Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2006, 14:14
LighTSighT
LighTSighT is offline
Hallo allemaal. Ik heb een probleempje en ik zit er best wel erg mee, en ik zou graag jullie advies horen. Het zit namelijk zo: vaak in gezelschappen wordt ik zeg maar het pispaaltje. Gisteravond ook met een paar luitjes, en uiteindelijk was ik zeg maar degene met wie ze gingen dollen enzo... best klote.
Ik weet niet waarom ze mij elke keer pakken zeg maar (op zich ben ik helemaal niet verlegen, kvind het gezellig om te praten, en eigenlijk ben ik, als ik gewoon eerlijk ben, niet arrogant bedoeld, best aardig voor iedereen), maar ik denk dat het komt doordat ik vaak niet zo goed weet wat ik moet terug zeggen als iemand een lullige opmerking maakt.
Daar zou ik graag wat adviezen over krijgen. Ik heb weleens begrepen dat het belangrijk is, niet niets te zeggen, want dan geef je de ander zeg maar gewonnen. Je moet a.h.w. de negativiteit terugkaatsen. Maar ik weet dus niet hoe, heeft iemand misschien hier dit probleem ook gehad, maar het nu opgelost op de een of andere manier?? Ik ben erg blij met jullie hulp. Tnx!
Oud 23-06-2006, 15:07
Verwijderd
Ja, ik denk ook dat het komt doordat je niets terugzegt op lullig opmerkingen - en misschien ook juist omdat je altijd aardig bent voor iedereen, want ook dat maakt je tot een makkelijk slachtoffer.
Ik weet alleen niet of je het nu over goedbedoeld plagen hebt (wat, als het allemaal op jouw schouders komt, óók vervelend kan zijn, ook al is het goed bedoeld) of over echt pesten waarbij mensen die opmerkingen maken met de bedoeling jou te kwetsen. Het klinkt meer als het eerste, omdat je het hebt over 'dollen'.
Als dat het is kun je denk ik beter leren om ook plagerige opmerkingen te maken. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik, maar let een beetje op hoe mensen in je omgeving dat doen en probeer dat te imiteren. Over het algemeen zal niemand het al te negatief opvatten als je maar niet steeds op dezelfde hakt (zoals bij jou gebeurt) en er geen heel persoonlijke dingen bij haalt, dus het hoeft je vriendschappen of kennisheden niet te verpesten. In het begin gaat dat imiteren vast een beetje stuntelig, maar je wordt vanzelf beter. Ik kan me voorstellen dat je het niet fijn vindt om dat te doen, als dat eigenlijk niet bij je persoonlijkheid past, maar naarmate je dat beter doet zullen mensen jou minder 'aanvallen' en hoef jij je dus ook minder vaak te verdedigen.
Als het dat laatste is kun je beter gewoon een neutrale opmerking erover maken ('oke, leuk voor je', 'zozo', etc), dan gaan ze niet van je houden maar dan ben je ook geen grappig slachtoffer meer. Bovendien zorgt het er op de een of andere manier voor dat het je ook daadwerkelijk minder kan schelen. Mocht dat niet helpen, dan kun je een wat agressievere benadering proberen, maar daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niets over zeggen .
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 15:35
fractuur
fractuur is offline
Als het een beetje "dollen" is snap ik wel wat je bedoelt. Vooral als je het enige meisje bent in een groepje wil dat nog wel eens voorkomen. Een grote hoeveelheid daarvan kan behoorlijk irritant zijn, en erop reageren.. Tsja.. ik mak een bijdehante opmerking terug, hoewel dat niet helemaal mijn stijl is. (of laat ik het zo zeggen: het wás mijn stijl). Of juist heel schuldbewust of zielig kijken zodat het de ander een schuldgevoel oplevert. Het zijn maar een paar dingen..

Als de opmerkingen echt lullig en kwetsend bedoeld zijn dat is het iets anders. Dan zou ik wat Sarah zegt gewoon niet mij niet zo'n leuk slachtoffer laten zijn, terugsneren of juist een grapje erover heen maken over de belachelijke situatie of juist over zijn gedrag "nee, jij bent -- bedoel je..".
Oud 23-06-2006, 20:23
Expose Yourself
Expose Yourself is offline
Beetje zelfspot hebben kan ook geen kwaad. Als het je vrienden zijn bedoelen ze het niet kwaad, anders gingen ze niet met je om.. en als het je vrienden zijn kun je ook best tegen ze zeggen dat ze dat hinderlijke gedoe best achterwege kunnen laten.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 21:06
LighTSighT
LighTSighT is offline
hmm nou vroeger ben ik erg gepest, en eigenlijk ben ik altijd wel een beetje de laatste in de pikorde geweest zeg maar. Gisteren was ik met een paar luitjes (die ik nog maar kort ken) gewoon een gezellig avondje met elkaar zeg maar, maar ze maakten wel steeds opmerkingen naar me, niet extreem lullig, maar wel elke keer denigrerend enzo (en zo gaat het dus heel vaak bij mij, en daar gaat het mij dus om). Ik noemde het dollen, maar het was ja.. gewoon irritant doen tegen mij op allerlei manieren (opmerkingen, voor de gek houden met dingen, mij verbeteren als ik iets zeg, etc., en dan gewoon op een hele vervelende manier)
Ik zou dus graag een techniek oid leren wat je hier het beste tegen kan doen (ik heb ooit weleens een boek over self-confidence gekocht maar dat werkt voor geen meter). Iemand betere ervaringen met een methode, of trucje? Bedankt iedereen!
Oud 23-06-2006, 21:41
Expose Yourself
Expose Yourself is offline
Ik begrijp het wel een beetje ja. Misschien beeld je je in dat ze het doen om je dwars te zitten, terwijl ze zich zelf niet echt van enig kwaad bewust zijn.

In mijn vriendenkring zit ook zo'n type, die meestal de hinderlijke grapjes moet ondergaan, maar uiteindelijk is 't een van m'n beste vrienden en bedoel ik er absoluut geen kwaad mee (en m'n andere vrienden ook niet), zou bij jou ook het geval kunnen zijn misschien?

Wat bij mij ook wel hielp zodra ik een keer de pineut was, is gewoon een bepaalde, onverschillige en tegelijkertijd grappige kop trekken, waaruit blijkt dat de grapjes je echt niks doen. Ik kan niet echt uitleggen hoe je dat moet doen, sorry
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 21:43
Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Kijk, je moet goed weten waar het hier precies om gaat. Gaat het puur om het plagen, dan kan het inderdaad zijn dat je wat gevoeliger bent en minder zelfvertrouwen hebt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het heel vervelend is wat ze doen en dat ze zulke grapjes beter niet kunnen maken, maar meer zelfvertrouwen zal je heel goed doen. Als je hiervoor tips wil, moet je maar even een gil geven.

Als je hun gedrag op pesten vindt lijken, dan is er een ander -groter- probleem. Het kan goed zijn dat zij het niet doorhebben wat ze precies aanrichten met hun gedrag bij jou, en dan zou het goed zijn hen een keer hier op te wijzen. Je kunt uitleggen dat je het niet leuk vindt wat ze over jou zeggen, omdat jij na hun zoveelste grapje wel weet wat zij over jou denken. Gaan ze toch door, dan moet je jezelf afvragen of zij wel de juiste lui zijn om mee rond te hangen. Als zij jouw zelfvertrouwen en eigenwaarde naar beneden halen, zijn zij niet jouw vrienden, want die zijn er juist om je te steunen en een goed gevoel te geven.

Succes!
Oud 23-06-2006, 21:54
Daboman
Daboman is offline
Ik dacht ook altijd dat ik het pispaaltje was. Maar het probleem was dat ik dat zo geinterpreteerd heb. Ik wordt nog steeds wel eens geplaagd, maar ik neem het niet zo serieus meer. En het is niet echt plagen maar gewoon een beetje uitlokken tot een reactie. Zet er gewoon een grap tegenover. Een beetje plagen kan geen kwaad, dat doet iedereen wel eens. Ik maak ook wel eens een grapje tegen iemand

Je moet jezelf dus afvragen of ze je wel echt willen kwetsen. Het is een geruststellend idee als dat niet zo is. Je kunt het enigszinds merken aan het feit of ze voor je klaar staan als je hulp nodig hebben of dat ze je uberhaupt wel eens te hulp schieten. Zoja dan is het een grote kans dat ze het niet kwetsend bedoelen.

Als ze echt heel gemene dingen zeggen kun je ze het beste maar gewoon negeren. Of gewoon zeggen so what? Who cares? Niet teveel waarde aan hechten want dat zijn ze niet waard.

Laatst gewijzigd op 23-06-2006 om 21:56.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 17:18
Verwijderd
Ik ken een jongen die zich altijd erg geďntimideerd voelt door mij. Als ik dan één keer een grapje maak over mensen met stekeltjes dan zou hij daar bij wijze van spreken een week mee zitten, terwijl ik het helemaal niet lullig bedoel ofzo. Sommige mensen maken zich onzeker en voelen zich zo snel aangevallen dat het niet de moeite loont om er mee om te gaan. Persoonlijk zou ik geen vriendschap aankunnen met iemand die zo onzeker is omdat ik het gevoel heb dat ik op mijn tenen moet lopen. Gelukkig is de jongen in mijn voorbeeld een vriend van iemand die ik ken dus gelukkig zie ik hem alleen maar op feestjes.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 19:59
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
LighTSighT schreef op 23-06-2006 @ 15:14 :
maar ik denk dat het komt doordat ik vaak niet zo goed weet wat ik moet terug zeggen als iemand een lullige opmerking maakt.
Geef eens een voorbeeld van zo'n opmerking, dan kunnen wy suggesties doen over wat je moet terugzeggen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 00:40
Gambokkur
Gambokkur is offline
pispaaltjeuhh ?? waar ben je nou
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 11:58
Trut_de_la_mode
Trut_de_la_mode is offline
Je ziet het vaak dat mensen die altijd aardig zijn voor iedereen, het pispaaltje wordt in de groep. Zo ook een vriend van mij, hij is gewoon te soft en past eigenlijk niet zo goed in de groep, kijkend naar gedrag en opmerkingen enzo..
Hij maakt ook niet echt veel dingen mee, is zo'n familiemens.. En hij heeft ook nooit echt iets toe te voegen in zo'n groep want mensen hechten niet veel waarde aan de dingen die hij zegt enzo.. Ik zou me in ieder geval gaan afvragen of dit wel je échte vrienden zijn want waarschijnlijk voel jij je zeer ongemakkelijk bij hun..
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 13:38
Verwijderd
Mh, ik heb dat helemáál niet, maar ik weet niet precies waarom. Ik denk omdat ik van me afbek als dat nodig is. Ik maak van mezelf al enigszins gemene grapjes (hoewel ze eigenlijk zelden tot nooit gemeen bedoeld zijn - het zijn precies dat, grappen) en daardoor voelen mensen denk ik wel aan dat ik me wel kan verweren...

Maar ik heb geen idee hoe je dat kunt leren. Het valt mij op dat mensen het over het algemeen gewoon wel of niet hebben; ik zie zelden mensen die het op latere leeftijd opeens kunnen...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 14:07
LighTSighT
LighTSighT is offline
Ja jongens hier ben ik weer... sorry kwas ff weg. Tnx voor jullie comments. Maar ik vind het erg lastig om een concreet voorbeeld te noemen. Maar om een voorbeeld te noemen zegt iemand bijv. "ik weet hoe we aan veel geld kunnen komen, we moeten [mij] ontvoeren". "jah, goed plan, gaan we hem martelen en losgeld eisen bla bla" zegt een ander dan. Maar 1 zo'n grapje vind ik niet erg maar in sommige gezelschappen gaat het een hele tijd zo door en dat is zoo irritant. En daar zou ik me beter tegen leren verweren.
Overigens heb ik tegen die lui gezegd (waar ik in m'n 1e post over vertelde) dat ik sommige dingen niet leuk vind enzo daar houden ze nu rekening mee en 't is wel cool met die gasten...
Oud 28-06-2006, 15:40
Verwijderd
Ik moet zeggen dat jouw 'vrienden' wel een erg goed gevoel voor humor hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 16:27
LighTSighT
LighTSighT is offline
Oud 28-06-2006, 16:38
Papillon
Papillon is offline
Ik herken het wel een beetje. Ik was vaak ook degene die in de maling werd genomen en er werden soms echt rotopmerkingen gemaakt naar mij gericht. Het is maar een paar keer voorgekomen dat ik het echt erg vond, de rest van de tijd was gewoon plagen. Maar dat is op den duur ook niet leuk meer. De laatste paar maanden bijt ik wat meer van me af en ik krijg er echt complimentjes over van mensen, dat ze het goed van me vinden en ik merk aan mezelf ook dat ik meer durf te zeggen.
Het is bij mij wel zo dat ik pas wat meer voor mezelf op durf te komen, sinds ik beter in mijn vel zit. Maar door voor jezelf op te komen, ga je je ook beter voelen.

Je kan proberen wat meer voor je zelf op te komen, maar je moet even over die drempel, als je eenmaal wat meer durft, gaat het vanzelf. Mensen zullen je dan misschien wel anders gaan behandelen, als jij laat merken wanneer ze te ver gaan.

Laatst gewijzigd op 28-06-2006 om 16:40.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 16:39
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
LighTSighT schreef op 28-06-2006 @ 17:27 :
Heel goed je leert al.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 00:34
robbzooi
robbzooi is offline
Zeggen dat het een stel kk lijers zijn en weglopen werkt ook wel goed anders.
Oud 29-06-2006, 08:55
Verwijderd
Citaat:
LighTSighT schreef op 28-06-2006 @ 15:07 :
Ja jongens hier ben ik weer... sorry kwas ff weg. Tnx voor jullie comments. Maar ik vind het erg lastig om een concreet voorbeeld te noemen. Maar om een voorbeeld te noemen zegt iemand bijv. "ik weet hoe we aan veel geld kunnen komen, we moeten [mij] ontvoeren". "jah, goed plan, gaan we hem martelen en losgeld eisen bla bla" zegt een ander dan. Maar 1 zo'n grapje vind ik niet erg maar in sommige gezelschappen gaat het een hele tijd zo door en dat is zoo irritant. En daar zou ik me beter tegen leren verweren.
Overigens heb ik tegen die lui gezegd (waar ik in m'n 1e post over vertelde) dat ik sommige dingen niet leuk vind enzo daar houden ze nu rekening mee en 't is wel cool met die gasten...
Nja, in sommige vriendengroepen heb je dat soort dingen gewoon. Bij m'n exex in de vriendengroep maken ze ook echt van die kutopmerkingen en als je dan niet meedoet (of het probeert maar gewoon slechte opmerkingen maakt) dan loop je inderdaad het risico die avond een beetje een pispaaltje te zijn. Maar gelukkig zijn er ook genoeg mensen die gewoon niet zo zijn, dus je kunt ook gewoon verder kijken.

Maar als je gewoon gezegd hebt dat je dat vervelend vindt als het vaak gebeurt en ze houden er rekening mee, dan is dat ook prima, toch?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 19:42
OwL
OwL is offline
Als je niet goed bent in iemand terug pakken, kun je ook gewoon een beetje boos en beledigd kijken. Dan zeggen ze misschien van zelf wel: 'Oh sorry, man! was niet zo lullig bedoeld hoor...' en dan houdt 't die keer wel op... Je moet iig niet dom mee gaan lachen, want dan vinden ze je waarschijnlijk een sukkel, of denken ze dat je het juit leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 11:46
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
LighTSighT schreef op 23-06-2006 @ 15:14 :
(op zich ben ik helemaal niet verlegen, kvind het gezellig om te praten, en eigenlijk ben ik, als ik gewoon eerlijk ben, niet arrogant bedoeld, best aardig voor iedereen
ik denk dat je met dit stuk je probleem al kan oplossen, show them ur balls
Oud 05-07-2006, 17:57
lennuzz
lennuzz is offline
stand up for yourself man
desnoods ga je gewoon 1x goed hard door het lint zodat het duidelijk is dat ze je niet moeten kutten.
nádat je tegen verschillende mensen op een redelijke manier hebt gezegd dat dit soort praktijken niet door de beugel kunnen..
Reageren

Regels voor berichten