Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2006, 17:53
wr_faya
wr_faya is offline
Hoii mensen!
Ik heb echt jullie hulp nodig.

Het zit zo:

Ik werk in een filiaal van de C1000 en zoals de meeste van jullie wel zullen weten, is het volgens mij vanaf januari 2006 gebruikelijk dat supermarkten ook op zondag een aantal uren open gaan.

Maar nu is het zo, dat we op zondag niet extra uitbetaald krijgen ! Voorheen, toen we eens in de maand op zondag open gingen, kregen we gewoon 200% uitbetaald.

Nou zijn laatst mijn vulploegleider en ik naar de 3 "leidinggevende" afgestapt en die kwamen alle drie opmerkelijk genoeg met 3 andere verhalen. De één kwam met: Het kan volgens de wetten, de ander met een x andere verhaal en de laatste zei opmerkelijk genoeg: "jullie worden gewoon geflasht, als jullie het zwart -op wit hebben, krijgen jullie alle zondagen 200% alsnog uitbetaald en in de toekomst wordt zondag 200%.

Mijn vraag is of jullie er misschien meer over kunnen vertellen of eventueel een internetsite hebben waar alles op staat? Want dit is gewoon zwaar kut. De Ah paar blokken verder krijgt gewoon 200 % op zondag en ik neem niet aan dat ze dat voor de lol doen, maar omdat dat gewoon in de wetten staan.

Nou, sorry voor mijn lange verhaaltje. Maar thnkx voor als je 't gelezen hebt en hoop wat van jullie te horen!

Groetjess
Wiri
Oud 07-06-2006, 18:52
Bloem
Bloem is offline
Het ligt volgens mij niet aan 'de wetten', maar aan het contract dat je hebt. Als daar iets instaat over op zondagen werken lijkt het me dat die regels gewoon blijven gelden.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 18:58
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
Bloem schreef op 07-06-2006 @ 19:52 :
Het ligt volgens mij niet aan 'de wetten', maar aan het contract dat je hebt. Als daar iets instaat over op zondagen werken lijkt het me dat die regels gewoon blijven gelden.
Jah, maar aan die contracten zal het niet liggen denk ik. Want voor januari 2006 had ik dezelfde contract en toen kreeg ik gewoon op de zondagen 200% uitbetaald .
Oud 07-06-2006, 21:35
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik kan dit probleem 1 2 3 oplossen

namelijk met het volgende artikel uit de CAO

WERKINGSSFEER
Artikel 1
2. Voor hulpkrachten gelden, in afwijking van het in het eerste lid bepaalde, alle artikelen met uitzondering van het bepaalde in artikel 8.
3. Voor oproepkrachten geldt het bepaalde in de artikelen 1 tot en met 4, artikel 6 lid 1, 2, 4, 5 en 6 en de artikelen 11, 25, 26, 27, 29 en 32 tot met 38
4. Voor vakantiewerkers gelden, in afwijking van het in het eerste lid bepaalde, alle artikelen met uitzondering van het bepaalde in de artikelen 7, 8, 12, 15, 16, 18, 21, 22, 23, 24, 28, en 29.

Artikel 8
A BIJZONDERE UREN
In de winkel
1. a. Aan de werknemer in volledige of onvolledige dienst wordt voor elk gewerkt uur
een toeslag gegeven van:
Van maandag tot en met vrijdag
- tussen 20.00 en 21.00 uur 33 1/3%
- tussen 21.00 en 06.00 uur 50%
Zaterdag
- tussen 18.00 en 24.00 uur 50%
Zondag
- tussen 0.00 en 24.00 uur 100%
b. De toeslag wordt gegeven in vrije tijd of geld.
c. Indien de toeslag wordt gegeven in vrije tijd geldt:
- de werkgever neemt de vrije tijd op in het werkrooster en houdt hierbij rekening
met de wensen van de werknemer
- indien niet binnen 6 maanden is gecompenseerd vindt alsnog uitbetaling
plaats.

Verder gaan er idd veel meer winkels open op zondag maar het is geen gewoonte zoals je het zegt. AH betaald iedereen 200%, en wijkt hiermee af van artikel 1 lid 2,3 en 4 puur omdat er anders niemand werkt.
Let wel je bent nooit verplicht om op zondagen te werken dus je kan dit met al je collega's weigeren.
Oud 09-06-2006, 19:20
wr_faya
wr_faya is offline
Heey Schipper, thnx voor je uitleg.
Maar kijk, het volgende knipsel heb ik gevonden op de site van FNV Bondgenoten. De CAO dateert van April 2004 & is geldig tot April 2007.

http://upload.talk2.nl/files/251348CAO Art. 11.bmp (Ff knippen & plakken met art.bmp enz.)

Met nadruk op iedere werknemer

Dan gaan we naar Artikel 8 van de CAO(Gewoon hetzelfde als jij zonet citeerde)

http://upload.talk2.nl/files/193226Art.8 CAO.bmp (Knippen/plakken met art..bmp)

Hiervan uitgaande hebben we er dus wel gewoon recht op

Laatst gewijzigd op 09-06-2006 om 19:30.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 15:21
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
wr_faya schreef op 09-06-2006 @ 20:20 :
Heey Schipper, thnx voor je uitleg.
Maar kijk, het volgende knipsel heb ik gevonden op de site van FNV Bondgenoten. De CAO dateert van April 2004 & is geldig tot April 2007.

http://upload.talk2.nl/files/251348CAO Art. 11.bmp (Ff knippen & plakken met art.bmp enz.)

Met nadruk op iedere werknemer

Dan gaan we naar Artikel 8 van de CAO(Gewoon hetzelfde als jij zonet citeerde)

http://upload.talk2.nl/files/193226Art.8 CAO.bmp (Knippen/plakken met art..bmp)

Hiervan uitgaande hebben we er dus wel gewoon recht op
Ik kan de links niet openen, uitgaande van wat ik typ ligt het er aaan wat voor contarct je hebt.
Maar het is normaal dat je 200% krijgt jah. Gewoon artikel 1 niet laten lezen ;-)
Oud 10-06-2006, 17:04
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 10-06-2006 @ 16:21 :
Ik kan de links niet openen, uitgaande van wat ik typ ligt het er aaan wat voor contarct je hebt.
Maar het is normaal dat je 200% krijgt jah. Gewoon artikel 1 niet laten lezen ;-)
Hehe, ai
Mijn economie leraar zei namelijk ook al dat we gewoon recht op 200% hebben. Maarja, thnkx voor de moeite man! We komen er wel uit hopelijk
Reageren

Regels voor berichten