Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2006, 15:53
Koning
Koning is offline
Hey Hallo,

Ik heb een nieuw systeem voor iemand geassembleerd. Diegene speelt heel veel Everquest 1 en Msn't en internet vrij veel.

Ik heb gekozen voor het volgende systeem:

-Amd 64 3000+ s939
-Asus A8V-MX s939 => VIA K8M800
-1x1GB DDr 400MHz
-Asus Geforce 6200 256MB AGP
-IDE Maxtor Diamondmax 10 80GiB 8MiB

Ik heb Windows XP SP2 op het systeem geïnstalleerd, volledig geüpdate en de drivers van de videokaart geïnstalleerd. Daarna heb ik de VIA chipset Hyperion drivers vers gedownload en geinstalleerd. En alle (onboard) apparaten netjes geïnstalleerd. En nog de AMD64 Cool 'n Quiet drivers geïnstalleerd.

Wat ik nu merk bij spellen als Warcraft 3 TFT en GTA San Andrea s is dat de performance een beetje crappy is. Opzich is het geen retensnel systeem maar San Andres en TFT mogen opzich wel netjes draaien.

Het opvallende is is dat als het systeem schokt; De hdd ook druk bezig is terwijl het ram niet eens voor de helft gevuld is.

Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2006, 16:36
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
De videokaart is in ieder geval erg crappy, laten we dat voorop stellen. Dat je HDD veel bezig is, is opzich ook niet zo vreemd, San Andreas is bijvoorbeeld een erg data-intensief spel. Wat je wel zou kunnen proberen is een keer defragmenteren, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nu al een groot probleem zal opleveren.
Oud 10-06-2006, 16:57
Koning
Koning is offline
Mwoa, ik ken genoeg pc's die San Andreas met een Geforce 4 MX sneller draaien. Ook lijkt defragmenteren mij niet echt noodzakelijk omdat het systeem een paar uur geleden gepartitioneerd, geformatteerd en geïnstalleerd is.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 17:06
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Okee, nee, dan lijkt me dat niet echt een probleem

Ja, de videokaart moet in ieder geval beter om een beetje fatsoenlijk te kunnen gamen. Waarom neem je überhaupt een duurdere kaart met 256MB i.p.v. een goedkopere en snellere kaart met 128MB?

Ik gok overigens niet dat daar het probleem ligt, maar wat het dan wel is, kan ik vanuit mijn zonnige tuinhuisje niet zeggen
Oud 10-06-2006, 18:04
Koning
Koning is offline
Mja, dit was voor prijs het enige AGP kaartje in het assortiment, nou neemt Everquest 1 uit 1998 niet zo gek veel.

Diegene heeft niet veel geld en geduld, vandaar.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 18:46
namnatulco
namnatulco is offline
is die videokaart niet een turbocache geval? Ik ken iemand die zo'n zelfde heeft, maar bij hem werkt GTAA net niet soepel (maar hij heeft em dan ook helemaal dood-gemod) dus mss is het de hdd dan
Oud 10-06-2006, 19:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koning schreef op 10-06-2006 @ 17:57 :
Mwoa, ik ken genoeg pc's die San Andreas met een Geforce 4 MX sneller draaien.
Waarbij je voorbij gaat aan het feit dat oude generatie kaarten een ander renderpath krijgen voorgeschoteld dan nieuwere generatie kaarten. Het kan dus best zijn dat een theoretisch snellere kaart toch minder FPS produceert omdat het spel in kwestie meer 'doet' met de kaart. Voorbeeld is HalfLife2 die een DX8 renderpath kent en daarnaast DX9 voor nieuwere generatie kaarten (exclusief GeForce FX <= 5600).

Verder is die chipset een IGP geval; misschien dat deze ook een afgeknepen HyperTransport bus heeft. Edit: de bus is in elk geval 800MHz ipv 1000MHz bij moderne chipsets. Waarom neem je een IGP chipset als je toch een losse videokaart erin zet?

Test je systeem eens met SiSoftware Sandra en 3DMark03/05 zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd op 10-06-2006 om 19:16.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 21:23
Koning
Koning is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-06-2006 @ 20:11 :
Waarbij je voorbij gaat aan het feit dat oude generatie kaarten een ander renderpath krijgen voorgeschoteld dan nieuwere generatie kaarten. Het kan dus best zijn dat een theoretisch snellere kaart toch minder FPS produceert omdat het spel in kwestie meer 'doet' met de kaart. Voorbeeld is HalfLife2 die een DX8 renderpath kent en daarnaast DX9 voor nieuwere generatie kaarten (exclusief GeForce FX <= 5600).

Verder is die chipset een IGP geval; misschien dat deze ook een afgeknepen HyperTransport bus heeft. Edit: de bus is in elk geval 800MHz ipv 1000MHz bij moderne chipsets. Waarom neem je een IGP chipset als je toch een losse videokaart erin zet?

Test je systeem eens met SiSoftware Sandra en 3DMark03/05 zou ik zeggen.
Mja, wat betreft GTA: SA is het gewoon DX8 op een paar lullige effectjes na. Wat betreft de chipset: tja op het moment niets anders te krijgen. Opzich loopt het niet heel slecht hoor.

Maar wat op valt is dat dus als het spel een lagere framerate krijgt de hdd enorm bezig is.

Citaat:
namnatulco schreef op 10-06-2006 @ 19:46 :
is die videokaart niet een turbocache geval? Ik ken iemand die zo'n zelfde heeft, maar bij hem werkt GTAA net niet soepel (maar hij heeft em dan ook helemaal dood-gemod) dus mss is het de hdd dan
Nee het is een versie met gewoon eigen geheugen, dat heb ik specifiek zo gekozen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 21:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koning schreef op 10-06-2006 @ 22:23 :
Wat betreft de chipset: tja op het moment niets anders te krijgen.
Zijn prima goede chipsets voor Socket 939, beter dan die verouderde ATi chipset. Maar qua performance mag het niet superveel uitmaken.
Citaat:
Maar wat op valt is dat dus als het spel een lagere framerate krijgt de hdd enorm bezig is.
Tijdens het gamen hoort de hardeschijf ook niet bezig te zijn. Welke applicaties zijn op de achtergrond allemaal actief?
Oud 10-06-2006, 21:56
Koning
Koning is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-06-2006 @ 22:39 :
Zijn prima goede chipsets voor Socket 939, beter dan die verouderde ATi chipset. Maar qua performance mag het niet superveel uitmaken.

Tijdens het gamen hoort de hardeschijf ook niet bezig te zijn. Welke applicaties zijn op de achtergrond allemaal actief?
Tsja het is een hele verse install, Avast! Antivirus draait, en verder geen eigen geïnstalleerde programma's. De programma's in de startpost zijn de enige programma's die er op staan.

Het systeem gebruikt overigens idle rond de 140MB ram, tijdens GTA SA rond de 400MB dus dat lijkt het me ook niet.

Is er misschien iets verkeerd met de IDE drivers of de chipset drivers? Ik merk overigens wel dat ik ook in Windows soms de HDD erg bezig is om niets. Bijvoorbeeld als ik de prullebak leeg met rond de 10MB aan files. Dan duurt dat soms wel 10 seconden. Dat lijkt me niet normaal.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 22:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
On-Demand Antivirus zou ik er zelf afflikkeren op een gaming systeem; dat vertraagt je HDD performance aanzienlijk. Verder neem ik aan dat je de ATi Hyperion drivers hebt geinstalled? Daarin zitten ook de IDE drivers.
Oud 10-06-2006, 22:08
Koning
Koning is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-06-2006 @ 23:03 :
On-Demand Antivirus zou ik er zelf afflikkeren op een gaming systeem; dat vertraagt je HDD performance aanzienlijk. Verder neem ik aan dat je de ATi Hyperion drivers hebt geinstalled? Daarin zitten ook de IDE drivers.
Geen ATi Hyperion, wel VIA Hyperion.

Overigens zou Avast! misschien een beetje kunnen vertragen maar het HDD gebruik dat ik hier ondervind is nog erger dan bij een "Volledige Systeem Scan" dus dat lijkt het me ook niet.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2006, 23:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oops, VIA idd.

Maarehm, anders schakel je al die background apps even uit gewoon? En dan ook echt uit, process kill. En dan kijken of dat verschil uitmaakt tijdens gamen. Als je game af en toe stottert dan doe je toch wat verkeerd. Te weinig geheugen zou kunnen; maar een overijverige virusscanner ook.
Oud 11-06-2006, 01:26
Koning
Koning is offline
Mja ik kan wel even proberen, ik denk alleen niet dat het daar aan ligt maar dat wordt morgen pas.

Ik denk dat het een iets te specifiek probleem is.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 08:39
freyk
freyk is offline
Ik ben nog wel benieuwd welke geheugenvretende draaiende processen je erop hebt staan.
(niet dat ik meteen aan adware/spyware/enz denk)

Een hijackthis-logje hier posten zou geen kwaad kunnen.
Oud 11-06-2006, 09:39
Manuzhai
Manuzhai is offline
Je hebt van die tooltjes die je Windows-settings kunnen optimaliseren voor je videokaart (ik heb wel eens Radeonator gebruikt, maar dat is natuurlijk voor ATI-kaarten). Dat heeft bij mij wel eens drastische verbeteringen opgeleverd voor bepaalde spellen (onder andere bij WarCraft 3). Misschien dus wel de moeite waard om naar te kijken.
Oud 11-06-2006, 10:45
Koning
Koning is offline
  • Logfile of HijackThis v1.99.1
    Scan saved at 11:44:14, on 11-6-2006
    Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
    MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
    C:\WINDOWS\System32\smss.exe
    C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
    C:\WINDOWS\system32\services.exe
    C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
    C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
    C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
    C:\WINDOWS\Explorer.EXE
    C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
    C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
    C:\PROGRA~1\AVASTA~1\ashDisp.exe
    C:\Program Files\Avast Antivirus\aswUpdSv.exe
    C:\Program Files\Avast Antivirus\ashServ.exe
    C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
    C:\Program Files\Avast Antivirus\ashMaiSv.exe
    C:\Program Files\Avast Antivirus\ashWebSv.exe
    C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
    C:\Documents and Settings\Computer\Bureaublad\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.nl/
    R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
    O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
    O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
    O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
    O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
    O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\AVASTA~1\ashDisp.exe
    O8 - Extra context menu item: E&xporteren naar Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
    O9 - Extra button: Onderzoek - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
    O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
    O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
    O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
    O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Program Files\Avast Antivirus\aswUpdSv.exe
    O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Program Files\Avast Antivirus\ashServ.exe
    O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Avast Antivirus\ashMaiSv.exe" /service (file missing)
    O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Avast Antivirus\ashWebSv.exe" /service (file missing)
    O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

Edit:
Alle processes van Avast! killen helpt overigens ook niet.. De hdd draait trouwens niet in PIO maar gewoon in DMA

Laatst gewijzigd op 11-06-2006 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 11:07
Verwijderd
Is het nu een kwestie van framerate of van hardeschijfactiviteit? Indien dat laaste, dan zou ik eventjes in de Task Manager de columns 'I/O Read Byte', 'I/O Write Bytes' en 'I/O Other Bytes' aan zetten en dan kijken, tijdens die activiteit, welk(e) process(en) data lezen of schrijven.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 11:08
freyk
freyk is offline
Zie geen geheugenvretende dingen, wel een paar dingen die niet percé automatisch opgestart hoeven te worden.
(bijvoorbeeld de sound- en videomanager en windows messenger)
Als ze alleen gebruik maken van puur webmail, dan raad ik die emailscanner ook niet aan.

Wat zorgde voor meer load? avg of avast?

Laatst gewijzigd op 11-06-2006 om 11:11.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 11:38
Koning
Koning is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2006 @ 12:07 :
Is het nu een kwestie van framerate of van hardeschijfactiviteit? Indien dat laaste, dan zou ik eventjes in de Task Manager de columns 'I/O Read Byte', 'I/O Write Bytes' en 'I/O Other Bytes' aan zetten en dan kijken, tijdens die activiteit, welk(e) process(en) data lezen of schrijven.

Dat is waar ik op uit kom, weet niet precies hoe ik het moet lezen dus ik hoop dat het zo duidelijk is.

@Freyk, ik heb nog nooit AVG gebruikt.

EDIT:
Bij Warcraft 3 merk ik dat de HDD niet in gebruik is verder en dat het een kwestie van framerate is. Ik probeer zo een paar andere games, ligt het dan steeds aan de framerate, dan laat ik het er bij.

Laatst gewijzigd op 11-06-2006 om 11:55.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 22:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Naast je virusscanner zie ik ook dat Windows Update actief is. Het lijkt me niet handig als hij updates gaat uitvoeren tijdens het gamen, dus die zou je ook uit kunnen schakelen.

Als je dat hebt gedaan, reist de vraag of je nog steeds HDD activiteit onder het gamen hebt (buiten de 'laad' periodes natuurlijk). Zo niet; hoe is de performance, heb je nog last van stotteringen?
Reageren

Regels voor berichten