Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2006, 15:05
Verwijderd
Mijn vriendje heeft twee katten, één van 4 en één van drie. Sinds een jaar woont hij in een flat, waar ze niet tot moeilijk naar buiten kunnen; dit heeft hij dan tot nu toe ook niet gedaan. Hiervoor woonde hij in een huisje met een tuin, waar ze allebei naar buiten gingen.
Met de kat van 3 gaat alles goed; hij is soms aanhankelijk, ook erg op zichzelf maar wel speels. Sinds een paar weken zet hij de voordeur open en deze kat gaat langzamerhand gewoon naar buiten; niet meteen, wat logisch is, voor een kat die een jaar binnenzit. De andere kat heeft er meer moeite mee. Deze is sowieso altijd erg schuw, komt niet tot weinig dichtbij, zelfs niet bij mijn vriendje. Van mij moet 'ie sowieso niets hebben, terwijl ik er toch regelmatig ben. Nu ze niet meer in de slaapkamer mogen komen, vanwege mijn 'allergie', hebben ze alleen de woonkamer en het balkon nog maar als leefruimte en aangezien Storm (de oudere) daar nog slechter op reageert, zet hij dus de voordeur open.
Het probleem: Storm gaat niet naar buiten. Niets helpt: de voordeur open zetten en wachten wat hij doet, hem naar buiten tillen, de deur dichtdoen, eten buiten zetten, etc. Nu heb ik zelf helemaal niets met katten en heb ik er ook 0,0 verstand van, maar mijn vriendje werkt overdag en ik werk hier overdag aan mijn studie, dus ik probeer het ook af en toe. Nu ben ik net buiten gaan zitten, dus bij de voordeur, met de deuren open en hij komt af en toe om het hoekje kijken, maar durft de drempel niet over.
Nu is mijn vraag: HOE krijg je zo'n kat naar buiten? In de periode dat ze nog in het andere huis woonden, was deze kat constant buiten en ook schuw, maar minder. Ook verharen ze nu erg omdat ze geen natuurlijke ruiperiode hebben, wat ook beter zal gaan zodra ze wat naar buiten gaan.

Iemand tips?

1 jaar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2006, 17:46
Verwijderd
ik denk eigenlijk dat jullie het gewoon wat tijd moeten geven. storm is blijkbaar al wel nieuwsgierig als jij buiten gaat zitten, dus ik denk dat als jij en je vriend (omdat storm zo aan hem gehecht en gewend is) veel buiten gaan zitten met de voordeur open, hij vanzelf wel komt, zeker als je die andere poes er ook bij hebt. misschien dat ie dan doorheeft dat het veilig is buiten. ik denk dat hij gewoon meer tijd nodig heeft omdat hij wat banger is. ik heb ook altijd het idee dat schuwe katten lang moeten wennen aan nieuwe situaties en veranderingen. dus gewoon afwachten en vaak buiten gaan zitten met de voordeur open

maaaarr ik ben geen dierenpsychologe dus misschien zit het wel heel anders
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 08:39
Verwijderd
Dieren moeten sowieso even wennen aan de verhuizing an sich. Ze weten zelf eigenlijk ook niet wat ze willen. Binnen is nog niet bekend, buiten is al helemaal onbekend.

Tijd geven, vaak doen en om vaste tijden (de deur open zetten dus) maar wat zeker helpt is gezellig met het diertje mee gaan (of dus het voortouw nemen). Zelf naar buiten stappen, gezellig tegen hem/haar pratend rondwandelen voor de deur, stoeltje neerzetten en boekje lezen... als hij het niet alleen durft dan maar samen.

Ik ben dan 18 keer verhuisd en bij elk huis waar ze naar buiten kon/mocht ben ik toch minimaal een week elke dag een wandeling met haar gaan maken. Alleen ging ze de deur niet uit maar als ik mee liep dan wel. Mensen kijken je raar aan omdat je met je kat wandelt maar voor het beestje is er niets beters.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Sovreze schreef op 21-06-2006 @ 09:39 :
Dieren moeten sowieso even wennen aan de verhuizing an sich. Ze weten zelf eigenlijk ook niet wat ze willen. Binnen is nog niet bekend, buiten is al helemaal onbekend.
er staat dat hij er al een jaar woont
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Urm schreef op 21-06-2006 @ 13:54 :
er staat dat hij er al een jaar woont
oh.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 12:48
Roos
Roos is offline
Kan je Storm niet 'uitlaten' zoals je een hond uitlaat? Gewoon een klein stukje gaan wandelen, niet te ver? Misschien wil -ie wel naar buiten als jij (of je vriend) meeloopt.
Oud 23-06-2006, 12:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
heb je nou een allergie voor katten, of moeten mensen snappen wat je bedoelt met 'allergie' ?
Oud 23-06-2006, 20:16
olijke otter
olijke otter is offline
zet z'n eten buiten, zul je zien hoe snel dat beest naar buiten gaat ;x
Oud 23-06-2006, 21:01
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 23-06-2006 @ 13:48 :
Kan je Storm niet 'uitlaten' zoals je een hond uitlaat? Gewoon een klein stukje gaan wandelen, niet te ver? Misschien wil -ie wel naar buiten als jij (of je vriend) meeloopt.
Vinden de meeste katten behoorlijk kut. Als je zo'n beest nog banger wil maken dan 'ie al is dan moet je dat vooral doen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 15:45
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-06-2006 @ 13:55 :
heb je nou een allergie voor katten, of moeten mensen snappen wat je bedoelt met 'allergie' ?
Ik heb een test gedaan en ben niet allergisch, maar heb wel een reactie op het verharen e.d., wat ik vooral merk als ze in dezelfde ruimte zijn als waar ik slaap. Verder iedereen bedankt voor de tips.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 09:26
Roos
Roos is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 23-06-2006 @ 22:01 :
Vinden de meeste katten behoorlijk kut. Als je zo'n beest nog banger wil maken dan 'ie al is dan moet je dat vooral doen.
Oh oke slecht idee
Oud 01-07-2006, 01:19
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 28-06-2006 @ 10:26 :
Oh oke slecht idee
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 10:28
juno
juno is offline
Kattenluikje. En een veilig plekje buiten, bij wijze van basiskamp. Een doos met een handdoekje erin bijvoorbeeld, zo geplaatst dat ze uit de loop zit maar wel de zaken in de gaten kan houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten