Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, [die zelf God is,] die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen. Treffend genoeg wordt het gedeelte tussen [] niet in alle bronnen teruggevonden. |
![]() |
|
Geloofsbelijdenis van Nicea:
"Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen." "En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden." (wat betekent "een van wezen met"?) En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat (filioque) , die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten. Blijkt uit "aangebeden en verheerlijkt" dat de Heilige Geest ook God is? Lees vooral de geloofsbelijdenis van Athanasius (te lang om hier te quoten). In de deze belijdenis heeft men geprobeerd de drieeenheid in een leer vast te leggen. Veel duidelijker wordt het er niet van. ![]() belijdenissen NB de belijdenissen die hier genoemd worden, worden in principe erkend door alle westers kerken, dwz de Oosters-orthodoxe kerken erkennen ze niet.
||
Citaat:
Drie-eenheid is een moeilijk punt. Iemand heeft hier ooit eens de vergelijking getrokken met water: al het water is H2O, desalniettemin spreken we van water, ijs en waterdamp. Vond ik wel mooi, des te meer omdat een van de problemen van de drie-eenheid, hier ook mooi wordt geillustreerd: water wordt zowel voor alle drie de stoffen als voor de vloeibare variant gebruikt. Zo ook de drie-eenheid: Jezus, God en de Heilige Geest zijn God, wil zeggen: zij hebben allen deel aan dezelfde goddelijke natuur, zij zijn goddelijk (vandaar ook 'een in wezen', Belgarath). Daarnaast wordt de term 'God' ook voor 'God de Vader' gebruikt, wat verwarring schept. Alledrie de personen zijn God (als in: goddelijk) en toch zijn zij alledrie kanten van deze goddelijke natuur en tezamen compleet.
||
Citaat:
![]() ![]() Maar het is niet correct. God is niet deelbaar ![]() Er zijn dus geen verschillende Goden, slechts één, maar met meerdere vormen. Zoiets. Laatst gewijzigd op 14-05-2006 om 19:08. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maak dan het voorbehoud "volgens het Jodendom dat ik aanhang X" of "volgens de islam die ik aanhang Y", maar nee..
||
Citaat:
Zelf denk ik dat, als er al een god en een Jezus zijn (geweest) dat het die 2 niet hetzelfde zijn. Ik beschouw Jezus ook niet als zoon van god, hij was zoon van Jozef en Maria, maar wordt de zoon van god genoemd omdat de christenen hem als de messias zien. Wat de heilige geest is en waar die geplaatst moet worden weet ik niet, want ik vind dat een veel te abstract begrip. Ik zie dat meer als een 'boodschap', een 'iets'. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is overigens niet mijn bedoeling om sceptisch of sarcastisch over te komen, als bovenstaande zo overkomt: sorry. Waarschijnlijk komt het dan omdat ik wel heel goed weet wat de leer van het christendom is (en diverse andere religies) maar er niet in geloof. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De Heilige Geest is de geest van God, de geest waardoor God spreekt tot mensen. De geest waarmee hij in de harten/zielen van mensen zou wonen. Men zegt ook dat de bijbel geïnspireerd is door de geest, waardoor heel veel christenen niet open staan voor een - in mijn ogen gerechtvaardigde - kritische houding jegens de bijbel. (En zeker jegens de vertalingen vanuit de grondtekst.) |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met alle profeten
De christenen baseren zich in hun geloof op een aantal dogma’s. De belangrijkste daarvan is wel Jezus’ zoonschap van God. Zij beroepen zich daarbij op een aantal teksten uit de bijbel, zoals: “Maria zeide tot den engel: Hoe kan dit geschieden, terwijl ik geen man heb? De engel antwoordde haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten u overschaduwen; daarom zal het heilige dat verwekt wordt Gods zoon heten. En zie, Elizabet, uw bloedverwant, is in haar ouderdom zwanger geworden van een zoon; zij, die onvruchtbaar heette, is nu in de zesde maand; want geen woord dat van God komt kan krachteloos zijn.” (Lucas 1: 34-37) Als wij nu een onderzoek instellen naar de betekenis van het woord ‘zoon’ in de bijbel dan zien wij dat eenieder die zich inzet voor vrede, en het goede verricht hiervoor in aanmerking komt, zo staat in Mattheüs: “Zalig de reinen van hart; want zij zullen God zien. Zalig de vredestichters; want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.” (Mattheüs 5: 8-9) De zoonschap waarover de bijbel derhalve spreekt is één die niet letterlijk opgevat dient te worden, maar daarentegen een symbolische betekenis heeft. Zoals je ook naar iemand kunt refereren als zijnde de ‘dappere zoon van Nederland’. Ook zegt God in de bijbel tegen Mozes vrede zij met hem: “Zeg dan tot Farao: ,,Zo spreekt de Heer: Mijn eerstgeboren zoon is Israël ik zeg u, mijn zoon te laten trekken, opdat hij mij diene. Weigert gij hem te laten trekken, dan dood ik uw eerstgeboren zoon.” (Exodus 4: 22-23) Tevens staat in Kronieken 1: “En Hij (God) heeft tot mij gezegd: ,,Uw zoon Salomo, die zal mijn huis en mijn voorhoven bouwen; want ik heb hem mij ten zoon uitverkoren, en zal hem ten vader zijn;” (Kronieken 1 28: 6) Verder zegt de bijbel: “Adam, den zoon van God.” (Lucas 3: 38) Ondanks deze bijbelse teksten hoor je christenen nooit spreken van Israël, Salomo en Adam (vrede zij met hen) als zijnde de zonen van God. Dus op welke grond wordt in geval van Jezus (vrede zij met hem) de term ‘zoon’ letterlijk opgevat en in geval van de anderen niet? Moge Allah de christenen naar de Waarheid leiden en voldoende inzicht geven om te beseffen dat Jezus (vrede zij met hem) slechts een Boodschapper en een Dienaar van Allah is. www.al-yaqeen.com |
![]() |
||
Citaat:
We mogen immers wel aannemen dat God meer is dan alleen Jezus, daar anders het hele onderscheid in de soep zou lopen. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Jezus = God? Want dan stel je Jezus gelijk aan God (= de verzameling) terwijl je net nog zegt dat Jezus er deel van uit maakt. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Maar zeggen julie nu dus dat Jezus de zoon van God is?
Citaat:
“Adam, den zoon van God.” (Lucas 3: 38) En Israel? : “Zeg dan tot Farao: ,,Zo spreekt de Heer: Mijn eerstgeboren zoon is Israël ik zeg u, mijn zoon te laten trekken, opdat hij mij diene. Weigert gij hem te laten trekken, dan dood ik uw eerstgeboren zoon.” (Exodus 4: 22-23) En Salomo? : “En Hij (God) heeft tot mij gezegd: ,,Uw zoon Salomo, die zal mijn huis en mijn voorhoven bouwen; want ik heb hem mij ten zoon uitverkoren, en zal hem ten vader zijn;” (Kronieken 1 28: 6) En Adam? : “Adam, den zoon van God.” (Lucas 3: 38) Laatst gewijzigd op 17-05-2006 om 19:30. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 18-05-2006 om 13:20. |
![]() |
||
Citaat:
Maar Jezus is ook echt een deel van hem. Nou ja, deze verwarring is vooral te wijten aan het feit dat de Bijbel door zoveel verschillende mensen in geschreven.
||
![]() |
Citaat:
Hij heeft wel geen vader, maar adam had geen vader en geen moeder. Laatst gewijzigd op 18-05-2006 om 14:57. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
De kruisiging en de opstanding van Jezus Paulo | 2 | 11-08-2006 22:18 | |
IS JEZUS(vzmh),'GOD' ? Paulo | 7 | 11-08-2006 22:17 | |
Socrates ontmoet Jezus Folkmann | 18 | 10-07-2005 19:39 | |
Heb je echt contact met God/Jezus? Yab-Yum | 275 | 14-12-2004 19:00 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[COLUMN]Het Grote God complot (uit Metro 7 September) Skyrise | 17 | 09-09-2004 20:06 |