Citaat:
phi schreef op 17-06-2006 @ 11:02 :
ik had het ook niet over DNA, maar over genen. De hoeveelheid DNA doet er dan toch ook niet toe...?!
Als planten, bacteriën ongestoord hun genen kunnen doorgeven, waarom zou dit dan niet kunnen (denk aan virus met genetisch materiaal, dat plant bepaalde eigenschappen geeft...). Spermacel heeft een grote snelheid en kracht... kan wel in een eicel binnendringen... wrm dan niet in een baarmoederwandcel??
ik weet niet of dit kan voorkomen... lijkt me alleen ergens logisch. Wat studeer je btw??
|
Zonder DNA geen genen hoor. Genen zijn namelijk niets meer dan een stuk DNA.
Bacteriën en zoogdieren niet te vergelijken. Jij doelt hier waarschijnlijk op het feit dat twee bacteriecellen een verbinding kunnen vormen om (delen van) hun chromosoom te ruilen. Dit is iets specifieks voor bacteriën en komt niet bij zoogdieren voor.
Na seksueel contact zit het DNA, zoals sdekivit zegt, in een spermacel verpakt. Als dit niet zo is, valt het DNA uit elkaar vanwege de zuurgraad van de vagina. En een spermacel kan wél een eicel binnendringen en niet een baarmoederhalscel omdat een eicel speciale eiwitten aan de buitenkant heeft die een spermacel 'herkennen' en 'vastpakken' zodat hij naar binnen kan. Een baarmoederhalscel heeft dit niet.
Onze cellen zijn zo ingericht dat er nooit 'zomaar' ergens DNA bij kan komen, omdat dat voor een genetische imbalans zorgt, waardoor de cel niet meer functioneert/doodgaat.