Citaat:
Hulk schreef op 19-06-2006 @ 18:20 :
als je bedenkt dat op 21 juni om 12.00 'smiddags op de evenaar de zon loodrecht op de aarde staat kun je aan de hand van de hoek die de schaduw met de stok maakt op een andere plek berekenen hoever de afstand is ten opzichte van de evenaar.
Stel dat op 21 juni om 12.00 uur de hoek 30 graden is dan is de afstand van de evenaar (30/360)x40.000=3333 km...
Volgens mij moet je een beetje in deze richting denken.. weet verder niet of bovenstaand precies klopt
|
Ik vind dit een ebetje een vreemd verhaal, de zon is een punt en staat dus nooit loodrecht op iets. Wat wel waar is dat zon zich op 21 september en 21 maart in hetzelfde vlak als de evenaar bevindt. Maar volgens mij heb je de tijd niet eens nodig om dit te bepalen, volgens mij kan je alleen aan de hand van de hoogste positie van de zon en de hoogte op een bepaalde tijd ervoor of erna berekenen wat je hoogtegraad is, maar wiskundig gezien is dit toch best een klus. Voor je breedtegraad heb je wel de tijd nodig (dat is een van de belangrijke redenen geweest voor het ontwikkelen van betrouwbare klokken).