Ja, ik denk ook dat het komt doordat je niets terugzegt op lullig opmerkingen - en misschien ook juist omdat je altijd aardig bent voor iedereen, want ook dat maakt je tot een makkelijk slachtoffer.
Ik weet alleen niet of je het nu over goedbedoeld plagen hebt (wat, als het allemaal op jouw schouders komt, óók vervelend kan zijn, ook al is het goed bedoeld) of over echt pesten waarbij mensen die opmerkingen maken met de bedoeling jou te kwetsen. Het klinkt meer als het eerste, omdat je het hebt over 'dollen'.
Als dat het is kun je denk ik beter leren om ook plagerige opmerkingen te maken. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik, maar let een beetje op hoe mensen in je omgeving dat doen en probeer dat te imiteren. Over het algemeen zal niemand het al te negatief opvatten als je maar niet steeds op dezelfde hakt (zoals bij jou gebeurt) en er geen heel persoonlijke dingen bij haalt, dus het hoeft je vriendschappen of kennisheden niet te verpesten. In het begin gaat dat imiteren vast een beetje stuntelig, maar je wordt vanzelf beter. Ik kan me voorstellen dat je het niet fijn vindt om dat te doen, als dat eigenlijk niet bij je persoonlijkheid past, maar naarmate je dat beter doet zullen mensen jou minder 'aanvallen' en hoef jij je dus ook minder vaak te verdedigen.
Als het dat laatste is kun je beter gewoon een neutrale opmerking erover maken ('oke, leuk voor je', 'zozo', etc), dan gaan ze niet van je houden maar dan ben je ook geen grappig slachtoffer meer. Bovendien zorgt het er op de een of andere manier voor dat het je ook daadwerkelijk minder kan schelen. Mocht dat niet helpen, dan kun je een wat agressievere benadering proberen, maar daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik niets over zeggen

.