Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2006, 21:37
Verwijderd
Ik heb een appartement dat van mij is, maar dat wil ik graag verhuren. En daarnaast wil ik een andere ruimte huren.
De huur die ik zou gaan ontvangen bedraagt ongeveer 1000 euro en de huur die ik ga betalen 300 euro. Dan hou ik dus 700 euro over, maar hoe bemoeit de belastingdienst zich daarmee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2006, 22:50
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Aannemende dat je geen ondernemer bent is dit volgens mij belast in box 1.
Dus via het cumalatieve systeem met een maximum van 52%. Overigens betaal je over de 1.000 euro belasting, je mag wel kosten die je maakt ten opzichten van het pand dat je verhuurd weer aftrekken.

Zo zit het in het "kort" dacht ik in elkaar, anders heb ik morgen op het tentamen een probleem
Oud 21-05-2006, 23:36
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je moet dat uiteraard aangeven op je belastingformulieren. Zoals ikbenschipper1 hierboven aangeeft, zijn die 1000 euro gewoon inkomsten belast in box 1. Ik denk dat je dus ook goed op je studiefinanciering moet gaan letten.
Oud 22-05-2006, 12:50
Verwijderd
ok, maar mag ik die 300 dan ook nog aftrekken op het belastbare deel?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 12:54
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 18:46
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 22-05-2006 @ 13:50 :
ok, maar mag ik die 300 dan ook nog aftrekken op het belastbare deel?
Nee kosten die je daarentegen maakt voor het geen je verhuurd mag je wil in mindering brengen, echter daar gelden natuurlijk allemaal speciale regels voor.
Oud 31-05-2006, 11:06
jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 21-05-2006 @ 22:37 :
Ik heb een appartement dat van mij is, maar dat wil ik graag verhuren. En daarnaast wil ik een andere ruimte huren.
De huur die ik zou gaan ontvangen bedraagt ongeveer 1000 euro en de huur die ik ga betalen 300 euro. Dan hou ik dus 700 euro over, maar hoe bemoeit de belastingdienst zich daarmee?
Als het appartement van jou is en je er zelf niet in woont (het is dus niet je eigen woning), valt je appartement in Box III. Dit betekent dat je, simpel gezegd, over de gemiddelde waarde 1.2% belasting betaalt . De huur is dus niet belast in box I, daar staat dan tegenover dat je eventuele kosten ook niet in box I kunt aftrekken.

Verhuur is pas belast in box I, als je het in de vorm van een onderneming, of resultaat uit overige werkzaamheden doet, of bijvoorbeeld een deel van je eigen woning verhuurt. Verhuur je een deel van je eigen woning, dan geldt een vrijstelling van ongeveer 3800 euro.

Je huurontvangsten zijn dus niet belast (in box 1)

volgens mij is dit kort gezegd de regeling, maar IB is voor mij alweer een tijd geleden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten