Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2006, 01:51
Psycholord
Psycholord is offline
Ik ga binnenkort een nieuw pc kopen, maar ik heb eigenlijk nog heel veel "kostbare" data op me huidige pc. Dus ik vroeg me af of ik me oude harddisk gewoon in mijn nieuwe pc zou kunnen zetten met alle oude data's, is het een probleem als er nog windows enzo opzit?

Bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2006, 07:35
Verwijderd
Data is meervoud. Data's bestaat niet.

Als je harde schijf nu gewoon nog goed werkt en je hebt genoeg aan het aantal beschikbare gigabytjes en er zit geen virus/spyware/etc op, waarom zou je hem dan niet gebruiken? (Mits hij in de nieuwe pc past, qua aansluiting en ruimte.)
Als er windows op zit en geen specifieke drivers die eventueel een probleem zouden kunnen vormen met jouw nieuwe pc, dan zou ik die eerst de-installen.

Wat je ook kan doen, is een nieuwe harde schijf kopen en de oude er naast prikken, zodat je je data van de tweede harde schijf plukt.

Maar in principe kan het.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 08:15
M@rco
M@rco is offline
Nou ja, dat ligt eraan. Als het echt een oud rotding is dan is het natuurlijk zonde om die in een mooie nieuwe PC te zetten... maar je kunt hem er wel altijd tijdelijk even inhangen zodat je de data kunt overzetten naar de nieuwe schijf, dat wel.
Oud 02-06-2006, 08:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
In elk geval altijd windows opnieuw installeren op een nieuwe PC. Ook als het werkt; gebruikt windows dan niet de modernere features van je processor wat dus snelheidsverlies betekent. Sowieso zou ik een snelle hardeschijf (zoals Seagate 7200.10) in je nieuwe systeem zetten.
Oud 02-06-2006, 13:07
Psycholord
Psycholord is offline
yup ik zet hem er alleen tijdelijk in om data over te zetten naar mijn nieuwe schijf, enige drivers die erin zit is van mijn videokaart en in mijn nieuwe pc zit een videokaart van dezelfde serie, dus dat zal denk ik geen probleem zijn.

vraagje: als er in beide harddisk een windows(xp) zit(ik laat hem namelijk bouwen en ik denk dat ze de windows ook voor me gewoon installeren) vormt dat geen probleem?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 13:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee, zolang je primary harddisk op primary zit en je oude harddisk op secondairy; dan boot je dus alleen windows van je nieuwe hardeschijf. En dan boeit het niet wat voor eentjes en nulletjes er op je 2e (oude) hardeschijf staan.
Oud 02-06-2006, 15:30
Psycholord
Psycholord is offline
oh ok bedankt, dus het maakt ook niet uit als ik verschillende accounts(met paswoord) op me 2e schijf heb staan?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 16:27
namnatulco
namnatulco is offline
Citaat:
Psycholord schreef op 02-06-2006 @ 16:30 :
oh ok bedankt, dus het maakt ook niet uit als ik verschillende accounts(met paswoord) op me 2e schijf heb staan?
misschien wel als de bestanden beveiligd zijn (ie ze stonden in de prive mappen van je oude schijf), maar als je ze gewoon zonder beveiliging in c:\ zet, moet het werken lijkt me
Oud 02-06-2006, 16:30
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Het is inderdaad aan te raden om alle gegevens die je wilt bewaren even op bv de D: partitie te zetten jen je oude windows partitie t formatteren, heb je toch niks meer aan.

Je schijf gewoon overzetten kan wel, maar alle data die in beveiligde windows folders staat (van accounts waarvoor je een password moet opgeven dus) zal je niet kunnen zien als je hem gewoon overhangt.

Kortom, eerst backuppen, schijf formatteren, backups terugzetten en kloar.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 18:18
Enlightenment
Enlightenment is offline

Hij wilt gewoon zijn oude schijf in zn nieuwe systeem bouwen om de gegevens over te zetten; niet windows installeren op zn oude hardeschijf. Althans voor zover ik het goed begrepen heb.
Oud 03-06-2006, 17:58
Psycholord
Psycholord is offline
zullen programma's op me oude harddisk nog werken? zo nee, kan ik gewoon de hele program files folder weggooien?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 19:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Psycholord schreef op 03-06-2006 @ 18:58 :
zullen programma's op me oude harddisk nog werken? zo nee, kan ik gewoon de hele program files folder weggooien?
Waarschijnlijk niet nee. En de windows dir kun je ook weggooien (mits je Windows 2000/XP gebruikt); al je persoonlijke gegevens zoals documenten en email staan in Documents and Settings.
Oud 05-06-2006, 21:18
freyk
freyk is offline
Citaat:
Psycholord schreef op 03-06-2006 @ 18:58 :
Je kan ze nog wel gebruiken, maar je hebt wel kans dat er een paar niet werken.
Je mag je oude program files map wel verwijderen, maar het is niet nodig als ze goed werken.
Oud 05-06-2006, 23:01
LeiGif
LeiGif is offline
Ik ga hetzelfde doen, alleen ik heb dadelijk dus 2 sata schijven, en nu vraag ik me eigenlijk af hoe die master/slave gezet moeten worden. Is dat gewoon een kwestie van de 'oude' harde schijf als tweede aansluiten nadat ik op de nieuwe een verse windows versie heb geinstalleerd inclusief alle moederbord drivers etc?
Oud 06-06-2006, 06:18
M@rco
M@rco is offline
SATA kent geen master/slave, dus gewoon aansluiten.
Reageren

Regels voor berichten