Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2006, 21:17
WärteR
WärteR is offline
Bas van der Vlies, leider van de SGP zit 25 jaar in de tweede kamer. Hieronder wat persberichten.
Wat vinden jullie van Bas? Zonder naar zijn standpunten te kijken. Ik bedoel zijn stijl, en manier van debatteren. Ik vind hem eigenlijk een van de beste die in de tweede kamer zitten. Wat is jullie mening.

Bas van der Vlies 25 jaar Kamerlid
(bron: www.parlement.com
Op 10 juni 2006 is het vijfentwintig jaar geleden dat Bas van der Vlies voor de SGP in de Tweede Kamer kwam. In die kwart eeuw is hij - hoewel veel van zijn standpunten niet door anderen worden gedeeld - een gerespecteerde afgevaardigde geworden. Naar de beschouwingen van Van der Vlies wordt meestal met belangstelling geluisterd.

Dat Van der Vlies wordt gewaardeerd door zijn collega's komt onder meer door zijn plichtsbetrachting, door zijn bezadigde oordeel, met name in staatsrechtelijke kwesties, door het principiële geluid dat hij laat horen, en - niet in het minst - omdat hij als een uiterst vriendelijk, onbaatzuchtig persoon bekendstaat.

Hier nog een stukje van www.refdag.nl:

In de Oude Zaal, waar Van der Vlies in 1981 werd beëdigd, vond vervolgens een drukbezochte receptie plaats, waar ook het halve kabinet aanwezig was. Iedereen die sprak, stak de loftrompet. Kamervoorzitter Weisglas noemde de SGP-voorman iemand „zonder dubbele agenda” en iemand „die geen politieke spelletjes speelt.” Als cadeau overhandigde hij de jubilaris een zilveren exemplaar van de gouden koets.

Minister Zalm van Financiën (VVD) sprak als bewonderaar van Van der Vlies. „U bent mijn favoriete politicus. U bent kundig, toegewijd, respectvol en humoristisch.” Ook roemde de bewindsman de bereidheid tot luisteren: „U laat zich soms overtuigen door een minister. Er zijn heel wat Kamerleden die daar niet aan toekomen.”

Bron: NOS
Het komt nog maar zelden voor dat iemand het 25 jaar volhoudt in de Tweede Kamer. Maar vandaag bereikt Bas van der Vlies (64) deze mijlpaal.

Het is bij lange na geen record (dat staat op naam van de ARP'er Duymaer van Twist, die het vanaf 1901 44 jaar en negen maanden op het Haagse pluche volhield). Maar sinds 1988 had niemand het meer gehaald (toen vierde VVD'er Joekes zijn jubileum als parlementariër). En er is maar één persoon die binnenkort dezelfde termijn zou kunnen volmaken: Kamervoorzittter Weisglas (VVD), die sinds mei 1982 een collega van Van der Vlies is.

Van der Vlies is ook nog eens lid van de oudste partij van Nederland, de Staatkundig Gereformeerde Partij (die in 1918 is opgericht en sinds 1922 deel uitmaakt van de Tweede Kamer). En onlangs kondigde hij aan nog één keer, voor de zevende keer, de lijst van zijn partij te willen trekken en ook daarmee verslaat hij alle huidige volksvertegenwoordigers ruim.

Bescheiden
Zelf zal hij zijn schouders ophalen over dit gegoochel met cijfertjes. Want Bas van der Vlies staat bekend als een zeer beminnelijke, bescheiden man, die niet wordt geplaagd door enige ijdelheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2006, 21:19
T_ID
T_ID is offline
De man is doodsaai, en dan ook nog eens zo fout zijn ook...

Tiswah.
Oud 14-06-2006, 22:55
Verwijderd
Hij is saai, en hij praat onverstaanbaar. Bovendien lijkt het alsof hij de neiging heeft zichzelf te herhalen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 22:57
Verwijderd
Saaie, kleurloze, zeer foute figuur.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 23:09
Verwijderd
Lekker dieng.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 23:10
McCaine
McCaine is offline
Intelligent maar niet erg effectief. En tamelijk reactionair, hoewel het wel erger kan.
Oud 15-06-2006, 10:40
Verwijderd
Het is een prettige man om een gesprek mee aan te gaan. Want inderdaad, hij kan luisteren en reageert terughoudend en bescheiden maar wel efficiënt en krachtig.

Ik vind de standpunten van de SGP verwerpelijk (althans, de meeste standpunten), maar Van der Vlies is een goed politicus. Natuurlijk, hij is wat saai, wat conservatief en orthodox, maar dat neemt niet weg dat hij intelligent en handig politiek bedrijft.

Overigens vind ik het opvallend dat ook André R. van de Christen Unie een erg goed politicus is. Hij kent zijn stukken, weet waarover hij praat, is intelligent en een goed debater. (Ook al zijn ook veel van de standpunten van de CU verwerpelijk in mijn ogen.)
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 11:11
Supreme Dutch
Ik vind het een uiterst fraaie vent! Doorgaans duidt ik SGP'ers aan als refo's, maar ik heb wel een zwak voor Van der Vlies. Ik herinner me die documentaire "De vrouwen van de SGP" en daarin werd wel redelijk positief neergezet. Het is natuurlijk een schandaal dat daarin een Gereformeerde schone in de kracht van haar leven, et de gebruikelijke lange rok, een toot op haar hoofd en een bijbel in haar binnenzak loopt te verkondigen dat politiek aan de man overgelaten dient worden, en dat vrouwen er niks te zoeken hebben.. Indoctrinatie van een niveau waar Goebels nog van trots van zou glunderen! Vervolgens gaan ze wel gewoon bij elke kamerverkiezing stemmen, en brengen ze de ouderen van de gemeenschap met het refo-busje heen en weer om maar stemmen te winnen voor de SGP. Alles voor de overwinning van de partij! Tsjah, de SGP is eigenlijk niet echt meer van deze tijd. Maar als ik dan in de woonplaats van mijn ouders rondkijk (die zelf geen deel uitmaken van de gereformeerde gemeenschap, maar dat terzijde) dan zijn er nog velen die nog 50 jaar terug in deze tijd leven. Hard werken, godsvrezend zijn en veel kinderen maken.. De grijze middenmoot van de SGP als middel tegen de vergrijzing, kan het mooier?

Laatst gewijzigd op 15-06-2006 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 14:21
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Tiswah.
Oud 15-06-2006, 14:21
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 15-06-2006 @ 12:11 :
*bla over gerevo's*
Het zijn prachtige mensen idd
Oud 15-06-2006, 14:59
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 15-06-2006 @ 15:21 :
Het zijn prachtige mensen
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 18:04
pc nerd
pc nerd is offline
Ik ben een echte fan van Bas van der Vlies.

Zijn bijdrages aan de debatten zijn erg zinvol.

Hij blijft altijd rustig en laat zich niet leiden door emoties. Zie bijv. het spoeddebat over Hirsi Ali.

Ik vind ok zijn stijl erg goed.

Laatst gewijzigd op 15-06-2006 om 18:07.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 18:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 15-06-2006 @ 19:04 :
Hij blijft altijd rustig en laat zich niet leiden door emoties. Zie bijv. het spoeddebat over Hirsi Ali.
Dat werd hoofdzakelijk veroorzaakt doordat hij daar niks toevoegde.
Oud 15-06-2006, 19:09
iThink
iThink is offline
Het feit dat hij er 25 jaar zit lijkt me al voldoende om hem nou niet echt te kronen tot de beste politicus van zijn tijd.
In die documantaire van Netwerk kwam hij indertijd nog aardig weg, maar meneer is niet controversieel, en dus gewoon saai....
Maar dat soort mensen heb je ook nodig hoor!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 19:22
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
KurtYo schreef op 15-06-2006 @ 11:40 :
Overigens vind ik het opvallend dat ook André R. van de Christen Unie een erg goed politicus is. Hij kent zijn stukken, weet waarover hij praat, is intelligent en een goed debater. (Ook al zijn ook veel van de standpunten van de CU verwerpelijk in mijn ogen.)
Ja, daarom vind ik het ook leuk dat de ChristenUnie het goed doet in de peilingen. Ze zijn inhoudelijk nauwelijks beter dan het CDA in mijn visie, maar Rouvoet is een uitstekend politicus en bovendien eerlijk en competent. Dan verdient hij wel wat winst ten koste van de 'grote broer' vind ik.
Oud 15-06-2006, 19:33
pc nerd
pc nerd is offline
Hier doet Bas van der Vlies het ook goed:

http://www.novatv.nl/novaplayer/play...004-0&x=31&y=8

hij is best humoristich.

vooral in het laatste stuk.

Laatst gewijzigd op 15-06-2006 om 19:36.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 22:30
DvoorA
DvoorA is offline
tsja, ik ben het niet echt met zn standpunten eens maar volgens mij is het wel een frisse wind in het kabinet. Tenminste nog iemand die voor zijn principes staat en niet met elke wind meewaait.
Oud 16-06-2006, 06:53
Verwijderd
Citaat:
iThink schreef op 15-06-2006 @ 20:09 :
maar meneer is niet controversieel, en dus gewoon saai....
Maar dat soort mensen heb je ook nodig hoor!
oh gelukkig!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 09:46
Sanctus
Sanctus is offline
Wat is hier de discussiewaarde aan dan?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 12:36
Supreme Dutch
Die mensen hebben ook RD-net internet.. Ik meen mij te herinneren dat dat geen filter heeft, nee.. het heeft een lijst met toegestane websites en websites die niet in die lijst staan kom je niet op.. Ben benieuwd of Scholieren toegankelijk is..
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 12:49
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 16-06-2006 @ 13:36 :
Die mensen hebben ook RD-net internet.. Ik meen mij te herinneren dat dat geen filter heeft, nee.. het heeft een lijst met toegestane websites en websites die niet in die lijst staan kom je niet op.. Ben benieuwd of Scholieren toegankelijk is..
jij loopt enkele jaartjes achter. RD-net bestaat al een paar jaarjes niet meer. Het is nu kliksafe geworden. ( www.kliksafe.nl )
Maar nu gaan we off-topic.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 00:04
Supreme Dutch
Citaat:
WärteR schreef op 16-06-2006 @ 13:49 :
Maar nu gaan we off-topic.
Gezellig, dan kom ik je zo wel achterna
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 02:55
Frostbite
Frostbite is offline
Zolang ik leef zit hij daar al en ik heb nog nooit van 'm gehoord.
Wat voor doodsaai figuur moet dat zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 01:20
JJB
JJB is offline
dat ligt er maar net aan hoe lang jij al leeft..
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 22:10
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 17-06-2006 @ 03:55 :
Zolang ik leef zit hij daar al en ik heb nog nooit van 'm gehoord.
Wat voor doodsaai figuur moet dat zijn.
het zijn vaak juist de politici van wie je weinig hoort die goed werk verrichten.. mensen die zich niet zonodig bezig moeten houden met de headlines van het Journaal en de voorpagina's van de kranten, mensen die niet smijten met oneliners om journalisten te beroeren, maar die bezig zijn met de inhoud..

daarmee zeg ik niet dat ik fan ben van Van der Vlies, ik ben het absoluut oneens met zijn partij de SGP. Wél zeg ik dat het niets zegt dat jij hem niet kent. Er zijn zoveel kamerleden die het gros van de mensen niet kent, maar dat zegt niks over hun kwaliteiten of boeiendheid..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten