Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2006, 18:21
ineketrieneke
ineketrieneke is offline
Hoi, ik vertoef hier al een tijdje op DOP en ik vind het echt prachtig wat de meeste van jullie hier neerschrijven..Zelf schrijf ik ook (onderneem een poging! ) en dus zou ik graag eens weten wat jullie er van vinden..en wat opbouwende kritiek krijgen

Elisa

Zoals zij zich wentelde
in het ongerijmde
op zoek naar excuses
voor een gapend gat

-alsof haar rondtollen
geen waarheid was
en te ontvluchten viel-

met het wegwassen
van een kind

nog geen vijf letters groot
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2006, 17:36
Sketch
Sketch is offline
"Zoals zij zich wentelde
in het ongerijmde
op zoek naar excuses"

vind ik leuk, en dan vooral de eerste twee regels.
Het stukje er na, tussen de streepjes, snap ik dan niet goed. Bedoel je met het rondtollen het wentelen uit de eerste strofe? Dat lijkt me niet logisch. Maar als je iets anders bedoelt, wat bedoel je dan?

De link tussen

"met het wegwassen
van een kind

nog geen vijf letters groot"

snap ik niet. Is het wegwassen van het kind een abortus? Nog geen vijf letters groot vind ik een leuke, eh, metafoor, maar ik kan niets bedenken waar het voor staat.

Al met al heeft het best leuke dingen, maar ik vind het nog te vaag en onduidelijk.

Edit: Even gegoogleled op elisa, maar dat bracht geen verheldering.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 22:35
bij
bij is offline
Citaat:
ineketrieneke schreef op 22-05-2006 @ 19:21 :
Hoi, ik vertoef hier al een tijdje op DOP en ik vind het echt prachtig wat de meeste van jullie hier neerschrijven..Zelf schrijf ik ook (onderneem een poging! ) en dus zou ik graag eens weten wat jullie er van vinden..en wat opbouwende kritiek krijgen

Elisa

Zoals zij zich wentelde
in het ongerijmde
op zoek naar excuses
voor een gapend gat

-alsof haar rondtollen
geen waarheid was
en te ontvluchten viel-

met het wegwassen
van een kind

nog geen vijf letters groot

Ik vind dat je een hele goede poging gedaan hebt! Vooral na het lezen van de kritieken van Sketch viel het bij mij allemaal op zijn plaats, dat het over een abortus gaat enzo. Ik had het er zelf niet echt snel uitgehaald: de eerste 2 strofes kwamen daardoor wat vaag op mij over.

De laatste regels zijn echt heel mooi en subtiel
Oud 02-06-2006, 22:49
Orpheus
Orpheus is offline
Fantastisch - open en daardoor meerdere interpretaties.

Vooral de eerste strofe wil ik om applaudisseren!
Oud 03-06-2006, 12:03
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Citaat:
Sketch schreef op 26-05-2006 @ 18:36 :
(...) snap ik niet. Is het wegwassen van het kind een abortus? Nog geen vijf letters groot vind ik een leuke, eh, metafoor, maar ik kan niets bedenken waar het voor staat. (...)
vijf letters groot: E-l-i-s-a, toch?

Ja, mooi gedicht. Vooral ook vanwege het onderwerp, dit moet toch wel een van de eerste stukken poezie zijn over een abortus. Dat rondtollen, slaat dat op het geaborteerde kind? Van rondtollen in de buik of zo? Dat ze het probeert te negeren?

Ik vind het in ieder geval wel eens iets anders, en ook heel gewaagd voor een eerste gedicht. Volgens mij heb je echt talent, je bent origineel en een tikkeltje controversieel, dus dat moet wel goedkomen.

Ohh: wat ik een beetje mis is de interpunctie, weet niet of je dat expres zo hebt gedaan?
Oud 03-06-2006, 18:21
ineketrieneke
ineketrieneke is offline
Dankjewel voor jullie reacties.

Het gaat inderdaad over een abortus. En die vijf letters staan voor Elisa, een fictieve naam. En het rondtollen slaat op het kind.

Ik ben wel nog wat aan het twijfelen over het woord wegwassen, volgens mij is dat niet zo goed op z'n plaats. Ik heb verschillende andere woorden, maar geen enkel past er echt goed bij, dus dat wordt nog wat zoeken..

Over interpunctie heb ik nog niet zo nagedacht...
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 11:06
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind wegwassen juist wel mooi. Ook als je bedenkt dat men vroeger of nu nog wel kinderen illegaal aborteerde met zeepsop? (Dat is best wel een wrede woordspeling...). Maar ik vind wegwassen dus juist een goede woordkeuze. En ja, origineel ben je. De eerste strofe vind ik niet mooi. Het is net alsof ik het al een keer heb gelezen. Maar wat daarna komt is echt mooi. Nou ja mooi, apart en origineel. Zo mooi is het onderwerp natuurlijk niet .
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 08:32
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Origineel onderwerp en een mooie uitwerking. Elisa is zo'n heerlijke gedichtennaam vind ik. Het einde is echt wel sterk. Wel jammer dat je geen interpunctie gebruikt, maar is niet zo erg, de rest van het gedicht staat er gewoon.
Reageren

Regels voor berichten