Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2006, 18:06
swolha
swolha is offline
Is God het zelfde voor jullie als Jezus?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2006, 18:08
T_ID
T_ID is offline
Thread van het jaar.

ontopic: tuurlijk niet.
Oud 13-05-2006, 18:11
swolha
swolha is offline
Nee even serieus ik had hier met iemand over. Nou en ik zei dat Jezus voor mij iemand anders is dan God. En dat het voor mij logisch is dat je bij de geboorte zegt dat is van God maar bij bijvoorbeeld een geneezing Jezus er bij plaatst. Zij zei in Johannes 1:18 staat Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
Hier staat dus dat Jezus zelf God is, en dat je door Jezus dus God leert kennen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 18:35
Love & Peace
Love & Peace is offline
De meeste Christenen beschouwen Jezus als 1/3 deel van God. Moslims zien hem als een profeet, en Joden denken dat hij een bedrieger was.

Vers 1:18 van Johannes lijkt zich trouwens tegen te spreken. Eerst wordt gesteld dat niemand (=mensen) God heeft gezien, en dan dat Jezus God is. Maar Jezus moet toch echt door mensen gezien zijn.

Laatst gewijzigd op 13-05-2006 om 18:38.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:02
swolha
swolha is offline
Kun je me uitleggen hoe christen Jezus 1/3 van God beschouwen? Waar basseren ze zich hierbij op??
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 19:13
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
swolha schreef op 13-05-2006 @ 20:02 :
Kun je me uitleggen hoe christen Jezus 1/3 van God beschouwen? Waar basseren ze zich hierbij op??
Drie-eenheid, bestaande uit God, Jezus en de Heilige Geest, die samen " 1 God" zijn. Beetje lastig verhaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid
Oud 13-05-2006, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-05-2006 @ 19:35 :
De meeste Christenen beschouwen Jezus als 1/3 deel van God. Moslims zien hem als een profeet, en Joden denken dat hij een bedrieger was.

Vers 1:18 van Johannes lijkt zich trouwens tegen te spreken. Eerst wordt gesteld dat niemand (=mensen) God heeft gezien, en dan dat Jezus God is. Maar Jezus moet toch echt door mensen gezien zijn.
Ik denk dat je zou moeten interpreteren dat Jezus de seculiere verschijningsvorm (het jasje) van God is, omdat 'God' geen zichtbare aard heeft. Vandaar de rest van het vers

Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, [die zelf God is,] die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Treffend genoeg wordt het gedeelte tussen [] niet in alle bronnen teruggevonden.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 21:39
Uice
Uice is offline
Nee. Ik beschouw God als een wezen dat waarschijnlijk verzonnen is een Jezus als een profeet.
Dat drie-eenheid-gedoe komt wat vaag over omdat het zo vaak herverteld en herschreven is door mensen die het niet helemaal snapten of er hun eigen draai aan gaven, dat er van het oorspronkelijke idee niet genoeg meer over zal zijn om het helemaal te snappen.
Oud 13-05-2006, 21:55
Volk
Volk is offline
Mij is geleerd dat jezus de zoon van God is.
En dat die bijbeltekst waarin staat dat jezus God is slaat op de eigenschappen van god. Ze hebben allebei de zelfde eigenschappen en als je jezus leert kennen kun je via hem God leren kennen.

Dat is tenminste wat mij is geleerd. Drie-eenheid geloof ik niet in.

Trouwens, als god en jezus dezelfde zijn, Dan heeft god zichzelf uit de dood doen herrijzen na 3 dagen dood te zijn? Heeft jezus dan al die tijd in de derde persoon over zichzelf zitten praten? Dan is het eigenlijk 1 grote poppenkast, God zou dan zelf naar de aarde zijn gekomen en lopen roepen dat hij de zoon van zichzelf is om daarna veel aan zichzelf te bidden en dood te gaan en zichzelf uit de dood doen opstaan.

Dat is niet wat mij is geleerd maar wat ik ervan denk
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 22:19
Belgarath
Belgarath is offline
Geloofsbelijdenis van Nicea:
"Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen."

"En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden."

(wat betekent "een van wezen met"?)

En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat (filioque) , die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.

Blijkt uit "aangebeden en verheerlijkt" dat de Heilige Geest ook God is?

Lees vooral de geloofsbelijdenis van Athanasius (te lang om hier te quoten). In de deze belijdenis heeft men geprobeerd de drieeenheid in een leer vast te leggen. Veel duidelijker wordt het er niet van.

belijdenissen

NB de belijdenissen die hier genoemd worden, worden in principe erkend door alle westers kerken, dwz de Oosters-orthodoxe kerken erkennen ze niet.
Oud 14-05-2006, 01:50
DDII
DDII is offline
als 1/3e

de Vader
de Zoon
& de Heilige Geest.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 08:00
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Misschien wordt het zo iets duidelijker?

Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 17:45
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 14-05-2006 @ 09:00 :
Misschien wordt het zo iets duidelijker?

[afbeelding]
Met alle respect, maar ik kan er niet zo veel mee. Ik vind het wel een mooi tekeningetje.

Drie-eenheid is een moeilijk punt. Iemand heeft hier ooit eens de vergelijking getrokken met water: al het water is H2O, desalniettemin spreken we van water, ijs en waterdamp. Vond ik wel mooi, des te meer omdat een van de problemen van de drie-eenheid, hier ook mooi wordt geillustreerd: water wordt zowel voor alle drie de stoffen als voor de vloeibare variant gebruikt.

Zo ook de drie-eenheid: Jezus, God en de Heilige Geest zijn God, wil zeggen: zij hebben allen deel aan dezelfde goddelijke natuur, zij zijn goddelijk (vandaar ook 'een in wezen', Belgarath). Daarnaast wordt de term 'God' ook voor 'God de Vader' gebruikt, wat verwarring schept. Alledrie de personen zijn God (als in: goddelijk) en toch zijn zij alledrie kanten van deze goddelijke natuur en tezamen compleet.
Oud 14-05-2006, 19:04
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-05-2006 @ 19:35 :
De meeste Christenen beschouwen Jezus als 1/3 deel van God.
Dat vind ik wel een hele leuke uitleg

Maar het is niet correct. God is niet deelbaar Het schema hierboven legt het het beste uit. M.i. is bij benadering de beste uitleg dat de Vader, Zoon en Heilige Geest, drie "verschillende" (maar één God!) "verschijningsvormen" zijn van die ene God.

Er zijn dus geen verschillende Goden, slechts één, maar met meerdere vormen.

Zoiets.

Laatst gewijzigd op 14-05-2006 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 19:25
Troeteljood
Troeteljood is offline
Nee, natuurlijk niet, wat een totaal absurde vraag [size=ertur] [/size]

Jezus was een bedrieger.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 19:29
Levitating Nun
Citaat:
Troeteljood schreef op 14-05-2006 @ 20:25 :

Jezus was een bedrieger.
En jullie hebben 'm vermoord!!!!!11

Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 20:07
Verwijderd
Alles een zaak van interpretatie en beoordeling. Ik persoonlijk denk dat god een synoniem is voor de mens/de samenleving.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Troeteljood schreef op 14-05-2006 @ 20:25 :

Jezus was een bedrieger.
Lollie
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 10:27
Verwijderd
Citaat:
swolha schreef op 13-05-2006 @ 19:06 :
Is God het zelfde voor jullie als Jezus?
Nee, Jezus (as) is een Boodschapper van God. Niet meer of minder.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 13:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 15-05-2006 @ 11:26 :
Lollie
Zelf stel je even autoritair en willekeurig een standpunt vast, dus: pot->ketel->zwart.

Maak dan het voorbehoud "volgens het Jodendom dat ik aanhang X" of "volgens de islam die ik aanhang Y", maar nee..
Oud 15-05-2006, 16:52
Thinus
Thinus is offline
nee god is jezus zijn papa
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 19:23
Verwijderd
Dus god is een man?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 20:29
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Il organista schreef op 14-05-2006 @ 18:45 :
Zo ook de drie-eenheid: Jezus, God en de Heilige Geest zijn God, wil zeggen: zij hebben allen deel aan dezelfde goddelijke natuur, zij zijn goddelijk.
Het lijkt dus op Plato's ideeënleer met zijn 'deelhebben aan de x-heid' , in dit geval dus deelhebben aan dezelfde goddelijke natuur, alleen in verschillende entiteiten.

Zelf denk ik dat, als er al een god en een Jezus zijn (geweest) dat het die 2 niet hetzelfde zijn. Ik beschouw Jezus ook niet als zoon van god, hij was zoon van Jozef en Maria, maar wordt de zoon van god genoemd omdat de christenen hem als de messias zien. Wat de heilige geest is en waar die geplaatst moet worden weet ik niet, want ik vind dat een veel te abstract begrip. Ik zie dat meer als een 'boodschap', een 'iets'.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 15-05-2006 @ 20:23 :
Dus god is een man?
Als er een god is, is deze geenszins te omschrijven met onze menselijke termen. Een welbekende beeldspraak is het voorbeeld van de Vader: God de Vader dus. Een vader is mannelijk, maar dat wil niet zeggen dat God de Vader mannelijk is. De beeldspraak wordt gebruikt om de liefdevolle relatie aan te duiden die hij aan zou willen gaan met 'zijn kinderen'.

Het is overigens niet mijn bedoeling om sceptisch of sarcastisch over te komen, als bovenstaande zo overkomt: sorry. Waarschijnlijk komt het dan omdat ik wel heel goed weet wat de leer van het christendom is (en diverse andere religies) maar er niet in geloof.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 15-05-2006 @ 21:29 :
Het lijkt dus op Plato's ideeënleer met zijn 'deelhebben aan de x-heid' , in dit geval dus deelhebben aan dezelfde goddelijke natuur, alleen in verschillende entiteiten.

Zelf denk ik dat, als er al een god en een Jezus zijn (geweest) dat het die 2 niet hetzelfde zijn. Ik beschouw Jezus ook niet als zoon van god, hij was zoon van Jozef en Maria, maar wordt de zoon van god genoemd omdat de christenen hem als de messias zien. Wat de heilige geest is en waar die geplaatst moet worden weet ik niet, want ik vind dat een veel te abstract begrip. Ik zie dat meer als een 'boodschap', een 'iets'.
Mwah, Jezus was in ieder geval de zoon van Maria. Maar volgens de overlevering was hij niet de zoon van Jozef. In geschiedkundige documenten wordt bij mijn weten ook nooit 'echt' gesproken over Jozef en zijn zoon Jezus.

De Heilige Geest is de geest van God, de geest waardoor God spreekt tot mensen. De geest waarmee hij in de harten/zielen van mensen zou wonen.

Men zegt ook dat de bijbel geïnspireerd is door de geest, waardoor heel veel christenen niet open staan voor een - in mijn ogen gerechtvaardigde - kritische houding jegens de bijbel. (En zeker jegens de vertalingen vanuit de grondtekst.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2006, 14:58
gallil
gallil is offline
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met alle profeten

In de bijbel staat: ,,Een aanzienlijk man begon hem (3issa) eens te vragen: Goede meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij mij goed? Niemand is goed dan God alleen.” (Lucas 18: 18-19)

3issa heeft er voor gewaakt dat de goedheid niet aan hem wordt toegeschreven, maar uitsluitend aan Allah. Dus hoe kan iemand nog durven te beweren dat hij god of de zoon van god is.

Er staat zelfs in de Bijbel: ,,En één der schriftgeleerden, die hen had horen redetwisten, kwam nader, en daar hij begreep dat hij hun een goed antwoord had gegeven, vroeg hij hem: Wat is het allereerste gebod? Jezus antwoordde hem: Het eerste is: Hoor, Israël, de Heer onze God is de enige Heer” (Marcus 12: 28-29)

Zie hoe 3issa vrede zij met hem hier te kennen geeft dat ook hij evenals de overige kinderen van het huis van Israël de eenheid van Allah erkent. Dit is volgens 3issa vrede zij met hem dan ook de allereerste en meest belangrijke doctrine en niet zijn goddelijkheid en erfzonde waar de huidige christenen onterecht de nadruk op leggen.

3issa vrede zij met hem was niet meer dan een gezant die oppenlijk opriep tot de eenheid van Allah, hij zegt dan ook: ,,Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen, den enigen, waarachtigen God, en hem dien Gij gezonden hebt, Jezus Christus.” (Johannes 17:3)

En ook in zijn gesprek met Maria Magdalena zegt hij: ,,Jezus zeide tot haar: Raak mij niet aan; want ik ben nog niet opgevaren tot den Vader; maar ga aan mijn broeders zeggen: Ik vaar op naar mijn en uw Vader, mijn en uw God.” (Johannes 20:17)

Dus hieruit kunnen wij opmaken dat de relatie van 3issa (vrede zij met hem) met zijn Heer dezelfde is als die van de leerlingen met hun Heer. Zij waren allemaal dienaren van Allah en niet meer.

En als wij nu eens kijken naar wat Petrus, de grootste leerling van 3issa, te zeggen heeft over hem: ,,Israelieten, luistert naar deze woorden: Jezus den Nazoreer, een man u van God aangewezen door de krachtige werken, wonderen en tekenen die God onder u door hem gedaan heeft, zoals gijzelf weet” (Handelingen 2: 22)

Dan valt ons op dat Petrus niet vermeldt dat 3issa God of de zoon van God is. Hij zegt over hem een man te zijn die dankzij Allah wonderen onder de mensen kon verrichten.

En wij sluiten ons dan ook aan bij deze woorden van Petrus en zeggen dat 3issa slechts een mens, boodschapper en profeet was die door Allah naar het huis van Israël gestuurd was zoals andere profeten die voor hem waren.

Al-yaqeen.com
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 15:00
gallil
gallil is offline
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met alle profeten

De christenen baseren zich in hun geloof op een aantal dogma’s. De belangrijkste daarvan is wel Jezus’ zoonschap van God. Zij beroepen zich daarbij op een aantal teksten uit de bijbel, zoals: “Maria zeide tot den engel: Hoe kan dit geschieden, terwijl ik geen man heb? De engel antwoordde haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten u overschaduwen; daarom zal het heilige dat verwekt wordt Gods zoon heten. En zie, Elizabet, uw bloedverwant, is in haar ouderdom zwanger geworden van een zoon; zij, die onvruchtbaar heette, is nu in de zesde maand; want geen woord dat van God komt kan krachteloos zijn.” (Lucas 1: 34-37)

Als wij nu een onderzoek instellen naar de betekenis van het woord ‘zoon’ in de bijbel dan zien wij dat eenieder die zich inzet voor vrede, en het goede verricht hiervoor in aanmerking komt, zo staat in Mattheüs: “Zalig de reinen van hart; want zij zullen God zien. Zalig de vredestichters; want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.” (Mattheüs 5: 8-9)

De zoonschap waarover de bijbel derhalve spreekt is één die niet letterlijk opgevat dient te worden, maar daarentegen een symbolische betekenis heeft. Zoals je ook naar iemand kunt refereren als zijnde de ‘dappere zoon van Nederland’.

Ook zegt God in de bijbel tegen Mozes vrede zij met hem: “Zeg dan tot Farao: ,,Zo spreekt de Heer: Mijn eerstgeboren zoon is Israël ik zeg u, mijn zoon te laten trekken, opdat hij mij diene. Weigert gij hem te laten trekken, dan dood ik uw eerstgeboren zoon.” (Exodus 4: 22-23)

Tevens staat in Kronieken 1: “En Hij (God) heeft tot mij gezegd: ,,Uw zoon Salomo, die zal mijn huis en mijn voorhoven bouwen; want ik heb hem mij ten zoon uitverkoren, en zal hem ten vader zijn;” (Kronieken 1 28: 6)

Verder zegt de bijbel: “Adam, den zoon van God.” (Lucas 3: 38)

Ondanks deze bijbelse teksten hoor je christenen nooit spreken van Israël, Salomo en Adam (vrede zij met hen) als zijnde de zonen van God. Dus op welke grond wordt in geval van Jezus (vrede zij met hem) de term ‘zoon’ letterlijk opgevat en in geval van de anderen niet?

Moge Allah de christenen naar de Waarheid leiden en voldoende inzicht geven om te beseffen dat Jezus (vrede zij met hem) slechts een Boodschapper en een Dienaar van Allah is.

www.al-yaqeen.com
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 15:06
T_ID
T_ID is offline
Wow, spamattack. Kan je dat toevallig in ABN samenvatten zodat we niet pagina's vol islamitische retoriek hoeven te vreten? Dank je.
Oud 16-05-2006, 15:38
vichog
vichog is offline
In de Bijbel wordt God beschreven als een team. Blijkbaar bestaat Hij uit drie personen: Vader, Zoon en Geest. De Vader is de ultieme Bron van alles, Degene die uiteindelijk het laatste woord heeft. Jezus en de Geest van God gehoorzamen aan de Vader. Toch zijn ze alledrie evenwaardig goddelijk. Het wordt een stuk duidelijker als we zien hoe ze in de praktijk samenwerken. De Vader zond de Zoon die dankzij de Geest zijn taak op aarde kon volbrengen . Toen de Zoon van God zijn taak volbracht had, ging Hij terug naar de Vader. Hij beloofde echter dat Hij ons dezelfde Geest zou geven, die Hem zo krachtig bijgestaan had. Hij is dankzij de Geest van God dat een mens God kan ervaren en leren kennen.

bron: boek onzichtbare liefde
Oud 16-05-2006, 19:16
Belgarath
Belgarath is offline
3issa?

Oud 16-05-2006, 22:49
leonkorn
leonkorn is offline
Jezus, is mens/God.... Geboren uit een maagd, op zijn 30e gedoopt met water en vervolgens kwam de Heilige Geest als een duif op Hem. Jezus is God die mens werd, om ons te redden van de zondeval en om ons eeuwig leven te geven. Jezus heeft overigens een aantal keren verteld dat God groter is dan Hijzelf en dat Jezus alleen deed wat Hij God ook zag doen en dat als je Jezus kent, je God ook kent.

Laatst gewijzigd op 16-05-2006 om 22:52.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 23:16
Verwijderd
Wiskundig gezien zie je Jezus als element van de verzameling God, en niet Jesus < God.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 23:19
FLechdrop
FLechdrop is offline
Citaat:
Snees schreef op 17-05-2006 @ 00:16 :
Wiskundig gezien zie je Jezus als element van de verzameling God, en niet Jesus < God.
Jezus < God volgt toch uit Jezus maakt deel uit van God?
We mogen immers wel aannemen dat God meer is dan alleen Jezus, daar anders het hele onderscheid in de soep zou lopen.
Oud 17-05-2006, 01:36
vedetje
vedetje is offline
God heeft alles geschapen, toch? Dus is alles deel van God, dus is Jezus een element van God, maar dus niet gelijk aan God.

Nuja, mijn redenering...
Oud 17-05-2006, 08:25
FLechdrop
FLechdrop is offline
Uiteraard, maar had < dan = moeten zijn?
Oud 17-05-2006, 08:56
hasseltboy
hasseltboy is offline
Gaan we weer.
Oud 17-05-2006, 09:00
FLechdrop
FLechdrop is offline
Ja zeg, ik zit hier net.
Is dit al uitgebreid aan de orde geweest, hierboven soms?
Oud 17-05-2006, 09:20
Verwijderd
Citaat:
FLechdrop schreef op 17-05-2006 @ 00:19 :
Jezus < God volgt toch uit Jezus maakt deel uit van God?
We mogen immers wel aannemen dat God meer is dan alleen Jezus, daar anders het hele onderscheid in de soep zou lopen.
Ik vind het juist veel subtieler om God als verzameling te zien ('maakt deel uit van'). '<' impliceert dat er een verschil in grootte is, terwijl dat onzin is (hoe groot is God, de Vader of de Heilige Geest?).
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 09:28
FLechdrop
FLechdrop is offline
Het idee van een verzameling spreek ik toch niet tegen? Daar ben ik het namelijk roerend mee eens. Een verzameling is meestal groter dan een deel van die verzameling. Misschien lijkt het vreemd om in termen van grootte te spreken, maar het is maar net hoe je die term opvat (ik zou er alvast geen meetlint bijpakken).
Oud 17-05-2006, 11:38
Missy1234567890
Citaat:
FLechdrop schreef op 17-05-2006 @ 10:28 :
Een verzameling is meestal groter dan een deel van die verzameling.
Ja, dus is een deel van de verzameling niet gelijk aan de verzameling. God is de verzameling en Jezus en de heilige geest maken daar deel van uit. Hoe kun je dan voorstellen dat
Jezus = God? Want dan stel je Jezus gelijk aan God (= de verzameling) terwijl je net nog zegt dat Jezus er deel van uit maakt.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 12:55
FLechdrop
FLechdrop is offline
Heb je het tegen mij? Heb ik dat dan ooit zo voorgesteld?
Ik zou het niet in mijn botte kop durven halen om Jezus gelijk te stellen aan God. Ik zie ook niet waar ik dit gedaan zou hebben.
Oud 17-05-2006, 15:12
Missy1234567890
Citaat:
FLechdrop schreef op 17-05-2006 @ 13:55 :
Heb je het tegen mij? Heb ik dat dan ooit zo voorgesteld?
Ik zou het niet in mijn botte kop durven halen om Jezus gelijk te stellen aan God. Ik zie ook niet waar ik dit gedaan zou hebben.
Nee je hebt gelijk, dat heb je inderdaad nergens beweerd. Ik had het even verkeerd gelezen en een woord over het hoofd gezien (of beter, er bij gelezen)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:50
gallil
gallil is offline
Maar zeggen julie nu dus dat Jezus de zoon van God is?

Laatst gewijzigd op 17-05-2006 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 18:58
Levitating Nun
Citaat:
gallil schreef op 17-05-2006 @ 19:50 :
Maar zeggen julie nu dat Jezus de zoon van God is?
Nou, euh, dat lijkt me wel.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 19:26
gallil
gallil is offline

Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-05-2006 @ 19:58 :
Nou, euh, dat lijkt me wel.
Is Adam dan ook de zoon van God? :
“Adam, den zoon van God.” (Lucas 3: 38)

En Israel? :
“Zeg dan tot Farao: ,,Zo spreekt de Heer: Mijn eerstgeboren zoon is Israël ik zeg u, mijn zoon te laten trekken, opdat hij mij diene. Weigert gij hem te laten trekken, dan dood ik uw eerstgeboren zoon.” (Exodus 4: 22-23)

En Salomo? :
“En Hij (God) heeft tot mij gezegd: ,,Uw zoon Salomo, die zal mijn huis en mijn voorhoven bouwen; want ik heb hem mij ten zoon uitverkoren, en zal hem ten vader zijn;” (Kronieken 1 28: 6)

En Adam? :

Laatst gewijzigd op 17-05-2006 om 19:30.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 19:39
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
gallil schreef op 17-05-2006 @ 20:26 :

En Adam? :
Het gaat in dit stuk tekst om de stamboom van Jezus. Mensen worden uit een natuurlijke vader geboren, en uiteindelijk ook uit God de Vader. Als je geloofd.... ben je geestelijk ook uit God geboren...

Laatst gewijzigd op 18-05-2006 om 13:20.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 20:02
Uice
Uice is offline
Citaat:
gallil schreef op 17-05-2006 @ 20:26 :

En Israel? :
“Zeg dan tot Farao: ,,Zo spreekt de Heer: Mijn eerstgeboren zoon is Israël ik zeg u, mijn zoon te laten trekken, opdat hij mij diene. Weigert gij hem te laten trekken, dan dood ik uw eerstgeboren zoon.” (Exodus 4: 22-23)

En Salomo? :
“En Hij (God) heeft tot mij gezegd: ,,Uw zoon Salomo, die zal mijn huis en mijn voorhoven bouwen; want ik heb hem mij ten zoon uitverkoren, en zal hem ten vader zijn;” (Kronieken 1 28: 6)

En Adam? :
Ja, we zijn allemaal kinderen van God op een bepaalde manier, omdat hij ons gemaakt heeft.
Maar Jezus is ook echt een deel van hem.

Nou ja, deze verwarring is vooral te wijten aan het feit dat de Bijbel door zoveel verschillende mensen in geschreven.
Oud 18-05-2006, 14:50
gallil
gallil is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 17-05-2006 @ 20:39 :
Het gaat in dit stuk tekst om de stamboom van Jezus. Mensen worden uit een natuurlijke vader geboren, en uiteindelijk ook uit God de Vader. Als je geloofd.... ben je geestelijk ook uit God geboren...
Waarom is jezus dan echt de zoon van god en niet geestelijk?
Hij heeft wel geen vader, maar adam had geen vader en geen moeder.

Laatst gewijzigd op 18-05-2006 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2006, 11:08
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
gallil schreef op 18-05-2006 @ 15:50 :
Waarom is jezus dan echt de zoon van god en niet geestelijk?
Hij heeft wel geen vader, maar adam had geen vader en geen moeder.
Adam is de eerste mens gemaakt door God en deze leefde en wandelde echt samen met Hem. Nadat de mens van de Boom der Kennis van goed en kwaad had gegeten, is de Vader-kind relatie ernstig verstoord geraakt (uiteindelijk zelfs veelal verbroken) want God die Heilig is, kon niet meer omgaan met de mens die slecht was geworden en niet meer naar Hem wilde luisteren. Jezus was de eerste mens die weer zo was zoals God hem bedoeld had en tevens zelf God.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 23:32
gallil
gallil is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 19-05-2006 @ 12:08 :
Adam is de eerste mens gemaakt door God en deze leefde en wandelde echt samen met Hem. Nadat de mens van de Boom der Kennis van goed en kwaad had gegeten, is de Vader-kind relatie ernstig verstoord geraakt (uiteindelijk zelfs veelal verbroken) want God die Heilig is, kon niet meer omgaan met de mens die slecht was geworden en niet meer naar Hem wilde luisteren. Jezus was de eerste mens die weer zo was zoals God hem bedoeld had en tevens zelf God.
Kun je dit mischien een beetje verder uitleggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten