reqieum. Ook behoorlijk stevige muziek .
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:27
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
pietpelle schreef op 27-05-2006 @ 23:58 :
Verder raad ik aan om naar Stravinsky's Sacre de Printemps (Rite of the Spring) te luisteren. Moet misschien eerst wel wat wennen, maar iedereen zou het moeten kennen. Bij de premiere onstonden er zelfs rellen . Daarna werd het muziekstuk een groot succes.

Sacre du Printemps toch?

maar erg vet stuk idd. Vooral dat stuk waarin de pianopartij zoveelkeer een zelfde accoord aanslaat op verschillende accenten..
Oud 29-05-2006, 21:34
Verwijderd
Citaat:
pietpelle schreef op 28-05-2006 @ 15:24 :
De schilderijententoonstelling is niet gecomponeerd door Rimsky Korsakoff, maar door Mussorgsky en georkestreerd door Ravel .

oh blast! shoot me.

je hebt helemaal gelijk, maar ik typte dit op een zondag morgen
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 22:13
Verwijderd
Citaat:
pietpelle schreef op 28-05-2006 @ 15:24 :
Ik heb nog een paar suggesties voor "bombastische" klassieke muziek. Liszt heeft ook wel bombastische werken geschreven, bijvoorbeeld Mazeppa (niet de pianoversie, maar de orkestversie).
Bij de pianoversie hoort een anekdote. De meeste studenten van Liszt waren technisch gezien heel sterk, maar één meisje was vrij klunzig op de piano. Von Bülow had het gemene commentaar: "De enige reden dat jij dit stuk mag spelen is je Rossnatur." (De studie is natuurlijk geschreven naar het verhaal van Mazeppa en het paard.)

Die (auto)biografie van Sjostakovitsj, Testimony, moet ik trouwens zeker nog een keer lezen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 22:36
655321
655321 is offline
Schönberg - A survivor from Warsaw
Oud 02-06-2006, 18:23
pietpelle
pietpelle is offline
Citaat:
Schönberg - A survivor from Warsaw
Na het zoeken van een mp3 op het internet en het beluisterd te hebben, kan ik deze muziek niet echt bombastisch noemen. Misschien is het einde bombastisch te noemen. Kun jij mij vertellen waarom je dit stuk bombastisch vindt?

Citaat:
Bij de pianoversie hoort een anekdote.
Die kende ik nog niet.

Citaat:
Of het concert voor orkest van Lutoslavsky, of de Ijzergieterij van Mosolov
@ Louis Armstrong: Heb jij deze muziek?

Wat vinden jullie trouwens van Rachmaninov's derde symfonie?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 17:31
lukas15
lukas15 is offline
Toen Gerrit Komrij op een literaire avond commentaar gaf nadat we naar Wagners Walkürenrit uit de Ring des Nibelungen hadden geluisterd, haalde hij een citaat aan uit een gedicht van Johnny van Doorn: "Kom toch eens klaar, klootzak!"
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 21:32
Verwijderd
de muziek van zowel lutoslavsky als mosolov is wel op internet te vinden denk ik. Zelf nog geen opname van.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 23:31
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Ragnar schreef op 24-05-2006 @ 11:17 :
Dat, ja.
En vooral het allegro con fuoco stuk.
Oud 04-06-2006, 15:53
Chocolat Visage
Chocolat Visage is offline
Citaat:
lukas15 schreef op 03-06-2006 @ 18:31 :
Toen Gerrit Komrij op een literaire avond commentaar gaf nadat we naar Wagners Walkürenrit uit de Ring des Nibelungen hadden geluisterd, haalde hij een citaat aan uit een gedicht van Johnny van Doorn: "Kom toch eens klaar, klootzak!"
wat een kankerhomo die komrij
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Chocolat Visage schreef op 04-06-2006 @ 16:53 :
wat een kankerhomo die komrij
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 16:10
REIE
REIE is offline
Citaat:
Carn schreef op 24-05-2006 @ 11:25 :
filmsoundtracks huhuhuhu
Mono Lisa Overdrive van Juno Reactor & Don Davis is bijzonder bombastisch. Bekend van de achtervolgingsscene uit Matrix Reloaded.
Reageren

Regels voor berichten