Advertentie | |
|
![]() |
|
Wat is volgens jullie introvert?
Bij mij is het dat ik niet snel met anderen praat en dat ik mijn gevoelens niet of nauwelijks verbaal uit; ook niet tegen mensen die ik al wat langer en beter ken. Gezelschap is prima, maar het moet niet te druk zijn, want dan wordt het onpersoonlijk. Hoeveel introverte mensen kennen jullie? Geen idee. ![]() Behandel jullie een introverte persoon anders dan een extraverte persoon? Nee. Het ligt aan hoe die persoon is. Hoe kan je zelf introverte mensen helpen om wat meer socialer te laten worden? En dat hoeft dus totaal niet. Die mensen zijn het nou eenmaal niet en om ze te dwingen iets te laten worden wat ze niet zijn, is geen goed idee.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
- Wat is volgens jullie introvert ?
Dat je een beetje in jezelf bent gekeerd; je zoekt niet snel contact met andere mensen, ook al wil je dat soms wel. Je bent een soort van verlegen. - Hoeveel introverte mensen kennen jullie ? Vrij veel, ik ben er zelf een van. - Behandel jullie een introverte persoon anders dan een extraverte persoon ? Ik merk soms wel dat ik bij mensen die zich bij mij ongemakkelijk voelen (doordat ze introvert zijn en ik ook niet de makkelijkste prater ben) probeer te zorgen dat ze zich wat meer op hun gemak voelen. Sommige mensen zijn wel eens erg zenuwachtig, dan doe ik net alsof ik dat niet zie en alsof ik mezelf wel op m'n gemak voel; vaak worden ze dan wat rustiger. Ik vind het zelf ook fijn om zo behandeld te worden; niet alsof het raar is dat ik verlegen ben, maar alsof het heel normaal is. - Hoe kan je zelf introverte mensen helpen om wat meer socialer te laten worden ? Sommige mensen voelen zich soms duidelijk ongemakkelijk, dan probeer ik er dus voor te zorgen dat dat minder wordt. Maar ik ga mensen niet uit hun huis trekken om iets met ze te gaan doen en te zorgen dat ze extravert worden; zelf heb ik daar geen behoefte aan, dus ik naam aan dat andere mensen daar ook geen behoefte aan hebben. Ik denk overigens dat genoeg mensen introvert zijn omdat ze onzeker zijn, daar is zéker wel iets aan te doen, dat hoef je niet te accepteren als je er zelf niet tevreden mee bent. |
![]() |
|
Een persoon die graag alleen is en niet erg van contact houdt. Zijn emoties houdt hij ook liever voor zichzelf. Dit wil niet zeggen dat hij zich ook zo gedraagt. Volgens mij kan een introvert persoon ook heel sociaal en open zijn maar moet hij er wel veel moeite voor doen. Dit vertelde onze assistente van ontwikkelingsspsychologie ons. Zij was zelf heel introvert zei ze, maar dit was totaal niet te zien aan haar. In de les was ze steeds heel sociaal en babbelde ze veel en luid, maar op het einde van de dag zei ze dat ze telkens bekaf was en dat ze het liefst alleen thuis bleef om af terug tot rust te kunnen komen. Ze was gewoon niet meer in staat om 's avonds nog uit te gaan of bij vrienden te gaan. In het weekend ging ze wel af en toe uit, maar daarna was ze dan ook steeds bekaf. Dit kon ik heel goed herkennen bij mezelf, dus ik denk dat het wel klopt. Ik ga zelf ook niet zo vaak uit, maar als ik het doe, heb ik de volgende dag idd wel het gevoel dat ik niemand wil zien en alleen wil zijn. Hier geniet ik dan ook van en ik voel dat ik dan weer tot rust kan komen. Volgens mij mag je introversie gewoon niet verwarren met asociaal zijn. In beide gevallen voel je je beter alleen en hou je niet erg van menselijk contact, maar bij asociaal zijn gedraag je je ook effectief zo. Anderzijds kunnen introverte persoon ook heel sociaal zijn als ze willen, maar moeten ze er gewoon veel moeite voor doen. - Hoeveel introverte mensen kennen jullie ? Tja, indien je mijn visie van introversie gebruikt, valt dit moeilijk te zien aan mensen of ze introvert zijn of niet. Je moet ze al goed kennen en weten dat ze enkel maar sociaal zijn omdat het gewenst is... - Behandel jullie een introverte persoon anders dan een extraverte persoon ? Wat bedoel je precies met "behandelen"? Ik probeer de mensen steeds op eenzelfde manier te behandelen... Persoonlijk vind ik sociale mensen wel leuker. Ze kunnen me meestal aan de praat krijgen, wat bij asociale mensen niet zo is (en wat dus saai is), aangezien ik zelf nogal introvert ben. Sociale mensen vind ik wel vermoeiend ![]() - Hoe kan je zelf introverte mensen helpen om wat meer socialer te laten worden ? * Sommige introverte mensen willen niet socialer zijn. Ze zijn gelukkig zoals ze zijn. * De andere introverte mensen willen wel socialer zijn, maar die doen er dan zelf wat aan (zoals in mijn geval). * Ik denk dat er maar weinig introverte mensen zijn die socialer willen zijn, maar die niet weten hoe...Ik heb de indruk dat ze in deze vraag introverte mensen gelijk stellen aan verlegen mensen en dit is zeker niet het geval! * Maar het kan helpen om zelf sociaal te zijn. Dan zullen ze ook sneller geneigd zijn om te praten en hun eigen mening te geven... Conclusie: Introvert zijn is niet gelijk aan asociaal zijn of verlegen zijn! De drie hangen wel sterk samen, maar dit is dus niet per se het geval. |
![]() |
|
een naar binnen gericht zijn - Hoeveel introverte mensen kennen jullie ? alle mensen die ik wil kennen zijn introvert - Behandel jullie een introverte persoon anders dan een extraverte persoon? uiteraard - Hoe kan je zelf introverte mensen helpen om wat meer socialer te laten worden ? wat heeft introvert met niet sociaal/niet sociaal genoeg zijn te maken? volgens mij associeer je introvert zijn met teruggetrokken eenzelvig typetjes, maar dat gaat nergens over. volgens mij heb ik met de stelling "extraverte mensen zijn dom, bemoeizuchtig, oppervlakkig en kortzichtig" nog meer gelijk. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|