Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2006, 14:31
Antubis
Antubis is offline
Ik ben vanochtend naar de huisarts geweest ivm 3 a 4 weken pijn in mijn beide knieën, de een wat erger dan de ander. Mijn rechterknie kraakt ook erg vaak, hij schiet dan op slot, en ik moet m op en neer bewegen en dan schiet hij weer goed. De dokter vertelde me dat ik het syndroom van verne heb. Ik heb hier dus nog nooit van gehoord, en ik wil hier wat meer over weten. Ik heb al op internet gezocht, maar er is niks over te vinden. uiteindelijk kwam ik bij slijtage van het kraakbeen bij knieën etc uit, wat beschreven wordt als reuma Artrose.

Weet iemand meer van dat syndroom, en weet iemand of dit gezien wordt als reuma oid?

Ik krijg als medicijnen ontstekingsremmers, omdat mijn kniegewricht al aan het ontsteken is.
Oud 19-05-2006, 23:54
Not for Sale
Not for Sale is offline
Klinkt niet leuk

Ik vermoed dat je er niks over vind omdat je het verkeerd schrijft. Het zou het syndroom van Vernet, van Verse, of de ziekte van Czerny kunnen zijn. Lijkt mij dan na een beetje zoeken, als leek.
Oud 20-05-2006, 09:48
Antubis
Antubis is offline
Ja, dat zou goed kunnen. Ik hoorde het hem zeggen, en hoe je het schrijft, ik zou het echt niet weten. Ik ben hier vanuit gegaan. Ik moet de dokter sowieso al bellen, dus dan kan ik ook vragen of ze er informatie over hebben.. vind het zo een beetje slordig gedaan..
Oud 20-05-2006, 10:15
ekki
ekki is offline
In het medisch zakwoordenboek staat bij 'Verne' een arts, J. Verner en daarbij hoort het syndroom van Verner-Morrison. Ik citeer:
"waterige diarree, hypokaliëmie en achloorhydrie bij bepaalde pancreastumoren ('vipomen') welke VIP produceren; syn secretorische diarree."

Hoewel ik een hoop woorden niet ken, kan ik hier volgens mij wel uit opmaken dat dit het niet is. Verder is er bij Vern* niets te vinden wat erop zou kunnen lijken.

Dingen met vener* duiden op geslachtsziektes.

Ik neem aan dat het ook niet de ziekte van Perthes is (het lijkt niet eens op Verne ), gezien dat alleen bij jongere kinderen voorkomt (of heb ik dat verkeerd gelezen?).

Ook ziekte van Farber is het niet lijkt me, knobbeltjes heb je niet....

Bij fern* staat ook niet echt iets.

Nouja, ik weet het ook niet. Meer kan ik niet echt associeren geloof ik. Ff de dokter bellen dan maar... succes ermee!

Laatst gewijzigd op 20-05-2006 om 10:18.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 10:26
Antubis
Antubis is offline
Ik heb ook gekeken op de site over Phertes, en het komt wel een beetje overeen. Slijtage van de knie, en moeilijk bewegen ervan. Je kunt het alleen niet stoppen met ontstekingsremmers, omdat er geen ontsteking plaats vindt. En natuurlijk lig ik niet echt in de goede leeftijdscategorie voor deze ziekte...

Toch iig erg bedankt
Oud 20-05-2006, 19:23
Verwijderd
Ik denk juist niet dat het de ziekte van Perthes is. Ik heb het zelf aan beide heupen gehad(/heb het nog, maar ben ondertussen uitgegroeid).
De ziekte van Perthes zit echt in de heupen en niet in de knieën. Er bestaat overigens nog een vorm van deze ziekte in het schoudergewricht. Maar dit wordt de ziekte van Calvé genoemd.

Wat het is wat jij hebt weet ik jammer genoeg ook niet. Ik zal eens kijken in mijn boeken. Als ik wat vind zal ik het posten...

@ ekki; het kan ook voorkomen bij kinderen die ouder zijn. Zelf was ik al 11 toen de eerste symptomen begonnen. Plus ik ben een meisje...Dus een behoorlijke uitzondering...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2006, 22:09
Toet0r
Toet0r is offline
oeh, ik heb ook veel last van mn knieen en wat jij beschrijft herken ik wel, hoop niet dat ik dat ook heb
verder kan ik je eigenlijk niet helpen, sorry! Sterkte ermee
Met citaat reageren
Oud 21-05-2006, 17:11
Antubis
Antubis is offline
Citaat:
Toet0r schreef op 20-05-2006 @ 23:09
oeh, ik heb ook veel last van mn knieen en wat jij beschrijft herken ik wel, hoop niet dat ik dat ook heb. verder kan ik je eigenlijk niet helpen, sorry! Sterkte ermee

Ik hoop het niet voor je, want het is echt enorm kut.
Oud 07-06-2006, 16:16
Antubis
Antubis is offline
Dokter heeft zn besluit ingetrokken, en nou moet ik een afspraak maken bij de reumatoloog en bloed laten prikken voor reuma.

JEUJ nu ben ik dus echt niet meer te genieten
Oud 12-06-2006, 18:58
ekki
ekki is offline
Citaat:
Antubis schreef op 07-06-2006 @ 17:16 :
Dokter heeft zn besluit ingetrokken, en nou moet ik een afspraak maken bij de reumatoloog en bloed laten prikken voor reuma.

JEUJ nu ben ik dus echt niet meer te genieten
Sterkte, vervelend gedoe.
Oud 15-06-2006, 11:47
Wuftie
Wuftie is offline
Citaat:
kattenkop schreef op 20-05-2006 @ 20:23 :
Ik denk juist niet dat het de ziekte van Perthes is. Ik heb het zelf aan beide heupen gehad(/heb het nog, maar ben ondertussen uitgegroeid).
De ziekte van Perthes zit echt in de heupen en niet in de knieën. Er bestaat overigens nog een vorm van deze ziekte in het schoudergewricht. Maar dit wordt de ziekte van Calvé genoemd.

Wat het is wat jij hebt weet ik jammer genoeg ook niet. Ik zal eens kijken in mijn boeken. Als ik wat vind zal ik het posten...

@ ekki; het kan ook voorkomen bij kinderen die ouder zijn. Zelf was ik al 11 toen de eerste symptomen begonnen. Plus ik ben een meisje...Dus een behoorlijke uitzondering...
wat is die ziekte dan precies? Ik heb altijd als ik langer dan 2 km loop, dat mn heupen dan ontzettend pijn gaan doen, en laatst is mn rechterknie ook al mee gaan doen.. heb ik na 3 dagen nog steeds ;ast van...
Oud 15-06-2006, 15:05
Antubis
Antubis is offline
Je kraakbeen en je knieschijf sluit niet goed aan op je gewricht zelf. Daardoor gaat het ontsteken en pijn doen. En het slijt af, wat ook pijn doet.

Maar bij mij is de diagnose wsl alweer veranderd in reuma, omdat ik de laatste paar weken eigenlijk van alle gewrichten last van heb. De uitslag is er alleen nog niet van het bloedprikken.
Oud 18-06-2006, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Wuftie schreef op 15-06-2006 @ 12:47 :
wat is die ziekte dan precies? Ik heb altijd als ik langer dan 2 km loop, dat mn heupen dan ontzettend pijn gaan doen, en laatst is mn rechterknie ook al mee gaan doen.. heb ik na 3 dagen nog steeds ;ast van...
Het betreft een aandoening waarbij de bloedvoorziening naar de kop van het dijbeenbot (de heup) gedurende enige tijd is gestopt. Het bot zal dan afsterven. Het dode bot wordt door het lichaam opgenomen (resorptiefase) en tegelijkertijd wordt het bot weer opgebouwd (herstelfase). In deze fases is het bot verzwakt en zal het kunnen inzakken, zodat de mooie ronde vorm van de heupkop verloren gaat (collapsfase).

http://www.orthopedie.nl/content/rug/rug_perthes1.asp

Makkelijk gezegd: De doorbloeding in de heupkop wordt normaal gestimuleerd door het heupgewricht te bewegen. Bij de ziekte van Perthes gaat de doorbloeding mis waardoor de heupkop afslijt. In het begin merk je dit niet, maar na een tijdje voel je een stekende soms beetje zeurderige pijn in je heup(en).
Bij mij was dat gevoel het ergste als ik vanuit rust mijn been ging belasten. Juist als ik een tijdje bezig was voelde ik het bijna niet meer...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten