Mijn vriendje heeft twee katten, één van 4 en één van drie. Sinds een jaar woont hij in een flat, waar ze niet tot moeilijk naar buiten kunnen; dit heeft hij dan tot nu toe ook niet gedaan. Hiervoor woonde hij in een huisje met een tuin, waar ze allebei naar buiten gingen.
Met de kat van 3 gaat alles goed; hij is soms aanhankelijk, ook erg op zichzelf maar wel speels. Sinds een paar weken zet hij de voordeur open en deze kat gaat langzamerhand gewoon naar buiten; niet meteen, wat logisch is, voor een kat die een jaar binnenzit. De andere kat heeft er meer moeite mee. Deze is sowieso altijd erg schuw, komt niet tot weinig dichtbij, zelfs niet bij mijn vriendje. Van mij moet 'ie sowieso niets hebben, terwijl ik er toch regelmatig ben. Nu ze niet meer in de slaapkamer mogen komen, vanwege mijn 'allergie', hebben ze alleen de woonkamer en het balkon nog maar als leefruimte en aangezien Storm (de oudere) daar nog slechter op reageert, zet hij dus de voordeur open.
Het probleem: Storm gaat niet naar buiten. Niets helpt: de voordeur open zetten en wachten wat hij doet, hem naar buiten tillen, de deur dichtdoen, eten buiten zetten, etc. Nu heb ik zelf helemaal niets met katten en heb ik er ook 0,0 verstand van, maar mijn vriendje werkt overdag en ik werk hier overdag aan mijn studie, dus ik probeer het ook af en toe. Nu ben ik net buiten gaan zitten, dus bij de voordeur, met de deuren open en hij komt af en toe om het hoekje kijken, maar durft de drempel niet over.
Nu is mijn vraag: HOE krijg je zo'n kat naar buiten? In de periode dat ze nog in het andere huis woonden, was deze kat constant buiten en ook schuw, maar minder. Ook verharen ze nu erg omdat ze geen natuurlijke ruiperiode hebben, wat ook beter zal gaan zodra ze wat naar buiten gaan.
Iemand tips?
1 jaar
|