Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2006, 18:24
Heksjuh
Heksjuh is offline
Hoi,
voor scheikunde moet ik een werkplan maken voor een practicum. De bedoeling is dat we het gehalte aan kristalwater in soda gaan bepalen. In de instructies staat: "Hiertoe zal je eerst een oplossing moeten maken van soda in de juiste concentratie."
Daarna moeten we een overmaat zuur toevoegen, en de overmaat zuur terug titreren.
De vloeistof in de buret heeft een concentratie van maximaal 0.1M.

Hoe weet ik hoeveel gram soda ik moet oplossen?
Oud 16-06-2006, 19:04
sdekivit
sdekivit is offline
dat maakt in principe niet uit, zolang je maar weet hoeveel je als titrant inweegt.

--> wel is handig om even uit te rekenen hoeveel je van je titeroplossing nodig hebt zodat je niet voor 1 titratie 3 buretten nodig hebt of iets dergelijks.

het mooiste is als je met 1 buret ongeveer 3 titraties kunt uitvoeren, dus ongeveer 15 mL per titratie.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 09:03
Heksjuh
Heksjuh is offline
Dus je moet gewoon gokken hoeveel gram soda je oplost?
Oud 17-06-2006, 09:07
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 17-06-2006 @ 10:03 :
Dus je moet gewoon gokken hoeveel gram soda je oplost?
neen !

Weet je de concentratie van de gestelde zuuroplossing in je buret die je wil gaan gebruiken ?

dan neem je die concentratie en stel je wilt 15 mL gebruiken, dan weet je dus hoeveel mol zuur je toevoegt.

--> dan kun je ook berekenen hoeveel soda je dan moet inwegen voor die 15 mL (als er geen kristalwater aanwezig is ! --> je moet dus niet vrolijk de buret open gaan zetten en bij 14 mL gaan druppelen en vervolgens achter komen dat het omslagpunt al bij 10 mL zit)

dan voeg je een proeftitratie uit om globaal te bepalen waar het omslagpunt zit en dan kun je eventueel je hoeveelheid nog aanpassen voor de echte titratie.

Laatst gewijzigd op 17-06-2006 om 09:16.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 09:09
Heksjuh
Heksjuh is offline
oke, ik denk dat ik het wel snap
Alleen nog 1 vraagje: moet je de molmassa van soda met of zonder kristalwater nemen (in de opdracht staat namelijk wel de formule van soda inclusief het kristalwater)?
Oud 17-06-2006, 09:27
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 17-06-2006 @ 10:09 :
oke, ik denk dat ik het wel snap
Alleen nog 1 vraagje: moet je de molmassa van soda met of zonder kristalwater nemen (in de opdracht staat namelijk wel de formule van soda inclusief het kristalwater)?
nou het kristalwater reageert niet. Dus het enige 'risico' dat je neemt is dat als je ervan uit gaat dat je soda puur Na2CO3 is je 'te weinig' inweegt vanwege de hoeveelheid kristalwater in je soda om die 15 mL ook echt nodig te hebben. (er zit dus minder carbonaationen in de oplossing dan bij puur soda zonder kristalwater)

Je moet er dus vanuit gaan dat als je bovenstaande berekinging uitvoert, je bij de titratie een kleiner volume nodig zult hebben, vanwege het kristalwater (wat wel in je gewicht meetelt !!!)

kortommo:

1) je moet een voldoende volume nodig hebben in je buret (dus bijvoorbeeld die 15 mL of als je zegt: ja het volume komt toch lager uit, dat je de berekening uitvoert uitgaande van 17,5 mL ofzo)

2) je moet een hanteerbaar gewicht kunnen inwegen, dus niet 1 microgram of een kilo ofzo

--> ook moet je niet te veel gaan inwegen, want dan lost alles wat moeilijker op (verzadiging)
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 09:29
Heksjuh
Heksjuh is offline
Oke, dankjewel
Reageren

Regels voor berichten